Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2012, 00:25   #21
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Welke "ongelukken"?
Een systeem die uw strafblad met andere gegevens verbind zoals die databank vb.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 00:30   #22
eno2
Banneling

Standaard

DE bedoeling is beter beleid mogelijk maken.
Wat zou dat beter kunnen zijn? Daar hoorde ik nog niets over.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 00:52   #23
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
DE bedoeling is beter beleid mogelijk maken.
Wat zou dat beter kunnen zijn? Daar hoorde ik nog niets over.
Beter weten wie ze moeten viseren.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 09:43   #24
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet jij iets af van de beveiliging van deze gegevens, dat jij zo zeker weet de dat soort databanken altijd kan gehackt worden?
Niet zozeer van de elektronische beveiliging ervan (ken ik trouwens niets van), maar eens een ziekenhuis binnengewandeld is het echt niet zo moeilijk om ergens medische gegevens op te vragen.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 15:01   #25
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gaai weer beginnen
Zie hoger.
Ik heb daarop geantwoord :
Je kan de slordigheid niet elimineren. Maar je kan de gebruikers wel sensibiliseren.
Als je inbreekt in het buro van iemand die toegang heeft, en hij laat zijn toegang-codes e.d. slingeren in zijn bovenste la, zal je inderdaad gegevens kunnen consulteren. Maar je zal geen kopie kunnen maken van een databank.
Het RR, de RSZ, de belastingsdienst, neemt geen kopies op een harde schijf die ze ergens laten slingeren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 15:04   #26
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Internet piraten. Hackers...
Weet jij iets af van de beveiliging van dergelijke gegevens in België, dat jij denkt dat internet piraten of hackers tot bij de gegevens zouden geraken?
Oud 4 januari 2012, 15:06   #27
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een systeem die uw strafblad met andere gegevens verbind zoals die databank vb.
Jij vertrouwt de overheid dus niet.
Jij vreest dat een instantie gegevens zou doorgeven aan een andere instantie, zonder toestemming.
Oud 4 januari 2012, 15:11   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Verslaafden die hulp krijgen (voor drugs en alcohol) moeten zich registreren in een database.
De privacycommissie ziet geen problemen.

Ik vraag me af wie dit bedacht heeft?
Mensen die zich aansluiten bij AA,en ook nog eens professionele hulp zoeken, moet zich laten registreren.

Dit is er voor mij zwaar over! Want dit is een drempel voor mensen die zich in alle stilte wensen te behandelen voor hun probleem.
Ik zou wel akkoord gaan dat dit op vrijwillige basis gebeurt.
Wat met het medisch geheim?

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120103_009
worden alle forummers met laat ons zeggen +10.000 posts automatisch doorgegeven dmv een interface, of dienen we ons zelf in te schrijven ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 15:13   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij vertrouwt de overheid dus niet.
Jij vreest dat een instantie gegevens zou doorgeven aan een andere instantie, zonder toestemming.
Eeen overheid die drugs legaliseert zou ik zeker niet vertrouwen.

In de kortste keren verdeelt die de gegevens van de 20000 drugsverslaafden aan de gelegaliseerde drugdealers.
Oud 4 januari 2012, 15:16   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
worden alle forummers met laat ons zeggen +10.000 posts automatisch doorgegeven dmv een interface, of dienen we ons zelf in te schrijven ?
Veel interessanter voor koppensnellers is een bestand van workaholics
Oud 4 januari 2012, 21:04   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gegevens zoals die van e-health!!!???
Dat is een zware beschuldiging, zelfs laster.
De baas van e-health zal dat niet graag horen.
Arti. Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van e-health. Boeiend. Ook voor wie ook geinteresseerd is in privacy. Ondanks alle baten, dan lees ik tussen de lijnen dat in de toekomst het begrip pivacy vooral een relatief begrip wordt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 22:10   #32
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Arti. Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van e-health. Boeiend. Ook voor wie ook geinteresseerd is in privacy. Ondanks alle baten, dan lees ik tussen de lijnen dat in de toekomst het begrip pivacy vooral een relatief begrip wordt.
Dan gaat het toch niet over "er worden altijd digitale bestanden en harddisks overal achteloos achtergelaten, en zoniet, tegen hard cash verhandeld".

Ik vraag me nu wel af in welke zin het begrip pivacy vooral een relatief begrip wordt.
Oud 4 januari 2012, 22:20   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan gaat het toch niet over "er worden altijd digitale bestanden en harddisks overal achteloos achtergelaten, en zoniet, tegen hard cash verhandeld".

Ik vraag me nu wel af in welke zin het begrip pivacy vooral een relatief begrip wordt.
Goed gelezen, A.
Oud 4 januari 2012, 22:23   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Beter weten wie ze moeten viseren.
Ik weet het niet, maar ik denk niet dat dit hun bedoeling is.

OP een of ander wijze beter gericht helpen, maar hoe, dat is me onduidelijk.
Oud 6 januari 2012, 11:16   #35
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de zin van "betrekkelijk".
Tijdens de kerstperiode las ik een artikel over een mogelijk wetsvoorstel waarbij het beroepsgeheim bij artsen in bepaalde omstandigheden zou mogen worden opgeheven. De details ken ik niet meer.
Ik las onlangs in mijn polis van DKV (hospitalisatieverzekering) dat ik de toestemming geef aan een ziekenhuis om medische gegevens over te maken aan de verzekeringsmaatschappij.
Bloeddonoren vullen vragenlijsten in. Die gegevens zullen toch ergens worden geregistreerd.
Het comité van Bijzondere Jeugdzorg heeft vorig jaar een proefproject opgestart met enkele CLB's omtrent gegevensuitwisseling.

Als een register wordt bijgehouden met verslaafden, dan heeft dit een reden.

Juist, e-health is hoofzakelijk toegankelijk voor professionele welzijnswerkers. Maar ik zou niet willen dat iedere welzijnswerker toegang krijgt tot mijn volledig medisch verleden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2012, 19:44   #36
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In de zin van "betrekkelijk".
Tijdens de kerstperiode las ik een artikel over een mogelijk wetsvoorstel waarbij het beroepsgeheim bij artsen in bepaalde omstandigheden zou mogen worden opgeheven. De details ken ik niet meer.
Weet je ook niet meer in welk kader? In het geval men op spoed arriveert?

Citaat:
Ik las onlangs in mijn polis van DKV (hospitalisatieverzekering) dat ik de toestemming geef aan een ziekenhuis om medische gegevens over te maken aan de verzekeringsmaatschappij.
Dat ligt aan je verzekering.
Ik moet altijd zelf de gegevens doorgeven. (opvragen bij de dokter en doorgeven aan de verzekeringsmaatschappij)
Niet dat ik veel keuze heb, indien ik wil vergoed worden.

Citaat:
Bloeddonoren vullen vragenlijsten in. Die gegevens zullen toch ergens worden geregistreerd.
Die blijven bij het rode kruis. Het rode krijs gebruikt die om in te schatten hoe veilig je bloed is.
Citaat:
Het comité van Bijzondere Jeugdzorg heeft vorig jaar een proefproject opgestart met enkele CLB's omtrent gegevensuitwisseling.
Toen het PMS CLB werd moest ik uitdrukkelijk toestemming geven dat de gegevens van de kinderen van PMS mochten worden doorgegeven aan het CLB. Niet dat ik de indruk had dat ik enige keuze had.

Citaat:
Als een register wordt bijgehouden met verslaafden, dan heeft dit een reden.
Ik meende begrepen te hebben dat die gegevens anoniem zijn (geen naam? Wel leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau)

Citaat:
Juist, e-health is hoofzakelijk toegankelijk voor professionele welzijnswerkers. Maar ik zou niet willen dat iedere welzijnswerker toegang krijgt tot mijn volledig medisch verleden.
Het is niet de bedoeling dat iedere welzijnswerker toegang krijgt tot je volledige dossier.
Oud 7 januari 2012, 00:07   #37
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet jij iets af van de beveiliging van dergelijke gegevens in België, dat jij denkt dat internet piraten of hackers tot bij de gegevens zouden geraken?
Ga jij mij garanderen dat zij daar niet geraken ? Ga jij mij garanderen dat die gegevens niet bij verzekeringen geraken, bij banken, dat nieuwsgierige flikken daar niet in gaan neuzen ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 08:25   #38
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Ga jij mij garanderen dat zij daar niet geraken ? Ga jij mij garanderen dat die gegevens niet bij verzekeringen geraken, bij banken, dat nieuwsgierige flikken daar niet in gaan neuzen ?
Je weet dus niet voldoende over de beveiliging van dergelijke gegevens in België. Dat jij denkt dat internet piraten of hackers tot bij de gegevens zouden geraken, is gebaseerd op onwetendheid.

De wetgeving garandeert dat deze gegevens niet bij verzekeringen en banken geraken; tenzij je je gegevens zelf geeft.

Met die nieuwsgierige flikken, bedoel je wellicht het ongeoorloofd consulteren van het dossier van een BV bij haar dood.
Je weet dan ook dat iedere consultatie gelogd wordt, en dat daardoor dit ongeoorloofd consulteren gedetecteerd werd.
Flikken en andere ambtenaren zouden wel een betere opleiding "privacy" mogen krijgen, zodat ze beseffen dat toegang tot gegevens niet betekent dat ze zonder reden die gegevens mogen consulteren.
Oud 8 januari 2012, 00:46   #39
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Je weet dus niet voldoende over de beveiliging van dergelijke gegevens in België. Dat jij denkt dat internet piraten of hackers tot bij de gegevens zouden geraken, is gebaseerd op onwetendheid.

De wetgeving garandeert dat deze gegevens niet bij verzekeringen en banken geraken; tenzij je je gegevens zelf geeft.

Met die nieuwsgierige flikken, bedoel je wellicht het ongeoorloofd consulteren van het dossier van een BV bij haar dood.
Je weet dan ook dat iedere consultatie gelogd wordt, en dat daardoor dit ongeoorloofd consulteren gedetecteerd werd.
Flikken en andere ambtenaren zouden wel een betere opleiding "privacy" mogen krijgen, zodat ze beseffen dat toegang tot gegevens niet betekent dat ze zonder reden die gegevens mogen consulteren.
Die beseffen dat goed genoeg, maar vegen daar hun kloten aan, wees gerust.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 02:45   #40
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verslaafden die hulp krijgen (voor drugs en alcohol) moeten zich registreren in een database.
De privacycommissie ziet geen problemen.

Ik vraag me af wie dit bedacht heeft?
Mensen die zich aansluiten bij AA,en ook nog eens professionele hulp zoeken, moet zich laten registreren.

Dit is er voor mij zwaar over! Want dit is een drempel voor mensen die zich in alle stilte wensen te behandelen voor hun probleem.
Ik zou wel akkoord gaan dat dit op vrijwillige basis gebeurt.
Wat met het medisch geheim?

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120103_009

Dit is gewoon absurd, en diegene die dit bedacht heeft is heel erg naïef.

Want wat is net de drempel om hulp te gaan zoeken? De trots. En indien mensen weten dat ze niet anoniem kunnen geholpen worden, dan blijven ze gewoon weg.

'Anonieme' alcoholiekers.

Echt, ik snap echt niet wat de voordelen daarvan zou zijn, meer nog: ik snap de noodzaak daarvan niet.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 8 januari 2012 om 02:54.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be