Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2011, 11:52   #21
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Er is geen enkele reden waarom lonen zouden moeten nivelleren.
Is ook niet nodig, maar moet door de % regeling van de index de loonkloof groter worden?
Dat een chirurg, Ir, etc meer verdiend vind ik heel normaal, maar over politici heb ik zo mijn bedenkingen als ik het begrotingstekort en de redeneringen over winst maken met failliete banken hoor.
Het minimum stempelgeld zouden ze nog niet verdiend hebben.
Ik heb zelfs het gevoel, dat ze zichzelf steeds hoger beloond hebben, naargelang de stijging van het begrotingstekort.

Laatst gewijzigd door subocaj : 21 december 2011 om 11:52.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 11:55   #22
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Is ook niet nodig, maar moet door de % regeling van de index de loonkloof groter worden?
Door de % regeling van de index wordt de loonkloof niet groter.
Oud 21 december 2011, 11:56   #23
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaan we het nu over moraliteit hebben?
Is het moreel verantwoord, dat voor eenzelfde prijsstijging van een producten korf, iemand met een inkomen van 50.000 € per jaar met 2% index verhoging 1000 € per jaar krijgt en iemand met 20.000 € slechts 400 €.
Ja, natuurlijk is dat verantwoord. Voor de indexsprong

50K bruto = 25000 netto
20K bruto = 12500 netto

de ene verdient dus 2 keer zoveel als de andere.

Na de indexssprong

51K bruto = 25500 netto
20,4K bruto = 12750 netto

de ene verdient dus 2 keer zoveel als de andere.

Waar wordt de loonkloof groter?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 21 december 2011 om 11:57.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 12:22   #24
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
De loonkloof wordt niet groter.

Voor de indexering kan de ene 500 units kopen en de andere 1000 units, na de indexering kan de ene nog steeds 500 units kopen en de andere 1000 units.

Indexeringen hebben niks met loonverschillen te maken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 13:18   #25
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Praktijk voorbeeld - persoon A verdient 1800 bruto, persoon B 3 x zoveel met 5400 bruto.

Indexering 2.5 %: ( tussen haakjes netto bedragen )

1800 (1313.86) 1845 (1330.79) toename: 45 (16.93)
5400 (2801.90) 5535 (2855.50) toename: 135 (53.6)

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 21 december 2011 om 13:19.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 13:26   #26
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De loonkloof wordt niet groter.
Tja, een normaal mens snapt dat, een linkiewinkie natuurlijk niet, die denkt dat index een soort van opslag is.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 21 december 2011 om 13:26.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 13:30   #27
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Praktijk voorbeeld - persoon A verdient 1800 bruto, persoon B 3 x zoveel met 5400 bruto.

Ge rekent verkeerde dingen uit.

Voor de indexaanpassing is het verschil in loon 5400 - 1800 = 3600
Na de indexaanpassing is het verschil in loon 5535 - 1845 = 3690

Alleen is die 3690 van nu door de ontwaarding van het geld evenveel waard als die 3600 van vroeger.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 21 december 2011 om 13:30.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 13:31   #28
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jij beweert hier dat iemand met 1880 bruto van zijn 45 euro bruto toename slechts 37.6% overhoudt en dat iemand met een 5400 bruto van zijn 135 euro bruto 39.7% overhoudt. Met andere worden, jij beweert dat iemand met een hoger loon in een lagere belastingsschaal zit. Tjah.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 21 december 2011, 14:24   #29
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Jij beweert hier dat iemand met 1880 bruto van zijn 45 euro bruto toename slechts 37.6% overhoudt en dat iemand met een 5400 bruto van zijn 135 euro bruto 39.7% overhoudt. Met andere worden, jij beweert dat iemand met een hoger loon in een lagere belastingsschaal zit. Tjah.
Ik beweer dat niet, ik heb het enkel berekend ( vacature calculator ).
Zou toch juist moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 21 december 2011 om 14:26.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 14:59   #30
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De details van de loonberekeningen werpen enig licht op dit mysterie:

Naam: Clipboard01.jpg
Bekeken: 527
Grootte: 22,0 KB

(bron)

Blijkbaar is het % van de RSZ-afhouding op lage lonen lager, en stijgt het progressief naar 13.07%.
Op 1800 betaalt men 8.8% RSZ, op 1845 al 9.3%.
De RSZ-afhouding stijgt dus met 8.6%.

De 5400 zitten al aan het maximum, en zo stijgt daar de RSZ-afhouding ook maar met 2.5%.

Het gaat hier dus blijkbaar om een "gunstmaatregel" voor lagere lonen, die progressief verdwijnt.

EDIT: blijkbaar heet dat de Werkbonus.

Citaat:
De werkbonus is een vermindering van de persoonlijke bijdrage RSZ.
Het is een bedrag dat afgetrokken wordt van de gewone bijdrage RSZ (13,07%).

De werkbonus is een variabel bedrag dat kleiner wordt naarmate het referentieloon groter wordt. M.a.w. hoe hoger het referentieloon, hoe lager de vermindering.

Laatst gewijzigd door Firestone : 21 december 2011 om 15:11.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 16:09   #31
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
De details van de loonberekeningen werpen enig licht op dit mysterie:

Bijlage 84050

(bron)

Blijkbaar is het % van de RSZ-afhouding op lage lonen lager, en stijgt het progressief naar 13.07%.
Op 1800 betaalt men 8.8% RSZ, op 1845 al 9.3%.
De RSZ-afhouding stijgt dus met 8.6%.

De 5400 zitten al aan het maximum, en zo stijgt daar de RSZ-afhouding ook maar met 2.5%.

Het gaat hier dus blijkbaar om een "gunstmaatregel" voor lagere lonen, die progressief verdwijnt.

EDIT: blijkbaar heet dat de Werkbonus.
En doe die berekening nu eens over 5 index verhogingen.
Maar per index verhoging de vorige verhoging bijgeteld.
Oud 21 december 2011, 16:20   #32
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doet er niet toe.

Bij een indexering worden ook de loongrenzen voor de berekening van de werkbonus geïndexeerd (zie bv hier en hier).

De rekenmodule van vacature.be gebruikt de huidige loongrenzen.
De berekening van Blue Sky houdt dus geen rekening met de indexering van de loongrenzen (dit is geen verwijt aan Blue Sky), zodat ze een vertekend beeld geeft.

Laatst gewijzigd door Firestone : 21 december 2011 om 16:35.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 16:35   #33
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doet er niet toe.

Bij een indexering worden ook de loongrenzen voor de berekening van de werkbonus geïndexeerd (zie bv hier en hier).

De berekening van Blue Sky houdt daar uiteraard geen rekening mee (dit is geen verwijt aan Blue Sky), zodat ze een vertekend beeld geeft.
Inderdaad. Eigenlijk moet de berekening als volgt

En dan zie je dat zowel voor als na de index de ratio tussen beide lonen dezelfde blijft en er dus in realiteit niks verandert aan de loonkloof.
Oud 21 december 2011, 16:37   #34
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beweer dat niet, ik heb het enkel berekend ( vacature calculator ).
Zou toch juist moeten zijn.
Mijn excuses, het was niet de bedoeling u onterecht aan te vallen. Maar in mijn vorig bericht zie je dat er toch een foutje in uw berekening is geslopen.
Oud 21 december 2011, 16:38   #35
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat verandert niks aan de loonkloof. Die blijft exact dezelfde.
Oud 21 december 2011, 16:40   #36
subocaj

Standaard

Citaat:
Dat doet er niet toe.

De berekening van Blue Sky houdt daar uiteraard geen rekening mee (dit is geen verwijt aan Blue Sky), zodat ze een vertekend beeld geeft.
Ik heb het over loon en niet over een bonus, die is ingevoerd als een verkapte loonsverhoging, maar die de werkgever een vrijstelling van belasting geeft, omdat hij die kost, van zijn vennootschap belasting kan aftrekken.
Oud 21 december 2011, 16:46   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Zo maar een idee.
Waarom zouden indexsprongen voor de hogere lonen geen zaad in het bakje brengen?

Zo zou men voor lonen boven de 2500 euro netto pas een indexaanpassing van 2% kunnen doorvoeren na een prijsstijging met 4 %. Voor lonen boven de 4000 euro netto pas een indexaanpassing van 2% toestaan na een prijsstijging van 6 %. Voor een verloning van meer dan 5000 euro zou de indexanpassing van 2% er slechts komen na een prijsstijging van 10%. Het zou de lonen op langetermijn nivelleren. Waarom zou dit nog redelijk zijn? Omdat de basisbehoeften voor iedereen hetzelfde zijn en een indexatie zo nagenoeg evenveel welvaart bijcreëert voor lage als voor hoge lonen en de lage lonen geen indexaanpassing moeten missen. De staat langs haar kant zou een pak inkomsten genereren uit de indexsprongen van de hoge lonen. Dit systeem zou aangehouden kunnen worden zolang het nodig blijt en blijft. Let wel extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen en kilometervergoeding ... zouden ook dan als loon meetellen.
Maar dat toch is al zo.
Voor hogere lonen uit een indexaanpassing van 4% bruto zich nù al netto in een indexaanpassing van maar 2% omdat die dan meer bijdragen en belastingen betalen aan het tarief van hun hoogste schijf. Bij inflatie wordt de koopkracht van de hoge lonen dus sterker uitgehold dan de koopkracht van de lage inkomens.
Je stelt dus niets nieuw voor.

Indien het jouw bedoeling is het verschil in de zakken van de patroon te houden valt hiermee je masker af.

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 december 2011 om 16:53.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 16:47   #38
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over loon en niet over een bonus, die is ingevoerd als een verkapte loonsverhoging, maar die de werkgever een vrijstelling van belasting geeft, omdat hij die kost, van zijn vennootschap belasting kan aftrekken.

Het ging erom dat door de % regeling van de index de loonkloof niet groter wordt (zie de aangepaste berekening van fox, die alle loongrenzen mee indexeert).
Oud 21 december 2011, 17:02   #39
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat een chirurg, Ir, etc meer verdiend vind ik heel normaal, maar over politici heb ik zo mijn bedenkingen als ik het begrotingstekort en de redeneringen over winst maken met failliete banken hoor.
Het minimum stempelgeld zouden ze nog niet verdiend hebben.
Ik heb zelfs het gevoel, dat ze zichzelf steeds hoger beloond hebben, naargelang de stijging van het begrotingstekort.
Dus jij wil het loon van anderen zelf bepalen?
Tsja, dan moet je directeur of dictator worden, hé.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 17:34   #40
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ongelijk kan ik hem niet geven, maar mijn standpunt is en blijft, centen ipv procenten.
Dat betekent dus dat een minimum loon dezelfde verhoging krijgt, gerelateerd aan de reële prijsverhogingen, als een maximum loon.
Dus het maximum loon loopt niet verder weg van het minimum loon.
Ik vind het geen goed idee om een systeem in te stellen waarbij na enkele tientallen jaren er amper verschil is tussen de lonen van hoogopgeleide ingenieurs en slecht of niet opgeleide arbeiders. Mijn verwachte persoonlijke voordeel uit die ongelijkheid is niet de reden, want op vrijwillige basis zal ik mijn inkomen sowieso gedeeltelijk voor herverdeling gebruiken. Wel denk ik dat het geen goed idee is om een belangrijke aanmoediging voor sommigen om te studeren weg te nemen, want het is heel duidelijk dat de meerderheid het wél voor het geld doet. En minder ingenieurs, dat resulteert in minder welvaart.

Daarom zou ik jouw idee lichtjes bijsturen: wel absolute verhogingen voor het aandeel binnen de consumptie dat voeding en wonen inneemt, maar percentueel voor het aandeel van de andere producten.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be