Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u van Groot-Nederland? OK?
ja, Vlamingen behoren ook tot de Nederlandse natie 6 31,58%
ja, al zijn Vlamingen en Nederlanders 2 naties 3 15,79%
ja, al bestaat Groot-Nederland uit vele naties als de Vlamingen, Brabanders, Friezen, Hollanders, Limburgers,... 5 26,32%
ja, anders... 1 5,26%
nee, Vlamingen behoren tot 1 natie, maar om socio-economische redenen is het niet wenselijk 1 5,26%
nee, Vlamingen en Nederlanders zijn 2 naties 2 10,53%
nee, de Vlaamse naties (Vlamingen, Brabanders en Limburgers) passen niet bij de Nederlandse naties (Hollanders, Gelderlanders, Friezen,...) 0 0%
nee, anders... 1 5,26%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 4 juli 2004, 14:23   #21
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De leeuw van herentals
ik wil gewoon een echt onhaffankelijke staat Vlaanderen en niet een nieuwe provincie van Holland (Nederland). Wij kunnen misschien wel economische en culturele belangen samen vertegenwoordigen. Maar toch liever Vlaanderen onhaffankelijke staat in Europa
Die Niveanen zijn blijkbaar beter geschoold in het 'antiracisme' van het CGKR dan in de Dietse Beweging.

Nederland moet Vlaanderen worden is de leuze!
Volksstormer is offline  
Oud 4 juli 2004, 14:29   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Citaat:
Vlaanderen en holland zijn nog twee verschillende culturen. Zoals bv ons acent en ons taalgebruik
Juist ja, er bestaan één Hollands en één Vlaams accent!
Je moeje mulle oudn gi. Wangt waa spreiken ien Vloams accengt. Ich kan da nich ontkenne
Oud 4 juli 2004, 22:22   #23
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
ik wil gewoon een echt onhaffankelijke staat Vlaanderen en niet een nieuwe provincie van Holland (Nederland). Wij kunnen misschien wel economische en culturele belangen samen vertegenwoordigen. Maar toch liever Vlaanderen onhaffankelijke staat in Europa
Enkele opmerkingen:

1) een nieuwe provincie van Nederland is wel het allerlaatste wat er gevraagd wordt. Ten eerste omdat Vlaanderen te groot is als provincie binnen de Nederlandse context. Ten tweede omdat Vlaanderen dan geïncorporeerd wordt in een Nederlandse eenheidsstaat. Buiten de praktische problemen die niet te onderschatten zijn, suckt unitarisme stevig...

2) In een confederatie blijven de deelgebieden soeverein (vaak verward met onafhankelijk). Dat betekent dat men unilateraal de bond kan verbreken. Een confederatie heeft dus eerder een internationaal karakter dan een supranationaal karakter. Dus in een Groot-Nederlandse confederatie blijft Vlaanderen soeverein (onafhankelijk als je dat liever hoort, maar dat is eigenlijk niet helemaal correct), maar kan ze bepaalde bevoegheden samen uitvoeren met Nederland, mits wederzijdse instemming. Zoals je reeds zei: culturele en economische belangen komen het eerst in aanmerking. Media, taalpolitiek, onderwijs (over deze gebieden bestaan al akkoorden, enkel de geschikte constructie om ze te vereenvoudigen is nog niet aanwezig), maar ook transport, handelspolitiek,... kunnen we best samen doen, net als buitenlandse zaken.

3) Gaat er iets mis, dan kan ofwel Vlaanderen ofwel Nederland ofwel beide de statenbond opzeggen. Vlaanderen wordt dan een "onafhankelijke" staat, deelstaat van Europa...
Akkoord, maar ik zou Wallonië en Luxemburg niet a priori uitsluiten. Kunnen we de discussie niet even uitbreiden naar de vraag of binnen en Nederlandse context de 'Romaanse gewesten' (om met een Dinaso-terminologie te spreken) al dan niet een plaats zouden hebben binnen de Lage Landen. De mensen die me hier al enige tijd kennen op het forum, kennen me waarschijnlijk van m'n hollandofiele houding, maar ik heb toch vaak de indruk dat we met 'het Noorden' evenveel gemeen hebben als met 'het Zuiden'. Een streven naar een hereniging met Nederland is dan bijna even moeilijk (of makkelijk) als het behouden van de band met Wallo-Lux. Waarom dan niet proberen?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline  
Oud 6 juli 2004, 13:27   #24
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert

Akkoord, maar ik zou Wallonië en Luxemburg niet a priori uitsluiten. Kunnen we de discussie niet even uitbreiden naar de vraag of binnen en Nederlandse context de 'Romaanse gewesten' (om met een Dinaso-terminologie te spreken) al dan niet een plaats zouden hebben binnen de Lage Landen. De mensen die me hier al enige tijd kennen op het forum, kennen me waarschijnlijk van m'n hollandofiele houding, maar ik heb toch vaak de indruk dat we met 'het Noorden' evenveel gemeen hebben als met 'het Zuiden'. Een streven naar een hereniging met Nederland is dan bijna even moeilijk (of makkelijk) als het behouden van de band met Wallo-Lux. Waarom dan niet proberen?
Ik vind dit een logische gedachtengang. Een confederatie met twee leden zou waarschijnlijk al een even moeilijke oefening worden als een federatie die uit 2 deelstaten bestaat.

Er blijft wel de bijna natuurlijke houding van de franstaligen om de nederlandstaligen ( Vlamingen / Hollanders) als één pot nat te beschouwen. Politiek en economisch hebben ze al schrik voor een minorisatie ten opzichte van zo’n 5,6 miljoen Vlamingen. Hoe gaan ze hun drempelvrees overwinnen wanneer ze geconfronteerd worden met 21 miljoen nederlandstaligen?

Een ander punt betreft Nederland. Het is een zeer centralistisch ingesteld land (politiek gezien bestaat het enkel uit de Hollandse Randstad) en het heeft een te groot (?) overwicht in élk samenwerkingsverband. Zelfs voor het slagen van “maar” een confederatie is het misschien wel interessant dat Nederland eerst meer Nederland, en minder Holland wordt. M.a.w. moet Nederland niet eerst zelf een federale structuur krijgen ?
Wilhelmus is offline  
Oud 6 juli 2004, 13:38   #25
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

voor alle duidelijkheid:

Heel-Nederland: Frans-Vlaanderen, Vlaanderen en Nederland
Groot-Nederland: Frans-Vlaanderen, België en Nederland
Bourgondische Nederlanden: Luxemburg en kleine gebieden in Duitsland er bij.
Diets Imperium: al dat met de kolonies.
De Garde is offline  
Oud 6 juli 2004, 20:09   #26
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
voor alle duidelijkheid:

De eerste worden dikwijls omgewisseld. Vele Groot-Nederlanders (NL+VL+Fr-VL) (v.b. Voorpost) gebruiken echter ook 'Heel-Nederlands', omdat dat minder imperialistisch klinkt.

De laatste twee zijn ietwat stoffige Verdinaso-termen, met de rijksgedachte hebben ze weinig te maken, omdat Van Severen na zijn derde evolutie de Walen en Picardiërs als (geromaniseerde) Dietsers beschouwde. Een Rijk is supranationaal.
Volksstormer is offline  
Oud 8 juli 2004, 17:55   #27
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:

Enkele opmerkingen:

1) een nieuwe provincie van Nederland is wel het allerlaatste wat er gevraagd wordt. Ten eerste omdat Vlaanderen te groot is als provincie binnen de Nederlandse context. Ten tweede omdat Vlaanderen dan geïncorporeerd wordt in een Nederlandse eenheidsstaat. Buiten de praktische problemen die niet te onderschatten zijn, suckt unitarisme stevig...

2) In een confederatie blijven de deelgebieden soeverein (vaak verward met onafhankelijk). Dat betekent dat men unilateraal de bond kan verbreken. Een confederatie heeft dus eerder een internationaal karakter dan een supranationaal karakter. Dus in een Groot-Nederlandse confederatie blijft Vlaanderen soeverein (onafhankelijk als je dat liever hoort, maar dat is eigenlijk niet helemaal correct), maar kan ze bepaalde bevoegheden samen uitvoeren met Nederland, mits wederzijdse instemming. Zoals je reeds zei: culturele en economische belangen komen het eerst in aanmerking. Media, taalpolitiek, onderwijs (over deze gebieden bestaan al akkoorden, enkel de geschikte constructie om ze te vereenvoudigen is nog niet aanwezig), maar ook transport, handelspolitiek,... kunnen we best samen doen, net als buitenlandse zaken.

3) Gaat er iets mis, dan kan ofwel Vlaanderen ofwel Nederland ofwel beide de statenbond opzeggen. Vlaanderen wordt dan een "onafhankelijke" staat, deelstaat van Europa...
Akkoord, maar ik zou Wallonië en Luxemburg niet a priori uitsluiten. Kunnen we de discussie niet even uitbreiden naar de vraag of binnen en Nederlandse context de 'Romaanse gewesten' (om met een Dinaso-terminologie te spreken) al dan niet een plaats zouden hebben binnen de Lage Landen.
Ik sluit de Waalse streken en Luxemburg uit om eerder praktische redenen: een hereniging met Nederland is voor mij primordiaal, en ik zie die gewoon niet gebeuren zo lang België bestaat.

Als er nadien een hereniging plaats kan hebben tussen Groot-Nederland en Wallonië, zal ik me daar zeker niet tegen verzetten, in tegendeel.

Een tweede praktisch punt is gewoon dat Vlaanderen en Nederland gewoon meer gemeen hebben dan Wallonië en Vlaanderen. Ga je eenzelfde beleid voeren op gebied van bv. wegenbouw? Ik niet hoor. Bovendien zullen de Walen de confederale staatsstructuur niet aanvaarden. Ze hebben bovendien al 2X hun secessie van het noorden uitgevoerd...
Oud 8 juli 2004, 18:12   #28
Tantist

Standaard

Citaat:
voor alle duidelijkheid:

Nou moe, en ik die dacht dat dit een streven was naar de Benelux-staat.

Citaat:
Nou moe, en ik dacht dat dit streven was naar Vlaanderen en Nederland in 1 staat.

Citaat:
Nou moe, dat lijkt me zeer abstract

Citaat:
Broehahahaha!!!
Oud 8 juli 2004, 23:10   #29
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Globaal bekeken volg ik je in jouw Nederlandsgezinde redenering, maar

Citaat:

Ik sluit de Waalse streken en Luxemburg uit om eerder praktische redenen: een hereniging met Nederland is voor mij primordiaal, en ik zie die gewoon niet gebeuren zo lang België bestaat.
We moeten ook niet streven naar een confederatie tss België en Nederland, maar tussen Vlaanderen, Wallonië en Nederland. De relatie tss Wallonië en Nederland zal altijd fundamenteel anders zijn dan die tss Vlaanderen en Nederland . Dat is de reden waarom het met België nooit zal lukken.

Citaat:
Een tweede praktisch punt is gewoon dat Vlaanderen en Nederland gewoon meer gemeen hebben dan Wallonië en Vlaanderen. Ga je eenzelfde beleid voeren op gebied van bv. wegenbouw?
Vlaanderen en Nederland hebben veel gemeen… en zijn op vele vlakken totaal verschillend. (Net zoals Vlaanderen met Wallonië naast vele verschillen, ook een hele hoop gemeenschappelijke trekjes hebben…) Of wil jij soms de Nederlandse politiek ivm het gebruik van het engels in het hoger onderwijs klakkeloos overnemen?

De wens is de vader van de gedachte, en jij wenst blijkbaar dat 400 jaar gescheiden ontwikkeling nooit heeft plaats gevonden. De realiteit is helaas anders. Als jij een confederatie tussen NL en VL wil zien slagen, zal je toch iets meer met de beide voeten op de grond mogen staan. “Vreemde Buren” van D. J. Eppink kan daar misschien bij helpen.

Citaat:

Bovendien zullen de Walen de confederale staatsstructuur niet aanvaarden.
Geef ze op z’n minst de kans om die beslissing zelf te maken.

Citaat:
voor alle duidelijkheid:

Voor alle duidelijkheid, zei je toch?
Wilhelmus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be