Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2011, 10:56   #21
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
's Zo ver...
Ver is relatief...
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 11:01   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Misschien heeft mijn grootmoeder nog wel ergens gelijk, schoolplicht terug verlagen zodat de afhakers kunnen gaan werken zonder problemen.
Dan word je met kinderarbeid geconfronteerd.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 11:05   #23
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dan word je met kinderarbeid geconfronteerd.
Dan passen ze die wet toch gewoon aan? (wil het niet doen klinken alsof dat dingen zijn die op 1 2 3 gebeurd zijn)
Of ze maken leercontract of deeltijds verplicht (oeh wat haat ik dat woord) voor zij die niet mee willen draaien in het 'gewone' onderwijs. 1 dag per week naar school en verder werken. Dat werk wordt toch mee gezocht en begeleid van die scholen uit (voor leercontract toch zeker, deeltijds is iets vrijer).

Laatst gewijzigd door Duupje : 15 december 2011 om 11:06.
Oud 15 december 2011, 11:14   #24
eno2
Banneling

Standaard

Ik ben ook afvaljeugd.

De inrichtende macht heeft mij en mijn einddiploma gemassacreerd
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 11:16   #25
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan passen ze die wet toch gewoon aan? (wil het niet doen klinken alsof dat dingen zijn die op 1 2 3 gebeurd zijn)
Of ze maken leercontract of deeltijds verplicht (oeh wat haat ik dat woord) voor zij die niet mee willen draaien in het 'gewone' onderwijs. 1 dag per week naar school en verder werken. Dat werk wordt toch mee gezocht en begeleid van die scholen uit (voor leercontract toch zeker, deeltijds is iets vrijer).
Het zou natuurlijk mooi passen in een systeem waarbij "glijdende" werkuren een oplossing geven voor mensen die niet full-time kunnen werken.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 11:17   #26
Anatomehelena
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben ook afvaljeugd.

De inrichtende macht heeft mij en mijn einddiploma gemassacreerd
Proficiat! Was je uitgenodigd op hun receptie achteraf?
Anatomehelena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 12:03   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vwalla, nu zijn we er.

Mijn oudste heeft jaren op een concentratieschool gezeten, gelijk ze dat in den Anvers noemen. Gevolg, fameuze leerachterstand opgelopen, zag door de bomen het bos niet meer en heeft het opgegeven nu.
Alle bijlessen (en kost handenvol geld), motivaties, moed inspreken, van mijn oren maken, belonen etc, heeft niks uitgehaald.
En nu zit ik met een puber die ALLE kansen krijgt in het onderwijs, om te volgen wat hij graag wil doen eender wat het kost. En die niet wil...
Simple comme bonjour.
De situatie die je daar schetst klinkt mij bekend in de oren. Als kindlief dan nog intelligent is is dit dubbel frustrerend. Nie willen, nie gemotiveerd, het belang niet willen inzien, tja. Het is blijkbaar een opmerkelijk fenomeen. De ervaring leert mij dat scholen wel luisteren en iets meer begrip opbrengen als je beroep doet op hulp van buitenuit, een kinderpsychiater bv.

Met drie tieners in huis die al eens van school hebben veranderd (soms vrijwillig, soms van moeten) ken ik ondertussen al wat scholen in Mechelen, en heb ik ook het syteem door. De meeste scholen hebben onderling een ongeschreven overeenkomst wat het opvangen van buitengezette leerlingen betreft.

Echter.
Er zijn scholen die enkel de beste leerlingen aanvaarden die slim genoeg zijn en zich zeer netjes gedragen, niet officieel maar je merkt het wel. De rest wordt vriendelijk verzocht elders aan te kloppen. Er is zo goed als geen leerlingenbegeleiding behalve voor de strevers die absluut de eerste van de klas willen zijn.
Er zijn scholen waar het gros van de leerlingen al enkele scholen hebben 'geprobeerd', en voor wie het zeer moeilijk zou zijn nog in een andere school binnen te geraken. De school weet dat en is zo goed als gedoemd om de leerlingen tot de leerplichtige leeftijd op de schoolbanken te houden. Echte motivatie is er ver te zoeken, noch bij de leerlingen, noch bij de leerkrachten. Er is heel wat leerlingenbegeleiding, want ook concentratieschool. Nochtans, heel wat van de leerlingen verlaten op 18 jarige leeftijd het onderwijs, schoolmoe tot en met. Bij de leerling die in zo'n concentratieschool begint is de kans een pak groter dat die het kotsbeu wordt.
Oud 15 december 2011, 12:09   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anatomehelena Bekijk bericht
Proficiat! Was je uitgenodigd op hun receptie achteraf?
De inrichtende macht is gevlucht
1 voor de volksbeweging in 68
2 voor pedofilie toen ik de bisschop op latere leeftijd persoonlijke rehabilitatie wou vragen op een audiëntie.

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 december 2011 om 12:12.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 12:33   #29
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een tijd als nu werkt dat systeem niet meer. Ik heb er vroeger gekend die vanaf hun twaalfde bij pa gingen werken ipv naar school te gaan. De school gedoogde dit, omdat de bouwsector een zeer bloeiende sector was en werk was gegarandeerd ook zonder dat je kon lezen of schrijven, en zeker als je binnen de familie kon werken. Tot de vaders overleden, en de zonen de zaak moesten verderzetten: groot probleem want ondertussen moet ook iemand die hoofdzakelijk handenarbeid verricht een minimum aan kennis van administratie hebben, al was het maar een cheque kunnen uitschrijven of innen, en dan zullen we het nog niet hebben over wie ambitie heeft om zelfstandige te worden en personeel in dienst heeft.

Ja, leercontracten ed zijn een alternatief, maar dan enkel voor wie op jonge leeftijd een beroepskeuze maakt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 15 december 2011 om 12:34.
Oud 15 december 2011, 12:48   #30
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot de vaders overleden, en de zonen de zaak moesten verderzetten: groot probleem want ondertussen moet ook iemand die hoofdzakelijk handenarbeid verricht een minimum aan kennis van administratie hebben, al was het maar een cheque kunnen uitschrijven of innen, en dan zullen we het nog niet hebben over wie ambitie heeft om zelfstandige te worden en personeel in dienst heeft.
Ik zat in die situatie. Ik begon op mijn 14de, vader overleden op mijn 24ste, zaak verder gezet. Administratieve kennis heb ik mijzelf aangeleerd. Later leerde ik zelfs programmeren en schreef mijn eigen computertoepassing, op maat voor het bedrijf. Zelfstudie, ik volgde geen cursussen. Waar een wil is, is een weg hoor.

PS: tegenwoordig moet je blijkbaar zware studies gevolgd hebben om te weten hoe je een computer aan en uit moet zetten.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 15 december 2011 om 12:49.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 14:17   #31
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De situatie die je daar schetst klinkt mij bekend in de oren. Als kindlief dan nog intelligent is is dit dubbel frustrerend. Nie willen, nie gemotiveerd, het belang niet willen inzien, tja. Het is blijkbaar een opmerkelijk fenomeen. De ervaring leert mij dat scholen wel luisteren en iets meer begrip opbrengen als je beroep doet op hulp van buitenuit, een kinderpsychiater bv.

Met drie tieners in huis die al eens van school hebben veranderd (soms vrijwillig, soms van moeten) ken ik ondertussen al wat scholen in Mechelen, en heb ik ook het syteem door. De meeste scholen hebben onderling een ongeschreven overeenkomst wat het opvangen van buitengezette leerlingen betreft.

Echter.
Er zijn scholen die enkel de beste leerlingen aanvaarden die slim genoeg zijn en zich zeer netjes gedragen, niet officieel maar je merkt het wel. De rest wordt vriendelijk verzocht elders aan te kloppen. Er is zo goed als geen leerlingenbegeleiding behalve voor de strevers die absluut de eerste van de klas willen zijn.
Er zijn scholen waar het gros van de leerlingen al enkele scholen hebben 'geprobeerd', en voor wie het zeer moeilijk zou zijn nog in een andere school binnen te geraken. De school weet dat en is zo goed als gedoemd om de leerlingen tot de leerplichtige leeftijd op de schoolbanken te houden. Echte motivatie is er ver te zoeken, noch bij de leerlingen, noch bij de leerkrachten. Er is heel wat leerlingenbegeleiding, want ook concentratieschool. Nochtans, heel wat van de leerlingen verlaten op 18 jarige leeftijd het onderwijs, schoolmoe tot en met. Bij de leerling die in zo'n concentratieschool begint is de kans een pak groter dat die het kotsbeu wordt.
Daar waar hij leerachterstand opliep was in het basisonderwijs. Ik heb daar echt waar schrijnende toestanden gezien (omdat ik zo kort op de bal speelde ivm mijn zoon) en dat daar echt goed opvolgde. Jongetjes van 10-11 jaar en jonger!!! die het nodig vonden om met een mes voor de leerkracht te gaan staan. Toen ik er de directie op aansprak (hadden dat mes ook op de keel van mijn zoon toen gezet) kreeg ik letterlijk te horen dat ze geen politie wilde inschakelen uit schrik voor de families... Ik heb het dan zelf gedaan zonder goedkeuring van de directie en met veel vieze blikken tot gevolg.

Het is echt frustrerend. Zoveel kan ik je wel vertellen.
Oud 15 december 2011, 19:05   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar waar hij leerachterstand opliep was in het basisonderwijs. Ik heb daar echt waar schrijnende toestanden gezien (omdat ik zo kort op de bal speelde ivm mijn zoon) en dat daar echt goed opvolgde. Jongetjes van 10-11 jaar en jonger!!! die het nodig vonden om met een mes voor de leerkracht te gaan staan. Toen ik er de directie op aansprak (hadden dat mes ook op de keel van mijn zoon toen gezet) kreeg ik letterlijk te horen dat ze geen politie wilde inschakelen uit schrik voor de families... Ik heb het dan zelf gedaan zonder goedkeuring van de directie en met veel vieze blikken tot gevolg.

Het is echt frustrerend. Zoveel kan ik je wel vertellen.
D. Je bent toch niet wakker blijven liggen van die vieze blikken van de directie. Of wel soms ?

Weet je. Uw verhaal bevestigt mij nogmaals dat je als ouder niet kort genoeg op de bal kan spelen. Na de schoolperiode blijft hij (of zij) uiteindelijk nog steeds uw kind. Als dan iets fout loopt zal het uiteindelijk uw fout zijn, het zal uw wijze van opvoeden zijn die in vraag zal worden gesteld.

Goed dat je beroep hebt gedaan op de politie, hoe ik ze ook onderschat (dit laatste terzijde). Het onderwijs is niet in staat om, en wil zelfs niet meer dergelijke problemen binnenshuis oplossen. Het wordt hen trouwens verboden.

Laatst gewijzigd door Rudy : 15 december 2011 om 19:07.
Oud 15 december 2011, 19:09   #33
Albrecht
Banneling

Standaard

Ik heb soms het gevoel dat er veel te veel mensen in de ASO worden geduwd die eigenlijk beter zouden passen in andere richtingen.

Er wordt niet echt goed genoeg begeleid in het lager onderwijs, en de ouders zullen waarschijnlijk hun kinderen liefst naar een zogezegd 'hoge' richting sturen. Uiteindelijk worden Humane Wetenschappen en Economie-Talen zo een beetje de "vuilbakken" van het ASO, vol mensen die beter tot hun recht zouden komen in een praktischere richting.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 19:29   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik heb soms het gevoel dat er veel te veel mensen in de ASO worden geduwd die eigenlijk beter zouden passen in andere richtingen.

Er wordt niet echt goed genoeg begeleid in het lager onderwijs, en de ouders zullen waarschijnlijk hun kinderen liefst naar een zogezegd 'hoge' richting sturen. Uiteindelijk worden Humane Wetenschappen en Economie-Talen zo een beetje de "vuilbakken" van het ASO, vol mensen die beter tot hun recht zouden komen in een praktischere richting.
Albrecht. Laten we niet naïef zijn. U hebt het over gebrek aan begeleiding in het basisonderwijs.
Vraag: wat verwacht je dan van een begeleiding in het basisonderwijs ?
Oud 15 december 2011, 19:33   #35
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Vraag: wat verwacht je dan van een begeleiding in het basisonderwijs?
Duidelijker advies naar het secundair onderwijs toe. Op mijn school gebeurde dat helemaal niet.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 19:34   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik zat in die situatie. Ik begon op mijn 14de, vader overleden op mijn 24ste, zaak verder gezet. Administratieve kennis heb ik mijzelf aangeleerd. Later leerde ik zelfs programmeren en schreef mijn eigen computertoepassing, op maat voor het bedrijf. Zelfstudie, ik volgde geen cursussen. Waar een wil is, is een weg hoor.

PS: tegenwoordig moet je blijkbaar zware studies gevolgd hebben om te weten hoe je een computer aan en uit moet zetten.

Fred.
Ok Fred. Programmeren kan je thuis leren. VBA, VB en C ( zelfs turbo C en turbo Pascal) heb ik thuis geleerd.
Maar, geef toe, muurtjes metselen leer je niet in je living.
Oud 15 december 2011, 19:37   #37
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Aetas parentum peior avis tulit nos nequiores, mox daturos progeniem vitiosiorem. - Horatius, 2000 jaar geleden in Odes, III. 6
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 19:39   #38
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Er is gewoon minder werk voor mensen met een laag diploma dan vroeger, Robert.
Dat komt door maatschappelijke, technologische en economische ontwikkelingen, Robert.
Zulke mensen daarom 'afval' noemen zegt nogal wat over u, Robert.
En nee, mensen gaan niet allemaal burgerlijk ingenieur of informatica studeren omdat daar toevallig veel vraag naar is.
Niet iedereen heeft daar de aanleg of interesse voor.
Mensen zijn verschillend, Robert.
Wat vervelend hé.
Dag, Robert.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2011, 19:53   #39
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Aetas parentum peior avis tulit nos nequiores, mox daturos progeniem vitiosiorem. - Horatius, 2000 jaar geleden in Odes, III. 6
Klinkt onbegrijpelijk. Je zal dus wel gelijk hebben.
Oud 15 december 2011, 20:01   #40
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Klinkt onbegrijpelijk. Je zal dus wel gelijk hebben.
De Engelse volledige versie is te vinden door enkel de zin te kopiëren en te plakken bij de zoekbalk
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be