Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2012, 10:27   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daar ben ik niet zo zeker van.
ah? het Rekenhof is een corrupte instelling betaald door de Vlaams-nationalisten?
Oud 12 januari 2012, 10:28   #22
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Klopt niet: in Wallonië moet je nog kijk-EN luistergeld betalen!!!
Ok kan goed zijn... en hoeveel bedraagt dat eigenlijk? Jij woont in Wallonië?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 10:30   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Omdat gij U eigen huis al hebt gekocht zeker .

De Van Mechelen tax
Dat is inderdaad een voorbeeld van hoe het ook kan... De jobkorting was nog een voorbeeld van hoe het anders kon. Elke werkende Vlaming kreeg een stuk van zijn centen terug. Afgeschaft door deze Vlaamse regering. Wat in feite neerkwam op een verhoging van de belastingen per werkende Vlaming.

Kijk en luistergeld is overal nul maar dat werd al vervangen door andere inkomsten wees maar gerust.
nee, niet omdat ik mijn huis al kocht, maar omdat je op die manier mensen verplicht te lenen bij banken, terwijl ze anders onderling of binnen de familie aan mogelijk gunstigere voorwaarden voor beiden zouden kunnen lenen (cfr de wel aftrekbare KMO vriendenleningen ... en prive-prive leningen in nl) ... de hypothecaire aftrek is een stimulus voor banken, terwijl premies allerhande, rechtstreeks naar (ver)bouwers gaan en zo de bouwsector m.i. meer beinvloeden (en tegelijk een deel zwartwerk uit de bouwsector aanpakt omdat iedereen daar dan overal facturen van nodig heeft)

je verdere insinuaties zijn fout :

kijk en luistergeld wordt nog altijd geind in Wallonie (en ik dacht ook in het Brussels gewest)

successierechten liggen nog altijd beduidend lager in VL

de jobkorting werd jammerlijk genoeg wel geschrapt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 10:34   #24
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar nee, wijzigingen aan die berekeningsvoeten zijn fractionair en onbeduidend op t geheel vd inning
Hoe komt het dan dat in mijn geval bij de aankoop van een onroerend goed de basisprijs meer dan 20% hoger geschat werd dan de effectief betaalde prijs?

Voor alle duidelijkheid en om in te gaan op je insinuatie: ER WERD GEEN ENKELE EUROCENT ZWART BETAALD.

En het feit dat de basisprijs slechts met 20% verhoogd was was enkel te danken aan het feit dat ik met facturen en foto's kon bewijzen hoe de toestand van de woning was op het moment van aankoop.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 10:37   #25
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. In Vlaanderen zal het er niet op vooruit. Met geen enkel partij. Het project Vlaanderen heeft gewoon geen toekomst
Kun je ook met bewijzen daarvoor komen? Of moet Vlaanderen dan niet een confederale unie met Nederland aangaan om zo samen een sterk blok te vormen? Het blok Vlaanderen-Wallonië gaat helemaal de slechte richting uit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 10:38   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe komt het dan dat in mijn geval bij de aankoop van een onroerend goed de basisprijs meer dan 20% hoger geschat werd dan de effectief betaalde prijs?

Voor alle duidelijkheid en om in te gaan op je insinuatie: ER WERD GEEN ENKELE EUROCENT ZWART BETAALD.

En het feit dat de basisprijs slechts met 20% verhoogd was was enkel te danken aan het feit dat ik met facturen en foto's kon bewijzen hoe de toestand van de woning was op het moment van aankoop.
dan heb jij een woning gekocht tegen een prijs die 20% lager ligt dan de recente verkopen in die zelfde buurt

ik zou zeggen, efficiente overheid die zulke afwijkingen controleert en nagaat, en blijkbaar ook nog eens flexibel genoeg is om objectieve en bewijsbare afwijkingen toe te staan

... ik zie in uw voorbeeld echt geen reden om die overheid iets te verwijten
Oud 12 januari 2012, 10:38   #27
pajoske

Standaard

Citaat:
successierechten liggen nog altijd beduidend lager in VL
JA? Volgens mij zit daar niet veel verschil in.
Oud 12 januari 2012, 10:40   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
JA? Volgens mij zit daar niet veel verschil in.
voor een huis van pakweg 250.000€ is dat in VL 9 % en in Brussel en Wallonie 18 %

voor een bedrag van 12500 € is het overal 3% idd ...
Oud 12 januari 2012, 10:41   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Die aftrek is een dikke zeverderij en het is goed dat die afgeschaft wordt.

Wat die aftrek gewoon doet is de immobilienprijzen verhogen met ongeveer het bedrag van de aftrek, zoals altijd wanneer je een subsidie geeft in een vrije markt. De enigen die daar beter van worden zijn inderdaad de notarissen en de banken ; en zij die op het goeie moment een huis hadden en op het goeie moment verkocht hebben, waardoor ze het verschil in hun zak steken.

Maw, die aftrek helpt niemand om aan een huis te geraken gezien de aankoopprijs met ongeveer hetzelfde bedrag is gestegen. Het geeft wel minder belastingsinkomsten aan de staat, en dat gebrek aan inkomsten wordt verdeeld over notarissen, banken en voegere huiseigenaars.
Oud 12 januari 2012, 10:43   #30
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die aftrek is een dikke zeverderij en het is goed dat die afgeschaft wordt.
Ge zijt zelf zeverderij... zelf zeverderderij... nah

Wat is dat nu zeg? Die aftrek is helemaal legitiem... en zeer belangrijk voor jonge mensen die op zoek zijn naar financiering voor hun droomhuis/appartement.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 12 januari 2012, 10:47   #31
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge zijt zelf zeverderij... zelf zeverderderij... nah

Wat is dat nu zeg? Die aftrek is helemaal legitiem... en zeer belangrijk voor jonge mensen die op zoek zijn naar financiering voor hun droomhuis/appartement.
je weet toch dat die aftrek er is op vw dat het een hypothecaire lening bij een bank betreft, niet ?

welnu, stel ge hebt ne suikernonkel, hoeveel intrest betaal je bij de bank en hoeveel bij die nonkel, en hoeveel rente krijgt hij van de bank voor zijn geld en van jou ?

die winwin voor burgers wordt in B onmogelijk gemaakt door de fiscale cadeau aan de banken ...

het fiscale voordeel voor jonge kopers wordt helemaal geincasseerd door de banken.
Oud 12 januari 2012, 10:48   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welnee, he, die aftrek maakt dat de koopkracht van de kopers groter wordt, en dat de vraagkurve in de markt dus omhoog gaat. Bijgevolg stijgen de prijzen weer tot dat effect perfect is gecompenseerd, he.

Trouwens al eens gekeken naar de immobilienprijscurve, en het moment dat die aftrek werd ingevoerd ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2012 om 10:49.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 10:49   #33
pajoske

Standaard

Citaat:
dan heb jij een woning gekocht tegen een prijs die 20% lager ligt dan de recente verkopen in die zelfde buurt

ik zou zeggen, efficiente overheid die zulke afwijkingen controleert en nagaat, en blijkbaar ook nog eens flexibel genoeg is om objectieve en bewijsbare afwijkingen toe te staan

... ik zie in uw voorbeeld echt geen reden om die overheid iets te verwijten
In de buurt? De woningen waarmee mijn woning vergeleken werd lag 20 km verder in een grensgemeente op enkele km van een grote Nederlandse stad.
Maar je kan daar weinig tot niets tegen inbrengen.

Vraagje: ken jij mensen waarvan de woning niet hoger geschat werd dan de werkelijk betaalde prijs?
Oud 12 januari 2012, 10:51   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
In de buurt? De woningen waarmee mijn woning vergeleken werd lag 20 km verder in een grensgemeente op enkele km van een grote Nederlandse stad.
Maar je kan daar weinig tot niets tegen inbrengen.

Vraagje: ken jij mensen waarvan de woning niet hoger geschat werd dan de werkelijk betaalde prijs?
ja, ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt

ik heb wel al eens een poging tot BTW correctie gehad bij een verbouwing, maar die heb ik ook volledig gedocumenteerd kunnen tenietdoen ... geen kwaad woord over die controle's van mijn part ... wie recht in zijn schoenen staat, heeft daar geen nadeel van.
Oud 12 januari 2012, 10:53   #35
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Welnee, he, die aftrek maakt dat de koopkracht van de kopers groter wordt, en dat de vraagkurve in de markt dus omhoog gaat. Bijgevolg stijgen de prijzen weer tot dat effect perfect is gecompenseerd, he.

Trouwens al eens gekeken naar de immobilienprijscurve, en het moment dat die aftrek werd ingevoerd ?
Wat een idiotie zeg... de vraagcurve stijgt sowieso omdat mensen meer en meer geld blijken te willen parkeren in zaken als vastgoed. Zelf met die regeling was het voor jongeren al moeilijk een huis te kopen zonder de hulp van hun ouders... Laat dat nog eens wegvallen... Wat nog meer is wat U in de hand speelt is dat jongeren terug moeten huren van rijke mensen die wel een huis kunnen kopen. We hebben een geluk dat die regeling bestond (we zijn ons vaak niet goed bewust van alle voordelen die we hebben hier in België maar dit is er zeker één van) ik mag hopen dat er daar bij de Vlaamse regering niet teveel egoïsten zoals jezelf lopen.

En nee geef die grafiek eens... in welk jaar is dat ingevoerd?
Citaat:
Oud 12 januari 2012, 10:55   #36
pajoske

Standaard

Citaat:
voor een huis van pakweg 250.000€ is dat in VL 9 % en in Brussel en Wallonie 18 %

voor een bedrag van 12500 € is het overal 3% idd ...
Citaat:
Wallonië: 18% (indien betreffende gezinswoning erflater: 12%)
Boven de 250.000: Vlaanderen 27%, Wallonië 24%.

Hoeveel huizen zijn er in Vlaanderen die minder dan 250.000 euro waard zijn?

Het zit dus wel iets ingewikkelder in elkaar om te vergelijken. Of m.a.w. de nadelen van grenzen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 januari 2012 om 10:55.
Oud 12 januari 2012, 10:55   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een idiotie zeg... de vraagcurve stijgt sowieso omdat mensen meer en meer geld blijken te willen parkeren in zaken als vastgoed. Zelf met die regeling was het voor jongeren al moeilijk een huis te kopen zonder de hulp van hun ouders... Laat dat nog eens wegvallen... Wat nog meer is wat U in de hand speelt is dat jongeren terug moeten huren van rijke mensen die wel een huis kunnen kopen. We hebben een geluk dat die regeling bestond (we zijn ons vaak niet goed bewust van alle voordelen die we hebben hier in België maar dit is er zeker één van) ik mag hopen dat er daar bij de Vlaamse regering niet teveel egoïsten zoals jezelf lopen.

En nee geef die grafiek eens... in welk jaar is dat ingevoerd?
ge weet toch dat er zelfs voor een tweede woning nog een belastingvoordeel is ? ... (edit : voor hypotheekleningen bij banken uiteraard)

mss dat eens eerst afbouwen ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 januari 2012 om 10:55.
Oud 12 januari 2012, 10:58   #38
largo_w

Standaard

Citaat:
je weet toch dat die aftrek er is op vw dat het een hypothecaire lening bij een bank betreft, niet ?
Ja nog een geluk... daar halen de meeste jongeren ook hun centen... bij de bank. Of bij mama en papa... maar dan moeten die ook wel wat geld hebben natuurlijk.
Citaat:
welnu, stel ge hebt ne suikernonkel, hoeveel intrest betaal je bij de bank en hoeveel bij die nonkel, en hoeveel rente krijgt hij van de bank voor zijn geld en van jou ?
Want iedereen heeft zo een Nonkel zeker? En die nonkel heeft zelf geen beter project te financieren?
Citaat:
die winwin voor burgers wordt in B onmogelijk gemaakt door de fiscale cadeau aan de banken ...
Die winwin? Die verlies verlies zal je bedoelen...
Binnen het bestaande kader kan je bijna de volledige interest op je lening aftrekken... wat betekent dat je meer verdient dan voorheen als je een lening aangaat die je als jongere toch zal moeten aangaan. Je nonkel die kan zelf een tweede huis kopen of een pak obligaties. Ik zie niet in hoe ze onder je voorgesteld systeem zouden "winnen"?
Citaat:
het fiscale voordeel voor jonge kopers wordt helemaal geincasseerd door de banken.
Dat is dan ook de rol van de bank hé... financiering toekennen en daarvoor de interesten als winst boeken. Ik weet het het is nogal moeilijk te volgen allemaal maar dat was dus wel de basisrol van de banken...
Citaat:
Oud 12 januari 2012, 10:58   #39
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

er komt een bedrag van 900 miljoen of zoiets mee met de overheveling van bevoegdheid dacht ik? Zouden we kunnen uitrekenen wat de federale overheid daar op dit moment aan uitgeeft, aan die aftrek, in vlaanderen?

Ik heb een vaag vermoeden dat dat bedrag te laag zal zijn
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 11:00   #40
largo_w

Standaard

Citaat:
ge weet toch dat er zelfs voor een tweede woning nog een belastingvoordeel is ? ... (edit : voor hypotheekleningen bij banken uiteraard)
ja...
Ach kom ook de blauwe vrienden willen hun kiezers wat cadeautjes geven hé. Nu ik dacht dat zelf de VLD een afschaffing hiervan vroeg tijdens de verkiezingen... iedereen beseft wel dat deze luxes niet kunnen blijven.
Citaat:
mss dat eens eerst afbouwen ?
Blijft die bestaan? Dat zou inderdaad niet zo clever zijn...
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be