![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb een hekel aan zelfgemaakte afkortingen. Die zijn naar het schijnt een gevolg van de sms-taal.
Hier op het forum worden die ook veel gebruikt terwijl we hier toch ruimte genoeg hebben om alles voluit te schrijven. Voorbeeld : imho - ik heb wel door dat dit zoiets betekent als "naar mijn mening". Maar waar komt dat vandaan? "in my humble opinion" "in mijn hooggewaardeerde opinie" Er zullen nog wel mogelijkheden zijn! Ik vind het vooral idioot om er een Engelse afkorting tussen te lappen als de rest volledig in het Nederlands geschreven wordt (die Engelse woordjes die tegenwoordig overal gebruikt worden om te laten merken dat men echt wel Engels kent hoor, storen me trouwens ook al lang!). Ik bezondig me er ook af en toe aan, zo gebruikte ik heel lang "asap" maar tenslotte is "zsm" een lettertje minder dus nog vlugger ![]() Euh ... tenslotte of ten slotte ? ![]()
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() wat is asap en zsm? Hier op forum mag alles hé Marie. Ik ga niet beginnen praten in een Pidgin, maar pidginstoeien hier is toch wel leukjes. ![]() Imho vroeg ik me ook al lang af wtf? Iemand moet eens een draadje openen voor het oefenen met en het verklaren van forum -internet-taaltje. bv "Forumtaal-FAQ voor beginners" Laatst gewijzigd door eno2 : 10 januari 2012 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zsm : zo snel mogelijk (of zo spoedig mogelijk)
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier nog wat nuttig taaladvies (imho)
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
maneblussers, schapenkoppen, stroppendragers Hoe zit dat met de tussen - n ?
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel de quantummechanica steunt op 5 intern consistente axioma's. Voor het regelen van de tussen-n zijn er (meen ik me te herinneren, ik ga ze niet hertellen) iets van een 18 regels, uitzonderingen en uitzonderingen op uitzonderingen nodig. En dan zijn er nog onduidelijke gevallen. Waarom maneblussers zonder n ? Ik denk dat het is omdat het om onze eigen aardse maan gaat, hetgeen een uniek object is en dat is een uitzondering op de gewone regel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je uitleg omtrent de tussen-n is correct. De maan is , net als de zon overigens, een uniek object. Er is maar één maan en één zon, althans diegene waar wij naar verwijzen. Vandaar maneschijn en zonnestralen. Andere uitzondering is waarbij het eerste deel het eerste versterkt, ook daar valt de -n weg. Bijvoorbeeld bij beresterk, stekeblind, etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beresterk is een uitzondering op de regel omdat "bere" versterkend werkt. Maar er is nog een uitzondering op de uitzondering, nl. als het eerste deel een vergelijking is, bijv. ravenzwart. Zo zwart als een raaf. Waarom dan niet berensterk ? Zo sterk als een beer ? Tegenstrijdige regels overlappen elkaar dus waardoor je sowieso in het woordenboek moet gaan kijken hoe het geschreven wordt. Laatst gewijzigd door Zucht : 10 januari 2012 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Is het ik ben iets vergeten of ik heb iets vergeten ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Toch checken Citaat:
Volgens mij kan vergeten helemaal niet "verzuimen" betekenen. Die uitleg lijkt dus nergens op. Ikzelf gebruik altijd "ik ben vergeten"....denk ik. Laatst gewijzigd door eno2 : 10 januari 2012 om 21:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zou overal waar mogelijk het enkelvoud gebruiken beresterk ravezwart Dat is dan meestal het OUDE woordbeeld. Zijn er voorbeelden waar dat niet kan of niet klinkt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit even terzijde.
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik was er niet over gevallen... misschien is imho wel hooggewaardeerd en niet humble? Nederlands en geen Engels? ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 10 januari 2012 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor die koeken is de pan ook een uniek object. Veel koeken worden gebakken in één pan, er zijn geen verschillende pannen nodig om één koek te bakken. Voor die pannekoeken is de pan wat voor ons de zon is ![]()
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht : ik ben vergeten iets te doen ik heb vergeten iets mee te nemen Verbeter me als de uitleg niet helemaal klopt! Maar dat er een verschil is, is echt wel zo.
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
id ![]() Weg met de pannenkoek! |
|
![]() |
![]() |