Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2012, 15:31   #21
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Nee, dat is het dus juist niet ! Indien de cafébazen alle reële prijsstijgingen van mastodonten �* la AB Inbev aan hun klanten doorrekenen, dan zaten er nu geen mensen meer op café.
De realiteit spreekt je tegen. Ze hebben tot hiertoe allemaal alle prijsstijgingen doorgerekend, maar er zitten nog steeds mensen op café.
Minder dan vroeger, dat klopt, maar dat is een trend die intussen al is ingezet begin jaren 90.

Maar wat wil je zeggen? Dat geen één brouwer zijn prijzen mag verhogen? (want intussen doen ze het allemaal, zo blijkt).

Citaat:
Vele cafés staan zelf in voor de toegenomen prijzen en het water komt hen dus steeds meer aan de lippen te staan. Moesten de cafébazen effectief alles doorrekenen, kostte een pintje nu 3,50 euro of iets dergelijks. Dan drinkt niemand nog op café.
Vreemd dan dat de prijzen van de brouwers met 6% opslaan (zowat 3/4 cent dus in de bovenstaande voorbeelden), maar dat de pinten omhoog gaan in veelvouden daarvan, niet?

Veel emotalk, maar weinig ervaring ter zake. Ze rekenen wel degelijk de toegenomen prijzen door, net zoals ze toename in energie, taxen en lonen doorrekenen. Doen ze dat goed, maken ze de juiste keuzes en hebben ze een café dat goed draait, dan overleven ze. Doen ze dat niet, dan overleven ze niet. The story of each and every single business met andere woorden.

Citaat:
Er zijn genoeg cafés, zeker op het platteland en in kleinere gemeenten, die effectief maar aan 10 tot 15 klanten per dag komen. Maar die verouderde cafébazen leggen zelf vaak toe op het openhouden van hun café, vaak zijn ze ook maar enkele dagen per week open. Cafébaas is geen werk, je bent het.
Er zijn er genoeg die hun zuurverdiende kapitaal er in hun oude jaren terug doorjagen om hun café te laten openblijven. De politiek moet dit goed beseffen. Een ingrijpende en niet goed doordachte maatregel als de nakende invoering van de 'intelligente kassa's' kan dit laatste restje van authentieke Vlaamse volkscultuur definitief fnuiken.
Dat is dan een eigen keuze. Ben je hier nu een pleidooi aan het houden dat het toch wel erg is dat verlieslatende zaken niet verder kunnen blijven bestaan en dat terwille van folklore?

Als mensen zo hard aan folklore zouden vasthouden, dan zouden ze er geen probleem mee hebben wat meer te betalen, niet?

Als je dé hoofdreden zoekt waarom meer en meer cafés er het bijltje bij neer moeten leggen, dan moet je in de eerste plaats eens kijken naar hun doelpubliek dat jaar in jaar in grotere getalen wegblijft om een variëteit aan redenen.
Sommigen omwille van de kost, zeker, maar nog veel meer om redenen als een rookverbod, alcoholcontroles, andere uitgaansgewoonten, voorkeur voor feestjes en noem maar verder op.

Citaat:
En nu binnenkort de 'schauvlieg' haar strengere geluidsnormen gaat opleggen, zullen ook de schaarse jongerencafés massaal gaan sluiten, want zij overleven dankzij optredens en fuiven in het weekend, een muzikale ervaring die binnenkort compleet teniet wordt gedaan door deze tsjeefster en haar wereldvreemde entourage ! We zijn dus goed bezig in België / Vlaanderen !
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 15:31   #22
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Brouwen voor eigen gebruik is langs geen meter illegaal. Distilleren weer wel.

En geen enkele controle. Maakt U bereidwillig slecht brood voor uwzelf?
Dat doet niemand met opzet, maar in Scandinavië en Rusland stellen we wel opvallend veel blindheid door zelfgestookte alcohol vast.
Scandinavië heeft een slechte reputatie ivm thuisdrinkers (verborgen alcoholisme) en homeparty's waar vaak al eens iets slecht afloopt, door de extreem hoge reglementering op alcoholverbruik en kostprijs.

Dat is sterke drank gestookt op een verkeerde manier en met verkeerde producten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 16:04   #23
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De realiteit spreekt je tegen. Ze hebben tot hiertoe allemaal alle prijsstijgingen doorgerekend, maar er zitten nog steeds mensen op café.
Minder dan vroeger, dat klopt, maar dat is een trend die intussen al is ingezet begin jaren 90.

Maar wat wil je zeggen? Dat geen één brouwer zijn prijzen mag verhogen? (want intussen doen ze het allemaal, zo blijkt).

Vreemd dan dat de prijzen van de brouwers met 6% opslaan (zowat 3/4 cent dus in de bovenstaande voorbeelden), maar dat de pinten omhoog gaan in veelvouden daarvan, niet?

Veel emotalk, maar weinig ervaring ter zake. Ze rekenen wel degelijk de toegenomen prijzen door, net zoals ze toename in energie, taxen en lonen doorrekenen. Doen ze dat goed, maken ze de juiste keuzes en hebben ze een café dat goed draait, dan overleven ze. Doen ze dat niet, dan overleven ze niet. The story of each and every single business met andere woorden.

Dat is dan een eigen keuze. Ben je hier nu een pleidooi aan het houden dat het toch wel erg is dat verlieslatende zaken niet verder kunnen blijven bestaan en dat terwille van folklore?

Als mensen zo hard aan folklore zouden vasthouden, dan zouden ze er geen probleem mee hebben wat meer te betalen, niet?

Als je dé hoofdreden zoekt waarom meer en meer cafés er het bijltje bij neer moeten leggen, dan moet je in de eerste plaats eens kijken naar hun doelpubliek dat jaar in jaar in grotere getalen wegblijft om een variëteit aan redenen.
Sommigen omwille van de kost, zeker, maar nog veel meer om redenen als een rookverbod, alcoholcontroles, andere uitgaansgewoonten, voorkeur voor feestjes en noem maar verder op.
Vele 'traditionele' cafébazen zien hun cafétje niet als een kille business waarbij men naar zoveel mogelijk winstmaximalisatie op kop van de klanten dient te streven, maar als een sociale ontmoetingsplaats waarbij de klanten vaak lief en leed delen met elkaar en de cafébaas vaak fungeert als de maatschappelijk werker of psychiater van dienst. Het klint melig en melancholisch, maar zo is (was) het nu eenmaal.

Probleem is dat de postmoderne gehaaide bedrijfscultuur van multinationals als AB Inbev en Alken-Maes totaal niet te vereenzelvigen valt met de ambities van het gemiddelde dorpscafé. OK, er werd vroeger in sommige cafés flink geld verdiend, maar dit is nooit het hoofddoel van de meeste cafébazen geweest.

Kleine cafés met relatief weinig klanten waren overigens vroeger geen probleem om te kunnen overleven. Rond 1900 �* 1920 waren er gemeenten met een café per acht inwoners en deze cafés gingen ook zelden failliet. Maar toen zetten de brouwerijen die kleine cafés nog niet het mes op de keel met allerhande wurgcontracten en overeenkomsten en ook de politiek was toen nog iets inschikkelijker voor de 'kleine zelfstandige';

Er zijn wel degelijk mensen die een beroep uitoefenen of een stiel doen, zonder dat ze voortdurend bezig zijn met winstmaximalisatie (reken ik mezelf ook toe overigens, de cafébaas is daar ook eentje van. Ik hoop dat uw kapitalistische geest dat enigzins kan begrijpen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 17:53   #24
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Vele 'traditionele' cafébazen zien hun cafétje niet als een kille business waarbij men naar zoveel mogelijk winstmaximalisatie op kop van de klanten dient te streven, maar als een sociale ontmoetingsplaats waarbij de klanten vaak lief en leed delen met elkaar en de cafébaas vaak fungeert als de maatschappelijk werker of psychiater van dienst. Het klint melig en melancholisch, maar zo is (was) het nu eenmaal.
Het klinkt inderdaad melig en melancholisch. Goed dat je dat toch begrijpt.
Maar het staat iedereen vrij om dergelijk etablissement op te richten uiteraard. Mij een zorg wat ieder met zijn geld doet. Maar als je per se een business wil draaiende houden die niet levensvatbaar is, dan moet je ook niet komen janken dat je er bij inschiet.

Citaat:
Probleem is dat de postmoderne gehaaide bedrijfscultuur van multinationals als AB Inbev en Alken-Maes totaal niet te vereenzelvigen valt met de ambities van het gemiddelde dorpscafé. OK, er werd vroeger in sommige cafés flink geld verdiend, maar dit is nooit het hoofddoel van de meeste cafébazen geweest.
Ik zou naïef eerlijk gezegd aan je lijstje durven toevoegen .
Ik heb in mijn studententijd nog mee een café uitgebaat, heb familie die zelf de baan op ging om met café-bazen zaken te doen en heb in een niet zo heel ver en duister verleden zelf voor het wereldje gewerkt. Ze zijn er heus wel hoor, die café-bazen die jij beschrijft, maar je mag ze gaan zoeken met een vergrootglas.

Citaat:
Kleine cafés met relatief weinig klanten waren overigens vroeger geen probleem om te kunnen overleven. Rond 1900 �* 1920 waren er gemeenten met een café per acht inwoners en deze cafés gingen ook zelden failliet. Maar toen zetten de brouwerijen die kleine cafés nog niet het mes op de keel met allerhande wurgcontracten en overeenkomsten en ook de politiek was toen nog iets inschikkelijker voor de 'kleine zelfstandige';
Misschien even de regelgeving ter zake lezen. Brouwerijen, zeker de allergrootste hier in België, zijn met handen en voeten gebonden wat betreft die wurgcontracten. Een brouwer als AB-Inbev mag zelfs geen exclusiviteit opleggen binnen zijn eigen cafés.

Je denkt in geromantiseerde termen over een klein bruin stamineeke ergens op de havenkaaien, maar dat is niet de realiteit in de horeca van vandaag.

Citaat:
Er zijn wel degelijk mensen die een beroep uitoefenen of een stiel doen, zonder dat ze voortdurend bezig zijn met winstmaximalisatie (reken ik mezelf ook toe overigens, de cafébaas is daar ook eentje van. Ik hoop dat uw kapitalistische geest dat enigzins kan begrijpen.
Leuke stelling, maar ze bevestigd noch ontkent wat er elders in het topic wordt besproken.
Oud 3 april 2012, 18:01   #25
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het klinkt inderdaad melig en melancholisch. Goed dat je dat toch begrijpt.
Maar het staat iedereen vrij om dergelijk etablissement op te richten uiteraard. Mij een zorg wat ieder met zijn geld doet. Maar als je per se een business wil draaiende houden die niet levensvatbaar is, dan moet je ook niet komen janken dat je er bij inschiet.

Ik zou naïef eerlijk gezegd aan je lijstje durven toevoegen .
Ik heb in mijn studententijd nog mee een café uitgebaat, heb familie die zelf de baan op ging om met café-bazen zaken te doen en heb in een niet zo heel ver en duister verleden zelf voor het wereldje gewerkt. Ze zijn er heus wel hoor, die café-bazen die jij beschrijft, maar je mag ze gaan zoeken met een vergrootglas.

Misschien even de regelgeving ter zake lezen. Brouwerijen, zeker de allergrootste hier in België, zijn met handen en voeten gebonden wat betreft die wurgcontracten. Een brouwer als AB-Inbev mag zelfs geen exclusiviteit opleggen binnen zijn eigen cafés.

Je denkt in geromantiseerde termen over een klein bruin stamineeke ergens op de havenkaaien, maar dat is niet de realiteit in de horeca van vandaag.

Leuke stelling, maar ze bevestigd noch ontkent wat er elders in het topic wordt besproken.
Als je als café-uitbater je zaak niet op een professionele manier -met een uitgebalanceerde kosten-baten-analyse - runt, kan je beter je boeken dicht doen.

Vroeger was dit al zo.
Maar heden is dat nog meer zo.
De tijd dat iemand als laatste strohalm of als ie niet meer wist van welk hout pijlen maken, een café overnam is ondertussen als lang voorbij.

De huidige cafébazen zijn professionals of ze zijn een zeer kort leven als horeca-uitbater beschoren.

Laatst gewijzigd door job : 3 april 2012 om 18:02.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 18:03   #26
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als je als café-uitbater je zaak niet op en professionele manier runt.
Met een uitgebalanceerde kosten-baten-analyse kan je beter je boeken dicht doen.
Vroeger was dit al zo.
Maar heden is dat nog meer zo.
De tijd dat iemand als laatste strohalm of als ie niet meer wist van welk hout pijlen maken, een café overnam is ondertussen als lang voorbij.

De huidige cafébazen zijn professionals of ze zijn een zeer kort leven als horeca-uitbater beschoren.
Uiteraard.

Of het moeten wilde weldoeners zijn, met genoeg eigen vermogen om voor de lol een café open te houden.
Oud 3 april 2012, 18:09   #27
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard.

Of het moeten wilde weldoeners zijn, met genoeg eigen vermogen om voor de lol een café open te houden.
En dat heeft freespirit nog niet begrepen.
Niemand houdt een café uit melancholie open.
Oud 3 april 2012, 19:08   #28
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
En dat heeft freespirit nog niet begrepen.
Niemand houdt een café uit melancholie open.
Geen enkele slimmerik of jonge mens gaat tegenwoordig toch nog een café openen om snel bakken geld te verdienen. Dit is gewoon niet meer mogelijk de dag van vandaag. Dan kan men beter een andere stiel kiezen. Ik spreek hier wel over 'echt' café houden, niet een chique taverne overnemen waar een hoop chichivolk op afkomt.

Er zijn in België te velde heus nog wel enkele honderden cafétjes te vinden waar 'winst maken' niet de prioritaire activiteit is, maar die zijn natuurlijk in snel tempo aan het verdwijnen.
Oud 3 april 2012, 19:10   #29
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Misschien even de regelgeving ter zake lezen. Brouwerijen, zeker de allergrootste hier in België, zijn met handen en voeten gebonden wat betreft die wurgcontracten. Een brouwer als AB-Inbev mag zelfs geen exclusiviteit opleggen binnen zijn eigen cafés.Je denkt in geromantiseerde termen over een klein bruin stamineeke ergens op de havenkaaien, maar dat is niet de realiteit in de horeca van vandaag.

Nochtans riskeer je als uitbater een proces, indien je als 'AB Inbev' café zonder toestemming andere dranken aankoopt dan deze gecontroleerd door de gebonden brouwerij.
Oud 3 april 2012, 19:34   #30
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans riskeer je als uitbater een proces, indien je als 'AB Inbev' café zonder toestemming andere dranken aankoopt dan deze gecontroleerd door de gebonden brouwerij.
Dat is zever. Zowel EU wetten als BE wetten verbieden dat. Ze kunnen enkel eisen leggen op het tapgedeelte (en zelfs daar kunnen ze niet zonder meer monopiliseren). Het is zever in pakskes dat een AB-Inbev in België in zijn eigen cafés een verbod kan opleggen op de verkoop van anderen dranken/bieren.
Oud 3 april 2012, 19:42   #31
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als 'globetrotter' kan ik beamen dat bier op café in België relatief goedkoop is, zeker in verhouding tot andere dranken. In de Verenigde Staten betaal je voor een vergelijkbaar inlands pintje makkelijk 4 dollar op café, ook in onze buurlanden is bier meestal een pak duurder.
Dat verschilt van plaats tot plaats hoor. In de USA is bier meestal duurder (hoewel ik Las Vegas vorig jaar nog corona's voor 1$ a 2$ heb gedronken; in San Francisco was het 7$). In Centraal Amerika of Latijns Amerika is bier pakken goedkoper dan hier (en dan bedoel ik gemakkelijk 50% goedkoper). In Azië is het ook goedkoper dan hier, pakken goedkoper. In veel Europese landen is het ook goedkoper (zeker de meer Oost-Europese regio's, in Praag en Boedhapest heb ik ze ook nog spotgoedkoop gedronken de laatste 5 jaar).
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 19:46   #32
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is zever. Zowel EU wetten als BE wetten verbieden dat. Ze kunnen enkel eisen leggen op het tapgedeelte (en zelfs daar kunnen ze niet zonder meer monopiliseren). Het is zever in pakskes dat een AB-Inbev in België in zijn eigen cafés een verbod kan opleggen op de verkoop van anderen dranken/bieren.
Ik geloof dat freespirit wel gelijk heeft (of dat het allemaal wettelijk is dat weet ik niet maar ze kunnen natuurlijk wel wat dwang misbruiken)
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 21:40   #33
giserke
Banneling

Standaard

Fuck!!
Ik wil mijn pintje kunnen blijven drinken tegen een betaalbare prijs in een bruine kroeg!
Oud 3 april 2012, 21:56   #34
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Ik geloof dat freespirit wel gelijk heeft (of dat het allemaal wettelijk is dat weet ik niet maar ze kunnen natuurlijk wel wat dwang misbruiken)
Er is veel verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk misbruiken de grote biergiganten hun posities om hun eigen producten aan cafés op te leggen. In theorie zijn er inderdaad regels, maar zoals vaak worden deze amper nageleefd.
Oud 4 april 2012, 08:58   #35
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Ach ja, de "zij zijn groot en de rest is klein dus zij zijn slecht"-redenering zal altijd wel werken.
Oud 4 april 2012, 09:21   #36
Tavek
Banneling

Standaard

Ik begrijp het probleem niet. Bier is een product als een ander, en zelfs geen levensnoodzakelijk product. Als de prijs te hoog is drinkt u iets anders he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 09:29   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Fuck!!
Ik wil mijn pintje kunnen blijven drinken tegen een betaalbare prijs in een bruine kroeg!
Doe dan zelf een cafe open
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 09:37   #38
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik begrijp het probleem niet. Bier is een product als een ander, en zelfs geen levensnoodzakelijk product. Als de prijs te hoog is drinkt u iets anders he.
U bent ook een van die beunhazen zeker?
Oud 4 april 2012, 09:37   #39
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Doe dan zelf een cafe open
Ik zeg een pintje drinken.
Oud 4 april 2012, 10:11   #40
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
U bent ook een van die beunhazen zeker?
Waarom is bier iets speciaals dat een uitzonderingsstatuut verdient ? Cola is ook een drank...en als ze daar de prijs van verhogen kraait er geen haan naar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be