Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2003, 17:33   #21
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
De Limburgse dialecten vormen een heel heterogene groep en de onderlinge kenmerken verschillen sterk. Zo is het verschil tussen Eupens en Sint-Truidens bijzonder groot. Enkel omwille van enkele gemeenschappelijke taalkundige kenmerken worden ze als één dialectgroep beschouwd.

Wel is het zo dat het Limburgs in zijn totaliteit een overgangsdialect is van de Nederfrankische dialecten (Brabants, Vlaams, Hollands en Zeeuws) naar de Middelduitse dialecten. Met de Hoogduitse dialecten heeft het evenwel niets te maken.
En het verschil tussen Leuvens en Diests is ook groot. SPLITS -stedelijk confederalisme!!!!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 19:29   #22
Fredje
Partijlid

Fredje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
De Limburgse dialecten vormen een heel heterogene groep en de onderlinge kenmerken verschillen sterk. Zo is het verschil tussen Eupens en Sint-Truidens bijzonder groot. Enkel omwille van enkele gemeenschappelijke taalkundige kenmerken worden ze als één dialectgroep beschouwd.

Wel is het zo dat het Limburgs in zijn totaliteit een overgangsdialect is van de Nederfrankische dialecten (Brabants, Vlaams, Hollands en Zeeuws) naar de Middelduitse dialecten. Met de Hoogduitse dialecten heeft het evenwel niets te maken.
En het verschil tussen Leuvens en Diests is ook groot. SPLITS -stedelijk confederalisme!!!!
Waarom? Ik versta die mensen en zij mij en dat zonder dat ik overgrote moeite moet doen.
Een Waal daarentegen verstaat mij (9 van de 10 keer) niet! En kon ik geen Frans, ik hem ook niet.

Het zal misschien aan dat Leuvens liggen .

Trouwens, het Leuvens bestaat dat echt? Ik loop hier al geruime tijd rond, maar ik heb niet de indruk dat men in Leuven een heel andere taal spreekt. Het lijkt mij eerder sterk aan te leunen bij algemeen Nederlands (afgezien van de uitspraak van bepaalde klanken).
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 19:32   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredje
Trouwens, het Leuvens bestaat dat echt? Ik loop hier al geruime tijd rond, maar ik heb niet de indruk dat men in Leuven een heel andere taal spreekt. Het lijkt mij eerder sterk aan te leunen bij algemeen Nederlands (afgezien van de uitspraak van bepaalde klanken).

Dat vindt een antwerpenaar van zijn dialect eveneens.
En ook vele westvlamingen.
Terwijl in de realiteit enkel het Aalsters waarlijk dicht aanleunt bij het algemeen nederlands...............
Oud 27 januari 2003, 19:32   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dubbele post.
Verwijder maar Admin
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 19:47   #25
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom? Ik versta die mensen en zij mij en dat zonder dat ik overgrote moeite moet doen.
Een Waal daarentegen verstaat mij (9 van de 10 keer) niet! En kon ik geen Frans, ik hem ook niet.
Ik versta ook geen Limburgs, een Limburger verstaat ook geen West-Vlaams, en een Antwerpenaar verstaat geen van beide.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 19:48   #26
Fredje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Ik versta ook geen Limburgs, een Limburger verstaat ook geen West-Vlaams, en een Antwerpenaar verstaat geen van beide.
Dan scheelt er misschien iets met uw gehoor ...
Oud 27 januari 2003, 19:53   #27
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Wat aantoont dat ik als Brabander historisch niks met de Vlamingen te maken heb, dank u Guderian.
Tacitus, wat is dan in godsnaam "de Brabantse identiteit"?? Ik ben geboren en getogen Vlaams-Brabander en ik zou dat niet weten!

Wat maakt mij �*nders dan een Oost-Vlaming, een Antwerpenaar, een West-Vlaming of een Limburger?? Vertel! (En kom nu niet af met verhaaltjes van eeuwen geleden, hé, we leven VANDAAG in 2003!)
De streektaal en de mentaliteit. Spreek jij soms Limburgs of West-Vlaams?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 27 januari 2003, 19:53   #28
Fredje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Terwijl in de realiteit enkel het Aalsters waarlijk dicht aanleunt bij het algemeen nederlands...............
you wish
Leuven rules above all 8)
Oud 27 januari 2003, 19:55   #29
Fredje
Partijlid

Standaard

foutje
Oud 27 januari 2003, 19:55   #30
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1

Denk jij nu wèrkelijk dat alle flaminganten het �*ltijd onderling eens moeten zijn?? Jongens toch, als de ene flamingant Pepsi-Cola verkiest, en de andere Coca-Cola, ga je dan ook zeggen: "haha, kijk hoe verdeeld ze zijn!".....
Een "Vlaming" (tussen aanhalingstekens!) is dus toch niet zo mono-identitair als men in "Vlaamse" kringen naar buitenuit zo graag laat uitschijnen? Laten de "Coca-Cola"- en de "Pepsi-Cola"-drinkers van elkaar scheiden! Elk zijn eigen kaffees! Eigen cola eerst!

westhoek.jpg
Oud 27 januari 2003, 19:59   #31
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een "Vlaming" (tussen aanhalingstekens!) is dus toch niet zo mono-identitair als men in "Vlaamse" kringen naar buitenuit zo graag laat uitschijnen? Laten de "Coca-Cola" en de "Pepsi-Cola"-drinkers van elkaar scheiden!

Oud 27 januari 2003, 20:27   #32
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dan scheelt er misschien iets met uw gehoor ...
Dan is het waarschijnlijk daarom dat men op TV altijd West-Vlamingen en Limburgers die in hun eigen streektaal spreken voor de Antwerpenaars en Brabanders moet ondertitelen.

westhoek.jpg
Oud 27 januari 2003, 20:28   #33
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Een "Vlaming" (tussen aanhalingstekens!) is dus toch niet zo mono-identitair als men in "Vlaamse" kringen naar buitenuit zo graag laat uitschijnen? Laten de "Coca-Cola" en de "Pepsi-Cola"-drinkers van elkaar scheiden!

Eigen cola eerst!

westhoek.jpg
Oud 27 januari 2003, 20:42   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probleempje... Een goede kennis van me is een zoon van een Antwerpse moeder en een West-Vlaamse vader. Hij werd opgevoed in het AN. Is hij nu een West-Vlaming???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 20:44   #35
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Probleempje... Een goede kennis van me is een zoon van een Antwerpse moeder en een West-Vlaamse vader. Hij werd opgevoed in het AN. Is hij nu een West-Vlaming???
Een Antwerpse moeder?
Dat moet een kosmopoliet zijn........
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 20:59   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar scheelt er dan iets aan uw gehoor. In ieder dialect zijn er inderdaad typische wendingen en klanken, maar dat belet niet dat de verstaanbaarheid geschaad wordt. Als West-Vlaming versta ik én Oost-Vlaams, Antwerps en een goeie brok Limburgs. Soms is het in het begin wel even wennen, maar al vlug verdwijnt de bevreemding en versta je het dialect. De typische uitdrukkingen en wendingen leer je er algauw ook bij.

Maar de stelling die u verdedigt is en blijft lachwekkend. Twijfelt u aan de eenheid van de Ierse taal (Gaelic)? Geef me daar eens een antwoord op en dan gaan we met deze discussie verder.
Oud 28 januari 2003, 12:52   #37
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Als Brabander versta ik beter Frans dan Oost- en Westvlaams, niet dat ik moeite heb om met mijn Oost- en West-Vlaamse vrienden in één natie samen te leven. Ik maak geen programmapunt van taal.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 13:40   #38
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Verstaat een Gentenaar iemand van De Pinte, een Hobokenaar een Mortselaar enz. enz. enz...

Is er niets zinnigers om over te discuteren als het nut van een 'dialect' voor de natie? Wat coca-cola en de concurrent pepsi hiermee te maken hebben verklaart veel over het niveau van de persoon die het geïntroduceerd heeft, niet?

Heel deze discutie kan ik samenvatten in 2 zinnen:
"Taal doet niets tot een natie, of ze gelijk is of verschillend; het is de wil van de medeburgers om deze taal te verstaan die het hem doet. Indien iedereen (!) een beetje moeite doet, zou het zoveel gemakkelijker gaan, in plaats van spoken te zien waar er geen zijn."
Oud 28 januari 2003, 13:51   #39
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Als Brabander versta ik beter Frans dan Oost- en Westvlaams, niet dat ik moeite heb om met mijn Oost- en West-Vlaamse vrienden in één natie samen te leven. Ik maak geen programmapunt van taal.
d�*t vind ik gesproken! Noemt dat ook niet 'verdraagzaamheid'?
Oud 28 januari 2003, 20:37   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat u nu eenmaal de Franse standaardtaal hebt geleerd. Maar zult u met deze kennis ook het Luikerwaals verstaan? Dat betwijfel ik...

"In één natie"? De Vlamingen zijn een volk, en moeten dan ook niet gedwongen worden "in één natie" samen te leven.

Ga maar eens naar Hongarije. Eens kijken of taal voor u nog steeds bijzaak zal zijn...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be