![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het feit is dat vrouwen en kinderen geoonweg meer waard zijn ( altijd geweest ) als het gaat over het voorzetten van het volk of de natie. het is niet enkel de fysieke sterkte die maakt dat mannen steeds als de betere soldaat, mijnwerker, etc werden bekeken. Een man is gewoon véél minder 'waard'. Bv Na een fameus oorlogje kan je een volk na zeer geringe tijd terug aanzwengelen in aantal zolang er maar voldoende vrouwen beschikbar blijven en je de overgangspariode dekt met de volwassenen (kinderen dus ) in wording... wat minder mannen ( die sneuvelen ) spelen niet zo'n grote rol Omgekeerd ligt dat volledig anders. In het extreme is die filosofie/mentaliteit tot in de diepste vezels van onze maatschappij doorgesijpelt. Het zijn steeds de mannen die de beroepen met de grootste risico's uitvoeren onafgezien of dat nu zware fysieke arbeid zou zijn of niet. Je moet maar eens opletten op nieuwsberichten : 'zelfs vrouwen en kinderen werden niet gespaard' staat er dan te lezen. Dat slaat op niks wanneer het gaatom een terroristische aanslag of een natuurramp of technisch ongeluk tenzij men die waarde anders inschat. Dat heeft zelfs niets te zien met de eventuele galante en/of opofferende van mannen tov vrouwen en kinderen omdat zij zogezegd fysiek sterker zouden zijn en geacht worden die laatsten te beschermen... als er in die gevallen geen sprake was van bescherming Laatst gewijzigd door praha : 27 januari 2012 om 21:04. |
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
zo zie je maar ... zo nu en dan zijn we het perfect eens met elkaar |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er is niets dat het dogma bevestigt dat mannen eventeel een grotere overlevingskans zouden hebben als zij als laatste ongelukkigen niet meer in die reddingssloep zouden geraken. In tegendeel zelfs... vrouwen hebben doorgaans 1) een grotere overlevingsdrang 2) een groter uithoudingsvermogen 3) zijn net iets beter bestand tegen het koude water als het tenminste geen panlatten zijn. Van kinderen zou je nog kunnen stellen dat er gegronde reden zijn die eerst te laten Alleen in het geval waarbij die fysieke kracht vereist is om bv zo'n sloep deftig te water laten of wat anders noodzakelijk om het algemene belang te behartigen heb je een goede reden wat gezonde en sterke mannen als laatste te laten vetrekken. Maar veeleer komt het gewoon neer op expertise... en daar doen vrouwen deze dagen ook niet voor onder |
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Geld aannemen is zeer verleidelijk voor een extra risico te lopen. n hoe crû het moge klinken in zekere zin waren mannen die zich zo een plaatske kochten maatschappelijk meer 'onmisbaar' dan een zoveelste gelukszoeker in dat onderste dek |
|
|
|
|
|
|
#26 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Toch weerhoudt me dat er niet van... 't is me zo ingebakken Citaat:
We zouden net hetzelfde doen als we het evolutionaire voordeel aan onze zijde hadden Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#29 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het was niet alleen 'vrouwen en kinderen eerst' maar op den duur ook een 'vrouw mocht niets tekort komen' en 'een vrouw mocht zich geen zorgen maken' ( bullshit natuurlijk... maar met dat soort attenties dacht men dat waarschijnlijk te compenseren ) etc etc Een soort porseleine baarmoeders dus. Citaat:
Citaat:
omgekeerd ook hoor Laatst gewijzigd door praha : 27 januari 2012 om 21:40. |
|||
|
|
|
|
|
#30 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gaat hier nu net niet om een principe 'sterke schouders die zwakke schouders zouden moeten steunen' al doet men het zo overkomen... de achterliggende reden voor dat gebruik is hier gegeven en is al wel wat ouder van oorsprong dan de laatste paar decennia's |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#33 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Dat is logisch. De kinderen hebben niets aan een dode volwassene. |
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
waarom ?
Er bestaan daar verschillende onderzoeken naar en vanuit evolutionair-biologische oogpunt maakt dat gewoon common sense net gelijk andere voor ons gewone gebruiken. Ik heb daar nog recentelijk wat van gelezen maar helaas vind ik de link niet meteen terug. Dit evenwel sluit er min of meer bij aan _ zeer leuk om te lezen _ en geeft alvast een inzicht over dat verschil in 'waarde' |
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Banneling
|
Citaat:
WaT zouden we voorstellen zonder zulke maatschappelijk onmisbaren? |
|
|
|
|
|
|
#36 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
ja, ergens heb je gelijk... ik wou enkel even een dogma counteren
Citaat:
Als het gaat dat je eerst jezelf moet redden om dan weer beschikbaar te zijn om bijstand te verlenen om een ander te redden ... okay Citaat:
Kinderen hebben inderdaad niks aan een dode volwassene maar kinderen kunnen perfect een andere volwassene toegewezen krijgen of het met eentje minder stellen. Vroeger was dat misschien méér nefast en bendrukte de voorkeur 'vrouwen en kinderen eerst' ook in zekere zin de nog grotere 'meerwaarde' voor een gered span. Maar ik zei het eerder in termen dat kinderen in zulke situaties volgens mij minder kansen hebben om het uiteindelijk te overleven ( misschien is dat ook een dogma ) omdat ze niet zo ervaren/bedreven en weerbaar zijn om uit zulke penabele situties te geraken. |
||
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In eenzelfde redenering _ waar ik het trouwens ethisch helemaal niet mee eens ben... want ik zie je alvan ver afkomen ps. 'omkopen' zou ik dat zelfs niet durven noemen Even louter genredeneerd volgens onze vrienden liberalen sluit de ene partij een deal met de andere partij om van volgnummerke te verwisselen. Zou je ook zo te keer gaan als twee mensen bij den beenhouwer elkaars volgnummerke ruilen ? ps 2. Maar misschien had je het over dat omkopen van die steward om even de oogjes toe te knijpen en vermomd als vrouw die sloep in te glippen ? Laatst gewijzigd door praha : 27 januari 2012 om 22:33. |
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|