Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2012, 15:15   #21
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik aanvaard de bewijzen die bewijzen dat er een evolutie is geweest in de levensvormen en ik geloof en aanvaard evenzeer dat die evolutie verder doorgaat. Duidelijker kan ik het toch niet stellen.

Maar, voor mij sluit dat het bestaan van God niet uit. M.a.w. de evolutietheorie is voor mij géén bewijs dat God niet bestaat. De evolutietheorie is voor mij geen afdoende verklaring van de specificiteit van de mens. De eigenheid van de mens heeft meer nodig dan de evolutietheorie om er een zingeving voor te vinden.
2
Veel atheïsten denken dat het door de evolutietheorie definitief vaststaat dat God niet bestaat. Dat klopt natuurlijk niet. Ook de enorm belangrijke kerkvader Augustinus dacht al dat Genesis niet letterlijk geïnterpreteerd mocht worden en had al een proto-evolutietheorie bedacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin, a Life in Science
Saint Augustine (353-430) painted an even clearer picture. He taught that the original germs of living things came in two forms, one placed by the Creator in animals and plants, and a second variety scattered throughout the environment, destined to become active only under the right conditions.

He said that the Biblical account of the Creation should not be read as literally occupying six days, but six units of time, while the passage `In the beginning God created the heaven and the earth' should be interpreted:

As if this were the seed of the heaven and the earth, although as yet all the matter of heaven and of earth was in confusion; but because it was certain that from this the heaven and the earth would be, therefore the material itself is called by that name.

Augustine likens the Creation to the growth of a tree from its seed, which has the potential to become a tree, but does so only through a long, slow process, in accordance with the environment in which it finds itself.

God created the potential for the heavens and earth, and for life, but the details worked themselves out in accordance with the laws laid down by God, on this picture.

It wasn't necessary for God to create each individual species (let alone each individual living thing) in the process called Special Creation. Instead, the Creator provided the seeds of the Universe and of life, and let them develop in their own time.

In all but name, except for introducing the hand of God to start off the Universe, Augustine's theory was a theory of evolution, and one which stands up well alongside modern theories of the evolution of the Universe and the evolution of life on Earth.'
Men zou kunnen zeggen dat God altijd zo lijkt te werken; zoals ook het christelijk geloof werd verspreid door een goede 100 man en uitgroeide tot een wereldgodsdienst, zo ook ontstond de hele natuur uit enkele cellen en dit prachtige universum uit één singulariteit.

Laatst gewijzigd door respublica : 15 april 2012 om 15:19.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2012, 20:24   #22
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Auwch..,
Bekijk het zo: het moment vlak voordat je je elleboog stootte, dacht je of deed je wsl iets anders en dus was je niet ten volle bewust van dat beweegmoment en/of de omgeving zelf.
Daarom gebeuren er zo'n onwenselijke dingen, omdat het natuurlijke subtiele 'aanvoelen' wordt weggedrukt door afleidende gedachten of opdringende verlangens.
Pijn brengt ons terug naar de essentie van het bestaan, nl het zo volledig mogelijk bewust handelen op elk moment van ons leven.
Je kan het dusdanig als een les beschouwen in bewust zijn.
lol

2+
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2012, 20:45   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Waarom kan een vogel zijn hoofd 360 graden draaien? Zij moeten nooit een auto fileparkeren. Een alwetende god had alleszins een aantal fouten niet gemaakt zoals het staartbeentje. Heel wat zenuwen zou een almachtige god net ietsje praktischer geplaatst hebben. Dergelijke fouten zijn een bewijs dat we alleszins niet gecreëerd zijn door een intelligent wezen.
Je bent van mening dat een intelligent wezen geen fouten kan maken?
Oud 16 april 2012, 18:57   #24
Ciccio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Dat je enkel maar een balzak hebt gekregen en geen schild zoals een schildpad die heeft is dus voor u een teken dat God niet bestaat ?

Schitterend .... en juist.

dit is inderdaad geen reden om God af te zweren.

Een drogreden.
Ciccio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 23:22   #25
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Als een of andere kwibus zonder wetenshappelijke kennis een brug in elkaar lapt, u dan vraagt over deze brug te lopen en dat het in de handen van God of Allah ligt dat deze wel of niet zal instorten... Dat is pure middeleeuwse nonsens die helaas tot vandaag in miljarden hedendaagse religieuze domkoppen voortleeft.
http://zerobs.net/media/religion-vs-rationalism.png

http://zerobs.net

Citaat:
Dat je enkel maar een balzak hebt gekregen en geen schild zoals een schildpad die heeft is dus voor u een teken dat God niet bestaat ?
Iets luchtig: http://zerobs.net/media/only-one-heart.jpg

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 02:09   #26
IllumDown
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit weekend stootte ik mijn elleboog tegen de muur, net op die zeer goed gelokaliseerde zenuw... en het stoten was ook loeihard, waardoor de muur even loeihard terug knalde op die zenuw (actie-reactie). Ik schreeuwde het uit van de pijn, liep naar de douche om ijskoud water over mijn arm te sproeien als "verdoving". Daarna liep ik terug naar mijn bed waar ik een half uur lang vrijwel niet kon bewegen, enerzijds van de pijn en anderzijds van natuurlijke pijnstillers die mijn lichaam zelf door mijn bloed jaagde.

Het deed echt ontzettend pijn, ik kon mijn arm niet meer bewegen en ik had even schrik dat mijn arm misschien zou verlammen door een dergelijke klap. Deze zenuw is immers het bewijs dat god ons niet geschapen heeft, hij zou een dergelijke belangrijke zenuw nooit op een dergelijk kwetsbare plek geplaatst hebben. Ik wist dat het geen enkele zin had mijn vertrouwen bij een onzichtbaar vriendje te plaatsen.

MAAR evolutie heeft helaas een zenuw op een rotplek geplaatst. Dat kan, evolutie is niet perfect gezien de aard van het proces... maar evolutie lost ook zijn eigen fouten grotendeels op. Een zenuw op een kwetsbare plek is een zenuw die iets kan hebben. Terwijl ik op het bed lag te kronkelen van de pijn was er 1 ding dat me hoop gaf: áls evolutie correct is, dan zal mijn arm dit overleven ondanks alle pijn. En rarara... mijn arm doet het weer

Is dit een vorm van intelligent redeneren of geloof? Ik heb op basis van een stelling een redenering gemaakt die me de kracht gaf die pijn te doorbijten. Is een logische redenering die zijn basis heeft in de werkelijkheid anders dan bidden, wanneer beiden hetzelfde resultaat hebben => ons gerust stellen? Als men over een brug rijdt, plaatst men dan zijn vertrouwen bij de fysieke menselijke ontwerper of bij een hypothetische god die hopelijk deze brug niet laat instorten?
Conclusie : Deze zenuw is het bewijs dat god ons niet geschapen heeft

Reden:hij zou een dergelijke belangrijke zenuw nooit op een dergelijk kwetsbare plek geplaatst hebben.

Vreemd. Ik ben geenanhanger van God. maar heb wel moeite met je redenering. Kan jij bepalen waar en hoe God deze hem had moeten plaatsen?

Ik zie je reden absoluut niet als bewijs voor het bestaan noch het niet bestaan van God.

Andere zaken zitten wel op een 'goede plek' en volgens jouw redenering moet dat dan betekenen dat er wel een God is????

vreemde redenaties allemaal

Laatst gewijzigd door IllumDown : 18 mei 2012 om 02:11.
IllumDown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 02:27   #27
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ga jij eigenlijk ooit om met gelovigen? De aanhangers van intelligent design vormen hier een minderheid.
U hebt dan zonder mij gerekend (nochtans katholiek opgevoed). En ID is natuurlijk niet perfect. Dus de redenering van de TS is niet juist.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 02:29   #28
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat wij als God bestempelen bestaat idd. niet
Oud 18 mei 2012, 02:34   #29
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Dergelijke fouten zijn een bewijs dat we alleszins niet gecreëerd zijn door een intelligent wezen.
Mis, want dat wezen moet in elk geval al oneindig veel (ettellijke miljoenen keer) slimmer als wij zijn om zoiets als ons ineen te steken of laten we zeggen vertrekkende van een DNA (Adam en Eva was tenslotte niets anders dan een DNA transfer).
Oud 18 mei 2012, 02:46   #30
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je bent van mening dat een intelligent wezen geen fouten kan maken?
Daar kan ik dus mee leven. Hoe achterlijk en dom kan een mens toch zijn om te denken dat wij de enigen zijn. De afstand qua intelligentie tussen ons en degene(n) die ons geschapen hebben is IMHO zo groot of nog groter als tussen ons als mens en een mier. Er zijn bewijzen genoeg in de geschiedenis. Maar ja als we elke overlevering als een fabeltje gaan beschouwen geraken we niet ver.

Oef eindelijk burger status zie ik.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 18 mei 2012 om 02:49.
Oud 18 mei 2012, 03:10   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Evolutie in het aards leven is een onmiskenbaar feit dat onweerlegbaar bewezen werd.
Waardoor werd dit dan wel "onweerlegbaar bewezen"? Hebt u concrete zaken in gedachten die wijzen op een empirisch bewijs voor evolutie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be