Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2012, 23:03   #21
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scheet in een fles Bekijk bericht
(...)
Ik had zo eens goedkope spaarlampen gekocht bij de Turk, en ene is gesprongen in mijn keuken. Sta je daar verbluft wat kwikdampen in te ademen.
(...)
Dan moest je maar geen rommel kopen.
Goedkope kopies uit China hebben de spaarlamp kapot gemaakt.

Ik heb degelijke spaarlampen in huis. Die starten wel direct op, geven direct hun volle licht en hebben een lichtkwaliteit zoals van gloeilampen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 23:15   #22
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het lichtredement van LED's vandaag komt bijlange niet aan dat van de goedkope en uiterst betrouwbare TL's.
Voor algemene verlichting gaat er nog altijd niets boven TL's.
Ik heb 8.5 watt GU 5.3 led toshiba lampen hangen in mijn keuken en living. Ik kan u verzekeren dat die meer geven dan traditionele 50 watt spots. De investering is op 4 jaar afbetaald!

http://www.toshiba.com/lighting/products/
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 23:27   #23
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Ik heb in mijn keuken TL hangen. Als ik die vervang door LED's dan heb ik over 200 jaar de kosten eruit.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 23:38   #24
Silverfields
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik heb in mijn keuken TL hangen. Als ik die vervang door LED's dan heb ik over 200 jaar de kosten eruit.
Sorry, maar voor mijn living en keuken vind ik TL's niet aangenaam. Misschien wel op de werkvloer maar daar heb ik ook zo mijn twijfels over. Die 8,5 Watt ledjes zijn blijkbaar vervangen door 9 Watt, de prijs is ook omhoog gegaan want de mijne heb ik € 32,00 betaald.
Oud 23 maart 2012, 23:42   #25
Silverfields
Burgemeester

Standaard

Hier de led besparing calculator:

http://www.ledverlichtingcalculator.nl/index.php
Oud 24 maart 2012, 13:26   #26
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Interessant artikel in de Spiegel. Een voorbeeld van ecologie.

http://www.spiegel.de/international/...821396,00.html

Mercury is a dangerous substance. It evaporates at room temperature. Even small amounts can damage the liver, lungs and brain. Paracelsus, the famous physician, inadvertently killed himself with mercury. Since then, doctors have advised against inhaling it.

This makes the renaissance of the toxic heavy metal in our homes all the more astonishing. Like all good Europeans, we are in the process of replacing our old light bulbs with modern energy-saving light bulbs. This is what the European Commission has decreed. The fact that each of these new light bulbs contains up to five milligrams of mercury is seen as a necessary evil, because they consume less electricity than conventional light bulbs.

We're having trouble saying goodbye to the old light bulbs, which we liked. They came on immediately when we flipped the switch, which is something our new light bulbs can't do. And you can't drop them onto the floor either, because if you do the environmentally friendly light bulb becomes an eco-killer.

"Inhaled mercury enters the brain through the bloodstream," says Gary Zörner of the Laboratory for Chemical Analysis in Delmenhorst in northern Germany. "And every bit of mercury makes us a little more stupid. It can lead to total derangement."

Scientists with the German Federal Environment Agency have done tests to determine how dangerous energy-saving light bulbs are. They broke bulbs from the product line of a European brand-name manufacturer. Then they measured the concentration of toxic materials in the air of the room, once after five minutes and a second time after five hours.

All readings were well above permissible levels. In some cases, the mercury level was 20 times as high as the benchmark value. Even after five hours, there was still so much mercury in the air that it would have endangered the health of pregnant women, young children and sensitive individuals.

Because of the mercury, throwing broken energy-saving light bulbs into the ordinary trash is of course prohibited. A waste disposal company from Nuremberg in southern Germany has invented a machine that carefully cuts apart each light bulb and sucks out the fluorescent material and mercury. The mixture is then packed into airtight bags and filled into blue, 300-kilogram barrels. The barrels are loaded onto a truck and taken to a former salt mine in the Harz Mountains of central Germany. Thus, the energy-saving light bulb ends up in an underground waste depot, where it will remain forever as contaminated waste.
Dat van dat kwik-afval is dikke zever, althans hier. Iedere kapotte spaarlamp die je binnenbrengt in het containerpark komt tericht in Kallo, bij Indaver Relight. Het kwik dat erin steekt wordt er gewoon uit gerecycleerd door middel van vacuümdestillatie...

Trouwens, waar zagen die Duitsers over ? Het meerverbruik van een gloeilamp tov. spaarlamp zorgt er voor dat er veel meer kwik in het milieu terecht komt (elektriciteit uit steen- en bruinkool in Duitsland = massale kwikuitstoot), zelfs als zou men zich niets aantrekken van spaarlamprecyclage...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 13:44   #27
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goedkope kopies uit China hebben de spaarlamp kapot gemaakt.
Dat is niet mijn ervaring

Ik heb een practische test gedaan en 5 spaarlampen gekocht bij IKEA, 5 van Phillips en 5 van Osram.
De rest bleven klassieke gloeilampen.

De Ikea lampen waren de beste. Ze gingen direct aan en gaven redelijk goed licht van het eerste moment.
Die van Osram kwamen op de tweede plaats, die van Phillips waren het slechts (duurde 60 sec eer ze vol licht gaven).

De beloofde levensduur werd langs geen kanten gehaald.

Behalve de spaarlamp in de gang die weinig aan en uit ging en pas vorige week vervangen door een led, gingen alle spaarlampen minder lang mee dan de al aanwezige gloeilampen.

De spaarlamp is kapot gemaakt doordat de producenten ons bedrogen hebben.

Ik kan er in komen dat zo'n lamp lang meegaat als ge die vandaag aan steekt in na 10.000 uur kapot gaat, maar in dagelijks gebruik halen ze slechts een tiende daarvan.

Ik ben nu dezelfde test aan het doen met ledlampen.
Ik heb nog een aantal gloeilampen om dezelfde ijking te hebben
Oud 24 maart 2012, 13:46   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stardancerblackhole Bekijk bericht
zever? man o man,
Elke TL en Spaarlamp is overdreven, er zijn nog steeds mensen die zulke lampen niet volgens het boekje verwijderen.

Maar het is een feit dat de Indaver installatie op linkeroever aan kwikrecyclage uit die lampen doet.
Oud 24 maart 2012, 20:07   #29
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Ik heb 8.5 watt GU 5.3 led toshiba lampen hangen in mijn keuken en living. Ik kan u verzekeren dat die meer geven dan traditionele 50 watt spots. De investering is op 4 jaar afbetaald!

http://www.toshiba.com/lighting/products/
Volgens Toshiba zelf, in de link die je toevoegde, is hun 9W lamp evenwaardig aan een 35W halogeen spot, en geen 50W spot.
Ik moet zeggen: dat is lang niet slecht. Dan zouden ze toch al zo een 80lm/W halen. Bijna wat je kan bereiken met een goede HID spot.

Jouw indruk qua licht kan mogelijk te maken hebben met de openingshoek van de bundel, of met het feit dat de reflectoren van je 50W halo spots hun glans hadden verloren. Dat komt wel vaker voor.
Oud 24 maart 2012, 20:17   #30
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik heb in de keuken als indirecte lichtbronnen ook TL's hangen. 8W met kleur 827, dus gloeilamplicht, heel aangenaam als diffuse basisverlichting.
Die zijn heel goedkoop maar dat type van lampjes is niet op het niveau van wat vandaag met TL's mogelijk is. Vooral qua levensduur stellen ze teleur. Ik moet ze ongeveer elke 2 jaar vervangen.
Uiteindelijk ben ik er best tevreden mee. Ik overweeg niet om ze te vervangen door LED's.
Oud 24 maart 2012, 20:19   #31
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
(...)
Studies hebben al uitgewezen dat de radiogolven die er nu rond ons hangen, niet enkel een gevaar voor de volksgezondheid veroorzaken, maar zelfs alle leven op aarde onmogelijk kunnen maken. Toch promoot men het gebruik ervan.
(...)
Laten we ernstig blijven.
Oud 24 maart 2012, 20:25   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Laten we ernstig blijven.
We zijn nog maar 120 jaar bezig met radiosignalen op wereldwijde schaal rond te zenden.
Oud 24 maart 2012, 20:32   #33
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
(...)
Ik heb een tijdje geleden alle spaarlampen terug vervangen door gloeilampen en mijn voorraad ingeslagen net voor het verkoopverbod.
(...)
Jij niet alleen. De verkoop van gloeilampen heeft de voorbije jaren gepiekt.

Ik vind het nutteloos om gloeilampen te verbieden. Er zijn in elk huis genoeg lichtpunten te vinden waar ze uitstekend voldoen. Zoals in het toilet, of in de kelder, of op de zolder of in de garage, of in het tuinhuis, enz...
Ik vraag me af of dat verbod werkelijk ingegeven is door milieuoverwegingen, dan wel door zakelijke belangen: niemand verdiende nog iets aan een gloeilamp.
Oud 24 maart 2012, 20:34   #34
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We zijn nog maar 120 jaar bezig met radiosignalen op wereldwijde schaal rond te zenden.
Als ze echt zo gevaarlijk zouden zijn lijkt 120 jaar me voldoende om alle leven op aarde uit te roeien.
Oud 24 maart 2012, 20:47   #35
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
(...)
Trouwens, waar zagen die Duitsers over ? Het meerverbruik van een gloeilamp tov. spaarlamp zorgt er voor dat er veel meer kwik in het milieu terecht komt (elektriciteit uit steen- en bruinkool in Duitsland = massale kwikuitstoot), zelfs als zou men zich niets aantrekken van spaarlamprecyclage...
Dat klopt inderdaad. Dat is trouwens de reden waarom lampen die kwik bevatten vandaag nog toegelaten zijn.

Het is een discussie waar grote belangen aan verbonden zijn.
De aanbieders in kwikhoudende lampen en de aanbieders aan LED lampen zijn niet dezelfden. De laatste azen op de markt van de eersten. Beide hebben grote belangen te winnen of te verliezen.
Een artikel zoals dat in der Spiegel past misschien niet zo toevallig in het kraam van de laatsten.
Oud 24 maart 2012, 22:02   #36
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat klopt inderdaad. Dat is trouwens de reden waarom lampen die kwik bevatten vandaag nog toegelaten zijn.

Het is een discussie waar grote belangen aan verbonden zijn.
De aanbieders in kwikhoudende lampen en de aanbieders aan LED lampen zijn niet dezelfden. De laatste azen op de markt van de eersten. Beide hebben grote belangen te winnen of te verliezen.
Een artikel zoals dat in der Spiegel past misschien niet zo toevallig in het kraam van de laatsten.
Sinds er in juni 2009 in de EU een verbod op de productie van kwikthermometers
Paul
Oud 24 maart 2012, 22:49   #37
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:

Ik heb een practische test gedaan en 5 spaarlampen gekocht bij IKEA, 5 van Phillips en 5 van Osram.

De Ikea lampen waren de beste. Ze gingen direct aan en gaven redelijk goed licht van het eerste moment.
Die van Osram kwamen op de tweede plaats, die van Phillips waren het slechts (duurde 60 sec eer ze vol licht gaven).

(...)
Ik heb ook zo een Ikea lamp en die doet het inderdaad prima. Zoals je weet maakt Ikea geen lampen, dus is de vraag: wie heeft die Ikea lampen dan wel gemaakt? Op de lamp zelf vind je daarover geen informatie, maar op basis van hoe ze eruit ziet zou je zweren dat het om O of een P lamp gaat.

Dat is een illustratie van het probleem.

De normale levenscyclus van een product is dat er eerst wordt gestreden op kwaliteit. Is na enige tijd de kwaliteit voldoende dan verschuift de strijd geleidelijk naar prijs tot er nog alleen nog op prijs wordt geconcurreerd.

Bij spaarlampen is dat niet in die volgorde gegaan.
Goedkope, minderwaardige chinese kopieën overspoelden de markt en werden door de mensen verkozen boven de producten van de gevestigde waarden, O en P.
Dat overtuigde die gevestigde waarden ervan dat kwaliteit niet verkoopt.

Daar dragen we nu de gevolgen van.
Oud 24 maart 2012, 22:50   #38
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Sinds er in juni 2009 in de EU een verbod op de productie van kwikthermometers
Paul
Omdat er voor kwikthermometers een volwaardig kwikvrij alternatief bestaat.
Oud 24 maart 2012, 23:47   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Behalve de spaarlamp in de gang die weinig aan en uit ging en pas vorige week vervangen door een led, gingen alle spaarlampen minder lang mee dan de al aanwezige gloeilampen.

De spaarlamp is kapot gemaakt doordat de producenten ons bedrogen hebben.

Ik kan er in komen dat zo'n lamp lang meegaat als ge die vandaag aan steekt in na 10.000 uur kapot gaat, maar in dagelijks gebruik halen ze slechts een tiende daarvan.

Ik ben nu dezelfde test aan het doen met ledlampen.
Ik heb nog een aantal gloeilampen om dezelfde ijking te hebben
Eerlijk gezegd heb een heel andere ervaring. Bij ons thuis hangen alleen op die plaatsen spaarlampen waar ze langdurig zullen branden. Op andere plaatsen hangen LED's, terwijl er nog op één plaats een gloeilamp te vinden is (nl. de kelder).

In onze woonkamer zijn er spaarlampen van OSRAM. Ondertussen toch al vijf jaar en werden/worden intensief gebruikt. Geen enkele ging tot nu toe stuk. Enig nadeel is dat ze niet onmiddellijk de volle lichtcapaciteit geven bij het aansteken, maar dat is niet zo'n probleem.

Op de verschillende kinderkamers zijn ook spaarlampen te vinden, ook al omdat kinderen soms wel eens de neiging hebben het licht onnodig te laten branden. Ook daar nog geen enkel gebrek. Het gaat daar om spaarlampen van Phillips alsook een naamloos wit product. Beide uitvoeringen geven onmiddellijk de volle lichtsterkte.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2012, 00:28   #40
de ban van wisord
Vreemdeling

de ban van wisord's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af of dat verbod werkelijk ingegeven is door milieuoverwegingen, dan wel door zakelijke belangen: niemand verdiende nog iets aan een gloeilamp.
Mijn vermoeden gaat ook sterk richting zakelijke belangen.

Citaat:
Als ze echt zo gevaarlijk zouden zijn lijkt 120 jaar me voldoende om alle leven op aarde uit te roeien.
Ik denk dat maddox dat sarcastisch bedoelde.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be