![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Neen, toch niet. Maar wel iemand die per jaar meer dan het tienvoud van jouw kilometers doet ![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
leuke BTW inkomsten als iedereen twee sets banden moet hebben lekker boetes geen schatkistmaatregelen zeg je? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Winterbanden zijn ook baanvaster als er geen sneeuw of ijzel is. Door de andere samenstelling van rubber kleeft de band beter aan de weg. Voorwaarde is dat het minder dan 7° C is.
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik wil al dat gedoe over veiligheid best aannemen, en moest ik in sneeuwrijke of koudere streken wonen hoor je me iet klagen, maar ze hebben verdorie drie dagen onder 7°C gezien en ineens gaan ze de winterbanden voor iedereen tijdens alle winters maar gaan verplichten! Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 10 februari 2012 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Typische bananenland politiek, 2 dagen sneeuw en de 'verplichte winterbanden' voorstellen zijn weer daar.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet ook niet of het zelfs wettelijk toegelaten is om het hele jaar door met winterbanden te rijden.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naargelang ge naar het N-Oosten (Kempen/Limburg) of hoger (Ardennen) woont kunnen daar zelfs tot 2 maand bijkomen Eens neuzen opm het KMI: Citaat:
Dit is natuurlijk luchttemperatuur in thermometerhut op 1,5 m hoogte. uitleg: Citaat:
Voor de referte 7 °C/winterband is wel de luchttemperatuur bedoelt volgens de standardmeting thermometerhut op 1,5 m dus uit de wind.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 16:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(daarvoor bestaan nu eenmaal ´allseasonsbanden´).
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Winterbanden verslijten niet sneller als zomerbanden, daarbij als uw zomerbanden droog en uit het licht gestockeerd liggen verslijten ze niet. ![]() Winterbanden met een set staalvelgen zijn heel gunstig tesamen te verkrijgen. (kijk eens online in de gunstige maanden en ge zult verschieten) Financieel geef ik ongeveer 45 € meer uit aan winterbanden per jaar (2 x op en af laten leggen). De banden en velgen is een eenmalige kost. Ik doe normaal 4 winters met een goede winterband, ca 30.000-35000 km hebben ze dan, men kan de laatste duizenden kms nog tot in de lente doorrijden.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 16:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb maar één set velgen en profiteer nog eens van het feit dat bij de omwisseling mijn lichtmetalen velgen ook eens aan de binnenzijde goed gepoetst worden door de bandenboer (extra gratis service). Ik wil maar zeggen dat extra velgen geen verplichte extra kost is.
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat hele gedoe met winterbanden is maar op één vlak zéér effectief, en dat is om de omzet van bandencentrales te bevorderen....sommigen insinueren graag dat de monsterfiles bij sneeuwval gaan 'smelten' als 'sneeuw voor de zon' en dat is de grootste misvatting over winterbanden die er is... Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 10 februari 2012 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat is federale wetgeving, zolang die nog bestaat. En in D zijn winterbanden niet feitelijk altijd verplicht in de winter, maar ALLEEN bij "winterse neerslag" op de weg waar je op rijdt. Maar M+S banden ttz gansjaarbanden zijn ook goed genoeg, die rekent de Duitse wetgeving ook nog bij aangepaste banden. Rij je dan echt met zomerbanden op ijzel of sneeuw riskeer je een boete van 40 € tot 80 € (behindering), bij een ongeval zal je deelschuld aangerekend kunnen worden, naargelang omstandigheden. Ik denk dat Wathelet voorstander is van de Duitse regelgeving, ik ben zeker dat hij bvb niet de strengere Oostenrijkse wetgeving gaat nemen. boete/wetgeving bij rijden met zomerband bij winterse wegtoestand: Citaat:
(en moest het toch een fixe verplichting worden kun je nog altijd gansjaarbanden laten monteren, wslk is er sowieso een overgangstijd) Citaat:
Citaat:
Samengevat: 100 % winterband = M+S + sneeuwvloksymbool. Allseasons = gansjaarband of "halve winterband" = enkel M+S symbool. M+S band is volgens de meeste wetgevingen aanvaard als winterband, vb Duitsland.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 17:05. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoogstens één of twee keer per bandenleven. Dat is slechter voor de kwaliteit van de band, dan je zou vermoeden. Je hebt een slechte bandenboer, als die je aandacht daar niet op vestigde. Nu mijn gedacht over het ideetje van Whatelet. In zijn Verviers en in zijn Ardennen: bijna akkoord. Op mijn recentste auto, een 4x4 nog wel (!), heb ik winterbanden. Dat is veiliger in de maanden van pakweg oktober tot en met maart. Op mijn tweede gezinswagen heb ik die niet. Dat is iets minder dan "top"-veilig, maar gezien mijn rijprestaties van de laatste halve eeuw, nog goed doenbaar ! De kosten van winterbanden zijn inderdaad beperkt, want ondertussen verslijten je zomerbanden niet. Let echter op: een band van 7 tot 8 jaar vervang je toch best, zelfs al is hij niet helemaal versleten. Reken bijkomende kosten als je niet in een ruim huis woont: je gaat geen vier banden stockeren op je appartementje !! Besluit: een verplichting is een overkill ! .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar een normale autorijder krijgt die 2 sets banden gemakkelijk versleten in al die jaren. Rijdt men veel te weinig kan men telkens 1 set gansjaarbanden kopen. Citaat:
Citaat:
Men kan pakweg vlot dubbel zo snel rijden bij hogere veiligheid als een zomerband, files zullen veel sneller oplossen, minder ongevallen ook die extra files kunnen maken. Maar de modale Belg zal wat moeten leren "snel rijden" met winterbanden + veiligheidsafstand, het is bijna een half mirakel maar helemaal geen gans mirakel. btw ik doe regelmatig D in de winter omdat de familie daar woont, typische monsterfiles in de winter heb je hoofdzakelijk in Be en NL eens in NRW bij dezelfde sneeuwval rij je vlotjes door het Roergebied. De monsterfiles blijven daar uit, de structurele files worden iets langer door de lagere snelheden met winterbanden. Maar in Be en NL sukkelen ze aan 20-30 kmh met hun zomerbanden, met winterbanden konden ze dan eerder 60-70 kmh rijden of zelfs meer met de nodige afstanden. Eigen ervaring al sinds 1973. "Verplichting winterband" was vanaf winter 2006-2007 in D. De evolutie ongevalcijfers van Duitsland hoef ik je sindsdien niet te geven, die waren alleszins beter als Be en NL.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 17:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik rij alleen overdag, dus waarom zou ik dan koplampen moeten hebben? Allemaal trucjes om ons op kosten te jagen, ja!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
We spreken hier wel over ons leven he. En dat van onze dierbaren. Ook op die 3000 km per jaar zitten er een aantal gladde km's tussen en zelfs tussen thuis en de supermarkt kan er zich een gevaarlijke situatie voordoen. Achteraf gezien vind ik het hallucinant dat ik al die jaren zonder winterbanden heb gereden. Ik voel me zo dom. Voor die €400 die ik betaald heb, moet ik het ook niet laten. Ik doe daar zeker twee of drie winters mee. €150-€200 per jaar om 5 levens te redden, lage prijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nog iets? En welke kosten geeft dit? Een paar lampjes en een beetje extra benzine? Enig idee van het meerverbruik? Ik zie dat het BIVV nog VEEEEL werk heeft... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |