Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2004, 16:36   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door whoisy
Een rechter zou in principe onomkoopbaar moeten zijn.
Dit bereik je niet door haar/hem een loon van pakweg 3000 euro in de maand te geven...
Is de omkoopbaarheid dan van de hoogte van het inkomen afhankelijk?
Ge kent toch het spreekwoord “een duivelszak is nooit gevuld”.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 16:43   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
een rechter heeft de wedde van een ambtenaar niveau A. dus geen vetten! Komt er nog eens bij dat Vlaamse magistraten en rechters 3 keer zoveel dossiers er door jagen dan in wallonie. (voor het zelfde geld)

kmt er nog eens bij, dat een rechter ook de gewone advocaten procedures heeft moeten olgen. 5 jaar recht + 3 jaar stage (bijna gratis uw botten afdraaien voor een andere advocaat) bij een balie.
Ik zou zo zeggen die mens heeft voor zijn diploma moeten werken.
Natuurlijk heeft hij voor zijn diploma moeten werken en hij heeft dat gelukkig op kosten van de belastingsbetaler kunnen doen.
Trouwens, ook een kapster heeft vaak bijna gratis haar botten moeten afdraaien tijdens haar stage voor een andere kapster. Ik weet niet of dat een goed argument is.
Oud 26 juni 2004, 17:54   #23
Oeteke
Banneling

Oeteke's schermafbeelding

Standaard

DE ESSENTIE van deze topic was voor mij dat deze reeds goedbetaalde en meestal slimme en rijke mensen (meestal al in het gegoede milieu geboren) nog eens een EXTRA LOON krijgen bovenop hetgene een normale even hardwerkende mens die geen rechter of ambtenaar is!!

Vroeger was dit niet, maar mede door de regering en haar copernicus-plan is dit extraatje er gekomen.

Met dit geld kon er beter omgesprongen worden dan jaarlijks aan 2.000 rechters nog eens een cadeautje te geven van 60.000BEF!

Ik dacht dat we een sociale regering hadden?
Met die 6 miljoen EURO kon men veel daklozen helpen.
Of criminaliteit aanpakken, de sociaal lagere klassen wat meer helpen om ze in de maatschappij te krijgen zodat die rechters ook minder werk zullen hebben omdat er ook minder criminaliteit is.

Lijkt mij toch logisch??
En dit is wat mij enorm stoort!!
De rijken worden rijker en de kloof tss rijk en arm (en middenklasse) wordt steeds groter en groter, en dan bedoel ik dat de afstand 60/40 is....

PS: ik heb het ook niet slecht, maar ik moet wel elke maand hardwerken om rond te komen. mijn loon is rond de 45.000BEF.
Ik maak er geen geheim rond!!!
Oeteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 18:06   #24
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

ik had graag gehad dat we een rode regering hadden, maar blauw moet zich perse komen moeien ( iets met meerderheid int parlement vermoed ik).
Je hebt nu ook al door dat de discussies hier steeds dreigen te ontsporen.

khad wel graag een reactie gehad van Antoon of zo. Of van iemand die echt volledig achter paars staat.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 18:32   #25
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Belgische rechters zijn de slechts betaalde in West-Europa en hebben het meeste werk.
In andere landen kunnen rechters beroep doen op stagiairs voor opzoekwerk en hebben een compleet secretariaat ter hunner beschikking.

Niks daarvan in dit landje.

En dan maar -terecht- klagen over onze magistratuur.

We hebben wat we betalen.
Voor de prijs van een Polo heb je geen Mercedes....!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 19:42   #26
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Belgische rechters zijn de slechts betaalde in West-Europa en hebben het meeste werk.
In andere landen kunnen rechters beroep doen op stagiairs voor opzoekwerk en hebben een compleet secretariaat ter hunner beschikking.

De lonen verhogen helpt niks. Wat er nodig is:
* een grondige herorganisatie (waarbij ineens de politieke invloed verwijderd wordt).
* meer gevangenissen: het heeft geen zin mensen tot gevangenisstraf te veroordelen als er geen plaats voor ze is.
* modernisering van de infrastructuur
* een minder toegankelijk maken van de beroepsprocedure
* kleinere en eenmalige misdrijven indien mogelijk buiten de rechtbank om proberen te regelen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 21:30   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus

U kunt evengoed stellen dat het systeem niet deugd als de rechters te veel werk hebben.
Of ze al dan niet voldoende betaald worden weet ik niet, maar je kunt ook stellen dat men maar betaald voor wat men krijgt. Voor een Polo betaal je ook niet de prijs van een Mercedes.
Oud 27 juni 2004, 01:41   #28
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
een rechter heeft de wedde van een ambtenaar niveau A. dus geen vetten! Komt er nog eens bij dat Vlaamse magistraten en rechters 3 keer zoveel dossiers er door jagen dan in wallonie. (voor het zelfde geld)

kmt er nog eens bij, dat een rechter ook de gewone advocaten procedures heeft moeten olgen. 5 jaar recht + 3 jaar stage (bijna gratis uw botten afdraaien voor een andere advocaat) bij een balie.
Ik zou zo zeggen die mens heeft voor zijn diploma moeten werken.
Natuurlijk heeft hij voor zijn diploma moeten werken en hij heeft dat gelukkig op kosten van de belastingsbetaler kunnen doen.
Trouwens, ook een kapster heeft vaak bijna gratis haar botten moeten afdraaien tijdens haar stage voor een andere kapster. Ik weet niet of dat een goed argument is.
een kapster heeft geen fulltime stage van 3 jaar hé
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 09:23   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
een kapster heeft geen fulltime stage van 3 jaar hé
Inderdaad en een verpleegster ook niet en hun opleiding duurde allicht ook wat minder lang.
Ze zullen dan ook nogal wat minder betaald worden nietwaar.
Oud 27 juni 2004, 11:25   #30
giserke
Banneling

Standaard

Denken jullie nu echt dat rechters 'grootverdieners' zijn?
Technisch hooggeschoolden verdienen op hun 30 meer dan rechters.
Oud 27 juni 2004, 11:40   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denken jullie nu echt dat rechters 'grootverdieners' zijn?
Technisch hooggeschoolden verdienen op hun 30 meer dan rechters.
Zoals ik reeds schreef, ik heb geen idee wat een rechter verdient en spreek mij niet uit over de hoogte van hun inkomen. Ik veronderstel dat niet alle rechters evenveel verdienen.
Ook niet alle technisch hooggeschoolden zullen astronomische bedragen verdienen veronderstel ik.
Oud 27 juni 2004, 12:12   #32
Patrice
Gouverneur

Standaard

De magistraten moeten volledig onafhankelijk kunnen oordelen en om ze ook onafhankelijk te houden, krijgen ze een goed inkomen en een benoeming voor het leven.

De weddes werden gewijzigd in de wet van 27/12/2002.

(bedragen bruto per jaar, geïndexeerd)

Hof van Cassatie :

Eerste voorzitter en procureur generaal : 69.696,16 EUR
Voorzitter en eerste advocaat-generaal : 65.281,40 EUR
Advocaat-generaal : 57.776,40 EUR
Raadsheer : 56.451,95 EUR

Hoven van beroep en arbeidshoven :

Eerste voorzitter en procureur-generaal : 56.451,95 EUR
Kamervoorzitter en eerste advocaat-generaal : 50.565,67 EUR
Advocaat-generaal : 46.960,31 EUR
Raadsheer, substituut-procureur-generaal en
substituut-generaal : 45.047,24 EUR

Rechtbanken van eerste aanleg, arbeidsrechtbanken en rechtbanken van koophandel waarvan het rechtsgebied ten minste 250 000 inwoners telt :

Voorzitter van de rechtbank, procureur des Konings en arbeidsauditeur : €50.565,67
Ondervoorzitter en eerste substituut : €44.620,84
Rechter, toegevoegd rechter, substituut en toegevoegd
substituut: €38.793,06

Rechtbanken van eerste aanleg, arbeidsrechtbanken en rechtbanken van koophandel waarvan het rechtsgebied minder dan 250 000 inwoners telt :

Voorzitter van de rechtbank, procureur des Konings en
arbeidsauditeur: €46.960,31
Rechter, toegevoegd rechter, substituut en toegevoegd substituut
: €38.793,06

Vredegerechten en politierechtbanken bedoeld in artikel 3 van het bijvoegsel bij dit Wetboek :

Vrederechter, rechter in de politierechtbank en toegevoegd
rechter: €45.047,24

En wie bewijst dat hij nog een andere taal beheerst dan welke waarin hij zijn diploma heeft behaald, kan een maandelijkse premie krijgen van tot €281.98 krijgen.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 12:21   #33
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice
De magistraten moeten volledig onafhankelijk kunnen oordelen en om ze ook onafhankelijk te houden, krijgen ze een goed inkomen en een benoeming voor het leven.

De weddes werden gewijzigd in de wet van 27/12/2002.

(bedragen bruto per jaar, geïndexeerd)

Hof van Cassatie :

Eerste voorzitter en procureur generaal : 69.696,16 EUR
Voorzitter en eerste advocaat-generaal : 65.281,40 EUR
Advocaat-generaal : 57.776,40 EUR
Raadsheer : 56.451,95 EUR

Hoven van beroep en arbeidshoven :

Eerste voorzitter en procureur-generaal : 56.451,95 EUR
Kamervoorzitter en eerste advocaat-generaal : 50.565,67 EUR
Advocaat-generaal : 46.960,31 EUR
Raadsheer, substituut-procureur-generaal en
substituut-generaal : 45.047,24 EUR

Rechtbanken van eerste aanleg, arbeidsrechtbanken en rechtbanken van koophandel waarvan het rechtsgebied ten minste 250 000 inwoners telt :

Voorzitter van de rechtbank, procureur des Konings en arbeidsauditeur : €50.565,67
Rechter, toegevoegd rechter, substituut en toegevoegd
substituut: €38.793,06

Rechtbanken van eerste aanleg, arbeidsrechtbanken en rechtbanken van koophandel waarvan het rechtsgebied minder dan 250 000 inwoners telt :

Voorzitter van de rechtbank, procureur des Konings en
arbeidsauditeur: €46.960,31
Rechter, toegevoegd rechter, substituut en toegevoegd substituut
: €38.793,06

Vredegerechten en politierechtbanken bedoeld in artikel 3 van het bijvoegsel bij dit Wetboek :

Vrederechter, rechter in de politierechtbank en toegevoegd
rechter: €45.047,24

En wie bewijst dat hij nog een andere taal beheerst dan welke waarin hij zijn diploma heeft behaald, kan een maandelijkse premie krijgen van tot €281.98 krijgen.
ewwel dit is een inkomen die ongeveer gelijk is aan een leidinggevende ingenieur in een bedrijf.
Oud 27 juni 2004, 13:01   #34
Oeteke
Banneling

Oeteke's schermafbeelding

Standaard

en dat is MEER DAN GENOEG!!

3mio BEF per jaar BRUTO.
Rechters zijn er om de mensen te helpen, en als ge dit voor het geld doet, dan zijde verkeerd bezig.

Ik denk dan ook dat 95% van de rechters verkeerd bezig zijn.

Daarom dat er in dit apenland vanalles misloopt met justitie, zeker als die worden beheerd door de NAZI-partij PS, met een vreemdeling als leider.
Oeteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 13:07   #35
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

vraag de lonen eens op van enkele van uw blokparlementsleden waarvan SOMMIGE niet veel meer doen dan occasioneel het stof van hun zteltje komen ruimen ....

en dan maar afgeven op zogezegde dikke lonen van de rechterlijke macht....

ach ja, gezien uw laatste zin zijt ge niet verantwoordelijk voor uw uitspraken noch daden.
verzuur rustig verder !
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 13:41   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Mij lijken die lonen zeker aanvaardbaar, zelfs eerder aan de lage kant.
Oud 27 juni 2004, 13:56   #37
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Rechters worden gruwelijk onderbetaald.
Het is een bijzonder veeleisende job en veel steun vanuit de politiek moeten de rechters niet verwachten...
Gevolg van die lage verloning is dat de meest getalenteerde juristen het niet in hun hoofd zullen halen om hun carrière in de magistratuur te gaan zoeken. Het examen is zeer lastig, het werk zeer veeleisend, de steun vanuit het beleid nu al geruime tijd zeer ondermaats, en de wedde is niet meteen om over naar huis te schrijven. (vergeleken met wat je als advocaat of als middenkader / manager kan verdienen)

...maar hetzelfde kan gezegd worden over de bestaffing van de FOD financiën bvb. (het échte fiscale talent zit niet daar); en nagenoeg elke overheidsadministratie...

Gezever over "rechters die hun job niet goed doen" is niet meer dan gezever op basis van 0,00000% kennis van de problematiek.
Oud 27 juni 2004, 14:21   #38
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oeteke
en dat is MEER DAN GENOEG!!

3mio BEF per jaar BRUTO.
geen 3miljoen he, tenzij dat voor jou op geen 200000fr steekt... ma dan moest ge ook uwe post nie begonnen zijn.
Citaat:
Rechters zijn er om de mensen te helpen, en als ge dit voor het geld doet, dan zijde verkeerd bezig.
is nie iedereen der om iedereen te helpen? politie is er om demensen te helpen, politiekers zijn er om de mensen te helpen, brandweer is er om de mensen te helpen, verpleging is er om de mensen te helpen, ....
Citaat:
Ik denk dan ook dat 95% van de rechters verkeerd bezig zijn.
verklaar u nader?

Citaat:
Daarom dat er in dit apenland vanalles misloopt met justitie, zeker als die worden beheerd door de NAZI-partij PS, met een vreemdeling als leider.
nu ja...

vind die lonen ook ma aan de lage kant... maar inderdaad als ik hoor wat bevriende advocaten verdienen, zou ik ook nie direct kiezen voor zo een jobke...

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 14:31   #39
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Het is een bijzonder veeleisende job en veel steun vanuit de politiek moeten de rechters niet verwachten...
Gevolg van die lage verloning is dat de meest getalenteerde juristen het niet in hun hoofd zullen halen om hun carrière in de magistratuur te gaan zoeken. Het examen is zeer lastig, het werk zeer veeleisend, de steun vanuit het beleid nu al geruime tijd zeer ondermaats, en de wedde is niet meteen om over naar huis te schrijven. (vergeleken met wat je als advocaat of als middenkader / manager kan verdienen)

...maar hetzelfde kan gezegd worden over de bestaffing van de FOD financiën bvb. (het échte fiscale talent zit niet daar); en nagenoeg elke overheidsadministratie...

Gezever over "rechters die hun job niet goed doen" is niet meer dan gezever op basis van 0,00000% kennis van de problematiek.
Ik zie niet in wat een loonsverhoging van degenen die niet beter konden (want dan zitten ze in de privé zegt u zelf) gaat bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit.

U kan ongetwijfeld antwoorden met 'an wordt het aantrekkelijker voor getalenteerde juristen', maar dan vind ik dit een maatregel die enorm veel geld kost met een waarschijnlijk zeer pover resultaat indien andere factoren (waarvan u er zelf ook een deel noemt) niet eerst worden aangepakt.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 14:34   #40
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille

Ik zie niet in wat een loonsverhoging van degenen die niet beter konden (want dan zitten ze in de privé zegt u zelf) gaat bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit.

U kan ongetwijfeld antwoorden met 'an wordt het aantrekkelijker voor getalenteerde juristen', maar dan vind ik dit een maatregel die enorm veel geld kost met een waarschijnlijk zeer pover resultaat indien andere factoren (waarvan u er zelf ook een deel noemt) niet eerst worden aangepakt.
iedereen predikt lonen naar werk. wel die mensen die dat extra werk moeten opvangen zijn er niet. en dus moeten degene die er nu werken nog meer werken. en loon naar werken: dus opslag

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be