![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Blok toont weeral eens hoe bekrompen ze denken.
Frans is een belangrijke taal, net zoals Duits en Engels. Er is slechs één oplossing om de "taalproblemen" in België op te lossen: vervroegd en verplicht de tweede landstaal aanleren. Vlamingen leren Nederlands, Frans, Duits en Engels op school. Walen dienen dezelfde talen te volgen. Ik zie niet in wat daar fout mee kan zijn. Als men als Vlaming naar Frankrijk gaat, zal men ook een mondje Frans moeten spreken. Of zegt men daar ook: "Ik ben VLAMING en weiger Frans te spreken!" ![]()
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Op zich is het geen slecht idee om vroeg te beginnen met het leren van een tweede taal, maar het is volgens mij nog belangrijker om het Nederlands te verbeteren. Ik heb het idee dat heel wat Vlamingen al moeite hebben om hun eigen taal foutloos te spreken en schrijven. Je kunt beter één taal perfect kennen dan drie of vier half.
De keuze voor het Frans lijkt me alleen niet zo vanzelfsprekend. Tegenwoordig is Engels in de wereld veel belangrijker, en in Europa is ook Duits een stuk nuttiger dan Frans. Alleen als buurtaal is Frans voor de Vlamingen van belang, maar dat moet je niet overschatten. Als men in Nederlands Limburg, waar de keuze op de middelbare school tot voor kort vrij was, Engels als eerste en Duits als tweede vreemde taal kiest, waarom zou men in Vlaams Limburg dan toch Frans als eerste vreemde taal verplichten? Ik zou scholen dus de keuze laten welke taal moet worden aangeboden. In Nederland is het traditioneel Engels dat in de laatste twee jaar van de basisschool als eerste en enige vreemde taal wordt aangeboden, maar vanaf volgend jaar mogen basisscholen ook Duits en Frans aanbieden. Een positieve maatregel, al was het maar om de eenzijdige dominantie van het Engels te relativeren. In Vlaanderen geldt eigenlijk hetzelfde, maar dan voor het Frans. |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() Een van de redenen om voor Engels te kiezen, is dat dat 'sexier' is dan Frans of Duits. In Nederland is er momenteel geloof ik maar 1 gemeente, waar als tweede taal Duits is (ik geloof in Arnhem of Nijmegen, maar ik ben niet zeker). Nochtans is Duits economisch daar minstens even belangrijk als Engels. In Vlaanderen is Frans nog steeds zowat de belangrijkste taal op economisch vlak. Alleen al om handel te drijven met het zuiden des lands is kennis van het Frans goed meegenomen.
Ik heb wel een aantal artikels gelezen, waar gesteld wordt, dat de pedagogische bezwaren ongegrond zijn, of fel overdreven. Bepaalde onderzoekers stellen, dat kennis van een tweede taal vanaf jonge leeftijd, zelfs een voordeel biedt. Omdat je bewuster met taal bezig bent. De paar Franstaligen/tweetaligen spreken in elk geval vrij vlot Nederlands. En die zijn zéér vroeg begonnen... http://www.standaard.be/Thema/Onderw...ubsectionid=52 |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Voor het normale programma geldt dat Engels de verplichte eerste vreemde taal is. Daarnaast is op het VWO en een deel van de HAVO een tweede vreemde taal verplicht, de rest mag zelf kiezen. Ik neem aan dat in de grensstreek bijna iedereen óók Duits zal kiezen, net zoals iedereen al Engels koos toen het enkele jaren geleden nog niet verplicht was. Maar in dit geval gaat het om de basisscholen, waar tot nu toe enkel Engels als vreemde taal toegestaan was in Nederland. Vanaf volgend jaar mogen basisscholen ook Duits en Frans aanbieden. Het aparte onderwijs voor allochtonen in hun eigen taal wordt wel afgeschaft. |
|
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Vind ik geen slechte zet in Nederland. Engels was toch net iets te dominant, nu krijgen ook andere talen een kans. En krijg je niet dat kinderen op hun 15e voor het eerst Duits krijgen, en hun vooroordelen al gevormd hebben.
Onderwijs voor allochtonen in hun taal, ja, het zal wel politiek incorrect zijn, maar daar ben ik ook niet zo voor te vinden. Zij horen de landstaal te leren, en als ze daarbij nog hun taal onderwezen krijgen, zoveel te beter. Het zou inderdaad spijtig zijn, als ze hun moedertaal niet deftig kunnen spreken en schrijven. Elke taal is interessant. Maar ze leven niet in Turkije of Marokko, maar in Nederland resp. Vlaanderen/België. |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
![]() Citaat:
Desondanks zijn er veel vooroordelen over de moeilijkheid van Frans en Duits. Tja, als je er al aan begint met het idee dat het moeilijk is... Maar er zijn natuurlijk ook mensen die sowieso veel problemen hebben met talen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#27 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() *Het aanleren van Frans van in de kleuterschool zal zeker niet bevorderlijk zijn voor de integratie van allochtone kinderen die vanaf het begin van hun schoolloopbaan zich niet alleen het Nederlands, maar nu ook het Frans eigen zullen moeten maken.
Hahahaha, sinds wanneer is het vlaams blok zo bezorgd om het welzijn van de allochtone kinderen? Er zijn ook allochtonen die hier geboren zijn en even goed of slecht nederlands spreken als 'geboren' vlamingen. Trouwens, wanneer je de redenering omdraait, is het te vroeg aanleren van een vreemde taal onmogelijk de verklaring voor al die tenenkrommende spelfouten die ik hier op het forum zie. En nee, de d en de t staan niet naast elkaar op het klavier! Back on topic: talen kunnen,zoals vorige berichten al zeiden,probleemloos naast elkaar aangeleerd worden. Je kan toch ook leren zwemmen voor je kan voetballen? Uiteraard zullen er steeds mensen zijn die een aanleg voor talen zullen hebben,terwijl anderen hier inderdaad wel moeite mee hebben. Maar zoals in een andere post de klassen met verschillende moeilijkheidsgraden werden voorgesteld lijkt me dit een systeem met veel potentieel. Je zal waarschijnlijk zowel studies vinden die de twee visies verdedigen,maar daarom mag je volgens mij het kind niet met het badwater weggooien. Hehehe, het argument voor de allochtone kindjes is echt wel hilarisch.... |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Het is een angst die bij veel mensen leeft, Cleo, maar die, blijkens onderzoek in Canada, Wallonië en elders, ongegrond zijn.
En dat argument was nog maar het minste, naar mijn aanvoelen. |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
![]() Citaat:
In ieder geval denk ik niet dat het te zwaar is. Je hebt nu eenmaal altijd mensen met en mensen zonder talenknobbel. Het voordeel van vroeg beginnen is wel, dat je de kans hebt om alle talen op een behoorlijk niveau aan te leren, terwijl in het Vlaamse systeem de taal die er het laatst bijkomt (Duits neem ik aan) nooit goed beheerst zal worden aan het einde van de middelbare school. Dat geldt in Nederland ook voor de talen die je niet kiest, maar je hebt in ieder geval de vrije keus en de kans om een taal die je wil goed te beheersen. Citaat:
Ik denk niet dat de Nederlandse emigranten in het buitenland ook taallessen gesubsidieerd krijgen of kregen. |
||
![]() |
![]() |
#31 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Wie heeft er iets gezegd, dat het uitsluitend geldt voor allochtonen?
|
![]() |