Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2012, 22:20   #21
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Tegen de tijd dat de zonnepanelen aan vervanging toe zijn, komen ze die wel gratis van je dak halen en recycleren en dit vooral omwille van de stijging van de zilverprijs!
Volgens onderstaand artikel zit er 0.1g zilver per Wp in een typisch zonnepaneel. In een installatie van 5000Wp zit dus een halve kg zilver, wat momenteel een marktwaarde heeft van 363EUR. Laat maar komen gaan ze ginder bij Umicore zeggen.

http://www.bloomberg.com/news/2011-0...l-rivalry.html
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2012, 22:40   #22
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik weetiets af van daken , en afhankelijk van de dakbedekking , kan je dergelijke panelen niet aanbrengen en afbreken zonder schade achter te laten . en vertel me geen leugen ivb ik ben profesioneel echt wel thuis in daken .
Kom hier rustig kijken.
Panelen zitten op alu constructies die netjes op geïsoleerde platen zijn geplaatst d.m.v. gewicht omwille van de stabiliteit.
Mijn dakbedekking is voorgevormd in rubber en koud geplaatst. Wees gerust. Indien er schade zou zijn, had ik al emmertjes moeten zetten...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2012, 23:10   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Kom hier rustig kijken.
Panelen zitten op alu constructies die netjes op geïsoleerde platen zijn geplaatst d.m.v. gewicht omwille van de stabiliteit.
Mijn dakbedekking is voorgevormd in rubber en koud geplaatst. Wees gerust. Indien er schade zou zijn, had ik al emmertjes moeten zetten...
EPDM dus, 400% rekbaar.
Maar klarekijk heeft ook gelijk.
Als ze er af waaien, zal je wel emmertjes moeten zetten.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2012, 23:54   #24
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die wet an sich is er niet.

Maar stel dat je in België je van't net afkoppeld. Niet zo moeilijk an sich.

Zonnepanelen voor het algemene werk(maar geen subsidies dan, ah nee , je leverd niks aan't net), een accu-back-up voor de piekmomenten het lichtere werk voor 's nachts en misschien een generatortje voor als het echt de spuigaten qua slecht weer uitloopt.

Je meld aan je electriciteitsleverancier dat je de diensten niet meer nodig hebt. Die gaan vragen " welk is de nieuwe". Of een of andere instantie gaat daar over vallen.

Gegarandeerd dat je de ene controle na de andere gaat krijgen.... "Sorry, U moet toch electriciteit gebruiken, we willen gewoon meten dat U die niet steelt van uw buren, of van de straatverlichting of uit de neus van de burgemeester.."

En als ze dan over je "onafhankelijke" installatie vallen, gegarandeerd dat je moet gaan voldoen aan industriele reglementen, zoals Vlarem 2.

De betere optie is dan gewoon niks zeggen, en gewoon voor jezelf zorgen. Het enige dan gaat gebeuren is dat de meteropnemer komt kijken, omdat uw verbruik te laag is om waar te zijn (0 of zoiets) , en dan je kan aanhalen "tja, de zonnepanelen liggen zeer goed"...
Aan die reglementen kan je voldoen eh; da's nu ook niet zo idioot moeilijk met zonnepanelen. Vooral zien dat je stockage en omvormers goed opgesteld staan. Maar verder is dat inderdaad niet verboden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 00:17   #25
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Aan die reglementen kan je voldoen eh; da's nu ook niet zo idioot moeilijk met zonnepanelen. Vooral zien dat je stockage en omvormers goed opgesteld staan. Maar verder is dat inderdaad niet verboden.

Capacity: 1.2kWh
Nominal voltage: 51.2V
Maximum output: 2.5kW
Standard recharging conditions: 2.5 hours at 57.6V / 24A
Dimensions: 432×421×80mm (excluding attachment fixtures and fittings)
Weight: approximately 17kg

10 tot 15 van deze lithium batterijen + zonnepanelen en je hebt een goede back-up met een dieselgenerator.

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201104/11-053E/
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 02:23   #26
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, ik kan zo'n haak niet weghalen zonder te garanderen dat ik geen lei stukmaak. Ik ben dan ook geen dakdekker met ervaring.

En waarom zou je die goed geplaatste haken weghalen. Leg de nieuwe panelen erop, of schilder ze in de kleur van't dak en laat die rustig zitten. Zelfs interessant voor later gebruik. Al was het maar om een ladder aan vast te maken waarmee U veilig over uw dak kan kruifelen.

Maar als de job goed gedaan is, is er geen lei stuk.

En het onderdak, wat bedoeld U daarmee, de isloatieplaat op zijn nieuwerwets of het dampscherm van een goed uitgevoerde , maar oudere isolatie?
Hooooooooo moet ik nu een discutie aan gaan met iemand die niet weet wat een onderdak is ? Eigenlijk begint U hier al aan te tonen dat U niet op de hoogte bent van al dan niet beschadigingen .

Als U niet weet welk materiaal van onderdak er is gebruikt en ge poeft dar maar zonder na te denken een haak in dan is dat zeker onherstelbaar beschadigt.

Een onderdak is een afdichting in een waterdicht dampdoorlatend materiaal dat onder de definitieve dakbedekking is aangebracht . het voorkomt alle infiltratie van vocht , regen , windstoten en stofsneeuw , waardoor het isolatiemateriaal vochtig zou kunnen worden (vochtig isolatie materiaal wordt bij vorst een ijsschaal en heeft dan geen isolatiewaarde meer )het onderdak is bij voorkeur dampdoorlatend omdat uw isolatie alsnoch zou kunnen uithademen omdat er mogelijk toch een beetje condensatievocht zou zijn opgetreden in de isolatiemassa (ventileren is een te groot woord hiervoor )
Een dampscherm zit onder Uw isolatie en is bij voorkeur perfect dicht , de functie ervan is dat er geen damp of vochtige lucht in uw isolatie massa zou kunnen binnendringen dat daar condenceerd .
Isolatie zit onder uw onderdak en boven uw dampscherm .
Wanneer u haken door uw onderdak slaagt is dat zondermeer geperforeert , en bij hardere platen zelfs gescheurt of gebarsten .
Tussen de dakbedekking en de zonnepanelen is er ongeveer 10 a 15 cm ruimte , als het waaid is er een enorme opwaardse windkracht tussen deze twee vlakken . de haak heeft altijd een minimum dikte en dat licht de pannen of leien lichtjes op . juist op die plaats heeft de haak het onderdak geperforeerd Bij regen en wind is opwaardse kracht en de capulariteit zo hoog dat er vocht en zeker stofsneeuw ter plaatse van de haak naar boven wordt geblazen en via de perforatie de isolatie bevochtigd .
Dat is onherstelbare schade , het kan jaren duren of zelfs nooit eer je echt vochtplekken krijgt , maar je isolatie kan wel nat worden en de schade is onherstelbaar .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 04:54   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Hooooooooo moet ik nu een discutie aan gaan met iemand die niet weet wat een onderdak is ? Eigenlijk begint U hier al aan te tonen dat U niet op de hoogte bent van al dan niet beschadigingen .
Ik vraag het U toch?
Ik kan U perfect uitleggen welke lasmethode ik voor job X zou gebruiken, en waarom, of welke pomp voor welke toepassing beter is, of welke afmeting hogedruk-perslucht tank voor welke toepassing.
Maar dakdekken is niet mijn ding.

Citaat:
Als U niet weet welk materiaal van onderdak er is gebruikt en ge poeft dar maar zonder na te denken een haak in dan is dat zeker onherstelbaar beschadigt.
Ik poef juist niks. Ik kom niet op een dak als ik het kan vermijden. Ik laat dat aan vakmannen over. Of ik doe het op mijn manier, met mijn vakkennis. Maar staal is zo een minder geslaagd bouwmateriaal als het op isolerende functie aankomt.
Citaat:
Een onderdak is een afdichting in een waterdicht dampdoorlatend materiaal dat onder de definitieve dakbedekking is aangebracht . het voorkomt alle infiltratie van vocht , regen , windstoten en stofsneeuw , waardoor het isolatiemateriaal vochtig zou kunnen worden (vochtig isolatie materiaal wordt bij vorst een ijsschaal en heeft dan geen isolatiewaarde meer )het onderdak is bij voorkeur dampdoorlatend omdat uw isolatie alsnoch zou kunnen uithademen omdat er mogelijk toch een beetje condensatievocht zou zijn opgetreden in de isolatiemassa (ventileren is een te groot woord hiervoor )
Een dampscherm zit onder Uw isolatie en is bij voorkeur perfect dicht , de functie ervan is dat er geen damp of vochtige lucht in uw isolatie massa zou kunnen binnendringen dat daar condenceerd .
Wanneer u haken door uw onderdak slaagt is dat zondermeer geperforeert , en bij hardere platen zelfs gescheurt of gebarsten .
Tussen de dakbedekking en de zonnepanelen is er ongeveer 10 a 15 cm ruimte , als het waaid is er een enorme opwaardse windkracht tussen deze twee vlakken . de haak heeft altijd een minimum dikte en dat licht de pannen of leien lichtjes op . juist op die plaats heeft de haak het onderdak geperforeerd Bij regen en wind is opwaardse kracht en de capulariteit zo hoog dat er vocht en zeker stofsneeuw ter plaatse van de haak naar boven wordt geblazen en via de perforatie de isolatie bevochtigd .
Dat is onherstelbare schade , het kan jaren duren of zelfs nooit eer je echt vochtplekken krijgt , maar je isolatie kan wel nat worden en de schade is onherstelbaar .
Dank U voor de uitleg. Maar het lijkt me dat een goeie installateur er wel mee om kan nietwaar.

En dan nog
Oud 7 januari 2012, 04:59   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Bof, 1 van de punten waar ze over zouden kunnen vallen . Stel dat U een installatie heeft van 7500Wpiek. Dan valt U onder de vlarem II norm als electriciteitsproducent.
Stel dat U dan 10 000W (24V 500Ah) aan back-up lood accu zou staan hebben.
Staan die accu's in een gaskast, met officiele erkenning, welke firma komt de versleten accu's of het gebruikte accuzuuur ophalen?

In plaats van €2000 aan accu, heb je plots €2000 aan accu en €6000 aan goedgekeurde, explosieveilige gaskast. En anders geen vergunning.
Oud 8 januari 2012, 01:19   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tussen de dakbedekking en de zonnepanelen is er ongeveer 10 a 15 cm ruimte , als het waaid is er een enorme opwaardse windkracht tussen deze twee vlakken . de haak heeft altijd een minimum dikte en dat licht de pannen of leien lichtjes op . juist op die plaats heeft de haak het onderdak geperforeerd Bij regen en wind is opwaardse kracht en de capillariteit zo hoog dat er vocht en zeker stofsneeuw ter plaatse van de haak naar boven wordt geblazen en via de perforatie de isolatie bevochtigd .
Dat is niet geheel zoals het is.
Je hebt kepers op je dak en daar zit je onderdak op. Daar boven heb je uw tengel en pannelatten.
De haken worden op de tengellatten gezet, met vijzen (als ze het doen zoals het moet tenminste) .

Het onderdak wordt dus niet beschadigd of het zou slecht werk moeten zijn geweest.
De capillariteit wordt opgegeven wanneer twee vlakke platen niet meer op elkaar verbonden zijn, capillariteit is opstijgend vocht tussen twee vlakke platen immers. In dit geval leien.

Maar het klopt wel dat u zegt dat ze hun openingen voor de haken niet goed dichtmaken, waardoor water en stuifsneeuw zeker hun weg naar het onderdak zullen vinden en het bijbehorend houtwerk zullen aantasten.
Alhoewel...indien gewerkt met gedrenkt hout en zo kan dat wel tegen een stootje allemaal.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 21:02   #30
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Tegen de tijd dat de zonnepanelen aan vervanging toe zijn, komen ze die wel gratis van je dak halen en recycleren en dit vooral omwille van de stijging van de zilverprijs!
Hahahhaahaa of de roemeense zigeuners komen ze pikken
Oud 9 januari 2012, 02:38   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een mogelijkheid. 't Zal niet het eerste zonnepaneel zijn dat gepikt is.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...Tongeren.dhtml

http://www.atv.be/item/beloning-voor...n-zonnepanelen
Oud 9 januari 2012, 02:50   #32
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang het niet dezelfde zijn als die ze komen plaatsen is het al goed he
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 9 januari 2012 om 02:51.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2012, 00:43   #33
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Voor oude metalen krijg je geld, omdat het goedkoper is deze te recycleren dan nieuw metaal te winnen. Eens de afvalstroom zonnepanelen groot genoeg is gaat dat ook een winstgevende activiteit zijn om deze de recycleren.
Wat een onzin , oude metelen zijn 100% recicleerbaar en niet een gemisch vervuilend product .
Kzal U een voorbeeltje geven , als je een beetje oude metalen liggen hebt , , haal zo'n handelaar van de straat en zeg dat hij het grats mag meenemen onder voorwaarde dat hij je oude batterijen mee neemt . je zal met je rommel flink blijven zitten . en zonnenpanelen zijn geen 100 % recileerbaar materiaal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be