Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2012, 21:40   #21
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik zie ze het toch nog doen om N-VA 'uit het zadel te houden'! Ze kronkelen zich in duizend bochten. De komende gemeenteraadsverkiezingen gaan er coalitie gevormd worden met het VB om N-VA van de macht te houden. Daar kun je gif op nemen. Ze zullen moeten laten zien welke haat het grootst is: die tegen het VB of die tegen N-VA. Wedden dat die tegen N-VA groter is omdat ze het VB al 'uitrangeren'?
Je reactie verwondert mij, moet ik zeggen. Volgens mij is het gewoon ondenkbaar en zelfs onbespreekbaar dat iemand op lokaal vlak vuile zaak gaat maken met een blokker om toch een meerderheid te kunnen vormen. Ik spreek voor geen enkele partij, maar naar mijn idee vlieg je dan met je klieken en je klakken buiten bij zowel de tsjeven, de blauwen als de roden.

Ik zie in veel gemeentes de n-va een intrede doen in het stadsbestuur, in coalitie met eender welke traditionele partij die daar lokaal een bestuursakkoord kan afsluiten. Dat hangt altijd af van de lokale sterkhouders en hun onderlinge verhouding, lokale gevoeligheden en dergelijke. Maar met het blok ? No way.

Daarvoor wil ik wedden voor een magnum champagne. Als er na oktober één coalitie zou gemaakt worden met het blok, dan krijg je die fles van mij. Dit is een engagement en daar mag je mij aan houden.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 21:46   #22
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Je reactie verwondert mij, moet ik zeggen. Volgens mij is het gewoon ondenkbaar en zelfs onbespreekbaar dat iemand op lokaal vlak vuile zaak gaat maken met een blokker om toch een meerderheid te kunnen vormen. Ik spreek voor geen enkele partij, maar naar mijn idee vlieg je dan met je klieken en je klakken buiten bij zowel de tsjeven, de blauwen als de roden.

Ik zie in veel gemeentes de n-va een intrede doen in het stadsbestuur, in coalitie met eender welke traditionele partij die daar lokaal een bestuursakkoord kan afsluiten. Dat hangt altijd af van de lokale sterkhouders en hun onderlinge verhouding, lokale gevoeligheden en dergelijke. Maar met het blok ? No way.

Daarvoor wil ik wedden voor een magnum champagne. Als er na oktober één coalitie zou gemaakt worden met het blok, dan krijg je die fles van mij. Dit is een engagement en daar mag je mij aan houden.
En ik ben ervan overtuigd dat de traditio's hun federaal spelleke ook op gemeentelijk vlak zullen herhalen. De N-VA (als het maar enigszins kan) buiten het bestuur houden. Daar was het hen op federaal vlak ook om te doen. Ze sloten daarom zelfs een bondgenootschap met de 'duivel' af! Niet voor niets dat 'duivel Elio' bij de eerste kabinetsraad de Franstaligen smeekte om aub toch die Vlaamse traditio's het zo goed mogelijk naar de zin te maken opdat ze de volgende verkiezingen in 2014 toch maar enigszins zouden kunnen 'overleven'. Wie dat spelleke niet door heeft, is stekeblind of oerdom. Ze noemen zoiets vanaf nu 'Belgische democratie'!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 22:18   #23
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En ik ben ervan overtuigd dat de traditio's hun federaal spelleke ook op gemeentelijk vlak zullen herhalen. De N-VA (als het maar enigszins kan) buiten het bestuur houden. Daar was het hen op federaal vlak ook om te doen. Ze sloten daarom zelfs een bondgenootschap met de 'duivel' af! Niet voor niets dat 'duivel Elio' bij de eerste kabinetsraad de Franstaligen smeekte om aub toch die Vlaamse traditio's het zo goed mogelijk naar de zin te maken opdat ze de volgende verkiezingen in 2014 toch maar enigszins zouden kunnen 'overleven'. Wie dat spelleke niet door heeft, is stekeblind of oerdom. Ze noemen zoiets vanaf nu 'Belgische democratie'!
Op lokaal vlak zie ik weinig problemen om n-va niet in een coalitie binnen te laten. Waarom ook ? Er is geen intitutioneel gevaar dat ze mee kunnen dreigen, het gaat enkel om lokaal belangrijke thema's en die zijn voor alle burgers dezelfde. Dat er vanuit het nationale niveau een zekere preferentie is bij de traditionele partijen, is inderdaad voorspelbaar. Het blijft politiek hee. Al is dat zelfs niet zeker. Zou een door de wol geverfde cd&v burgemeester liever met zijn collega van pakweg de o-vld die ook twintig jaar ervaring heeft een coalitie vormen, of liever met een neofiet van de n-va die nooit eerder een mandaat had en die hij dus meer kan overklassen ? Niet zo zeker... Maar de lokale gevoeligheden hebben het al altijd gewonnen op dat niveau, en dat zal nu niet anders zijn. Dat is de charme van gemeente verkiezingen.
Oud 18 januari 2012, 22:24   #24
Bokkenreyder

Standaard

Dubbel, sorry!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 18 januari 2012 om 22:25.
Oud 18 januari 2012, 22:24   #25
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Op lokaal vlak zie ik weinig problemen om n-va niet in een coalitie binnen te laten. Waarom ook ? Er is geen intitutioneel gevaar dat ze mee kunnen dreigen, het gaat enkel om lokaal belangrijke thema's en die zijn voor alle burgers dezelfde. Dat er vanuit het nationale niveau een zekere preferentie is bij de traditionele partijen, is inderdaad voorspelbaar. Het blijft politiek hee. Al is dat zelfs niet zeker. Zou een door de wol geverfde cd&v burgemeester liever met zijn collega van pakweg de o-vld die ook twintig jaar ervaring heeft een coalitie vormen, of liever met een neofiet van de n-va die nooit eerder een mandaat had en die hij dus meer kan overklassen ? Niet zo zeker... Maar de lokale gevoeligheden hebben het al altijd gewonnen op dat niveau, en dat zal nu niet anders zijn. Dat is de charme van gemeente verkiezingen.
Ik denk dat het gemeentelijk niveau bij deze verkiezingen weinig zal te zeggen hebben (in alle partijen in Vlaanderen), dat de particratie zich meer dan ooit met deze gemeenteraadsverkiezingen zal inlaten. Er is voor de traditio's één gemeenschappelijke vijand, een gemeenschappelijke boeman, een gemeenschappelijk schrikbeeld. Als dat 'monster zijn basis kan verstevigen, zou dit een ramp betekenen voor de traditio's, zeker in aanloop naar 2014. De traditio's hebben een duivelsverbond gesloten en gaan dat duivelspact zo strikt mogelijk naleven. Mind my words!

Citaat:
Oud 18 januari 2012, 23:21   #26
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het gemeentelijk niveau bij deze verkiezingen weinig zal te zeggen hebben (in alle partijen in Vlaanderen), dat de particratie zich meer dan ooit met deze gemeenteraadsverkiezingen zal inlaten. Er is voor de traditio's één gemeenschappelijke vijand, een gemeenschappelijke boeman, een gemeenschappelijk schrikbeeld. Als dat 'monster zijn basis kan verstevigen, zou dit een ramp betekenen voor de traditio's, zeker in aanloop naar 2014. De traditio's hebben een duivelsverbond gesloten en gaan dat duivelspact zo strikt mogelijk naleven. Mind my words!
De gemeenschappelijke vijand van de traditionele partijen is het blok, dat schrijf je zelf in je openingspost. Oktober, dan krijgen we gemeenteraadsverkiezingen en dat heeft een heel eigen logika. Een beetje aansturing van bovenuit is niet uit te sluiten, maar dat heeft nog nooit de traditionele partijen weerhouden om lokaal partenariaten af te sluiten die tegen het nationale ingaan.
Zo zie ik dat nu ook weer gaan. We zien wel.
Zolang het blok maar blijft waar het thuishoort. Nice & cosy.
Oud 18 januari 2012, 23:40   #27
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie ze het toch nog doen om N-VA 'uit het zadel te houden'! Ze kronkelen zich in duizend bochten. De komende gemeenteraadsverkiezingen gaan er coalitie gevormd worden met het VB om N-VA van de macht te houden. Daar kun je gif op nemen. Ze zullen moeten laten zien welke haat het grootst is: die tegen het VB of die tegen N-VA. Wedden dat die tegen N-VA groter is omdat ze het VB al 'uitrangeren'?

Maar kom, als u dat gelooft, is dat probleem snel op te lossen: de N-VA kan namelijk even goed een coalitie met het VB aangaan, aangezien die laatste partij de hand al heeft uitgestoken

http://www.filipdewinter.be/spa-cdv-...ooit-op-de-wip
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 23:44   #28
Albrecht
Banneling

Standaard

N-VA in coalitie met SPA en CD&V.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 23:55   #29
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
N-VA in coalitie met SPA en CD&V.
Tiens, ik dacht dat jij anti-N-VA was!

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 18 januari 2012 om 23:55.
Oud 18 januari 2012, 23:57   #30
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Tiens, ik dacht dat jij anti-N-VA was!
Ik vind het gewoon een grappig gegeven dat er zo'n monstercoalitie in mijn dorpje komt.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 18 januari 2012 om 23:57.
Oud 19 januari 2012, 00:01   #31
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ik vind het gewoon een grappig gegeven dat er zo'n monstercoalitie in mijn dorpje komt.
Dus voor jou is N-VA dus maar even de 'parti de service'? Ben je zeker dat N-VA in je dorp die rol wel wil spelen? Ga jij met een N-VA-burgemeester kunnen leven?

Citaat:
Oud 19 januari 2012, 00:13   #32
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus voor jou is N-VA dus maar even de 'parti de service'?
Ik denk dat je het niet goed begrijpt.
Citaat:
Ben je zeker dat N-VA in je dorp die rol wel wil spelen?
Blijkbaar wel, want zij hebben de samenwerking al aangekondigd. Die drie partijen hebben een absolute meerderheid, en mijn lokale N-VA zijn ex-VU'ers die buitengesmeten zijn wegens CD&V-sympathieën.
Citaat:
Ga jij met een N-VA-burgemeester kunnen leven?
Ik moet al met een CD&V-burgemeester leven.
Oud 19 januari 2012, 00:18   #33
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je het niet goed begrijpt.

Blijkbaar wel, want zij hebben de samenwerking al aangekondigd. Die drie partijen hebben een absolute meerderheid, en mijn lokale N-VA zijn ex-VU'ers die buitengesmeten zijn wegens CD&V-sympathieën.

Ik moet al met een CD&V-burgemeester leven.
Je huilt naar jouw gevoel dus als SP.a'er mee met de wolven in het bos???
Het is dat of de oppositie en dus liever mee aan de macht?

Citaat:
Oud 19 januari 2012, 00:23   #34
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Je huilt naar jouw gevoel dus als SP.a'er mee met de wolven in het bos???
Ik ben geen SPA'er.

Ik vind het gewoon grappig dat er zo'n monsterverbond gesloten wordt in mijn dorp. Hogerop zou samenwerking met SPA nooit gebeuren.
Oud 19 januari 2012, 00:27   #35
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ik ben geen SPA'er.

Ik vind het gewoon grappig dat er zo'n monsterverbond gesloten wordt in mijn dorp. Hogerop zou samenwerking met SPA nooit gebeuren.
Mag ik dan veronderstellen dat jij als linksdenkende belgicist blanco zult stemmen?

Citaat:
Oud 19 januari 2012, 06:05   #36
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik dan veronderstellen dat jij als linksdenkende belgicist blanco zult stemmen?
Het zal niet veel uitmaken wat of hoe ie stemt; bij kartelvorming maakt het niet veel meer uit. Maar ja zolang we onszelf de heilige illusie van democratie maar kunnen blijven wijsmaken zeker. Tot zover mijn in herhaling vallen wat dit betreft.

Maar het cordon doorbroken? Dat wil ik dan wel nog eens eerst zien. Standaard opportunisme van alle betrokken partijen zal het enigste zijn en nadien in oude stramienen vervallen. Eerder dat.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 07:05   #37
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Het zal niet veel uitmaken wat of hoe ie stemt; bij kartelvorming maakt het niet veel meer uit. Maar ja zolang we onszelf de heilige illusie van democratie maar kunnen blijven wijsmaken zeker. Tot zover mijn in herhaling vallen wat dit betreft.

Maar het cordon doorbroken? Dat wil ik dan wel nog eens eerst zien. Standaard opportunisme van alle betrokken partijen zal het enigste zijn en nadien in oude stramienen vervallen. Eerder dat.
Dat wilde ik ook juist duidelijk maken. De traditio's en Groen (en als het in enkele gevallen nodig is ook het VB) zullen elkaar gebruiken en misbruiken om N-VA zo veel mogelijk van de macht op gemeentelijk vlak te houden en N-VA uit te sluiten, zonder evenwel dat openlijk te verkondigen zoals dat met het VB het geval was omdat ze eigenlijk niets anders dan puur opportunisme hebben om dat te doen en dat dus niet aan de bevolking verkocht krijgen. Eigenlijk zal de N-VA in 'een cordon sanitair sécret' odf 'cordon sanitair silencieux' terechtkomen. Dat men daar dan in sommige plaatsen eenverbond met die andere baarlijke duivel, het VB, zal moeten aangaan zullen ze er op de koop bij nemen omdat ze die partij toch als 'overwonnen' beschouwen. Het zal puur machiavellisme zijn: het doe heiligt de middelen!

Citaat:
Oud 19 januari 2012, 07:09   #38
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet, noch inhoudelijk noch in je beoordeling.

Er is een motie van wantrouwen die uitgaat van drie partijen, zij tekenden samen. open vld, groen en LDD. Marino Keulen en Sas van Rouveroij voor de liberalen, Hermes Sanctorum en Filip Watteeuw voor de groenen en Ivan Sabbe + Lode Vereeck voor LDD. Zij tekenden hiervoor. Niemand anders.

Het vlaams blok diende een gelijkaardige motie in, wat uiteraard haar recht is. Ze doen maar.
Er is dus geen gezamenlijk initiatief, in tegenstelling tot wat jij hier beweert. Niemand breekt het cordon sanitaire, en ik vraag me trouwens af waarom jouw veronderstelling je zo vrolijk maakt : is de n-va plots geen onderschrijver meer van het cordon ? Dat zou interessant nieuws zijn !

Benieuwd of de partijmandatarissen of medewerkers van n-va even blij zijn als jij en of ze ook jouw analyse delen. Vrijevlaming ?

http://www.vld.be/?type=nieuws&id=1&pageid=51631

http://www.ldd.be/nl/oppositie-dient...yters-3337.htm

http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20120118_139

edit : ik heb geen link naar het nieuws van de derde partij (groen) kunnen posten gezien hier nog niks over te lezen is op hun website. Die mensen onthaasten graag
Het mooie aan deze zaak is dat ze het vertrouwen verbreken dat ze nooit gegeven hebben.
Oud 19 januari 2012, 07:10   #39
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Laat ons zeggen tenminste een strohalm.
Natuurlijk jongen.
Oud 19 januari 2012, 07:13   #40
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
J

Volgens mij is het gewoon ondenkbaar en zelfs onbespreekbaar dat iemand op lokaal vlak vuile zaak gaat maken met een blokker om toch een meerderheid te kunnen vormen.

Wat is "een vuile zaak"?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be