Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2012, 06:17   #21
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ofwel was hij een diepgelovige kwezel die geen notie had van de realiteit en derhalve onbekwaam was om gezag uit te oefenen, ofwel was hij een doortrapte leugenaar die die 'zagers' liever kwijt dan rijk was..
De vraag stellen is ze beantwoorden.

Danneels is een gewetenloze schurk. Door zijn manier van omgaan met pedocriminele priesters ben ik ergens in de tweede helft van de jaren '90 afgehaakt van de Belgische kerk. Voorgoed.
Oud 13 april 2012, 06:26   #22
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Man toch. Danneels deed niet meer dan wat binnen zijn functie werd verwacht: in de eerste plats een instituut beschermen. En dit gebeurt actueel niet minder dan destijds. Hoogstens met andere woorden. Zelfs Johan Bonny, de huidige bisschop van Antwerpen, zal nooit afbreuk doen aan de Kerk, hoe modern hij ook mag overkomen.
Wij hebben van de kerk en haar bedienaars verwacht dat ze onze kinderen zou beschermen, dat ze veilig zouden zijn als ze in handen van bedienaars van de kerk kwamen.

Niets was minder waar: de hoogste leiding van de kerk was totaal niet geïnteresseerd in de veiligheid en integriteit van onze kinderen.

Men mag dat goedpraten zoveel men wil, maar het neemt niets weg van het feit dat de kerk hiermee haar unique selling proposition vernietigd heeft.

Ze is in handen van schurken waarvan we nu weten dat ze totaal onbetrouwbaar zijn omdat ze niet de juiste reflex hebben.

Hoe moeten we met deze gewetenloze schurken omgaan? Het evangelie toont ons de weg:

Citaat:
Marcus 9:42

En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.

http://www.statenvertaling.net/conco.../m/4744-2.html

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 13 april 2012 om 06:27.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 06:30   #23
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als katholieken hebben wij geen nood aan kerkleiders die "modern overkomen" en ook niet aan bisschoppen die blijkbaar de juridische integriteit van het instituut voorop stellen boven de morele zuiverheid. Wij hebben in onze tijd nood aan mensen die de Kerk verdedigen, d.i. met de grote borstel alles wegvegen wat er niet in thuishoort en dus de door laks bestuur gedoogde perversiteiten voor immer en altijd verwijderen.
Dank je, Jan, voor deze correcte houding. Blij dat er nog moreel goede katholieken rondlopen.
Oud 13 april 2012, 15:39   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De vraag stellen is ze beantwoorden.

Danneels is een gewetenloze schurk. Door zijn manier van omgaan met pedocriminele priesters ben ik ergens in de tweede helft van de jaren '90 afgehaakt van de Belgische kerk. Voorgoed.
Dat is uw recht. Om af te haken van de Kerk. Ik heb nooit afgehaakt omdat ik al levenslang vrijzinnig ben, hoewel katholiek opgevoed. Ik heb steeds gelachen met de pilarebijters.
Danneels is geen schurk. Danneels heeft pech. Pech dat er eind 90 een Dutroux is geweest, waarbij uiteindelijk de omgang met kinderen in vraag werd gesteld. Niet enkel Danneels had pech, gewoonweg ieder die met kinderen te maken had een heeft, zelfs de ouders. Nu vervrouwelijken alle jobs waar het om kinderen gaat. Ra ra ra, hou zou dat komen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 15:42   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe moeten we met deze gewetenloze schurken omgaan? Het evangelie toont ons de weg:

Citaat:
Marcus 9:42

En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.

http://www.statenvertaling.net/conco.../m/4744-2.html
Je doet zoals velen ondertussen: de bijbel interpreteren op een beschaafde manier, naar eigen zeggen.
Je suggestie omtrent de molensteen lijkt wel barbaars gevaarlijk.
Oud 13 april 2012, 16:25   #26
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je doet zoals velen ondertussen: de bijbel interpreteren op een beschaafde manier, naar eigen zeggen.
Je suggestie omtrent de molensteen lijkt wel barbaars gevaarlijk.
Ik interpreteren? Ik heb niks geïnterpreteerd, alleen het evangelie geciteerd.

Het citaat zegt imho iets over de compromisloosheid van Jezus himself tegenover dit soort misdaden. De katholieken doen er maar mee wat ze willen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 13 april 2012 om 16:26.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 16:53   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik interpreteren? Ik heb niks geïnterpreteerd, alleen het evangelie geciteerd.

Het citaat zegt imho iets over de compromisloosheid van Jezus himself tegenover dit soort misdaden. De katholieken doen er maar mee wat ze willen.
Je interpreteert wel, misschien iets wat minder letterlijk dan de andere. Wat voor de een de molensteen kan zijn, kan evengoed voor de ander wat stenen werpen of zweepslagen zijn. Ik hoef geen bronnen te citeren, noch een bijbel koran of torah, om mensvriendelijk te zijn.
Oud 13 april 2012, 17:02   #28
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je interpreteert wel, misschien iets wat minder letterlijk dan de andere. Wat voor de een de molensteen kan zijn, kan evengoed voor de ander wat stenen werpen of zweepslagen zijn.
Jezus zegt daar dat wie een kind "ergert", beter met een molensteen om de hals de zee in zou geworpen worden.

Wat jij daar wil van maken, is jouw interpretatie. Ik citeer, foefel niet met wat er staat, en geef mijn akkoord.
Oud 13 april 2012, 18:48   #29
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Opgewarmde kost.....ik vrees dat deze keer "de Kerk" gelijk heeft.....Misschien wilden de gazetten gewoon weer eens wat relletjes stoken,als compensatie voor het minstens HONDERD JAAR LANG negeren van dit afgrijselijke probleem

Ondertussen,het moet gezegd,is er een mechanisme opgezet,die principieel zelfs voor zaken die al lang verjaard zijn,of waarvan de dader al lang overleden is,financiele compensaties (tja,wat kun je nog méér doen? ) aan de slachtoffers kan bieden....

Er is niks goed te praten,maar ook het gerecht heeft nu een scherpe focus op dit probleem,en de Kerk is bereid om te helpen

Laatst gewijzigd door kelt : 13 april 2012 om 18:51.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 21:42   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben van de kerk en haar bedienaars verwacht dat ze onze kinderen zou beschermen, dat ze veilig zouden zijn als ze in handen van bedienaars van de kerk kwamen.

Niets was minder waar: de hoogste leiding van de kerk was totaal niet geïnteresseerd in de veiligheid en integriteit van onze kinderen.
U denkt heel sloganeske, waardoor u de werkelijkheid geweld aandoet. Ja, er zijn perverse geestelijken (net zoals er ook dergelijke leraren, verplegers, huisvaders, enz. zijn). Die kleine groep kan echter niet symbool staan voor een hele Kerk, want de meerderheid van de priesters beleven hun celibaat wel zoals de Kerk dat ziet en proberen de mens nabij te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 21:43   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank je, Jan, voor deze correcte houding. Blij dat er nog moreel goede katholieken rondlopen.
Er zijn er veel meer dan u denkt. De meerderheid trouwens.
Oud 14 april 2012, 07:30   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U denkt heel sloganeske, waardoor u de werkelijkheid geweld aandoet.
Nee, ik heb het over de top, degenen die er moesten voor zorgen dat ook kinderen ook veilig zouden zijn voor de kleine groep perverse geestelijken. Die mensen aan de top hebben dat systematisch verzuimd, omdat ze de voorrang wilden (en imho nog steeds willen) geven aan het imago van het instituut.

Citaat:
Ja, er zijn perverse geestelijken (net zoals er ook dergelijke leraren, verplegers, huisvaders, enz. zijn). Die kleine groep kan echter niet symbool staan voor een hele Kerk, want de meerderheid van de priesters beleven hun celibaat wel zoals de Kerk dat ziet en proberen de mens nabij te zijn.
Ben ik het mee eens.
Oud 14 april 2012, 13:18   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik heb het over de top, degenen die er moesten voor zorgen dat ook kinderen ook veilig zouden zijn voor de kleine groep perverse geestelijken. Die mensen aan de top hebben dat systematisch verzuimd, omdat ze de voorrang wilden (en imho nog steeds willen) geven aan het imago van het instituut.
Laten we eerder zeggen: een bepaald aantal mensen aan de top. Ook de hogere geestelijkheid kan men niet over dezelfde kam scheren.
Oud 15 april 2012, 07:51   #34
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we eerder zeggen: een bepaald aantal mensen aan de top. Ook de hogere geestelijkheid kan men niet over dezelfde kam scheren.
Ja, er zijn ook goede mensen aan de top van de kerk. Maar de reflex om toe te dekken lijkt me zo wijd verspreid dat het een kenmerk van het instituut is.
Oud 15 april 2012, 14:00   #35
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. Mensen willen dit niet enkel zien. Mensen kunnen moeilijk loochenen waar ze jarenlang in hebben geloofd. Want dan stuikt hun wereld ineen.
En daar zit dan ook ineens in zowat alles in ons leven ons probleem: de ingebakken angst om zelf te moeten denken, open te staan voor iets of anderen, de onzinnige terughoudendheid voor werkelijke geestelijke verruiming.
Het niet willen nemen van eigen verantwoordelijkheden; het afschuiven van eigen moraliteit.

Er kan dan ook niet veel discussie zijn verder wat betreft; hij heeft moedwillig verzuim gepleegd en gezien zijn functie is hij daarom zelfs in feite 2 keer onbekwaam. Maar als je dat dan ook doortrekt is zowat het overgrote deel van de mensheid die constant moedwillig verzuim pleegt onbekwaam. Hard maar is zo.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 17:03   #36
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een van de grappige dingen aan het katholicisme is dat de top bestaat uit 1 persoon (Jezeke zou het volgens hen zo gewild hebben):

De Papa

Enkele classics van onze meester-schapenhoeder

"Benedict’s promise of a special Vatican inquiry into the Irish scandal came across as too little, too late, considering it took two scathing investigations by the Irish government to prod the Vatican into action. One of these found church officials were able to convince Dublin police to join in their cover-up."

"German Catholics are questioning Benedict’s role nearly 30 years ago when, as archbishop of Munich, he allowed the transfer of a priest molester. That priest had managed to remain at work until last week when he was suspended as the scandal grew with news media scrutiny." (nog eens 200 kindjes verkracht n�* de overplaatsing)

"There are also questions about Benedict’s directive as a Vatican cardinal in 2001 that bishops worldwide were to keep pedophilia investigations secret under threat of ex-communication."

Afsluiten doen we met
"The Vatican insists this was to protect the innocent"
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 19:34   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
En daar zit dan ook ineens in zowat alles in ons leven ons probleem: de ingebakken angst om zelf te moeten denken, open te staan voor iets of anderen, de onzinnige terughoudendheid voor werkelijke geestelijke verruiming.
Het niet willen nemen van eigen verantwoordelijkheden; het afschuiven van eigen moraliteit.

Er kan dan ook niet veel discussie zijn verder wat betreft; hij heeft moedwillig verzuim gepleegd en gezien zijn functie is hij daarom zelfs in feite 2 keer onbekwaam. Maar als je dat dan ook doortrekt is zowat het overgrote deel van de mensheid die constant moedwillig verzuim pleegt onbekwaam. Hard maar is zo.
Bedankt voor de mooie repliek. Ik ben het voor 99 procent eens.
Ik vraag mij wel af of het gaat om moedwilligheid. Dit impliceert toch een in zekere zin kwaad opzet.
Niet dat ik feiten onder de mat wil vegen, en zeker niet onder de ogen van intelligentia zoals Danneels. Mijn inziens gaat het om zeer schuldig verzuim, of toch om weet hebben van een misdrijf maar doet alsof de neus bloedt. Daar bestaat een juridisch begrip voor dat mij momenteel ontsnapt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 17 april 2012 om 19:38.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be