![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Met wie identificeer je je het meest? | |||
Keuze A |
![]() ![]() ![]() |
2 | 25,00% |
Keuze B |
![]() ![]() ![]() |
6 | 75,00% |
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Lokaal Raadslid
|
![]() geef mij maar de vreemdeling
![]() Laatst gewijzigd door Noorderlicht : 12 april 2012 om 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#24 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is er dan een sluitende definitie te geven van wat of wie een Fransman is? Wat de Franse cultuur inhoudt? Gaan we daarbij platitudes bovenhalen als "pain, vin et Bourcin" of zoiets? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.lefigaro.fr/politique/201...s-mesures-.php "een beetje een seriemoordenaar" kan erop wijzen dat de base-poster zich geen enkele echte Vlaamse seriemoordenaar kan herinneren, of misschien is het een nick van Van Gheluwe met zijn "beetje een relatietje" of zoiets. Te gek voor woorden.
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 12 april 2012 om 22:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Identiteiten bestaan nu eenmaal, maar laten zich niet zomaar in een kartonnen doosje duwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vond volgende grap overigens beter: Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zouden deze begrippen vaag moeten blijven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Het was te verwachten dat het toetsen van de nationalistische filosofie 'belachelijk' genoemd ging worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb recht op een biljoen euromuntjes, maar ik kan niet goed beschrijven waarom ik er recht op heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik eerder als zei: iedereen zal het er met mij over eens zijn dat er Fransen bestaan, dat de Franse identiteit bestaat..., maar probeer die maar eens te beschrijven! Veel kans dat je daardoor mensen uitsluit die zich wel Fransman voelen (denken we maar aan de bewoners van de Elzas die nu eenmaal een sterk verschillende cultuur hebben van de rest van Frankrijk, maar zich tot als Frans affirmeren). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat je het niet kan 'omkaderen' is er nu net een gevolg van dat je geen grenzen kan trekken in identiteit. Het zijn individuele identiteiten die in elkaar overvloeien, in een kluwen van duizenden aspecten. Citaat:
Citaat:
Ik ontken niet het bestaan van verschillende identiteiten. Ik trek in twijfel dat je daar staatsgrenzen op moet baseren, nadat je eerst, om mensen kunstmatig te laten samen horen op basis van een kenmerk of drie dat ze min of meer allemaal delen, met de groffe borstel erdoor gaat en de belangrijkste individuele kenmerken als 'minder relevant' beschouwt. Sterker nog, de overige kenmerken worden in een pot gemengd om gemiddelden te bekomen die, de wetten van de logica overschrijdend, op de leden van de natie geprojecteerd worden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat is een ideologie zonder ideologische basis?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bewustwording van identiteit gebeurt vaak in confrontatie met andere identiteiten. Zelf heb ik een deel van mijn leven in het buitenland doorgebracht, waarbij ik heb kunnen vaststellen dat er inderdaad specifieke eigenheden zijn bij bepaalde volkeren. Of culturele geplogenheden die verschillen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn in de Europese landen mensen met een of andere Europese nationaliteit (Belg, Fransman, Duitser...), terwijl ze identitair anders gebonden zijn (Turks, Russisch, Marokkaans...). De Franse "identiteit" is niet bij wet vastgelegd. Enkel de Franse nationaliteit. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 april 2012 om 22:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |