Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2012, 13:11   #21
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ondertussen is het bewuste artikel door de kamer gejaagd, notabene toen het hele land velamd was door de ramp met de Limburgse kinderen. De regeringspartijen deden dit bewust omdat ze wisten dat ze hierdoor aan de aandacht van de media konden ontsnappen.
haha een tweederde meerderheid die de grondwet aanpast zonder opeenvolgende legislatuur.

De grondwet wordt beschermd door tweederde meerderheid en opeenvolgende legislatuur. Als je de opeenvolgende legislatuur maar vergeet, waarom dan nog vasthouden aan de tweederde meerderheid en wat let de dus volgende legislatuur om per gewone meerderheid de grondwet aan te passen.

Waarom daar stoppen, een minderheid is dan ook voldoende. In feite is er geen grondwet meer.

het hek is van de dam.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 13:32   #22
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
... en hier iets schrijven in de trant van:

"Nadat de N-VA al inconsequent was door eerst het gefoefel met de grondwet aan te klagen en dan zelf te stellen dat ze het confederalisme wil doorduwen los van diezelfde grondwet, gaat ze nu nog een stap verder. Diezelfde N-VA, die al jaren de legimiteit van de Raad van Europa inzake de Rand in twijfel trekt, doet nu een beroep op diezelfde Raad van Europa om het Belgisch gefoefel met de grondwet aan te klagen. Begrijpe wie kan...!

Als u er nog zou willen aan toevoegen dat de N-VA helemaal geen visie (meer) heeft, zelf niet weet wat ze wil en/of totaal onbetrouwbaar is, dan maakt u me helemaal blij. Ik ben ook uiterst benieuwd naar uw eigen creatieve inbreng terzake.

Ik durf bijna niet te vragen dat u zou willen afsluiten met "en nu pardoes de berg af!", maar als u dat toch zou willen doen, zou dat té gek zijn.

Warme dank!

(Voor wat inspiratie: http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-...0061841227.htm)
Als N-VA het confederalisme parforce erdoor wil drukken, dan schiet zij ook gaten in haar befaamde verdampingsstrategie.

De nieuwe situatie na het aantreden van het kabinet-Di Rupo heeft N-VA voor een probleem gesteld. Het ontbreekt de partij aan visie en strategie.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 13:33   #23
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

[.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2012 om 13:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 13:33   #24
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Eerst verklaard Bart De Wever doodleuk in de krant dat het wel aanvaardbaar is om de grondwet even te negeren wanneer men het confederalisme wil invoeren.
Een dag later verklaart de NVA in de krant zonder blikken of blozen dat de grondwet heilig is en dat daar niet aan geraakt mag worden.
Ik weet niet maar dat komt volgens mij heel erg dicht bij de definitie van hypocrisie
Ach, zoiets noemt men strategie of taktiek. De NVA heeft een duidelijk doel voor ogen en naargelang het goed uitkomt schuift men blijkbaar de grondwet terzijde of verklaart men ze heilig. Elke situatie vereist nu eenmaal het trekken van de gepaste strategische kaart. De onderliggende agenda blijft echter detzelfde en het belangrijkste is dat men d�*�*raan trouw blijft. Dat is gewoon een voorbeeld van de politieke spelletjes die nu eenmaal de politieke arena beheersen. Naar de buitenwereld toe doet men dan wel aan gezichtsverlies omdat het op het eerste zicht inkonsekwent lijkt.
In dat geval moet men eigenlijk de intellektuele eerlijkheid hebben van te
stellen dat men nu eenmaal geen konsekwentie wil claimen in de middelen die het doel heiligen.

De diskussie verder opentrekkend vraag ik me trouwens af hoe een zelfstandig Vlaanderen kan verwezenlijkt worden zonder de Nederlandstaligheid in Brussel op te geven. Ik vrees voor het scenario dat Brusssel bij een onderhandelde oplossing tot splitsing een volstrekt derde gewest gaat worden �* part entière. Dat betekent, dat de Vlaamse Gemeenschap NIET meer gaat kunnen meebeslissen over kulturele aangelegenhden. Dat betekent, dat de Brusselaars op een volstrekt demokratische manier - want bij meerdeheid van stemmen - het Nederladstalig onderwijs in hun nieuwe staat zouden kunnen afschaffen of laten uitdoven terwijl er nu een intense vraag naar is.
Mijn Leitmotiv indachtig dat steeds de bonus voor de Nederlandstaligheid moet onderzocht worden, pas ik dus voor een onderhandelde oplossing omdat de prijs die men dreigt te moeten betalen veel te groot zal zijn. Dan liever ofwel een status quo. Ofwel een soort van staatsgreep waarbij inderdaad de grondwet wordt terzijde geschoven en (Nederladstalig) Brussel wordt meegetrokken in de nieuwe Vlaamse staat met dan bijvb. faciliteiten voor franstaligen in Brussel. Het worden spannende tijden maar ik houd er mijn hart voor vast. Ik vrees dat de NVA bereid is Brussel te verkwanselen voor Vlaamse onafhankelijkheid. Ze zouden beter meewerken door op demokratische manier de Kulturele Reconquista te bewerkstelligen door de Nederlandstalige scholen in Brussel te verdubbelen. Ik wil daar gerust meer belastingen voor betalen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2012 om 13:38.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 15:19   #25
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De NVA mag doen wat ze wil. Het is stilaan definitief over. Waarom zouden Franstaligen nog iets willen te maken hebben met Vlamingen waarvan het merendeel die Franstaligen als untermenschen beschouwen en het liefst van al zouden willen uitroeien? Het is genoeg geweest.
En wanneer precies gaan ze nu eindelijk eens bij Frankrijk aansluiten?

Oh juist, als het Vlaamse geld op is en de Anschluss van Vlaams-Brabandenland geregeld. Dan kunnen ze eindelijk de Lebensraum van Parijs wat gaan vergroten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 15:25   #26
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
In De Standaard vandaag:

Tweede internationale klacht tegen grondwetstruc
Waar blijft de klacht van Vlaams Belang eigenlijk? Of zijn die niet meer zo Vlaams tegenwoordig? Nog minder Vlaams dan de B.U.B. eigenlijk
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 02:16   #27
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
?
Ik ben geen Belgicist. Ik veracht elke vorm van nationalisme. Nationalisme is niet meer dan etnische zelfbevrediging met wat vendelgezwaai en gezang..
Uw visie op nationalisme is doorspekt met utopisch kosmopolitisme. Wereldburgers bestaan niet, enkel hamburgers en cheeseburgers.

Citaat:
Het enige dat je kan zeggen is dat ik Europeanist ben.
Voor mijn part mag België verdwijnen indien het opgaat in een soort van Verenigde Staten van Europa.
Europeanisme is geen vorm van nationalisme dus, dus geen idioot vendelgezwaai met die oerlelijke blauwe sterrenvod? Man, besef je niet hoe belachelijk je hier jezelf maakt..
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 02:22   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... en hier iets schrijven in de trant van:

"Nadat de N-VA al inconsequent was door eerst het gefoefel met de grondwet aan te klagen en dan zelf te stellen dat ze het confederalisme wil doorduwen los van diezelfde grondwet, gaat ze nu nog een stap verder. Diezelfde N-VA, die al jaren de legimiteit van de Raad van Europa inzake de Rand in twijfel trekt, doet nu een beroep op diezelfde Raad van Europa om het Belgisch gefoefel met de grondwet aan te klagen. Begrijpe wie kan...!

Als u er nog zou willen aan toevoegen dat de N-VA helemaal geen visie (meer) heeft, zelf niet weet wat ze wil en/of totaal onbetrouwbaar is, dan maakt u me helemaal blij. Ik ben ook uiterst benieuwd naar uw eigen creatieve inbreng terzake.

Ik durf bijna niet te vragen dat u zou willen afsluiten met "en nu pardoes de berg af!", maar als u dat toch zou willen doen, zou dat té gek zijn.

Warme dank!

(Voor wat inspiratie: http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-...0061841227.htm
Me lijkt dat een heel goede strategie van de N-VA: bestrijd je tegenstanders met de wapenen die ze zelfs eerst tegen je gebruikten. Prima gedaan van de N-VA!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 05:38   #29
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
haha een tweederde meerderheid die de grondwet aanpast zonder opeenvolgende legislatuur.

De grondwet wordt beschermd door tweederde meerderheid en opeenvolgende legislatuur. Als je de opeenvolgende legislatuur maar vergeet, waarom dan nog vasthouden aan de tweederde meerderheid en wat let de dus volgende legislatuur om per gewone meerderheid de grondwet aan te passen.

Waarom daar stoppen, een minderheid is dan ook voldoende. In feite is er geen grondwet meer.

het hek is van de dam.
Inderdaad, vandaar dat Bart De Wever ook stelde dat hij in 2014 bl bla bla met of zonder meerderheid.
Oud 19 maart 2012, 05:39   #30
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als N-VA het confederalisme parforce erdoor wil drukken, dan schiet zij ook gaten in haar befaamde verdampingsstrategie.

De nieuwe situatie na het aantreden van het kabinet-Di Rupo heeft N-VA voor een probleem gesteld. Het ontbreekt de partij aan visie en strategie.
Waarom?
De nieuwe situatie zorgt er net voor dat de N-VA geen keuze meer heeft.
Oud 19 maart 2012, 07:06   #31
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Wereldburgers bestaan niet, enkel hamburgers en cheeseburgers.
Bovendien bestaat er geen democratie zonder een rechtstaat met een duidelijk afgebakend territorium. Wie kiest tegen de nationale staten, kiest tegen de democratie.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 07:07   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Me lijkt dat een heel goede strategie van de N-VA: bestrijd je tegenstanders met de wapenen die ze zelfs eerst tegen je gebruikten. Prima gedaan van de N-VA!
²

En we krijgen er nog wat gratis moralistisch gezwets bovenop!
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 15:37   #33
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Waarom?
De nieuwe situatie zorgt er net voor dat de N-VA geen keuze meer heeft.
Precies dát zou een reden moeten zijn voor N-VA om het geweer van schouder te veranderen en een nieuwe koers uit te zetten om de oppositie richting en kracht te geven.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 19:51   #34
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Europeanisme is geen vorm van nationalisme dus, dus geen idioot vendelgezwaai met die oerlelijke blauwe sterrenvod? Man, besef je niet hoe belachelijk je hier jezelf maakt..
Hoe kan het streven naar vereniging van verschillende volkeren en culturen nationalisme zijn???????????

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 19 maart 2012 om 19:51.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 20:11   #35
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe kan het streven naar vereniging van verschillende volkeren en culturen nationalisme zijn???????????
Waarom heeft de EU dan een eigen vlag en volkslied?? Waarom willen sommige eurogekken dat sporters die blauwe vod op hun sportkledij dragen bij internationale westrijden. Dat is echt typisch kenmerken voor "nationalistische trots".

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 19 maart 2012 om 20:11.
Oud 19 maart 2012, 20:47   #36
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom heeft de EU dan een eigen vlag en volkslied?? Waarom willen sommige eurogekken dat sporters die blauwe vod op hun sportkledij dragen bij internationale westrijden. Dat is echt typisch kenmerken voor "nationalistische trots".

Ik beschouwde vlaggen en gezang als een bijkomstigheid van nationalistisch gedoe.
U maakt er meteen de definitie van nationalisme van.
Nooit gedacht dat een forumer dit als nationalisme zou definiëren:

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Oud 19 maart 2012, 21:06   #37
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Lig niet rond de pot te draaien, eurofiel, ge weet donders goed wat ik bedoel. Een stelletje hypocrieten zijn jullie, bijzonder doortrapte hypocrieten zelfs en dan druk ik mij nog zacht uit...
Oud 19 maart 2012, 21:35   #38
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lig niet rond de pot te draaien, eurofiel, ge weet donders goed wat ik bedoel. Een stelletje hypocrieten zijn jullie, bijzonder doortrapte hypocrieten zelfs en dan druk ik mij nog zacht uit...
Typische reactie van iemand die zijn aangetoonde ongelijk niet kan toegeven.

Oud 19 maart 2012, 22:24   #39
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Typische reactie van iemand die zijn aangetoonde ongelijk niet kan toegeven.
Le nationalisme c,est la guerre....zei ooit de Eurofiele Franse president Mitterand.

Maar wat is dit dan.....

http://www.youtube.com/watch?v=vXuhvzbQ5EI

Als dit geen "nationalisme" is dan ben ik sinterklaas...

Conclusie: Eurofielen zijn dus dikke vette hypocrieten....
Oud 20 maart 2012, 20:38   #40
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²

En we krijgen er nog wat gratis moralistisch gezwets bovenop!
Hela, geen ruzie maken onder elkaar, flamingantjes ! Allez, tenzij ge het licht hebt gezien, Egidius, het Belgisch licht wel te verstaan !

Laatst gewijzigd door De Brabander : 20 maart 2012 om 20:39.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be