![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"There is probably no God; so stop worrying and enjoy your life." vwala: "There is no God; so stop worrying and enjoy your life."
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
KORT OVERZICHT BEWIJSVOERING 1 - de microkosmos is een hogere wereld. (gezien het feit dat een atoom ingewikkelder in elkaar zit dan een zonnestelsel en daarbij ook nog eens de hogere natuurwetten van de microkosmos : elektromagnetisme, kwantummechanica, de kernenergie(sterkere kracht) enz enz ) 2 - in de toekomst gaan wij het heelal volbouwen met ruimteschepen tot een hogere wereld. 3 - dan is het best mogelijk dat de microkosmos als hogere wereld ook een ruimtevaartcultuur is en dan komt het heelal (bij verder doordenken) als een logisch systeem in elkaar te zitten. (Oftewel : en die mogelijkheid stijgt tot een zeer grote mate van zekerheid als daardoor het heelal als een logisch systeem in elkaar komt te zitten) Want de microkosmos is dan een eindeloze reeks van steeds hogere ruimtevaartculturen als ruimtelijke realiteit van een eeuwige evolutie. Een evolutie die wij dan ook zelf in de toekomst gaan doorlopen. 4 - En dan kun je ook verklaren hoe ons lichaam zo subliem kan functioneren, namelijk op basis van een hogere intelligente ruimtevaartcultuur in de microkosmos. 5 - Dan heb je ook een heelal uit levende wezens in plaats van een dood mechaniek van de wetenschap. 6 - En dan kun je ook nog het bestaan van GOD bewijzen. 7 - En omgekeerd kan ik uit het Godsidee ook mijn atoomtheorie bewijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
zelfde redenering: Citaat:
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2. De uitspraak ‘God bestaat', is noodzakelijkerwijze onkenbaar.
Waarom is deze uitspraak noodzakelijkerwijs onkenbaar? Ik zie daar de noodzaak niet van in. Neen: het is juist noodzakelijk dat God zichzelf openbaart opdat de waarheid geworde... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net als patrickve ben ik verbaasd over zijn eerste premisse
iets dat onmogelijk gekend kan worden, is noodzakelijk onwaar. Terwijl Kurt Gödel bewezen heeft dat er in axiomatische systemen stellingen bestaan die waar zijn maar die niet bewezen kunnen worden vanuit de axioma's. Je kan dan een bijkomend axioma maken voor die stelling, maar in dat nieuwe systeem zijn er dan weer nieuwe stellingen die waar zijn en niet bewezen kunnen worden. Dat lijkt dus het omgekeerde van wat Rutten beweert. De 2de stelling : het is onmogelijk om met zekerheid te weten dat God niet bestaat. Is ook van toepassing op zoveel dingen dat ze nutteloos is, bijv. die onzichtbare draak in mijn garage, de gremlins in mijn computer, Zeus, enz.... Die bestaan dus allemaal.
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() MENSEN, gelieve toch eerst eens de uitgebreidere versie van dit godsbewijs te lezen!
Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 16 april 2012 om 22:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hij heeft zelfs bewezen dat áls je een systeem zou hebben waarin alle ware stellingen bewezen kunnen worden, dat systeem niet consistent is, dat wil zeggen dat er stellingen moeten zijn die tegelijkertijd waar en onwaar zijn. Dat willen we nu ook niet echt. Ik raad eenieder aan om de Pullitzer prijs winnaar "Gödel, Escher, Bach, the eternal golden braid" van Douglas Hofstadter te lezen. Daar worden de Gödel stellingen op zeer begrijpelijke en leesbare wijze uitgelegd.
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oké, weet je wat, het is niet helemaal fictie. Die truuk met die stok die in een slang veranderd? Die voeren goeroe's in India nog steeds op. Ze pakken de slang zo om zijn kop dat hij verstijfd, en als ze hem op de grond gooien beweegt hij opeens wel. Dus dat deel is wel echt. Verklaart ook meteen waarom de priesters van die niet bestaande Egyptische goden hetzelfde kunstje zouden kunnen vertonen, zouden ze ooit een voorstelling van Mozes bijgewoond hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Ik denk dat ik zijn bewijs kan redden. Je moet twee aanpassingen doen.
Het eerste probleem is dat het begrip stelling te breed is. Dus je moet praten over of verschijnsel A bestaat, niet of stelling A waar is. Ten tweede geldt dat als je per definitie niet kan bewijzen of iets bestaat dat het best kan bestaan, maar dat je met een gerust hart kan handelen alsof het niet bestaat. Russel's theepot heeft geen duidelijke invloed op het voor ons zichtbare deel van het universum, anders hadden we wel bewijs dat hij bestond. Gezien God nog niet bewezen is, en zijn eigenschappen bij elke wetenschappelijke doorbraak lijken te veranderen, kunnen we best stellen dat het bestaan van God niet te bewijzen is. Dat betekent niet dat hij niet bestaat, maar wel dat hij kennelijk erg weinig invloed op ons heeft, anders konden we zijn bestaan wel bewijzen. Conclusie: God bestaat (waarschijnlijk) niet, dus maak je geen zorgen en geniet van het leven.
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat het genieten betreft: er zijn aardse lagere genietingen en er zijn hogere geestelijke genietingen. En nergens heeft God verboden om te genieten. Wel om daarbij de beest uit te hangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
De eerste weerlegging. De eerste (particuliere) premisse is onwaar want 'niet met zekerheid kunnen weten DAT God niet bestaat' is alleen mogelijk als God bestaat en dat weten we nu juist niet. De conclusie is daarom onwaar. Twijfelt u nog? De tweede weerlegging. Rutten bereikt zijn conclusie in twee stappen, namelijk door de omkering van een ontkennende conclusie in een bevestigende conclusie ("daar uit volgt"). Dan mogen we ook zijn premissen bevestigend maken en de omkering in de conclusie weglaten. We wijzigen dan "het is onmogelijk om met zekerheid te weten dat God niet bestaat" in "het is mogelijk om met zekerheid te weten dat God bestaat." In dit geval bevat de eerste (particuliere) premisse reeds de conclusie. Dit leidt tot een onware conclusie. Als we alleen "onmogelijk" bevestigend maken en "dat God niet bestaat" laten staan dan krijgen we de premisse "het is mogelijk om met zekerheid te weten dat God niet bestaat". Ook hierin ligt de conclusie reeds besloten, namelijk "God bestaat niet". Dit leidt tot een onware conclusie. De omkering van de tweede (universele) premisse "iets dat onmogelijk gekend kan worden, is noodzakelijk onwaar", leidt niet tot een onware premisse. Want: "iets dat gekend kan worden is waar", is waar. De onwaarheid schuilt alleen in de eerste premisse. Twijfelt u nog? Een vergelijkbaar syllogisme ter illustratie. Neem het geval van de moeder die stelt: "het is onmogelijk met zekerheid te weten dat mijn verdwenen kind niet leeft." Dit is een onware particuliere premisse want het stoffelijk overschot van kind kan gevonden worden en/of er kunnen getuigen zijn die de dood kunnen bevestigen. De moeder beweert feitelijk dat het kind nog leeft ook als daar geen bewijs voor is. Als we hiervan een syllogisme �* la Rutten maken dan krijgen we: 1. het is onmogelijk om met zekerheid te weten dat mijn verdwenen kind niet leeft. 2. iets dat onmogelijk gekend kan worden, is noodzakelijk onwaar. > het is onwaar dat mijn kind niet leeft. Daaruit volgt: Mijn kind leeft. Deze conclusie is onwaar, ook omdat ze zou betekenen dat het kind leeft voor eeuwig! Het zou betekenen dat iets waar is zolang het tegendeel niet is bewezen. Zo wordt de bewijslast gelegd bij de ontkennende partij en dat zal toch niet de bedoeling zijn van Rutten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 april 2012 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Partijlid
|
![]() Neen dit is niet zo.
Men heeft het altijd gemakkelijk om alle (af)goden af te zweren. En terecht. Maar bij God (de Ene God) blijft men altijd steken. Volgend citaat toont dit aan : Hugo Dethier (filosoof VUB) : "Dat heb ik ondervonden tijdens de laatste weken van Jaap Kruithof. Hij was een goede vriend, en ik heb hem gedurende de laatste weken van zijn leven vaak gezien. Toen zijn helderheid begon te vertroebelen, werd hij toch ook wanhopig, hoor. Hij stelde vast dat al die filosofische arbeid hem niet gebracht had waar hij wilde terecht komen. Hij besefte dat het zeer moeilijk is om een vrijdenker te zijn. Zéér moeilijk. Hij had zijn hele leven die evolutie van God naar het atheïsme zeer helder verwoord, maar toch ging ook hij soms door de knieën." |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Partijlid
|
![]() Laatst gewijzigd door Ciccio : 17 april 2012 om 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...m_Christianity http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...m_Christianity http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...amic_religions Een kleine selectie van enkele honderden mensen die die ene god die iedereen instinctief kent kennelijk toch niet zo bijzonder vonden en gewoon naar een ander alternatief geswitched zijn. Toch niet zo onmogelijk als jij denkt dan?
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() De stelling van Rutte maakt deel uit van zijn proefschrift en dit publiceert hij op zijn website. Hij noemt zijn stelling slechts een argument en geen bewijs. Hij brengt de premissen overigens in omgekeerde volgorde. Als eerste de universele premisse en dan de particuliere. Dit zegt hij over de particuliere premisse:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Er mogen dan veel soorten religies zijn : Als het over God gaat, is het maar één God (de Ene God) die betekenis heeft: Joden, christenen en moslims erkennen dit. Maar ook hindoes : Hindus verklaren dat er maar één God is, de God van alle religies. In de loop van tijd, heeft men er echter afgoden bijgenomen. Doch erkennen Hindoes - tot de dag van vandaag - het bestaan van de Ene God. (ga het maar na! Ik weet wat ik zeg.) Maar ook voor de atheïsten : 40% van de ondervraagde atheïsten zijn “kwaad” op God. Ze ontkennen zijn bestaan, maar zijn toch kwaad op Hem. (zie Internet voor meer info over dit onderwerp). Men getuigt openlijk tegen zichzelf: Waarom kwaad zijn, op iets dat niet bestaat. |
|
![]() |
![]() |