![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() In holle praatjes verkopen bent U goed! Dat U het niet heeft geschopt tot parlementslid is me een groot vraagteken!
Laatst gewijzigd door Den Vlaemschen Leeuw : 19 januari 2012 om 19:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() De gewone plus Grieks
Alléz, dat heb ik sinds 1988 niet meer gesproken En mijn Duits is zwak Laatst gewijzigd door eno2 : 19 januari 2012 om 23:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Vlaming die naar de Franse tv kijkt? Zeldzaam. De Vlaam woont vooral in de verkaveling onder ons. Dan ontstaat ook een navenante mentaliteit. Angst voor vremden, angst voor Franstaligen, angst voor Hollanders, angst voor islam, angst voor risico's nemen, angst voor ...vul maar in. Citaat:
Klopt. Misschien dat we daarom zoveel Arabisch, Hindi, Russisch, Chinees, Spaans, Pools etc op de Vlaamse tv zien? Open staan? My ass. Het enige waar de Vlaamse tv voor open staat is het doorgeven van content uit de Angelsaksische multinationale bibliotheek waarvan de marginale kost vrijwel 0 is. Citaat:
Citaat:
Wat is er 'eng' aan alle tekst te willen consumeren ipv een samenvatting? Het beste kijk je het orgineel zonder ondertitels. Maar hoeveel van dat soort talenwonders zijn er onder autochtone Vlamingen denk je? Citaat:
Who cares wie iets maakt, of waar het gemaakt wordt! Als het in het Nederlands is, dan is het in het Nederlands. Mag Nederlandstalige tv alleen door 't eigen ras worden gemaakt soms? Volgens mijn informatie schuift de de facto taalgrens al een tijdje in noordelijke richting. Niet in de zuidelijke. Raad wie hier de 'sukkels' zijn. Citaat:
De meeste mensen kan het gewoon helemaal niets schelen kennelijk. En dat is jouw goed recht! Daarom zou ik weleens vijf jaar lang 2 staatskanalen willen zien naast elkaar. Een met ondertitels, de ander met dub. Het soort voorstel waar velen hysterisch op reageren, want zij weten ook wel welk station 'wint'. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 januari 2012 om 00:20. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Un Flamand qui apprend le français se cultive, un francophone qui apprend le flamand perd son temps." Onlangs nog gelezen op de website van La Libre Belgique. Het was een lezerscommentaar op een artikel over de fameuze wet op de verplichte tweetaligheid van topambtenaren. On topic: ik vind het Nederlands minder welluidend dan het Duits, het Noors, het Zweeds, het Fries, het Afrikaans of het IJslands, maar wél mooier dan het Engels of het Deens. Ik vind het Nederlands echter wél een héél plezante en trefzekere taal. Van alle Romaanse talen vind ik het Frans het minst welluidend, en ik vind de door mij gekende sprekers ervan een beetje stroef - om niet te zeggen 'achterlijk' - wegens hun weigerachtige reacties op de neologismen die ik aan de lopende band maak omdat ik er niet voor terugdeins het Frans te 'verrijken' met mijn Nederlands (en West-Vlaams) taalgevoel.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 2) Helemaal mee eens.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Taal is echter niet enkel een communicatiemiddel, het is evenzeer een deel van de cultuur, en van de persoonlijke eigenheid : ook wie meertalig is blijft de “eigen” taal koesteren als een inherente uiting van verbondenheid met de eigen cultuur. Specifiek voor wat België betreft zal ik nooit kunnen begrijpen hoe iemand zich enerzijds met overtuiging “Belg” kan noemen en zelfs het bestaan van een typisch Belgische cultuur kan voorhouden, maar het anderzijds onnodig acht om beide in België overwegende talen te beheersen. Dat geldt uiteraard zowel voor de Vlamingen als voor de Walen en de Brusselaars. Hoe kan bijvoorbeeld een Franstalige Brusselaar zich voordoen als een voorbeeldige Belg zonder de taal van de meerderheid der Belgen te spreken, ja zelfs zonder die taal te willen aanleren ? Hoe kunnen Walen, die zich kennelijk graag als type-Belg beschouwen, de taal van de meerderheid hunner landgenoten afwijzen ? Hoe kunnen Vlamingen die zich liever als “Belg” dan als Vlaming omschrijven het niet nodig vinden om het Frans aan te leren ? Hoe kan bijvoorbeeld iemand als Di Rupo zich de eerste minister van alle Belgen noemen wijl hij nauwelijks de taal van de meerderheid der Belgen beheerst ? En hoe kunnen bijvoorbeeld de minstens tweetalige belgicisten op dit forum goedpraten dat zo iemand eerste minister der Belgen is ? Is dat alles trouwens op zich niet het bewijs dat zoiets als een “Belgische cultuur” eenvoudigweg niet bestaat ? Immers, mocht deze bestaan, dan zouden de “Belgen” zich ermee verbonden voelen, en dus vanzelfsprekend evenzeer met de Belgische variant van minstens beide belangrijkste talen die België rijk is. Of mogen we geredelijk aannemen dat “Belg” zijn weinig méér betekent dan de Belgische nationaliteit bezitten, wijl men in wezen Vlaming of Waal is en blijft, of iets onduidelijks er tussenin dat men dan maar “Brusselaar” noemt ? Het zou misschien geen kwaad kunnen dat sommigen uiteindelijk eens de realiteit van zaken onder ogen willen zien : als bufferstaatje tussen twee culturen is België een land waarin mensen wonen die tot één van die twee culturen behoren, en daartoe altijd zijn blijven behoren. Het is zonder meer duidelijk dat men er, als dat al ooit de bedoeling was, niet in geslaagd is om van die twee onderscheiden culturen een typisch Belgische “mengelmoescultuur” te maken. Kortom, en met alle respect : in België leven, naast inwijkelingen van allerlei aard en kunne en naast enkele tienduizenden Duitsers, grosso modo 60% Nederlanders en 40% Fransen. Zij hebben de Belgische nationaliteit, en daarom zijn het Duitse, Nederlandse of Franse Belgen. Neem die Belgische nationaliteit (en dus België als staat) weg, en het zijn meteen terug gewoon Duitsers, Nederlanders of Fransen. De belgicistische nationalisten zullen het niet graag horen, maar het is niet anders. Laatst gewijzigd door Gwylan : 21 januari 2012 om 12:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nederlands een moeilijke taal, of Walen domme mensen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=CwmYI05nTAI http://www.youtube.com/watch?v=AgoNdj4ltFI http://www.youtube.com/watch?v=JRfuAukYTKg&ob=av2n http://www.youtube.com/watch?v=X3kuLIgy_f8&feature=fvst http://www.youtube.com/watch?v=HzpCcNdhy5w http://www.youtube.com/watch?v=s9MszVE7aR4&ob=av2e http://www.youtube.com/watch?v=WDwIly7Y8l4&ob=av2n ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zuid-Franse volksgroep 'Stille Volk' (Nederlandse naam, inderdaad). Zingt in het Frans, in het Occitaans en in het Catalaans.
http://www.youtube.com/watch?v=0mfwpXuQ06Q Laatst gewijzigd door Weyland : 22 januari 2012 om 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=PJSDq0xUD1o http://www.youtube.com/watch?v=9QE23...eature=related |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bij bezoek aan Vlaanderen of Nederland zal een Franstalige, Engelsman of Duitser zelden of nooit onze taal spreken. Wij lijken wel knettergek om hun taal wél te (leren) spreken.....
![]()
![]() |
#37 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Indien u een techneut bent, dan is er genoeg werk in Nederland! Staat u ook op Linkedin of op dergelijke netwerken?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 januari 2012 om 20:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() Als ik goed lees is eno bijna 70, dus zoekt hij niet meer!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() In wie zijn naam spreekt Deborsu? Bovendien is Nederlands ook niet direct een mooie spreektaal als we eerlijk zijn, vooral niet het Belgisch Nederlands. Als schrijftaal kan het wel mooi zijn.