Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2012, 16:54   #21
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Ik ben vrij streng katholiek opgevoedt in de jaren stilletjes en toch heb ik nog nooit een besneden christenpiemeltje gezien in mijn leven...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 16:59   #22
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
God is de schepper; zo zien gelovigen dat toch?
Van waar halen ze dan het lef God zijn meesterwerk -de mens- onmiddellijk te ontdoen van een deel van Gods creatie?
Had God dan een foutje gemaakt door jongetjes een voorhuid aan hun piemeltje te geven, zodat het onmiddellijk moet weggesneden worden?
Deze vraag zette ik al een paar keer op het forum maar tot hiertoe zonder antwoord.
Hopelijk krijgt u meer respons...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 20:06   #23
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik ben blij dat er ook zulke mensen bestaan. Vandaar dat ik dit opiniestuk hier integraal plaats. Wie weet kan er zo nog eens een voorhuidje worden gespaard.
Maak jezelf toch niets wijs. Die Said laat zijn zoon niet besnijden omdat hij geen moslim (meer) is, zoals hij zelf beweert.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 20:16   #24
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
God is de schepper; zo zien gelovigen dat toch?
Van waar halen ze dan het lef God zijn meesterwerk -de mens- onmiddellijk te ontdoen van een deel van Gods creatie?
Had God dan een foutje gemaakt door jongetjes een voorhuid aan hun piemeltje te geven, zodat het onmiddellijk moet weggesneden worden?
De voorhuid moet, althans bij moslims, niet meteen worden weggesneden omdat het een "foutje" is.
De echte reden is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Circumcisie
Citaat:
In de islam wordt doorgaans aangenomen dat de besnijdenis niet verplicht is.[11] Het staat niet vermeld in de Koran, maar het is wel gebruikelijk, omdat de profeten na Ibrahim besneden waren;...

Moslims worden opgeroepen de godsdienst van Ibrahim (en dus ook de zaken die hij deed in opdracht van God) na te volgen. Ibrahim liet zich besnijden, zelfs nog op latere leeftijd, in opdracht van God. Dit is een reden waarom moslims, ook bekeerlingen, zich willen besnijden.

Zeg: "God heeft de waarheid gesproken; volgt daarom de godsdienst van Abraham, de oprechte, hij behoorde niet tot de afgodendienaren.
Uit de bijbel:
Citaat:
In Genesis 17:9-14 lezen wij over een teken van het verbond dat God aan Abraham heeft gegeven: "Voorts zeide God tot Abraham: En wat u aangaat, gij zult mijn verbond houden, gij en uw nageslacht, in hun geslachten. Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u. Wie acht dagen oud is, zal bij u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: zowel wie in uw huis geboren is, als wie van enige vreemdeling voor geld is gekocht, doch niet van uw nageslacht is. Wie in uw huis geboren is en wie door u voor geld gekocht is, moet voorzeker besneden worden; zo zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond. En de onbesnedene, de man namelijk, die het vlees van zijn voorhuid niet laat besnijden, die mens zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten: hij heeft mijn verbond verbroken."

Hieruit vernemen wij dat zelfs vleselijke afkomst van Abraham op zichzelf niet voldoende was om aan het verbond deel te hebben. Een onbesnedene was toch niet van Gods volk, al is hij een afstammeling van Abraham.

Laatst gewijzigd door Mam : 25 januari 2012 om 20:18.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 20:23   #25
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik ben vrij streng katholiek opgevoedt in de jaren stilletjes en toch heb ik nog nooit een besneden christenpiemeltje gezien in mijn leven...
Ik wel. En ik heb ook de indruk dat men tegenwoordig wel snel naar besnijdenis grijpt van het minste dat er schijnt mis te lopen met de piemel.
Mijn devies is: 1° eerst de natuur zijn gang laten gaan. 2° ALS de persoon klaagt, kan hij altijd op grond van die klachten naar een dokter gaan.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 04:18   #26
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Ik wel. En ik heb ook de indruk dat men tegenwoordig wel snel naar besnijdenis grijpt van het minste dat er schijnt mis te lopen met de piemel.
Mijn devies is: 1° eerst de natuur zijn gang laten gaan. 2° ALS de persoon klaagt, kan hij altijd op grond van die klachten naar een dokter gaan.
Medische noodzaak is dan ook de enige aanvaardbare reden om over te gaan tot besnijdenis.
Oud 27 januari 2012, 17:03   #27
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Medische noodzaak is dan ook de enige aanvaardbare reden om over te gaan tot besnijdenis.
Ook dit is tegenwoordig bijna niet meer nodig, enkel nog in zeer extreme gevallen. Vroeger besneed men kleine kinderen wel eens die aan voorhuidsvernauwing lijden, dit om ontstekingen en alle gevolgen van dien tegen te gaan. Tegenwoordig kan men meer dan 90 % van de gevallen van fimosis oplossen met speciale zalven waarin o.a. cortisone verwerkt zit. Pas als dat niet helpt, gaat men over tot chirurgisch ingrijpen. Zelfs indien het zover moet komen, kan men met een 'sneedje' voorhuidsbesparend werken. Enkel zeer uitzonderlijke gevallen dienen volledig besneden te worden. Tja, de medische wetenschap staat niet stil.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 17:08   #28
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
De meeste christenen die tot een oosterse kerk behoren, laten zich wel besnijden. Zo zijn praktisch alle koptische christenen in Egypte besneden en ook oosters-orthodoxe christenen laten zich vaak besnijden.

Vele mensen weten ook niet dat het in de islam geen noodzaak is zich te laten besnijden, maar het is dus wel gangbaar. Enkel joden hebben vanuit het geloof de plicht zich op de achtste geboortedag te laten besnijden.

Bepaalde animistische gemeenschappen over de hele wereld hebben ook de praktijk hun kinderen te besnijden (aborignals, Afrikaanse stammen, bepaalde Aziatische volkeren, ...).

Een aanzienlijk gedeelte van de christenen in de USA laten ook nog steeds hun kinderen besnijden, maar dit is niet om religieuze redenen, maar heeft een cultureel-maatschappelijke oorsprong.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 17:14   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leve de besnijdenis.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2012, 13:19   #30
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Enkel joden hebben vanuit het geloof de plicht zich op de achtste geboortedag te laten besnijden.
Volgens een kennis van mij wordt zelfs dat ritueel in veel gematigde joodse middens meer en meer herleid tot een symbolische prik.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be