![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vind jij postnatale abortus aanvaardbaar? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
8 | 21,62% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
29 | 78,38% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In weze moet ik die twee academici dan bijtreden tot op de minimale hoogte dat pasgeboren baby's niet verschillen van nog-net-niet-geboren baby's. Hun argumentatie ze te vergelijken met embryo's zou kunnen kloppen ( wie ben ik ? ) maar lijkt erg betwijfelbaar en 'vervalst' in feite het de hele ethische vraagstelling. Ipv te palaveren over post-natale 'abortus' kan men zich dan best eerst fixeren over de vraag of die max termijn voor abortus niet drastisch moet herbekeken worden. Citaat:
Citaat:
Vervolgens gaat men weer testen op minder zware euvels en daarvoor aborteren .... enz enz Citaat:
Zelf zou ik de factor 'last' nooit in aanmerking brengen ... want er zijn nog nooit zoveel alternatieven en hulpmiddelen geweest. Maar uitgaande van de iets meer en traditioneel aanvaarde 'argumentatie' dat we bv abortus kunnen/mogen uitvoeren met het oog op het toekomstig leed voor het toekomstig kind te besparen... dan zie ik (zuiver theoretisch) wel een openingspiste naar bejaarden Laatst gewijzigd door praha : 2 maart 2012 om 15:03. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan doe je het niet zozeer vanuit de argumenatatie van de last voor de ouders ( die ook wel behoorlijk zal meespelen ) maar eerder vanuit het oogpunt van het toekomstig leed voor dien kleine te besparen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ja, van mij moet dit kunnen als het zwaar gehandicapten zijn. Ik kom af en toe eens in een gehandicaptenschool met ook internen. je ziet daar zwaar gehandicapte kinderen die in de steek gelaten zijn door hun ouders. Sommigen kunnen niets, ze zijn enkel in staat oerkreten te uiten, moeten gevoederd worden, doen eigenlijk niets van de hele dag behalve pipi en kaka. Vreselijk, die hebben geen greintje levenskwaliteit. Die kinderen had men beter meteen uit hun lijden verlost. Ik heb het niet over kinderen met Down. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De essentie van euthanasie is net dat het uitgaat van een expliciete wens van de patiënt om ( op voorhand ) te mogen/kunnen sterven. 'palliatieve levensbeëindiging' is ook zo'n gedrocht van een begrip dat leidt dat de term 'palliatieve zorgen' ook in een negatief daglicht komt te staan. Uiteindelijk draait palliatieve zorg enkel om de 'verzachting/verlichting' die je een patiënt kan schenken. Uiteraard is het zo dat bij stervensbegeleiding dat vaak nog het enige en laatste is wat men zal kunnen doen ... vandaar die connotatie Zelfs palliatieve sedatie (men brengt de patiënt in een slaaptoestand) heeft niet de bedoeling te doden maar om te laten sterven. Uiteraard moeten we er bij vermelden dat in de het vaak een potje is. Citaat:
Als er iemand dient te besliisen wat goed is voor een kind/baby/foetus ( mbt levensbeëindiging ) dan lijkt me dat wel vanzelfsprekend de medische wereld ipv de ouder. Gek genoeg is dat niet de heersende ethiek/menatlisteit en ziet men de ouders als ultieme autoriteit. Volgens mij vind die opvatting zijn oorsprong nog terug in de oudere, maar nog al te vaak heersende, gedachtegang dat een kind in feite een 'eigendom' is van de ouders. Laatst gewijzigd door praha : 2 maart 2012 om 15:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Westerse luxe die het westen mag en kan hebben ( zolang het kan natuurlijk ) Je kan evengoed 'argumenteren' dat ze in de derde wereld geen feta, ipads, deftige bh's, etc hebben ... dus ook maar in twijfel trekken die zaken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het niet over kinderen met Down.[/quote] Eerlijk gezegd vind ik dat een nogal zwaarwichtige uitspraak omdat je zoiets dan bekijkt vanuit jouw (ons) referentiekader om die levenskwaliteit te gaan definieren. Anderzijds kan ik wel indeken dat er een aantal 'objectieve' criteria voor te vinden zijn. Moeilijk gevalletje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() we lezen weer veel mensen die zich willen moeien.
De ouders beslissen. Jullie mogen over een termijn discussiëren waarbinnen de ouders kunnen beslissen. MAAR er is maar 1 partij die beslist en dat zijn de verantwoordelijke ouder(s).
![]() |
#30 |
Burger
|
![]() Ik kan minimaal begrip opbrengen voor de paniekerige puber/alleenstaande moeder die bevalt en het kindje vanuit een soort instinctieve opwelling probeert om te brengen. Afin, psychiatrische begeleiding zou dan wel verplicht moeten zijn, maar toch geen effectieve celstreffen zoals bij het voornoemde geval. [Overigens zijn er in de Walen vrouwen volledig vrijgesproken terwijl 2 vrouwen in Vlaanderen wel hoge celstraffen opgelegd kregen.]
Anderzijds zijn er tegenwoordig genoeg contraconceptiva die dergelijke situaties grotendeels moeten voorkomen. Dus te leeg of te mooi zijn om een rubberke om te doen, de pil te nemen whatever.. dat merkt ge toch meteen bij het soort volk dat ge als dokter tegenover u krijgt?
![]() Laatst gewijzigd door Operación Revolutio : 2 maart 2012 om 16:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds biedt zo'n systeem ook wel voordelen: door de leeftijd waarop de kinderen gedood worden te spreiden, kunnen we orgaantjes in verschillende ontwikkelingsstadia oogsten. Die kunnen dan dienen om de gewenste kinderen te helpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nee geklikt....
Maar de bredere discussie gaat natuurlijk over bevolkingsaantallen,en in hoeverre we het ons kunnen blijven permitteren om ieder oen zich te laten voortplanten .... De "komende generatie", in zijn immense aantallen,vormt op dit eigenste moment in de "ontwikkelingslanden", NIET de toekomst van een natie....(men negeert hen daar gewoon,het is alsof je op je 20ste geaborteerd wordt door de maatschappij)... De Arabische lente is gedeeltelijk te verklaren hierdoor....de overschot-mannetjes grijpen de macht in de straten....alleen hebben ze gewoonweg te weinig verstand ,van wie,en door wie,zouden ze het gekregen hebben? Hier in Europa stoppen we voorlopig die problemen nog weg in gesloten tehuizen,gevangenissen en,valt te vrezen,in no-go area"s in de steden..... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 2 maart 2012 om 17:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier heb ik nee gestemd omdat ik vooral op dat syndroom van Down ben blijven hangen. Als men het kind ter wereld heeft laten komen, dan vind ik dat geen excuus meer om een mensenleven te beeindigen. Veel mensen met het syndroom van Down leiden een goed leven. Een kindje dat geboren is, mag niet zomaar omgebracht worden omdat het niet voldoet aan de verwachtingen van de ouders. Anderzijds zijn er inderdaad kinderen die geboren worden met generlei kans op enige levenskwaliteit. Pas onlangs hoorde ik het verhaal van een kindje (nu 2 jaar), geboren met een waterhoofdje, reeds 2 hersenbloedingen gehad, het zal nu een drain moeten krijgen, het is in de ergste graad mentaal gehandicapt ... ja, dan denk ik : dit mag niet zijn, dit kind lijdt en de ouders hebben sinds de geboorte geen gelukkige of zorgeloze dag meer gekend. In zo'n geval kan men het kind beter laten inslapen, maar dat zou ik dan ook euthanasie noemen, geen abortus.
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd zie ik dat niet zo goed... je spreekt over : 'mensen die zich willen moeien' ... wat zijn ouders dan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Deze discussie gaat toch maar gewoon over de grens van toelaatbare abortus?
Emotioneel gesproken is de geboorte een zware grens om te nemen. Maar in principe is er geen verschil tussen een abortus de dag voor of de dag na de geboorte. En wettelijk kan dat dus in Belgie, de dag voor de geboorte. De discussie die wordt aangehaald is dus niet echt 'kan abortus prenataal", maar "wanneer wordt een mens bewust"? Staat helemaal los van het feit dat iemand die een pasgeboren baby (gehandicapt of niet) kan vermoorden een hete poker in zijn kont verdiend.
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat wist ik helemaal niet.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() In Belgi staat er geen termijn op abortus voor medische redenen. Geen termijn = zolang de zwangerschap duurt.
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh medische redenen, wat zijn dan zoal die medische redenen, ik veronderstel dat 't niet gaat om; "Ik wil dat kind eigenlijk niet, want ik kan 't me niet veroorloven, ik had eigenlijk 'n reisje gepland"...?
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Panoramareportage over abortus. Bvb. zware handicappen die pas later tijdens de zwangerschap ontdekt worden, worden dan nog geaborteerd. Ik ga de uitzending nu niet herbekijken maar ik dacht dat het huidige record 32 weken of 34 weken ver in de zwangerschap was. Dusja, da's de facto een volgroeide baby hé (nu goed, op de gehandicapte ledematen na...)
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is ook wat in het artikel zelf wordt aangehaald: "(...) we argue that, when circumstances occur after birth such that they would have justified abortion, what we call after-birth abortion should be permissible."
Laatst gewijzigd door lombas : 2 maart 2012 om 22:20. |
![]() |
![]() |