Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2011, 12:32   #21
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dus taal- en schrijffouten van anderen zijn minachting voor je cultuur, de jouwe zijn de weg tot succes?
juist hoor! een chinees die enkel één van de honderden chinese talen klapt maakt carrière in een vlaams bedrijf.
wist je dat niet?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 12:33   #22
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt (Deens sarcasme)
Net een moraalridder als jij die dat moet zeggen.
Verder merk ik dat je voor een of andere reden geen inhoudelijke discussie kan voeren.

Hoe oud ben jij eigenlijk?
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 13:32   #23
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee, niet alle migranten..maar waar las u de definitie van migrant? Die kon ik niet vinden, u wel? Zijn die mensen die hier niet geboren zijn, of de dubbele nationaliteit hebben en wel hier geboren zijn?

In ieder geval; 53 procent van de Marokkanen en 2& procent van de Turken kon niet in het Nederlands ondervraagd worden!
Hoe zouden die mensen het dan doen in een sollicitatiegesprek denkt u?
Zou dit de torenhoge werkloosheid niet als belangrijke factor mee kunnen verklaren?
Bovendien licht dat onderzoek bepaalde zaken helemaal niet toe! Marokkanen kijken inderdaad minder naar eigen tv omdat er eigenlijk niets op te zien is, behalve Egyptische soaps; Turkse programma's zijn een pak beter en boeiender! Daarom kijken meer Turken ook naar eigen tv..in Marokko worden drie vormen van Amazigh en Arabisch gesproken, in tegenstelling tot Turken die dezelfde taal delen..vreemd dat dit niet wordt opgegeven als verklaring waarom meer Marokkanen onderling Nederlands spreken, vaak hebben ze gewoon geen gemeenschappelijke taal!

Wel fijn dat duidelijk wordt dat Vlamingen helemaal geen racisten zijn, dat lijkt me nu jammer nu voor mevrouw en meneer A en Dickkie!
Ja, dat is wel goed nieuws. Niet alle Turken en Marokkanen zijn Nederlands-onkundig, en niet alle Vlamingen zijn racisten.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 13:51   #24
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
LoL, ze zijn weer goed bezig...
Oogkleppen op en negeren dat er een probleem is...

Het gaat niet over spel-of taalfouten maar over een hele groep die het Nederlands niet machtig is.
Foldertjes in alle talen uitgeven om te voorkomen dat er zwerfafval op straat ligt is blijkbaar makkelijker dan in te zien dat vreemdelingen Nederlands moeten leren.
Zelfs op de scholen klagen ze, maar dat vergeet men gemakshalve...
Pas op, ze hebben nog een wereldschokkende vaststelling gedaan :
Vancluysen en Van Craen stelden vast dat Marokkanen, mannen, jongeren, allochtonen die al lang in België wonen, hoog opgeleiden en allochtonen die werken, veel meer Nederlands gebruiken dan Turken, vrouwen, ouderen, allochtonen die pas zijn aangekomen, laag opgeleiden en niet-werkenden
Uiteraard is er nog een probleem, maar in plaats van taallessen te willen geven aan alle Marokkanen en Turken, weten we nu dat we dat best doen voor die groep die onvoldoende Nederlands kent.

Verder is het eerbaar om alle nieuwe immigranten te verplichten om Nederlands te leren. Maar zorg er dan ook voor dat er geen wachtrijen zijn voor die lessen.

Als ik het me goed herinner, is het de VDAB van Brugge, die begon met lessen West-Vlaams of Brugs. Zodat de migranten ook de aangeleerde taal zouden kunnen gebruiken.
Oud 18 december 2011, 13:56   #25
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Verder is het eerbaar om alle nieuwe immigranten te verplichten om Nederlands te leren. Maar zorg er dan ook voor dat er geen wachtrijen zijn voor die lessen.
Misschien eens een tip voor VRIJWILLIGERSWERK voor marokkanen en turken die hier "geboren" zijn en de twee talen beheersen?

Waarom moeten wij daar belastinggeld voor betalen?

En nog iets: ik ken nu eenmaal mensen die daar lesgaven: ze beginnen met 15 en na een paar weken zitten er drie mensen die weldegelijk geinteresseerd zijn. die blijven. de moslima's gebruiken hun wekelijks "uitje" om te zitten tetteren met hun taal-genoten, niemand oefent, na een paar weken kunnen ze niet meer volgen en haken af.
Sommigen (de meesten) hebben geen idee wat scholing is en kunnen zelfs niet tellen (niet in het nederlands en niet in hun eigen taal).

Mijn (witte) poolse poetsvrouw volgt al vier jaar Nederlands en bakt er nog steeds niks van: de lessen worden steeds gedomineerd door Marokkaanse medeleerlingen die alles hopeloos opstroppen. Blijkbaar leert ze bij mij meer nederlands dan op school.

En daar betalen wij voor. De professionele leerkracht heeft er uiteindelijk zèlf de brui aan gegeven. Werkte voordien jaren in de lagere school: ze vond dat die kinderen tenminste wel wilden leren.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 18 december 2011 om 13:59.
Oud 18 december 2011, 14:17   #26
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Misschien eens een tip voor VRIJWILLIGERSWERK voor marokkanen en turken die hier "geboren" zijn en de twee talen beheersen?

En nog iets: ik ken nu eenmaal mensen die daar lesgaven: ze beginnen met 15 en na een paar weken zitten er drie mensen die weldegelijk geinteresseerd zijn. die blijven. de moslima's gebruiken hun wekelijks "uitje" om te zitten tetteren met hun taal-genoten, niemand oefent, na een paar weken kunnen ze niet meer volgen en haken af.
Sommigen (de meesten) hebben geen idee wat scholing is en kunnen zelfs niet tellen (niet in het nederlands en niet in hun eigen taal).

Mijn (witte) poolse poetsvrouw volgt al vier jaar Nederlands en bakt er nog steeds niks van: de lessen worden steeds gedomineerd door Marokkaanse medeleerlingen die alles hopeloos opstroppen. Blijkbaar leert ze bij mij meer nederlands dan op school.

En daar betalen wij voor. De professionele leerkracht heeft er uiteindelijk zèlf de brui aan gegeven. Werkte voordien jaren in de lagere school: ze vond dat die kinderen tenminste wel wilden leren.
De dag dat hun uitkering en kindergeld voorwaardelijk wordt gemaakt aan een goede beheersing van het NL gaan ze het in no time leren. Het zal niet meer zo lang duren, de kassa is bijna leeggezogen, binnenkort zijn er geen centen meer om het ocmw van Noord-Afrika te spelen en het importkiesvee van de sossen te onderhouden.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 14:46   #27
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Omdat de kennis van de nederlandse taal belangrijk is om te integreren, om werk te vinden, om opleiding te volgen.
Dat betwist je toch niet, hoop ik.
Het is een investering die we dubbel en dik terug verdienen.

Citaat:

Ik ken ook iemand die daar (nog steeds) les geeft, en enkele vrijwilligers die er "leesmoeder" zijn.
Het klopt dat er leerlingen afhaken. Het is niet evident om die wekelijkse uren les te combineren met gezin en werk. Niet iedere leerkracht is even begripvol om iemand 5 minuten vroeger te laten vertrekken om de bus te halen. De lessen zijn immers niet voor iedereen op wandelafstand.
In Kortrijk wordt in het begin van het jaar een waarborg geëist, die ze pas terugkrijgen bij voldoende aanwezigheid.
Het klopt ook dat er mensen bij zijn, die nooit leerden lezen. Dat zijn meestal ouderen. Ik ben er fier op dat wij hen nog de kans geven om te leren lezen.

Citaat:
Degene die ik ken komt van het reguliere secundair onderwijs, en geeft liever les aan anders-taligen.
Oud 18 december 2011, 14:58   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Omdat de kennis van de nederlandse taal belangrijk is om te integreren, om werk te vinden, om opleiding te volgen.
Ja, sure, we gaan er werkelijk plezier van hebben ...

Ik heb persoonlijk eigenlijk liever dat ze het geld gewoon in brand steken. Als het dan toch verspild moet worden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 15:02   #29
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
WIJ? me dunkt dat het die mensen zelf zijn die hier op zoek zijn naar een beter leven. Denk je niet eerder dat ZIJ het dubbel en dik zullen terugverdienen? Waarom kunnen ze dat niet in hun tig gesubsidieerde mosketen en VZW's organizeren? Kunnen ze dat niet zelf doen?
Oud 18 december 2011, 15:19   #30
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
WIJ? me dunkt dat het die mensen zelf zijn die hier op zoek zijn naar een beter leven. Denk je niet eerder dat ZIJ het dubbel en dik zullen terugverdienen? Waarom kunnen ze dat niet in hun tig gesubsidieerde mosketen en VZW's organizeren? Kunnen ze dat niet zelf doen?
Ja, uiteraard zullen zij het ook dubbel en dik terugverdienen.

We laten dat beter niet in moskeeën doorgaan, omdat het aanleren van Nederlands niets met religie te maken heeft en omdat niet alle anders-taligen moslim zijn.
Denk aan jouw Poolse poetsvrouw.
Oud 18 december 2011, 15:27   #31
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Denken die één-hersencelligen nu dat er in Groot Brittanie enkel queens-english gesproken wordt? Dat in Frankrijk iedereen recht van de Academie Française komt alvorens hun mond open te doen, of dat in Duitsland door iedereen Hochdeutsch wordt gesproken?
Eén woord.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 15:32   #32
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas op, ze hebben nog een wereldschokkende vaststelling gedaan :
Vancluysen en Van Craen stelden vast dat Marokkanen, mannen, jongeren, allochtonen die al lang in België wonen, hoog opgeleiden en allochtonen die werken, veel meer Nederlands gebruiken dan Turken, vrouwen, ouderen, allochtonen die pas zijn aangekomen, laag opgeleiden en niet-werkenden
Uiteraard is er nog een probleem, maar in plaats van taallessen te willen geven aan alle Marokkanen en Turken, weten we nu dat we dat best doen voor die groep die onvoldoende Nederlands kent.

Als ik het me goed herinner, is het de VDAB van Brugge, die begon met lessen West-Vlaams of Brugs. Zodat de migranten ook de aangeleerde taal zouden kunnen gebruiken.
Goed zo. Dan kunnen we ineens besparen op taallessen en zorgen dat enkel migranten naar hier komen die de taal al machtig zijn. Wie na lang nadenken beslist om een nieuw leven te beginnen in een ander land zal er wel geen probleem mee hebben om de taal en gewoontes te leren nog voor ze vertrekken.
Om degenen die hier al zijn te helpen zouden we dan kunnen zorgen voor een vernederlandsing van hun bevolkingsgroep. Vooral het gebruik van het Arabisch is voor velen een probleem, een goed begin is dan ook het verplicht gebruiken van het Nederlands bij religieuze bezigheden, bij sommige religies blijkt men voorlopig niet open te staan voor zo'n dingen.

De tweede mogelijkheid die u aangeeft is iets lastiger doch niet onmogelijk te bereiken. Het lijkt me dat er een groot probleem is bij lagergeschoolde buitenlanders. Mss heeft u dan wel een goed punt en moeten we die lagergeschoolde buitenlanders een enkeltje terug bezorgen.

Laatst gewijzigd door manta : 18 december 2011 om 15:33.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 15:35   #33
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Eén woord.
Entschuldigung

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 18 december 2011 om 15:35.
Oud 18 december 2011, 15:37   #34
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, uiteraard zullen zij het ook dubbel en dik terugverdienen.

We laten dat beter niet in moskeeën doorgaan, omdat het aanleren van Nederlands niets met religie te maken heeft en omdat niet alle anders-taligen moslim zijn.
Denk aan jouw Poolse poetsvrouw.
moslims kunnen naar de moskee, de anderen naar eigen scholen of betaalde cursussen.
Doe nu niet of je weet niet dat moskeeën voor ongeveer alles gebruikt worden: van opslagplaatsen voor drugs tot naschoolse opvang met eten/koranles. pètrick janssens gaat er zelfs stemmen ronselen. Dat heeft ook niks met religie te maken.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 18 december 2011 om 15:38.
Oud 18 december 2011, 15:52   #35
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
moslims kunnen naar de moskee, de anderen naar eigen scholen of betaalde cursussen.
Doe nu niet of je weet niet dat moskeeën voor ongeveer alles gebruikt worden: van opslagplaatsen voor drugs tot naschoolse opvang met eten/koranles. pètrick janssens gaat er zelfs stemmen ronselen. Dat heeft ook niks met religie te maken.
Wat is het voordeel voor zoveel versnippering?
Wat is het doel van je voorstel?

Meer apartheid, minder integratie, meer obstakels opwerpen.

Vind je het niet belangrijk dat ze Nederlands leren?
Oud 19 december 2011, 16:28   #36
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Beste,
Ik ben hier geboren, mijn ouders en grootouders ook, meertalig, ik liep hier school in Nederlands tot en met een masters maar ik moet raden naar de betekenis welke jij aan "thuiskomertje" geeft. Ik kan er natuurlijk wél een eigen betekenis op kleven maar dat is waarschijnlijk niet degene waar jij aan denkt.

Kijk eens wat Vandale ervan maakt: http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...mertje&lang=nn
Kijk eens wat Google translations ervan maakt: http://translate.google.com/?hl=en#nl|de|thuiskomertje

Ik krijg regelmatig documenten-of 'folders'- in Nederlands (Wetstratees dialect) waar ik méér dan serieus aandacht aan moet besteden om ze te vertalen naar Nederlandse mensentaal.

Ik kom ook regelmatig in Vlaanderen (West Vlaanderen)

West Vlamingen vertikken het AN te spreken tegen mij, hoewel ze het ongetwijfeld al generaties op school leerden. Ik heb trouwens de indruk dat ze bewust slecht Nederlands spreken.
Ook de beleefdheidsvorm is totaal onbekend bij deze mensen. 'hie' is al wat ze gebruiken. Ik heb de indruk dat ze dit bewust doen om zich te onderscheiden van de Belgen en andere Vlamingen. Dat is toch maar iets van Belgen en andere Vlamingen, en dus minderwaardig. Trouwens, het wordt ook aangeleerd aan Marokkanen en Turken, moet je niet vragen!

Mevrouw Monica de Coninck, schepen en voorzitter OCMW in Antwerpen werd recent federaal minister van 'Werk'

Deze mooi ogende dame is Ostendse van origine. Ik zocht toen haar CV in Wikipedia en dit was al wat ik toen kreeg:
http://vls.wikipedia.org/wiki/Monica_De_Coninck Daar schieten een vertaalwoordenboek of een vertaalmachine tekort.

Sindsdien werd een NL versie bijgevoegd. Het duurde bijna een week (zeer begrijpelijk) om dit meesterwerk te vertalen naar het Nederlands , volgens het log van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?...action=history

Verder zou je je eigen post eens op taalfouten moeten nakijken vooraleer kritiek te geven op anderen. ('t is maar een tip, ik zie er een achttal, ruw geschat)
Master in wat Filosoof ?
En , in uw post staan ook taalfouten.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 18:10   #37
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ja, sure, we gaan er werkelijk plezier van hebben ...

Ik heb persoonlijk eigenlijk liever dat ze het geld gewoon in brand steken. Als het dan toch verspild moet worden.
Ik denk dat ze het terugverdieneffect berekent over 36 eeuwen.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be