Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2012, 19:29   #21
Zwijgt
Partijlid

Zwijgt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
noem eens een partij in het parlement of beter: regering die volledig tegen vrije markt is?
Akkoord, volslagen inconsequent. Zelfde verhaal bij ASLK.
Maar dat legt mijn gebroken been nog niet uit he... Is bvb. LDD dan neoliberaal? Zij willen een minimalistische overheid, maar zij noemen dat dan (terecht) libertair. Wat is dan het verschil tussen neoliberaal en libertair volgens jou?

Volgens mij willen ze beiden geen gemoei op de markt (naar Bastiat, als ik me niet vergis), maar neoliberalen willen overheidstaken uitbesteden en libertairen willen ze ronduit afschaffen. Hoe denk jij erover?
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 19:30   #22
Zwijgt
Partijlid

Standaard

Citaat:
verhogen van kindergeld en standpunten gezondheidszorg bv zijn zeker niet neoliberaal
Volledig akkoord!
Oud 9 februari 2012, 21:53   #23
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
Akkoord, volslagen inconsequent. Zelfde verhaal bij ASLK.
Maar dat legt mijn gebroken been nog niet uit he... Is bvb. LDD dan neoliberaal? Zij willen een minimalistische overheid, maar zij noemen dat dan (terecht) libertair. Wat is dan het verschil tussen neoliberaal en libertair volgens jou?

Volgens mij willen ze beiden geen gemoei op de markt (naar Bastiat, als ik me niet vergis), maar neoliberalen willen overheidstaken uitbesteden en libertairen willen ze ronduit afschaffen. Hoe denk jij erover?
neoliberalen willen ( en zijn hierin geslaagd) de staat gewoonweg gijzelen voor eigen doelstellingen, onder het mom van vrijheid en marktprincipes en uiteraard: het totalitaire "managerisme". centralistisch monetair beleid, concurrentiebeleid, ... typisch neoliberaal. Neoliberalen willen meer gemoei dan je denkt, maar vervangen het ene profitariaat door het andere. geen wonder dat klassieke liberalen en libertariërs gruwen van dergelijke inslag. Ken je de term Jacobinisme?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 9 februari 2012 om 21:55.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 01:56   #24
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
verhogen van kindergeld en standpunten gezondheidszorg bv zijn zeker niet neoliberaal
Het verhogen van kindergeld is inderdaad geen neoliberaal standpunt bij de N-VA. Het is, in een tijd dat er 7 miljard mensen op onze planeet wonen, populistisch en onverantwoordelijk. Enkel voor het eerste en iets minder voor het tweede kind zouden er hoge kindergelden moeten zijn; mag best hoger dan het huidige. Maar vanaf het derde kind zou het nul extra moeten geven. Het systematisch financieel bevoordelen van grote gezinnen ten koste van de andere gezinnen zou afgebouwd moeten worden. Het is de 21e eeuw. Bevolkingsgroei moet gedemotiveerd worden.

Het komt helemaal niet overeen met de rest van hun programma. Waarom is de N-VA dan eigenlijk voorstander van hoge kinderbijslag? Om aan te moedigen dat de verhouding Nederlandstaligen/Franstaligen groter wordt?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 02:03   #25
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
neoliberalen willen ( en zijn hierin geslaagd) de staat gewoonweg gijzelen voor eigen doelstellingen, onder het mom van vrijheid en marktprincipes en uiteraard: het totalitaire "managerisme". centralistisch monetair beleid, concurrentiebeleid, ... typisch neoliberaal. Neoliberalen willen meer gemoei dan je denkt, maar vervangen het ene profitariaat door het andere. geen wonder dat klassieke liberalen en libertariërs gruwen van dergelijke inslag. Ken je de term Jacobinisme?
Als je mensen wilt wijsmaken dat de N-VA Jacobinistisch is in plaats van neoliberaal, dan frons ik toch even de wenkbrauwen, hoor:

"Verbod op alle andere talen dan het Frans."

"De opvoeding en scholing van iedereen moet in het teken staan van de revolutie." is dan weer iets dat er wel goed bij te plaatsen valt, met hun 'bevorderen van de Vlaamse cultuur', wat ze er ook mee mogen bedoelen. (In mijn gemeente stond letterlijk op een reclamefolder van hen te lezen dat ze de Vlaamse cultuur hier willen bevorderen. Best vaag taalgebruik. Typisch voor hen. Meer aandacht voor de manier van uitdrukken dan voor goede en juiste informatie.)
Oud 10 februari 2012, 02:09   #26
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bovendien maakt het niet uit welke term je er op kleeft.

Een feit is bijvoorbeeld wel dat zij tegen het aanpakken van misbruiken van de BTW-aftrek zijn. Dat rekenen ze bij de 'schandalig hoge belastingen', als je de cijfers analyseert. Toen ik die berekening zag, heb ik het afgedrukt, want ik veronderstelde dat het een lek was die niet openbaar diende te zijn.

De manier waarop ze hun cijfers samenstellen zorgt ervoor dat je die toch altijd met een korreltje zout moet nemen, en de berekeningen moet vragen en analyseren vooraleer je ze zomaar kan geloven.

Ik vind het storend dat je berichten van de N-VA altijd heel lang moet ontcijferen vooraleer je weet wat er écht bedoeld wordt. Het is niet moeilijk in te zien dat hun manier van berichtgeven voor veel misleiding zorgt.
Oud 10 februari 2012, 09:11   #27
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Het verhogen van kindergeld is inderdaad geen neoliberaal standpunt bij de N-VA. Het is, in een tijd dat er 7 miljard mensen op onze planeet wonen, populistisch en onverantwoordelijk.

De ecologische voetafdruk van een koningskind is talloze keren groter dan een kansarm kind. En het is net die koninklijke voetafdruk die je beschermt (en met dotaties!) door de kansarmen geen kindergeld te geven.
Populisme heb je in alle varianten, zo ook in "ramp o ramp overbevolking!"
Men zegt dat elke 50 jaar. Zo schaamteloos de bewijslast omkeren ... het zijn niet de armen die planeet om zeep helpen. De grootste vervuilers vandaag zijn die met hun overheids - "geboortebeperking" ...
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 10 februari 2012 om 09:12.
Oud 10 februari 2012, 09:14   #28
Steben

Standaard

Citaat:
Als je mensen wilt wijsmaken dat de N-VA Jacobinistisch is in plaats van neoliberaal, dan frons ik toch even de wenkbrauwen, hoor:
bonk! dat was ik die van mijn stoel viel...

neoliberalen = modern jacobinisme

Citaat:
"De opvoeding en scholing van iedereen moet in het teken staan van de revolutie." is dan weer iets dat er wel goed bij te plaatsen valt, met hun 'bevorderen van de Vlaamse cultuur', wat ze er ook mee mogen bedoelen. (In mijn gemeente stond letterlijk op een reclamefolder van hen te lezen dat ze de Vlaamse cultuur hier willen bevorderen. Best vaag taalgebruik. Typisch voor hen. Meer aandacht voor de manier van uitdrukken dan voor goede en juiste informatie.)
hou nu maar op met uw NVA bashen. NVA is niet jacobijns. Straf dat je dat zelf maar meent te begrijpen uit mijn mond. Daarvoor moet je bij de Verhofstadtjaren terechtkomen en zijn "voluntarisme". Niet toevallig samenvallend met kruisvaarder Bush.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 10 februari 2012 om 09:15.
Oud 10 februari 2012, 11:13   #29
Zwijgt
Partijlid

Standaard

Citaat:
neoliberalen = modern jacobinisme
Inderdaad, akkoord.
Oud 10 februari 2012, 16:50   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de trampoline en "Hup!" van de trampoline af met de smoel tegen de grond.
Dat is inderdaad hilarischer dan "hup, de hangmat in en er in blijven liggen tot het eind van je dagen; laat een andere, werkende, zot maar betalen".

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 16:52   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden.

Het palmares van de N-VA inzake de bankencrisis wijst niet alleen op een 'neoliberale insteek' maar zelfs op een volslagen afwijzen van hun eigen beginselen. De ondernemende vrije burger wordt zwaar bestraft voor het wanbeheer van de banksector en N-VA geeft daar overtuigd haar goedkeuring aan.
Welke palmares inzake bankencrisis mogen wij van de nva op bogen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 februari 2012, 16:56   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In zo'n 'ideologisch gebrabbel' kan je natuurlijk alles schrijven wat je wilt, elke indruk wekken die je wilt. Het is geschreven op zo'n manier dat iedereen het kan interpreteren als 'goed voor mij'. De ene omdat er 'weinig overheidsbemoeienis' is. De andere omdat ze 'voorstander van solidariteit' zijn. Je kan er eigenlijk in lezen wat je wilt.

Maar wat natuurlijk uitmaakt, is wat ze willen veranderen aan de bestaande situatie? En wat is het verschil met de ideeën van anderen?

Voorstander van solidariteit, mijn voeten. Op solidariteit wordt 'bespaard'. Geen van de andere gevestigde waarden in de partijpolitiek wilt zo weinig uitkering en pensioen als de N-VA.
Schrijven wat je wil, je echte agenda verborgen houden ...

zo gelijk de meeste linkiewinkies in feite een puur communistische staat voorstaan ??
We kunnen ons inspireren bij het programma van de PS !

.

Oud 10 februari 2012, 17:21   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
Bron: N-VA

Ik vind het mooi verwoord. Vooral de trampolinemetafoor spreekt me wel aan. (maar ik ben en blijf een blancostemmer hoor! Vergis u niet als u me een stickertje wenst op te kleven!)
N-VA heeft geen beleidsvisie, geen economisch plan.

Ze willen alleen het einde van België.

Slimme geesten alla Pieters en Co bevestigen dat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 18:02   #34
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
N-VA heeft geen beleidsvisie, geen economisch plan.

Ze willen alleen het einde van België.

Slimme geesten alla Pieters en Co bevestigen dat.
En toch noemen jij en je vriendjes hier hen graag neoliberaal of VOKA-slaafjes???
Kun je me dat dan eens uitleggen (niet dat ik dat van je verwacht, want je hebt nog nooit één van je oneliners uitgelegd)? Hoe kun je een partij neoliberaal of VOKA-minded noemen als je tegelijkertijd beweert dat ze geen beleidsvisie en geen economisch programma heeft? Of mogen we bovenstaande post van jou verticaal onder de categorie 'gelul' klasseren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 20:20   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
En toch noemen jij en je vriendjes hier hen graag neoliberaal of VOKA-slaafjes???
Kun je me dat dan eens uitleggen (niet dat ik dat van je verwacht, want je hebt nog nooit één van je oneliners uitgelegd)? Hoe kun je een partij neoliberaal of VOKA-minded noemen als je tegelijkertijd beweert dat ze geen beleidsvisie en geen economisch programma heeft? Of mogen we bovenstaande post van jou verticaal onder de categorie 'gelul' klasseren?
Ze zijn gewoon fan van VBO en VOKA.
Om fan te zijn moet je vooral geen visie hebben, datzelfde verwijt jij de zelfuitgeroepen Belgicisten altijd nietwaar ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 21:00   #36
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze zijn gewoon fan van VBO en VOKA.
Om fan te zijn moet je vooral geen visie hebben, datzelfde verwijt jij de zelfuitgeroepen Belgicisten altijd nietwaar ?
Ik verwijt de belgicisten niets! Niet iedereen kan met hetzelfde IQ geboren worden.

Trouwens je hebt nog niet uitgelgd waarom N-VA volgens jouw en je vrienden neoliberalen zijn en toch geen beleidsvisie of geen socio-economisch programma hebben. In jouw redenering klopt er ergens iets niet. Misschien kun jij me van het tegendeel overtuigen??? Die nieuwe oneliner van hierboven kan niemand tevreden stellen.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 11 februari 2012, 00:12   #37
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

De ecologische voetafdruk van een koningskind is talloze keren groter dan een kansarm kind. En het is net die koninklijke voetafdruk die je beschermt (en met dotaties!) door de kansarmen geen kindergeld te geven.
Populisme heb je in alle varianten, zo ook in "ramp o ramp overbevolking!"
Men zegt dat elke 50 jaar. Zo schaamteloos de bewijslast omkeren ... het zijn niet de armen die planeet om zeep helpen. De grootste vervuilers vandaag zijn die met hun overheids - "geboortebeperking" ...
1) Wil jij beweren dat de bevolking nog eens even sterk als in de jaren 50 tot nu kan toenemen? Bij hoeveel miljard mensen wil jij maatregelen nemen? Of gewoon laten groeien, sterker dan de productie van voedsel kan groeien, gigantische hongersnood veroorzakend?

2) Als ik jou bezig hoor, dan begrijp ik vaak niet waarom je bij zo'n economisch rechtse partij aangesloten bent. Uw ideeën en uw partij komen vaak niet overeen. Is een standpunt over kinderbijslag genoeg om u te overtuigen dat de N-VA een economisch gematigde partij is? Of is het communautaire alles wat telt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Zegt de Gemeentelijke Holding je iets? Alle N-VA'ers keurden braaf goed dat de risico's die de Gemeentelijke Holding nam vergroot werden, en spijtig genoeg kwam Dexia in moeilijkheden. De N-VA'ers bij de gemeenten kwamen niet eens naar de vergaderingen, maar ze keurden goed.

Erg dat enkel een weinig onder de aandacht gebrachte partij als de PVDA daarover durft te spreken. Zij zijn dan ook de enigen die hierin 'clean' zijn, en de voorstellen met 100% van de gemeenteraadsleden afkeurden.

Citaat:
Schrijven wat je wil, je echte agenda verborgen houden ...

zo gelijk de meeste linkiewinkies in feite een puur communistische staat voorstaan ??
We kunnen ons inspireren bij het programma van de PS !

.
Is de N-VA nu plots een communistische partij geworden?

Nee, serieus, de berichten van de N-VA zijn vaak voor verkeerde interpretatie vatbaar. Met zo'n immorele aanpak heb ik het moeilijk. Juist informeren zou in een democratie een plicht moeten zijn. Als je goed zoekt, kan je uiteindelijk wel vinden wat de N-VA van plan is, maar de meeste mensen doen niet meer moeite dan de berichten die in de media gelanceerd worden opvangen, dus daarbij verwacht ik van die partij toch meer duidelijkheid.
Oud 11 februari 2012, 21:36   #38
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De N-VA keurt de Europese transfers die in de miljarden lopen goed zoals die gedicteerd worden door instellingen van zeer bedenkelijke aard. Een economische én politieke staatsgreep bovendien.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 10:48   #39
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik verwijt de belgicisten niets! Niet iedereen kan met hetzelfde IQ geboren worden.

Trouwens je hebt nog niet uitgelgd waarom N-VA volgens jouw en je vrienden neoliberalen zijn en toch geen beleidsvisie of geen socio-economisch programma hebben. In jouw redenering klopt er ergens iets niet. Misschien kun jij me van het tegendeel overtuigen??? Die nieuwe oneliner van hierboven kan niemand tevreden stellen.

Als De Wever zegt dat VOKA zijn baas is, dan is dat toch duidelijk zeker. Tenzij dat prutsen aan de loonindex zoals de NVA dit wilt doen, óók een 'socio-economisch' programma is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2012 om 10:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 13:01   #40
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als De Wever zegt dat VOKA zijn baas is, dan is dat toch duidelijk zeker. Tenzij dat prutsen aan de loonindex zoals de NVA dit wilt doen, óók een 'socio-economisch' programma is.
Je kunt niet lezen: iemand in de pejoratieve betekenis voor neoliberaal uitmaken en dan zeggen dat hij geen economisch programma heeft, rijmt niet! Hou dus op met dat VOKA-gelul. Het is bewezen dat jouw smurfenpartijtje de hielenlikkers van het VBO en Voka zijn. Pot-ketel-zwart!

http://trends.knack.be/economie/nieu...0011504089.htm

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be