Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 13 juni 2004
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 13 juni 2004 In dit forum kun je debatteren over de verkiezingsuitslagen.

Discussietools
Oud 21 juni 2004, 12:17   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Puur om protocolaire redenen denk ik dat het koningshuis zo slecht nog niet is.
Let's face it : België is op de wereldkaart al een speldenkop groot (indien Vlaanderen hebben we al een vergrootglas nodig)
Wat ze nu doen ivm promoten van België in het buitenland, lobbying bij de multinationals. Bedrijven hier naartoe halen - lezingen edm geven, ik denk toch niet dat je dat opzij kan schuiven als totaal onbenullig.
Ik zie de Flippe anders niet gek veel voordeel halen voor Belgique uit zijn dure promotiereizen. Integendeel. Ze lachen ons in het buitenland vierkant uit als we dergelijke dommekloten nodig blijven hebben om onszelf een gezicht te kunnen geven.
Een gezicht naar het beeld en gelijkenis van een ondemocratische, francofone familiclan.
Oud 21 juni 2004, 12:19   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

En als we nu eens in ruil voor die 10 miljard transferts, Albert als kado aan den Elio zouden geven? (An "offer he can't refuse" zoals ze zeggen 8) )

Albert content (blijft job behouden, Paola moet geen nederlands meer leren en de rest van zijn nakomelingen ook niet),
Elio content (heeft compensaties gekregen) en
wij content (geen transferts meer).

Als voorbeeld van een win/win situatie kan dat toch tellen denk ik!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 21 juni 2004, 12:37   #23
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Puur om protocolaire redenen denk ik dat het koningshuis zo slecht nog niet is.
Let's face it : België is op de wereldkaart al een speldenkop groot (indien Vlaanderen hebben we al een vergrootglas nodig)
Litouwen, Letland, Estland, Kroatië, Slovenië, Montenegro, Servië, enz. hebben zij een koningshuis?

Citaat:
Wat ze nu doen ivm promoten van België in het buitenland, lobbying bij de multinationals. Bedrijven hier naartoe halen - lezingen edm geven, ik denk toch niet dat je dat opzij kan schuiven als totaal onbenullig.
Prins Flip is inderdaad een prachtige promotiestunt voor België.

Citaat:
Dat krijgen zij gedaan gewoon omdat ook tycoons dwepen met "Roalty" - wie (en hoe) zou ons anders moeten vertegenwoordigen 'abroad' ?
Alle 4 of 5 jaar iemand anders?
Nee, laat die maar lange termijn relaties opbouwen en ons gezicht zijn in 't buitenland.
Ik denk echt niet dat een president zoveel goedkoper gaat zijn.
Moet je bij een president ook al zijn zoons, dochter, aangetrouwde familie en stokoude schoonzus onderhouden?

Citaat:
Boudewijn was een seutig koorknaapje maar Albert lijkt mij een sympathieke pee.
´t Is een sympatieke pee, dus het is een goed staatshoofd. Allez zeg, jammer dat hij niet af en toe eens langs komt voor de koffiekrans of voor een pint in uw stamcafé!

Citaat:
En nee, ik heb niet eens kabel, dus ik ben geen trouwe roalty-watcher op VTM.
Om roalty-watcher te zijn, moet je kabel hebben! Weer eens betalen dus!
jOOSt is offline  
Oud 21 juni 2004, 12:54   #24
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het Esperanto kent slechts één woord dat dienst kan doen om hoogwaardigheidsbekleders aan te duiden (mensen die moeten aangesproken worden als Monseigneur, Majesteit, Heilige Vader e.d.)
nl . Mosto. Zoals in presidanta,
Mosto, Papa Mosto, regna Mosto, Regida Mosto, Regina Mosto

Dit was een honderd jaar geleden reeds een hele vereenvoudiging..
ik ben absoluut voor een verdere vereenvoudiging : laat ons de Mosto
maar helemaal afschaffen : Malmosto

Voor het overige betekent het afschaffen van de Monarchie helemaal niet
het afschaffen van België of het afschaffen van "De Staat" & het lijkt me zelfs twijfelachtig of diegenen die België willen afschaffen en diegenen
die "De staat" willen afschaffen , laten uitdoven of laten afsterven wel op
dezelfde golflenge zitten.

Idem dito voor het afschaffen van de representatieve democratie om die te vervangen door een eed van trouw (totterdood) aan een bij volksreferendum verkozen Leider (gvidanta Mosto).

Wat hebben de Sc ooit ... bekijk het Centraal Station in antwerpen en diverse bouwsels in Brussel (& bedenk vooral dat wat we vandaag als lelijk ervaren morgen weer in de mode is).
Oud 21 juni 2004, 13:04   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor het overige betekent het afschaffen van de Monarchie helemaal niet
het afschaffen van België of het afschaffen van "De Staat"
Nochtans wordt de Belgische monarchie door zowel separatist als belgicist aanzien als het 'cement van België'. Het is de enige reden waarom zo wordt vastgehouden aan dit vermolmde en vooral, ondemocratisch instituut.

Valt België uiteen dan is het ook gedaan met zijn monarchie.
Geen wonder dus dat we onzen Albert tot in den treure horen pleiten voor 'solidariteit' en verdraagzaamheid.
Die van Vlaanderen jegens Franstalig Belgique toch.
Oud 21 juni 2004, 14:03   #26
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Koningen die grondwettelijk gezien geen macht hebben, kunnen niets doen voor hun land of lansdelen.
België04 is offline  
Oud 21 juni 2004, 14:16   #27
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Het antwoord op de vraag "Wat hebben de Saksen Coburgers ooit voor Vlaanderen gedaan" ligt voor de hand : NIETS.

Vandaar dat hier nergens een BUB'er of andere royalist/belgicist te bespeuren is met ook maar een poging tot antwoord.
Oud 21 juni 2004, 14:24   #28
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

We zouden hier misschien beter het onderwerp veranderen in: "Wat hebben de Saksen Coburgers Vlaanderen misdaan?"
jOOSt is offline  
Oud 21 juni 2004, 15:07   #29
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
We zouden hier misschien beter het onderwerp veranderen in: "Wat hebben de Saksen Coburgers Vlaanderen misdaan?"
De Vlaamse belastingbetaler jaarlijks voor een klein half miljard BEF lichter gemaakt
Spolpoel is offline  
Oud 21 juni 2004, 15:37   #30
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Het antwoord op de vraag "Wat hebben de Saksen Coburgers ooit voor Vlaanderen gedaan" ligt voor de hand : NIETS.

Vandaar dat hier nergens een BUB'er of andere royalist/belgicist te bespeuren is met ook maar een poging tot antwoord.
tja, ik heb dan ook gezegd eerder dat ik niet specifiek koningsgezind was, heb dan ook maar een poging ondernomen hee.
Ik heb er alleszins niets op tegen.
En voor de geschiedkundigen onder ons, zou er uberhaupt een België zijn geweest, zonder de SC's en hoe zou het er dan hebben uitgezien, denken jullie?
Geen retorische vraag, ik zou dat dus eigenlijk echt wel willen weten.
Oud 21 juni 2004, 16:53   #31
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Waren de "founding fathers" van Belgie (wie dat dan ook mogen geweest zijn) niet eerst van plan geweest om een Griekse kwiet op de troon te zetten, die dat weigerde?

Ik geloof dat Leopold toch maar tweede keuze was. 'k zal het eens opgoogelen

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 21 juni 2004, 17:36   #32
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Waren de "fouding fathers" van Belgie (wie dat dan ook mogen geweest zijn) niet eerst van plan geweest om een Griekse kwiet op de troon te zetten, die dat weigerde?

Ik geloof dat Leopold toch maar tweede keuze was. 'k zal het eens opgoogelen

Nee, het is anders.

Griekenland is van de Ottomanen (Turken) bevrijd in 1830.

Leopold is dan de troon aangeboden in Griekenland en heeft dit hoffelijk
van de hand gewezen. Hij vond dat het land niet stabiel genoeg was.

Koningin Victoria van Engeland, waarvan Leopold een neef was, heeft hem
dan de Belgische troon aangeboden.

Als ik goed ingelicht ben wilden de Belgische (?? Zie Rogier, een Fransman) opstandelingen een Fransman als koning hebben. Dit konden de Engelsen niet toelaten en aangezien Victoria voor een grote familie
moest zorgen heeft ze dan Leopold opgedrongen aan het revolutionnair
bewind.

De hoftaal in Engeland was Duits en Leopold was dan ook een duitstalige.

Van Belgisch patriotisme was hier zeker niet ter sprake.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline  
Oud 21 juni 2004, 18:25   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon

tja, ik heb dan ook gezegd eerder dat ik niet specifiek koningsgezind was, heb dan ook maar een poging ondernomen hee.
En voor de geschiedkundigen onder ons, zou er uberhaupt een België zijn geweest, zonder de SC's en hoe zou het er dan hebben uitgezien, denken jullie?
Zonder de Sacksen Coburgs hadden de samenstellers van Belgique wel iemand anders op de Belgische troon gedumpt die hen terwille zou zijn. Het werd iemand die zijn uitverkiezers begreep en die Belgique avec plesire liet verfransen.
Had hij daar niet aan meegewerkt maar de taal van de meerderheid gesproken inplaats van de 'universele hoftaal', het Vlaamse volk zou zijn koning aanvaard hebben zoals zijn Nederlands zustervolk haar koningin heeft aanvaard.
Oud 21 juni 2004, 18:31   #34
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Zonder de Sacksen Coburgs hadden de samenstellers van Belgique wel iemand anders op de Belgische troon gedumpt die hen terwille zou zijn. Het werd iemand die zijn uitverkiezers begreep en die Belgique avec plesire liet verfransen.
Had hij daar niet aan meegewerkt maar de taal van de meerderheid gesproken inplaats van de 'universele hoftaal', het Vlaamse volk zou zijn koning aanvaard hebben zoals zijn Nederlands zustervolk haar koningin heeft aanvaard.
Nogal logisch ook, de revolutie was van de minderheid die frans sprak. Hij kon niet anders!
jOOSt is offline  
Oud 21 juni 2004, 18:35   #35
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Boudewijn was toch geen slechte koning, hij was een van de koningen die nog een allerlaatste stempel op de samenleving van belgie wilde drukken (abortuswet)
Het was een christelijke man, maar hij had ook oog voor een multiculturele samenleving. Daardoor vond ik Boudewijn ook geen slechte koning.

Maar op de vraag, wat de SC voor vlaanderen hebben gedaan, weet ik niet echt een antwoord, voor Belgie hebben ze wel wat gedaan.

Maar het koningshuis is vooral een traditie, en tradities mogen volgens mij niet verdwijnen.
DidiusTheGreat is offline  
Oud 21 juni 2004, 18:36   #36
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Koningin Victoria van Engeland, waarvan Leopold een neef was, heeft hem
dan de Belgische troon aangeboden.
Right! dat was het! ik wist dat er iets met Griekenland was, maar wist de klepel niet meer hangen.

Was Leopold op dat ogenblik ook niet getrouwd met een dochter van Victoria of iets in die buurt? Die dan na een jaar huwelijk gestorven is of zoiets.

En dat Franstalige gedeelte: De Leo is toch hertrouwd met de dochter van de Franse koning?

Gevonden:
Op 2 mei 1816 trouwde Leopold met kroonprinses Charlotte Augusta, de enige dochter van de latere koning George IV van Engeland. Op 5 november 1817 baarde zij een doodgeboren zoon. Zijzelf stierf de volgende dag.

In 1830 kreeg Leopold het aanbod koning van Griekenland te worden, maar hij weigerde. Nadat op 4 oktober België zich van Nederland onafhankelijk had verklaard, werd Leopold door het Nationale Congres gevraagd koning te worden. Leopold accepteerde de uitnodiging, en op 26 juni 1831 werd hij koning. Op 21 juli werd hij in het Koninklijk Paleis officieel tot koning gekroond.

Nog geen twee weken later, op 2 augustus werd België geïnvadeerd door de Nederlanders. Gedurende een periode van 8 jaar waren er schermutselingen, maar in 1839 werd de Belgische onafhankelijkheid officieel door Nederland erkend.

Op 9 augustus 1832 trouwde Leopold voor de tweede maal, met Louise van Orleans, dochter van koning Lodewijk Filips van Frankrijk. Zij kregen vier kinderen:

circe is offline  
Oud 21 juni 2004, 18:42   #37
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:

Koningin Victoria van Engeland, waarvan Leopold een neef was, heeft hem dan de Belgische troon aangeboden.
Was het ook niet zo dat hij eigenlijk niet echt tevreden was met Belgie, maar dat het de enigste keus was.
Oud 21 juni 2004, 19:09   #38
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof dat hij niet tevreden was met de Grondwet, die op dat ogenblik de meest progressieve van heel Europa was, en waarbij de monarch amper iets in de pap had te brokken.

circe is offline  
Oud 21 juni 2004, 20:48   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DidiusTheGreat
Boudewijn was toch geen slechte koning, hij was een van de koningen die nog een allerlaatste stempel op de samenleving van belgie wilde drukken (abortuswet)
Het was een christelijke man, maar hij had ook oog voor een multiculturele samenleving. Daardoor vond ik Boudewijn ook geen slechte koning.

Maar op de vraag, wat de SC voor vlaanderen hebben gedaan, weet ik niet echt een antwoord, voor Belgie hebben ze wel wat gedaan.

Maar het koningshuis is vooral een traditie, en tradities mogen volgens mij niet verdwijnen.
Toch hebben ze Boudewijn een paar dagen gek moeten verklaren omdat hij zich weigerde neer te leggen bij de beslissing van de parlementaire vertegenwoordiging.

Er bestond ooit ergens een traditie dat oproerkraaiers aan het kruis werden genageld. Als die traditie had moeten behouden worden terwille van de traditie zelf, dan werden alle Vlaams Blokkers vandaag aan het kruis genageld.
Oud 21 juni 2004, 20:53   #40
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Er bestond ooit ergens een traditie dat oproerkraaiers aan het kruis werden genageld. Als die traditie had moeten behouden worden terwille van de traditie zelf, dan werden alle Vlaams Blokkers vandaag aan het kruis genageld.
Dat is eigenlijk wel echt onzin. Dat is waarschijnlijk een manier van handelen uit de middeleeuwen. En zulke technieken zijn nu niet meer geoorloofd. Je hebt nu ook de UVRM.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be