Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2012, 17:37   #21
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Dergelijke natuurbegraafplaatsen sluiten over het algemeen wel aan bij een bestaand kerkhof. Alleen worden ze natuurgericht (of met respect voor de natuurlijke omgeving)beheerd. Aldus wijken wijken ze qua inrichting af van het typische kerkhofkader met perken en plantsoenen.
Als men het kader en de randvoorwaarden voor natuurbegraafplaatsen goed uitwerkt dan zijn hier mogelijkheden. Er is voldoende vraag naar.
Ach nu weet ik wat je bedoelt. Je hebt het gewoon over de nieuwe aangelegde kerkhoven die eigenlijk geen kerkhof meer zijn (aangezien ze niet meer naast de kerk liggen) maar eerder een parkbegraafplaats, met inderdaad veel ruimte voor plantsoenen en zelfs waterpartijen. Dat vind ik een heel goede evolutie: de mensen voelen zich er beter en het lugubere is er van af. Maar tegenwoordig gaat men ook oude kerkhoven en begraafplaatsen omvormen tot parkbegraafplaatsen, door vele vervallen graven op te ruimen en hun plaats te vervangen met plantsoenen.
Oud 5 april 2012, 17:41   #22
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat ook nog de mogelijkheid om een nabegisting met warmterecuperatie of energierecuperatie in te bouwen.

Wat betreft de ethiek van het "in het riool lozen". Men kan daar bedenkingen bij hebben. En het moet m.i. goed doordacht worden of er inderdaad geen risico's bij bestaan.

Wat betreft het ethische : Van een lichaam dat nu in de grond wordt begraven, daarvan komen de vloeistoffen toch ook vrij in het grondwater? En de gistingsgassen verspreiden zich toch ook in het milieu.

Vanuit de invalshoek "duurzame uitvaart" is het aangewezen alle mogelijke technieken tegen het licht te houden en deze op duurzaamheid te toetsen.
Grondwater is niet gelijk aan rioolwater.
Liever dat de vloeistoffen vermengt worden met de vloeistoffen van de andere doden op het kerkhof, dan dat de vloeistoffen vermengt worden met het vieze goedje van de riolen: afvoer van de toiletten, afvalwater, de ratten, ...
Oud 5 april 2012, 20:18   #23
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ach nu weet ik wat je bedoelt. Je hebt het gewoon over de nieuwe aangelegde kerkhoven die eigenlijk geen kerkhof meer zijn (aangezien ze niet meer naast de kerk liggen) maar eerder een parkbegraafplaats, met inderdaad veel ruimte voor plantsoenen en zelfs waterpartijen. Dat vind ik een heel goede evolutie: de mensen voelen zich er beter en het lugubere is er van af. Maar tegenwoordig gaat men ook oude kerkhoven en begraafplaatsen omvormen tot parkbegraafplaatsen, door vele vervallen graven op te ruimen en hun plaats te vervangen met plantsoenen.
Inderdaad er is een evolutie naar "groene" parkbegraafplaatsen. Naar mijn aanvoelen is dit al een stap in de goede richting, aangenamer en rustgevender. Nog een klein stapje verder, en het is maar een kwestie van welk beheer en inrichting je toepast, heb je de natuurbegraafplaatsen.
Hiervoor bestaat interesse bij milieubewuste mensen. Naast het natuurlijk kader wordt ook aandacht besteed aan natuurlijke materialen om resten van overledenen in te begraven of te verstrooien.
Het heeft met appreciatie van de omgeving en van de procedure te maken. En er is zeker een bepaald publiek dat een natuurlijke omgeving zou verkiezen, mocht dit kunnen.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 20:28   #24
bartelx
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Grondwater is niet gelijk aan rioolwater.
Liever dat de vloeistoffen vermengt worden met de vloeistoffen van de andere doden op het kerkhof, dan dat de vloeistoffen vermengt worden met het vieze goedje van de riolen: afvoer van de toiletten, afvalwater, de ratten, ...
Bij kerkhoven gebeurt het nogal eens dat men grondwater via drains afvoert naar...inderdaad de riolering. Dat grondwater zit dus ook vermengd met organische stoffen afkomstig van lijken.
Het is een beetje een verkeerd idee dat er iets mis zou zijn om organisch zwaar beladen water, afkomstig van een opgelost lichaam, niet naar de riool af te voeren. Rioolwater zit vol met organische stoffen en komt voor wat betreft de organische fractie grotendeels overeen met water van lichamen.

Hoe je het draait of keert een mens bestaat voor 80-90% uit water. Na het overlijden moet dat water ergens heen.

Overigens wat betreft het crematieproces, daar wordt een lichaam verbrand en dan vliegen de componenten door de schouw en in de lucht(behoudens wat op filters weerhouden wordt). Ik kan me dus inbeelden dat bij resomeren het water ook een zeker filtering ondergaat vooraleer in riool of oppervlaktewater terecht te komen. Qua energieverbruik zit het resomatieproces 5x lager dan bij crematie. Toch iets om over na te denken.

Het enige wat m.i. moet bekeken worden is in hoeverre kiemen en pathogenen uit geresomeerde lichamen via het water kunnen verspreiden.

Laatst gewijzigd door bartelx : 5 april 2012 om 20:31.
Oud 6 april 2012, 07:00   #25
bartelx
Parlementslid

Standaard

Bekijk eens.

http://www.allesoveruitvaart.be/en/x...rbegraafplaats

Mits een geschikt wettelijk kader moet dit ook bij ons kunnen. In Geel is men vragende partij.

Misschien moeten we de natuurverenigingen aanspreken om te bekijken of er geschikte plaatsen kunnen voorgesteld worden.
Oud 7 oktober 2012, 22:02   #26
bartelx
Parlementslid

Standaard

De techniek van het resomeren van lijken kan perfect en gemakkelijk in de bestaande wetgeving ingeschreven worden. Het is voldoende om de artikelen 20 en 22, § 1, tweede lid, van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging aan te vullen met resomatie. De ambtenaar van de burgerlijke stand die het overlijden heeft vastgesteld verleent dan het verlof tot crematie of tot resomatie.

De minister van binnenlandse zaken is hier aan zet om de wetgeving aan te passen. Een wetswijziging die m.i. vrij eenvoudig te realiseren is. De resomatietechniek kan dan legaal in de crematoria worden toegepast.

De laatste wilsbeschikking van de overledene zal dan bepalen hoe het stoffelijk overschot behandeld moet worden.
Oud 7 oktober 2012, 23:43   #27
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik hou het maar op de begrafenis, maar ze hoeven mijn lijk niet vol te pompen met chemicaliën zodat mijn nabestaanden een laatste blik kunnen werpen op een 'levensechte' gifpop die de bodem zal vervuilen.
Beter gewoon met een laken omwikkellen, of een doodskist in karton bvb, en dan in een veld begraven, met een boom erop geplant. Om op die manier bossen aan te leggen.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2012, 23:45   #28
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik meen dit ergens te hebben gezien in een docu.
Men wordt zonder of in een snel degenererende kist begraven met een man of tien rond een boom. en zo zouden ze dan een volledig nieuw bos aanleggen. Het idee lijkt me goed, maar ik denk niet echt dat dit uitvoerbaar is, gewoon omdat we daar niet echt de plaats voor hebben. Het duurt toch alweer een paar decennia alvorens men helemaal is verteerd en dan nieuwe mensen begraven terwijl de begrafenisondernemer dan tussen de knoken van de vorigen moet liggen graven lijkt me niet echt gezellig.
Men moet dit op Europees niveau uitvoeren. Men kan dan perfect begraven worden in een ander Europees land, d�*�*r waar men bossen aan het aanleggen is.
Oud 9 oktober 2012, 00:10   #29
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Steeds meer mensen kiezen voor crematie!

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120117_115

Milieubewuster is "resomeren", maar dit is wettelijk nog niet mogelijk.
Men zou hier werk moeten van maken.
Men zou een heel groot kunstmatig meer kunnen graven , en daar alligators in zetten. En in dat meer worden dan ritueel alle doden van het land geworpen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be