Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2011, 13:31   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ook mogen leraars terug wat respect krijgen.

Het verschil is hemeltergend. "Vroeger" was het "de meester" of "de juffrouw".
Nu is het "die racist kan mijn kop niet hebben" of "die rotzak heeft me gebuisd".

Vroeger was een "nota in de agenda" al een reden om thuis extra op je kop te krijgen. Nu is het iets om mee te lachen.
Of nog beter, een reden voor de ouders om boos naar de directie van de school te stappen "hun geniaal nageslacht zo benadelen, hoe durft die leraar/lerares wel".
Oud 16 december 2011, 15:38   #22
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Vertel dat maar eens aan een gemotiveerde leerkracht
Die 2 uitzonderingen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 18:17   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ikzelf ben ook 'regent' van opleiding, maar geef momenteel ook geen les.
Het is niet makkelijk om ergens vast te kunnen beginnen. Na twee jaar hier en daar wat interims te doen, was ik het beur, en ben ik maar in de privé beginnen werken.
Misschien dat ik later nog eens probeer, want op zich is het wel een leuke job dat je veel voldoening kan geven.
Dat hoor ik van menig ex-onderwijzer....Dan ben je,zeg,34 jaar en heb je nog steeds geen serieus contract,en wordt je nog steeds gebruikt om van hot naar her te rijden als "vervanger",of om enkele lesuurtjes in te vullen...

Een mens moet zelf ook vooruit met zijn/haar leven.
Leraar moet geen "ambulant beroep" zijn...

Laatst gewijzigd door kelt : 16 december 2011 om 18:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 18:29   #24
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan je nu te veel vakantie hebben?
Eens je dat gewoon bent die zomervakantie, dan vliegt die voorbij..
In tegenstelling tot de leerlingen is het voor een leerkracht maar een goeie 6 weken zomervakantie.. of minder..
Begin juli nog wat administratie/logistiek/inschrijvingen doen..
en de laatste twee weken van augustus eveneens inschrijvingen en voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar.
hahaha
Oud 16 december 2011, 18:30   #25
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel,
Een leerkracht zou (net zoals in de privé) veel makkelijker aan een vast voltijds contract moeten kunnen raken.
Ik denk dat dat het grootste obstakel is voor een pas afgestudeerde.
Het loon zou eventueel ook iets hoger mogen, maar vooral het eerste puntje is belangrijk.
In de privé gemakkelijk een "vaste" job hebben????
1. Interim arbeid.
2. Een vaste job bestaat in de privé, je krijgt een contract van onbepaalde duur.
Oud 16 december 2011, 18:53   #26
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja, ikzelf ben ook 'regent' van opleiding, maar geef momenteel ook geen les.
Het is niet makkelijk om ergens vast te kunnen beginnen. Na twee jaar hier en daar wat interims te doen, was ik het beur, en ben ik maar in de privé beginnen werken.
Misschien dat ik later nog eens probeer, want op zich is het wel een leuke job dat je veel voldoening kan geven.
hier idem
na 4j opgegeven

teveel scholen, klote uren, kloteverdeling, pas ergens midden september zekerheid over het schooljaar, willekeur directie rond benoemingen
willekeur directie rond verdelingen allerhande en een hoop vriendjespolitiek en totale bestuurlijke incompetentie.

ge hebt veel congé en da's ook alles
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 19:36   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Mannen zijn niet geïnteresseerd in dagelijks handje vasthouden en pampers verversen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 23:13   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Mannen zijn niet geïnteresseerd in dagelijks handje vasthouden en pampers verversen.
Buiten het kleuter, moet onderwijs dat ook totaal niet zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 13:55   #29
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
hangt van persoon tot persoon af..
Er zijn toch genoeg mannen die werken als verpleger/verzorgen/begeleider/..
dat is meer de zorgsector.
Oud 18 december 2011, 13:56   #30
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
hahaha
grappig?
Oud 18 december 2011, 17:21   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het lerarentekort zich voornamelijk situeert bij de onderwijzers (lagere school of heet dat basisonderwijs tegenwoordig ?) en de regenten (lager middelbaar).

(en de harde vakken: masters wiskunde, natuurwetenschappen)

In deze draad, heb ik nog maar weinig argumenten gezien die uit de leefwereld van een 17-18 jarige lijkt te komen, en die hem of haar zouden aansporen of net niet om een pedagogische opleiding te kiezen voor verdere studies.

Misschien de volgende inderdaad:
als je in je eigen klassen, de laatste drie jaren, gezien hebt hoe sommige ietwat agressieve medestudenten lerarenkorps kunnen/mogen te kakken zetten zonder dat de directie daar ook maar graten in ziet .... dan kan ik me inbeelden dat zo'n beroep 'weinig sexie' is ...

Zou er geen speciale opleiding moeten voorzien worden voor kandidaten onderwijzers/regenten die een heel ander diploma hebben, maar bereid zijn zich om te scholen;
wel rekening houden met hun vorige diploma's, werkervaringen ... ?

Zitten er hier op het forum geen mensen die graag wat meer verlof zouden hebben, en een mooi pensioen opbouwen ? Desnoods halftime onderwijs, halftime zelfstandige of whatever ....

Onze arbeidswereld zit nogal stroef in mekaar ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 17:24   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En nog iets.

Als hoofdmeester Smet, minister van ondervijs, hele pakken Hollandse onderwijzenden naar hier wil halen:
zou jij bezwaar maken mocht jouw kind les moeten volgen van iemand met een Hollandse tongval (en Hollandse manieren ...) ?

Ik zou aan de directeur vragen om mijne kleine bij een Vlaamse native speaker te zetten, of ik zou een school in de buurt zoeken waar dit wel mogelijk is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 18 december 2011, 17:27   #33
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel,
Een leerkracht zou (net zoals in de privé) veel makkelijker aan een vast voltijds contract moeten kunnen raken.
Ik denk dat dat het grootste obstakel is voor een pas afgestudeerde.
Het loon zou eventueel ook iets hoger mogen, maar vooral het eerste puntje is belangrijk.
In die privé kunnen ze je wel van de ene dag op de andere buiten zwieren, waarbij je dan een paar maanden opzeg ontvangt. Een leraar die vastbenoemd is is haast onmogelijk om nog weg te krijgen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2011, 17:28   #34
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Omdat het een kutjob is en je gevangen zit in een verderfelijk systeem?
Ik vind mijn job die ik beoefen nochtans geen kutjob. Ik ga met een grote glimlach gaan werken en vind het fantastisch om te zien hoe die kinderen hun kennis verrijkt. En zelf haal je er ook veel voldoening uit natuurlijk.

Voor het geld moet je het alleszins niet doen. Zo een vette verdienen we niet, naar mijn bescheiden mening.
Oud 18 december 2011, 17:38   #35
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Velen geven ook op, omdat de job niet hetgene is wat ze verwacht hadden. Sommige krijgen dan in het begin ook nog 'lastige' klassen, waardoor de moed hen in de schoenen zakt.
Veel verlof ja, maar dat is ook wel nodig in het onderwijs. Leerkrachten (secundair onderwijs) moeten inderdaad maar 20 a 25 uren per week lesgeven, maar uiteindelijk zijn ze er meer dan 40 uren per week mee bezig.
Naar gelang je ouder wordt, en vast benoemd, neemt die werkdruk wat af, en kan je je baseren op jarenlang werk en ervaring.

Het loon is niet slecht, maar niet overdreven. Voor de centen moet je het zeker niet doen.

Ik denk niet dat je zomaar even voor leerkracht kan gaan. Veel mensen doen wel de opleiding en slagen ook wel, maar beseffen pas later wat het inhoudt. Daarom geloof ik dat er een te kort is aan leerkrachten.
Mee eens.
Oud 18 december 2011, 17:38   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ik vind mijn job die ik beoefen nochtans geen kutjob. Ik ga met een grote glimlach gaan werken en vind het fantastisch om te zien hoe die kinderen hun kennis verrijkt. En zelf haal je er ook veel voldoening uit natuurlijk.

Voor het geld moet je het alleszins niet doen. Zo een vette verdienen we niet, naar mijn bescheiden mening.
Ik vind de pree van de onderwijzenden wel goed. (ik ben er zelf gene, maar mijn familie, vooral schoonfamilie, zit er van vergeven)

Tenzij ge vindt dat een regent een pree moet hebben van een ir.

Oud 18 december 2011, 17:39   #37
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Er zit een gedeelte rechten en plichten van de leerkracht in ja.
Maar meer hoe ze moeten handelen in bepaalde situaties.
Klopt, oma en lev om precies te zijn.
Oud 18 december 2011, 17:40   #38
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Veel mensen lijken te denken dat leerkracht zijn = 's ochtends naar school vertrekken, daar wat rondhangen, les geven, tussendoor taken en toetsen verbeteren, en dan lekker vroeg naar huis gaan en voor tv zitten.
De realiteit voor veel leerkrachten is anders wel anders: van de ene school naar de andere sjeezen voor een uurtje les hier een een uurtje les daar, en dan 's avonds thuiskomen en beginnen aan het verbeteren en voorbereiden, want eigenlijk lukt dat niet goed in de auto. Leven van vervangingsopdracht naar vervangingsopdracht, waardoor je nooit weet of je wel werk gaat hebben het jaar nadien.
En als ge daar stress van krijgt, is er altijd een meute die klaar staat om u te vertellen dat ge een luxeleventje hebt, met massa's vakantie en ocharme maar een paar uurkes werken per dag...
Oud 18 december 2011, 17:49   #39
suqar_7loe

Standaard

Mensen die beweren dat wij op onze luie reet zitten en geen moer uitsteken hebben het inderdaad mis.

Vorig schooljaar heb ik precies 1 week de boeken aan de kant gelegd tijdens de zomervakantie. De resterende weken dien je te werken aan je jaarplanningen en lesvoorbereidingen. Ik weet niet hoe het zit bij andere leerkrachten maar ik verlies snel zo'n 5u aan 1 lesvoorbereiding. Hou er dan nog eens rekening mee dat ge dagelijks zo'n 5 �* 6 lesvoorbereidingen dient mee te nemen naar je werk als je les geeft aan verschillende klassen/graden.

Soit, dat neem je er met alle plezier bij. Zeker als je tot de conclusie komt dat leerlingen echt iets aan je hebben en je echt waarderen.

Waar ik persoonlijk niet mee kan leven is dat leerlingen niet meer kunnen rekenen op hun school en leerkrachten als ze het thuis moeilijk hebben. Dat is mijn zorg.
Oud 18 december 2011, 17:56   #40
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind de pree van de onderwijzenden wel goed. (ik ben er zelf gene, maar mijn familie, vooral schoonfamilie, zit er van vergeven)

Tenzij ge vindt dat een regent een pree moet hebben van een ir.
Een beginneling (in de lagere school) kan rekenen op zo'n 1400 euro. Zo ken ik er enkelen. 3 jaar later, verdienen ze nog steeds iets van een 1450 euro. Ik weet niet hoor, maar volgens mij vergissen jullie zich schromelijk door te beweren dat wij goed verdienen.

Uw familieleden werken waarschijnlijk al 20 jaar of langer binnen het onderwijs, nietwaar?

Ik zie mezelf toch niet heel mn leven werken voor zo weinig geld. En ik ben er zeker van dat de doorsnee-leerkracht daar hetzelfde over denkt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be