Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2012, 08:57   #21
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het zijn ook sociale voorzienignen ja, waar iedereen gebruik van kan en mag maken. Ook jij kon dat, als de overheid beslist dat je niet in aanmerking komt, is daar een reden voor.
Is dat vanaf nu je nieuwe houding? Kan ik alleen maar toejuichen, want tot dusver las ik van jou vooral geklaag over hoe uitgerekend jij allerlei zaken niet kreeg en hoe alle anderen wel vanalles kregen. Als je daar graag wat voorbeelden van wil, dan laat je het maar weten.

Ten tweede vind ik het interessant om te zien dat je me nu in de hoek probeert te plaatsen van mensen die tegen de SZ zijn. Grappig, aangezien ik nooit iets in die zin geschreven heb (in tegenstelling tot bepaalde andere figuren die er altijd als de kippen bij zijn om te klagen als het gaat om voorzieningen waar zij zelf geen gebruik van kunnen maken).

Misschien moet je de volgende keer een duidelijkere titel gebruiken bij je topic, want blijkbaar was ik niet de enige die "eindelijk" begreep als een goedkeuring van de bewuste maatregel.

Citaat:
In je laatste alinea verwar je mogelijkheden, kansen en vrije keuze met een onvrije keuze.
Laat het dus aub uit te doen alsof ik ergens al dan niet voor kies. Moest je weten waarover je sprak, zou je het schaamrood wel eens wederom op de kaken kunnen staan.
Lees: toen je dit schreef

Citaat:
Het is dan ook te hopen dat jij de sociale zekerheid niet al te veel gekost hebt. Oh wacht... je hebt hier al prijsgegeven van wel.
was je weer eens uit je nek aan het kletsen. Maar ik vergeef je dat, hoor.

Twee, aangezien jij erop staat alle details uit je privéleven hier ongevraagd te komen neerschrijven, weet iedereen hier ongeveer alles over jouw toestanden. Nope, nog steeds geen schaamrood.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 11 januari 2012 om 08:58.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 09:01   #22
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik stel me de vraag wat je in godsnaam met 898 Euro moet doen ?
Je zal het maar meemaken.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 10:45   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Werkloosheidsuitkering zakt eindelijk!
Niet voelbaar. Wie aan de dop is, zakt niet
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 11:00   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet voelbaar. Wie aan de dop is, zakt niet
Klopt, of toch niet helemaal.
Mensen zullen na het verlies van hun job daarna meer bezig zijn met overleven, dan met een nieuwe job zoeken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 12:42   #25
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik stel me de vraag wat je in godsnaam met 898 Euro moet doen ?
Je zal het maar meemaken.
Wat moet je met €1098 doen ? Dat verdient mijn poetsvrouw voor een 40 uren/week op 1 maand.
Oud 11 januari 2012, 13:02   #26
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

http://woutervanbellingen.wordpress....-aan-het-duwen
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 13:10   #27
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Wat men bespaart aan werkloosheidsuitkeringen, zal men extra moeten investeren in sociale huisvesting, want met zulke bedragen vind je op de privé-markt omzeggens niets betaalbaars.

Aangezien sociale huisvesting een Vlaamse bevoegdheid is, kunnen we hier spreken van een verdoken bevoegdheidsoverdracht.

Gelukkig is Vlaanderen een toonbeeld van goed georganiseerde sociale huisvesting, met wachtlijsten van twee keer niks, alles in zeer goed staat, buitengewoon efficiënt bestierd, klantvriendelijk en de wachttijden? - ach, steek je vinger in de lucht en je bent bediend.
Oud 11 januari 2012, 13:24   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Sociale huisvesting moeten we ook dringend afschaffen.

Als ook: alle limiteringen op het aanbod in de huizenmarkt.

Probleem opgelost.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 14:30   #29
Yous
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spreken is zilver Bekijk bericht
Een heel verstandige maatregel... zolang men zelf niet werkloos is.
Wat zou een reden kunne zijn om 5jaar lang werkloos te zijn?
Yous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 14:48   #30
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Is dat vanaf nu je nieuwe houding? Kan ik alleen maar toejuichen, want tot dusver las ik van jou vooral geklaag over hoe uitgerekend jij allerlei zaken niet kreeg en hoe alle anderen wel vanalles kregen. Als je daar graag wat voorbeelden van wil, dan laat je het maar weten.

Ten tweede vind ik het interessant om te zien dat je me nu in de hoek probeert te plaatsen van mensen die tegen de SZ zijn. Grappig, aangezien ik nooit iets in die zin geschreven heb (in tegenstelling tot bepaalde andere figuren die er altijd als de kippen bij zijn om te klagen als het gaat om voorzieningen waar zij zelf geen gebruik van kunnen maken).

Misschien moet je de volgende keer een duidelijkere titel gebruiken bij je topic, want blijkbaar was ik niet de enige die "eindelijk" begreep als een goedkeuring van de bewuste maatregel.

Lees: toen je dit schreef

was je weer eens uit je nek aan het kletsen. Maar ik vergeef je dat, hoor.

Twee, aangezien jij erop staat alle details uit je privéleven hier ongevraagd te komen neerschrijven, weet iedereen hier ongeveer alles over jouw toestanden. Nope, nog steeds geen schaamrood.
Dat heb je goed begrepen, ik kan er idd geen gebruik van maken. Dat komt niet omdat ik niet in aanmerking kom. Maar omdat er een fout is gebeurd die hopelijk wordt rechtgezet. Maar jij weet ook hoe efficiënt en rechtvaardig de overheid functioneert hé.
Of kan jij een argument bedenken waarom een Pakistani leefloon krijgt die hier nooit iets zal bijdragen, en een studente die wil leven en werken graag haar laatste studiepuntjes wil beëindigen niet? Ik ben curieus! En neen geen kansen gehad, of vind je dat ik met een emmer rond mijn hals aan examens moest deelnemen en met bed en al mijn stage rondbollen misschien?

Eindelijk, want veel P.be'ers en krantenlezen hebben daar jaren over gedroomd en prediken daar reeds jaar en dag van. Om de twee maanden was er een discussie die daarover ging.
Ik vraag me af waar al die mensen zitten trouwens, nu het eindelijk zo ver is!

En neen.

Dag Steve!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 januari 2012 om 14:50.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 14:49   #31
Anna List
Banneling

Standaard

vestzak broekzak, compleet symbooldossier, vrijwel zonder financiele impact.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 14:53   #32
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat men bespaart aan werkloosheidsuitkeringen, zal men extra moeten investeren in sociale huisvesting, want met zulke bedragen vind je op de privé-markt omzeggens niets betaalbaars.

Aangezien sociale huisvesting een Vlaamse bevoegdheid is, kunnen we hier spreken van een verdoken bevoegdheidsoverdracht.

Gelukkig is Vlaanderen een toonbeeld van goed georganiseerde sociale huisvesting, met wachtlijsten van twee keer niks, alles in zeer goed staat, buitengewoon efficiënt bestierd, klantvriendelijk en de wachttijden? - ach, steek je vinger in de lucht en je bent bediend.
Voil�*.

Plus meer mensen zullen gaan aankloppen bij het OCMW. In veel gevallen zou het OCMW nu al ipv het leefloon, nog eens de som van bijna het volledige leefloon ophoesten opdat de leefloners in basisvoorzieningen kunnen voorzien.
Dat begrijp ik trouwens niet volledig, want je kan rondkomen met dat bedrag. Alleen is het niet plezant en kan je, naast eten, spullen voor hygiëne en medische kosten jezelf niets maar dan ook niets gunnen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 januari 2012 om 14:54.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 14:56   #33
Groentje-18

Standaard

Wat ik niet begrijp is: vorige maand is dit plan als deel van het regeerakkoord in de kranten gepubliceerd. Ik zat op dat moment in het buitenland dus ik heb de Belgische politiek, noch dit forum, toen gevolgd. Maar is dit echt gepasseerd zonder dat er een haan naar heeft gekraaid?

Enerzijds springen de medeforummers niet meer op een werkloosheidsuitkeringen-topic zoals vroeger, dus misschien is het wel al bekend. (Maar de forumactiviteit is sowieso gedaald.) Anderzijds zie ik dat er gereageerd wordt alsof het nieuwe informatie betreft ... (wat het voor mij dus ook is).
Oud 11 januari 2012, 16:03   #34
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb je goed begrepen, ik kan er idd geen gebruik van maken. Dat komt niet omdat ik niet in aanmerking kom. Maar omdat er een fout is gebeurd die hopelijk wordt rechtgezet. Maar jij weet ook hoe efficiënt en rechtvaardig de overheid functioneert hé.
Of kan jij een argument bedenken waarom een Pakistani leefloon krijgt die hier nooit iets zal bijdragen, en een studente die wil leven en werken graag haar laatste studiepuntjes wil beëindigen niet? Ik ben curieus! En neen geen kansen gehad, of vind je dat ik met een emmer rond mijn hals aan examens moest deelnemen en met bed en al mijn stage rondbollen misschien?

Eindelijk, want veel P.be'ers en krantenlezen hebben daar jaren over gedroomd en prediken daar reeds jaar en dag van. Om de twee maanden was er een discussie die daarover ging.
Ik vraag me af waar al die mensen zitten trouwens, nu het eindelijk zo ver is!

En neen.

Dag Steve!
Waarom denk je dat jij meer recht hebt op een leefloon dat een allochtone Belg? Waarom denk je dat die allochtone Belg nooit iets zal bijdragen tot de samenleving? For your information: zelfs een nachtwinkel draagt meer bij dan het gezaag van enkelingen om een sociale hangmat.

Stop eens met de sociale zekerheid als een 100% zekerheid te beschouwen voor zij die nooit iets hebben bijgedragen (waaronder jij dus). Laten we eerlijk zijn: de enige garantie op een echt inkomen heb je enkel als je gaat werken/ondernemen. Dat is nu eenmaal de realiteit en logica zelve.

Het is misschien jammer voor de oprechte werkwillenden dat de werkloosheidsuitkering zakt, maar de economische realiteit dwingt de overheid om dit te doen.

En voor de laatste keer: je zou ook studies en werken kunnen combineren? Als autochtone Belgische heb je het toch veel makkelijker om een job te krijgen. Probeer daar misschien werk van te maken?
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 16:16   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou je wel willen hé.
Ik vraag mij echter af hoe snel we moeten bouwen om gelijke tred te kunnen houden met de instroom van nieuwe gegadigden.
Verlagen van de uitkeringen kan die instroom misschien wat afremmen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 16:39   #36
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam
Het is misschien jammer voor de oprechte werkwillenden dat de werkloosheidsuitkering zakt, maar de economische realiteit dwingt de overheid om dit te doen.
Je kunt perfect differentiëren tussen werkwilligen en -onwilligen door een strak controlebeleid op werklozen, zoals Monica de Coninck heeft gedaan bij het Antwerpse OCMW. Bied mensen een gepaste job en als ze weigeren: schrappen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vraag mij echter af hoe snel we moeten bouwen om gelijke tred te kunnen houden met de instroom van nieuwe gegadigden.
Verlagen van de uitkeringen kan die instroom misschien wat afremmen.
Er zijn perfect andere maatregelen denkbaar om die instroom in te perken zonder dat er geraakt moet worden aan de uitkeringen. Ik denk niet dat het falen van het ene beleid afgewenteld moet worden op een ander beleidsdomein.
Oud 11 januari 2012, 16:52   #37
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Waarom denk je dat jij meer recht hebt op een leefloon dat een allochtone Belg? Waarom denk je dat die allochtone Belg nooit iets zal bijdragen tot de samenleving? For your information: zelfs een nachtwinkel draagt meer bij dan het gezaag van enkelingen om een sociale hangmat.

Stop eens met de sociale zekerheid als een 100% zekerheid te beschouwen voor zij die nooit iets hebben bijgedragen (waaronder jij dus). Laten we eerlijk zijn: de enige garantie op een echt inkomen heb je enkel als je gaat werken/ondernemen. Dat is nu eenmaal de realiteit en logica zelve.

En voor de laatste keer: je zou ook studies en werken kunnen combineren? Als autochtone Belgische heb je het toch veel makkelijker om een job te krijgen. Probeer daar misschien werk van te maken?
De vraag is, waarom heb ik er minder recht op dan een allochtone Belg? Waarvan statistisch gezien de meesten nihiel bijdragen aan onze samenleving maar integendeel ze zelfs afbreken (criminaliteitsstatistieken)...
Ik wil studeren, zij niet. Als je studeert, kan je mogelijk meer bijdragen aan de samenleving. Alvast in geldelijke bedragen via de belastingen, daar je een hoger inkomen zal genieten.

Een allochtone Belg heeft nooit bijgedragen, noch zijn ouders. Hij heeft enkel gekost, veel meer dan mijn studies en huisvesting de overheid al gekocht hebben, want ook daarvoor is huisvesting nodig, ook voordat ze zijn "goedgekeurd". De kosten daarvoor zijn niet mis. Dan zwijgen we nog over taalcursussen e.d. Waarom dus mag hij het het wel als een 100% zekerheid beschouwen terwijl hij nooit heeft bijgedragen, nooit zal bijdragen, en zijn ouders dat ook nooit zullen doen?

Nu dat ik dat laatste inderdaad, d'uh. Ik zit hier niet met mijn mond open te wachten, al hopend dat iemand er iets in zal stoppen. Dit laatste is overigens wel de reden waarom veel "asielzoekers" en "vluchtelingen" België komen opzoeken.

Volgens mijn ruwe schatting is zowat 75% van de nachtwinkel een draaischijf om onze sociale zekerheid op te lichten en ongeoorloofden richting België te halen. Nog zo zeker van die bijdrage aan onze samenleving?
Oud 11 januari 2012, 16:55   #38
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Je kunt perfect differentiëren tussen werkwilligen en -onwilligen door een strak controlebeleid op werklozen, zoals Monica de Coninck heeft gedaan bij het Antwerpse OCMW. Bied mensen een gepaste job en als ze weigeren: schrappen.

Er zijn perfect andere maatregelen denkbaar om die instroom in te perken zonder dat er geraakt moet worden aan de uitkeringen. Ik denk niet dat het falen van het ene beleid afgewenteld moet worden op een ander beleidsdomein.
Al geef ik Bob gelijk, het zou sneu zijn dat wij hier nog eens extra aan afbraak van onze welvaart moeten doen, omdat buitenlanders massaal onze deur binnenvallen en mee willen eten uit de al steeds kleiner wordende pot die we hier met z'n allen bij mekaar gespaard hebben.

Je eerste voorstel vind ik tricky. Ik ken zo mensen met diploma's die jobs als afwaster gepresenteerd kregen. Of ze die dan niet mogen weigeren? Dat is maar één voorbeeld van het mismatchen waar de VDAB zeer goed in zou zijn als ik dat zo hoor? De VDAB moet daarvoor eerst wel een beetje deftig beginnen werken eerst dus.
Maar je hebt daarin gelijk hoor, ik ben en blijf er ook van overtuigd dat voor onze contrijen nog steeds geld dat als je wil werken, je wel een job vind.
Al kan ik niet garanderen dat je voldoende werk vindt en dus een voldoende inkomen hebt om bv een maand mee te overleven, dus bv geen full time job met lange termijn contract.
Oud 11 januari 2012, 18:24   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vertel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 22:49   #40
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
De vraag is, waarom heb ik er minder recht op dan een allochtone Belg? Waarvan statistisch gezien de meesten nihiel bijdragen aan onze samenleving maar integendeel ze zelfs afbreken (criminaliteitsstatistieken)...
Ik wil studeren, zij niet. Als je studeert, kan je mogelijk meer bijdragen aan de samenleving. Alvast in geldelijke bedragen via de belastingen, daar je een hoger inkomen zal genieten.

Een allochtone Belg heeft nooit bijgedragen, noch zijn ouders. Hij heeft enkel gekost, veel meer dan mijn studies en huisvesting de overheid al gekocht hebben, want ook daarvoor is huisvesting nodig, ook voordat ze zijn "goedgekeurd". De kosten daarvoor zijn niet mis. Dan zwijgen we nog over taalcursussen e.d. Waarom dus mag hij het het wel als een 100% zekerheid beschouwen terwijl hij nooit heeft bijgedragen, nooit zal bijdragen, en zijn ouders dat ook nooit zullen doen?
Er zijn hier intussen 3e generatie "allochtonen" aan het werk. Uw stelling is dus een beetje voorbarig...
Citaat:
Nu dat ik dat laatste inderdaad, d'uh. Ik zit hier niet met mijn mond open te wachten, al hopend dat iemand er iets in zal stoppen. Dit laatste is overigens wel de reden waarom veel "asielzoekers" en "vluchtelingen" België komen opzoeken.
Bron? Of heb je die motieven ook zelf verzonnen?

Citaat:
Volgens mijn ruwe schatting is zowat 75% van de nachtwinkel een draaischijf om onze sociale zekerheid op te lichten en ongeoorloofden richting België te halen. Nog zo zeker van die bijdrage aan onze samenleving?
Ja, volgens jouw ruwe schatting die gebaseerd is op een fait divers ofzo.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be