Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2011, 22:37   #21
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennert5 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...leerjaar.dhtml

Natuurlijk is dit voordelig, maar wel wat hypocriet om dit te verplichten, terwijl in Wallonie in het secundair er vrijheid is om te kiezen tussen nederlands of engels als 2de taal..
Als buitenstaander (Nederland) kan ik me zoiets voorstellen, wanneer men dan in Wallonie verplicht Nederlands als tweede taal moet kiezen.
Oud 16 december 2011, 22:38   #22
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Waar is hier?
West-Vlaanderen. Een stad daar ergens in. Daar waar ze nog wel gene kaas hebben gegeten van de juiste verkeersborden te plaatsen bij de juiste verkeerssituatie (ge kunt ni alles hebben int leven zeker?).
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 23:18   #23
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
West-Vlaanderen. Een stad daar ergens in. Daar waar ze nog wel gene kaas hebben gegeten van de juiste verkeersborden te plaatsen bij de juiste verkeerssituatie (ge kunt ni alles hebben int leven zeker?).
Aha, misschien is dat dan voorbereidend "symbolisch" Frans en in alle scholen van toepassing. Een kleuterleidster zou hier meer licht op kunnen werpen.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 23:36   #24
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is meer een wereldtaal dan het Nederlands.

Ik zou er weinig op tegen hebben moest het al vanaf het 3e leerjaar worden gegeven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Filo. Is dit zo ? Het verbaast mij. Mijn franstalige omgeving is er doorgaans nogal fier op,op die 'écoles immersion'.
idd. Ik heb familie over de taalgrens.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 december 2011 om 23:50.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 23:39   #25
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier geven ze al frans vanaf de 3de kleuter (weliswaar op hun maat). Ik ben daar zeker niet boos om.
Een goede zaak, voor die kinderen.
Oud 16 december 2011, 23:46   #26
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Toen ik jong was hadden ze een nieuwe revolutionare methode ontwikkeld om ons frans te leren.
Een tv met een film en een bandrecorder die gans de film in het frans dus afratelde.
En dat was het dus.

Nu van Fernandel te bekijken spreek en schrijf je nu ook niet meteen echt frans hé?
t' heeft een tijdje geduurd eer ze het doorhadden.
Mijn audiovisuele tip: een niet ondertitelde film op op een tvzender in de taal en teletekst voor slechthorenden (888 op de meeste zenders), met ondertiteling in de originele taal helpt veel.
Oud 17 december 2011, 02:12   #27
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Echt goed Frans spreken ontstaat vooral door een latere werksituatie die intensief Frans vereist, of door gewoon een Franse school te doorlopen voor iig enkele jaren.

De meeste Vlamen spreken tegenwoordig een Frans dat om te janken is zo slecht.

Degenen die het idee van de tweetalige Vlaming toejuichen zouden een pleidooi moeten houden voor Franstalige scholen door Vlaanderen heen.
Dat is al eerder gebeurd in de Brusselse regio. Al vanaf 1830. En met succes.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 december 2011 om 02:13.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2011, 08:16   #28
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha, misschien is dat dan voorbereidend "symbolisch" Frans en in alle scholen van toepassing. Een kleuterleidster zou hier meer licht op kunnen werpen.
Nee, het is niet op alle scholen.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2011, 10:20   #29
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Echt goed Frans spreken ontstaat vooral door een latere werksituatie die intensief Frans vereist, of door gewoon een Franse school te doorlopen voor iig enkele jaren.

De meeste Vlamen spreken tegenwoordig een Frans dat om te janken is zo slecht.

Degenen die het idee van de tweetalige Vlaming toejuichen zouden een pleidooi moeten houden voor Franstalige scholen door Vlaanderen heen.
Dat is al eerder gebeurd in de Brusselse regio. Al vanaf 1830. En met succes.
Het verplicht verwerven van het Frans door iedere Vlaming is dan ook een politiek geïnspireerd gegeven:

- het leidt ertoe dat iedere Vlaming iedere Franstalige in zijn eigen taal kan (be)dienen
- het zorgt bij de Vlamingen voor een Stockholmsyndroom ten overstaan van de Belgische Franstaligen
- het helpt de Vlaming onbewust om zich in zijn ondergeschikte rol binnen België te laten glijden

Objectief gezien zouden de Vlamingen vanuit een zeker oogpunt eigenlijk beter af zijn indien ze het Nederlands maar helemaal lieten vallen en voortaan Frans als moedertaal namen. Ze zouden dan immers niet langer beschaamd moeten zijn voor hun eigen taal - voor zover ze al weten hoe die precies heet - en daardoor zouden toekomstige generaties Vlamingen wellicht een stuk mondiger en assertiever worden. En iedere Vlaming zou op de koop toe dan ook nog iets hebben aan al die jaren Frans, in tegenstelling tot hele hordes Vlamingen die nu verplicht Frans dienen te leren en die verplichting ook met hand en tand verdedigen omdat hen ingeprent is 'dat ze dat absoluut nodig hebben' maar het verder in het dagelijks leven nauwelijks nog gebruiken. Waardoor hun Frans dan ook niet meer is dan - letterlijk - 'schoolfrans'.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2011, 13:00   #30
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
West-Vlaanderen.
Het resultaat:

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2011, 13:04   #31
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het verplicht verwerven van het Frans door iedere Vlaming is dan ook een politiek geïnspireerd gegeven:

- het leidt ertoe dat iedere Vlaming iedere Franstalige in zijn eigen taal kan (be)dienen
- het zorgt bij de Vlamingen voor een Stockholmsyndroom ten overstaan van de Belgische Franstaligen
- het helpt de Vlaming onbewust om zich in zijn ondergeschikte rol binnen België te laten glijden

Objectief gezien zouden de Vlamingen vanuit een zeker oogpunt eigenlijk beter af zijn indien ze het Nederlands maar helemaal lieten vallen en voortaan Frans als moedertaal namen. Ze zouden dan immers niet langer beschaamd moeten zijn voor hun eigen taal - voor zover ze al weten hoe die precies heet - en daardoor zouden toekomstige generaties Vlamingen wellicht een stuk mondiger en assertiever worden. En iedere Vlaming zou op de koop toe dan ook nog iets hebben aan al die jaren Frans, in tegenstelling tot hele hordes Vlamingen die nu verplicht Frans dienen te leren en die verplichting ook met hand en tand verdedigen omdat hen ingeprent is 'dat ze dat absoluut nodig hebben' maar het verder in het dagelijks leven nauwelijks nog gebruiken. Waardoor hun Frans dan ook niet meer is dan - letterlijk - 'schoolfrans'.
Ik weet niet waar je die tekst copiëerde, maar de auteur ervan is zwaar gecomplexeerd.
Oud 17 december 2011, 13:17   #32
Mitgard
Banneling

Standaard

Wat is trouwens een wereldtaal?
Wordt dat afgemeten aan het aantal sprekers?
Of speelt hier ook mee hoe relevant een taal is inzake wetenschap, cultuur, verspreiding op het internet, etc.
Nemen we bijvoorbeeld Wikipedia, de wereldwijde referentie voor verzamelde menselijke kennis.
Aantal wikipedia-artikels volgens taal geeft de volgende top 4:

Engels: 3,821,918
Duits: 1,326,982
Frans: 1,183,690
Nederlands: 987,469

Het NL laat hier 'wereldtalen' als het Spaans, het Chinees, en het Russisch achter zich.
Merk ook op hoe klein het verschil tussen NL en FR hier is.

Misschien verdient het NL beter dan sprekers die kennis van andere talen belangrijker vinden dat het correct beheersen van de eigen taal.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 17 december 2011 om 13:19.
Oud 17 december 2011, 13:21   #33
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik weet niet waar je die tekst copiëerde, maar de auteur ervan is zwaar gecomplexeerd.
Gecomplexeerd is de Vlaming die op eigen bodom kwispelend zijn franse meesters wil tonen hoe goed hij Frans kan.
Oud 17 december 2011, 19:35   #34
lennert5
Lokaal Raadslid

lennert5's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De kennis van het Nederlands is ondertussen beter bij de Waal dan het Frans bij de Vlaming. Waarom ? Taalbaden zijn in Vlaanderen nog steeds niet gekend. In Wallonië wel. Als je niet oplet krijg je binnenkort het deksel op je neus. Volgens mij is uw Frans nogal neandertalig. We zullen zeer binnenkort hoogstwaarschijnlijk niets meer van je horen, en zeker niet lezen.
Ik zie niet in waarom je rancuneus moet doen. Hoogstens je best doen.
Zo ook voor een overheid.
Elke keer ik in Wallonie kom doe ik peilingen. Gemiddeld verstaat 1 op de 4 mensen mij daar. In Brussel zal dat nog een pak lager liggen. Mijn frans is inderdaad niet perfect. Het ding is wel: ik kan mensen in 4 talen begrijpen en te woord staan. Walen meestal in 1 of 2
lennert5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2011, 19:37   #35
lennert5
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Onderwijs is een gepersonalzeerde materie. Welke stommiteiten de Walen in hun onderwijs uitstaken mogen geen invloed hebben op 't onderwijsbeleid hier. (ze zijn er van aan 't terugkomen, met hun "écoles d'immersion")
In het BSO hier is tweede taal ook maar symbolisch, behalve in de richting 'kantoor'.
Akkoord, al is het soms moeilijk geen Calimero gevoelens te krijgen.
Oud 17 december 2011, 19:38   #36
lennert5
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Frans is meer een wereldtaal dan het Nederlands.

Ik zou er weinig op tegen hebben moest het al vanaf het 3e leerjaar worden gegeven.
Als ze in Wallonie ook in het 3de starten met nederlandse lessen: akkoord.
Oud 17 december 2011, 19:42   #37
lennert5
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Boehoehoe. Wat erg. De dreumeltjes zullen nooit de boze wereld aankunnen!

Nu serieus: ik kreeg vanaf het vijfde leerjaar wat Frans. Op een goed Jezuïetencollege. We kregen doorheen het middelbaar toneelstukken van Ionesco, gedichten van Maeterlinck, Franse biografieën van Baudelaire, ... Daar ken je dus niets Frans mee. Ik werk nu meer dan drie jaar in het Frans; op mijn werk aanzien ze me als tweetalig.

Ik bedoel maar: op het school léér je niet spreken. Ik volgde in de laatste graad Spaans in volwassenenonderwijs, en ik sprak uiteindelijk vlotter die taal dan het Frans (op laag niveau weliswaar). Beginnen vanaf het derde middelbaar zal dáár niets aan veranderen. Maar: het kweekt taalgevoel, wat zeer hersenstimulerend is volgens mij. Daarom vind ik het een goed initiatief.

Wat de leerkrachten betreft: tja; weet je hoeveel fouten leerkrachten maken? Dat is nu eenmaal een onderdeel van leerkracht-zijn. Niemand is perfect, ook hoogleraren niet. Een leraar Engels die even een taalfout op het bord schrijft dat herkend wordt, wordt door zijn leerlingen uitgelachen. Maar ze zullen al maar wat blij zijn dat ze later op een glimp van diens niveau Engels door het leven gaan. Van wat op school wordt aangeleerd, blijft toch nauwelijks iets hangen.
Mee eens. Het niveau Frans in het middelbaar ligt wel hoog, maar de accenten liggen fout. Orale testen wil gewoon zeggen dat je een tekstje uit je hoofd leert, en wie dat het beste kan, krijgt het meeste punten.

Onze taalleerkrachten waren doorgaans wel zeer bekwaam, ik weet niet waar de bewering dat ze ondermaats de taal eigen zijn vandaan komt..

Laatst gewijzigd door lennert5 : 17 december 2011 om 19:45.
Oud 17 december 2011, 19:44   #38

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ik zou eerder opteren vanaf het eerste jaar universiteit ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2011, 19:46   #39
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennert5 Bekijk bericht
Als ze in Wallonie ook in het 3de starten met nederlandse lessen: akkoord.
Ja, maar Frans is „méér een wereldtaal”. Alsof het was af doet aan het feit dat het Nederlands bij ons de belangrijkste taal is, boven het Frans nog.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2011, 19:48   #40
lennert5
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Een goede zaak, voor die kinderen.
Zijn daar cijfers over ? Er wordt gezegd dat hoe vroeger men begint, hoe taalvaardiger men wordt, maar kan een jong kind die talen dan nog uit elkaar houden ? Begint men dan op den duur geen Brussels te praten ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be