Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2012, 10:46   #21
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Samen met de rest van de kinderen en ouden van dagen in dit land.
nee... gewoon een werknemer die na zijn eerste jaren werken goed weet waar vakbonden voor staan, wat voor type mensen zich daartegenaan schurken. Een werknemer die de sociale verkiezingen gewoon aan zich voorbij zal laten gaan, en daarbij zal bijdragen tot de statistiek van % werknemers waarop de vakbond zich alvast niet kan opwerpen als vertegenwoordiger.

En maak u geen illusies, als een van vakbonden niet genoeg representativiteit heeft, is't gedaan en vliegen ze buiten... Zo simpel is het.
Oud 5 mei 2012, 13:13   #22
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
nee... gewoon een werknemer die na zijn eerste jaren werken goed weet waar vakbonden voor staan, wat voor type mensen zich daartegenaan schurken. Een werknemer die de sociale verkiezingen gewoon aan zich voorbij zal laten gaan, en daarbij zal bijdragen tot de statistiek van % werknemers waarop de vakbond zich alvast niet kan opwerpen als vertegenwoordiger.

En maak u geen illusies, als een van vakbonden niet genoeg representativiteit heeft, is't gedaan en vliegen ze buiten... Zo simpel is het.
In Belgie "schurken" meer dan de helft vd werknemers aan bij een vakbond.
Wat voor type mensen zijn dat ?
Eigenaardig, in ons bedrijf vraagt de baas dat IEDEREEN zou stemmen. Waarom ? Omdat hij dan een beter overzicht heeft van wat er leeft onder z'n mensen
De 2 grote vakbonden zijn bijna overal representatief.
(Werk jij zélf in een bedrijf als werknemer ?)

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 09:58   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Die stakingen zijn georganiseerd door & alleen voor de mensen die staken... d.w.z. 50plussers die eigenlijk helemaal niet meer willen werken, en gewoon op brugpensioen gaan zodat de anderen mogen opdraaien voor de schulden dat er werd opgebouwd door al dat deeltijds werken, pensioenities, en dergelijke brol.

Dergelijke egoistische haring bakt niet. De opkomst zal navenant zijn.
De core business van de vakbonden: de belangen van 50 plussers verdedigen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 11:55   #24
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan ben ik 1 van die 7.000.000 die hen die niet geeft. Misschien daarom dat die algemene stakingen steeds floppen tegenwoordig.
Hopelijk gaan de bazen in het bedrijf waar je werk wat "sleutelen" aan je verloning, de voordelen en rechten,... waarvan je meegeniet dankzij vakbondswerking. Ondankbare honden verdienen niet beter.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 16:40   #25
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Wat mij interesseert : als je niet stemt of ongeldig of blanco, is dat hetzelfde als bij pakweg federale verkiezingen ?
Maw. je signaal als werknemer wordt 5 minuten opgemerkt (oeh, nogal veel blanco en ongeldig), en daarna wordt er voor de volgende x jaar geen rekening mee gehouden ?

In dat geval vind ik blanco stemmen niet echt een goede zet.
Voor ABVV of ACV zou ik niet willen stemmen, die dieven hebben al genoeg gestolen met Arco en Ethias.
Oud 6 mei 2012, 19:34   #26
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wat mij interesseert : als je niet stemt of ongeldig of blanco, is dat hetzelfde als bij pakweg federale verkiezingen ?
Maw. je signaal als werknemer wordt 5 minuten opgemerkt (oeh, nogal veel blanco en ongeldig), en daarna wordt er voor de volgende x jaar geen rekening mee gehouden ?

In dat geval vind ik blanco stemmen niet echt een goede zet.
Voor ABVV of ACV zou ik niet willen stemmen, die dieven hebben al genoeg gestolen met Arco en Ethias.
Er is nog veel meer gestolen met de notionele intrest...

Oud 6 mei 2012, 21:22   #27
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Er is nog veel meer gestolen met de notionele intrest...

Wel ja, dus niet voor de huichelaars van het ABVV, die zelf notionele interest gebruiken als het hun uitkomt, en ook niet voor ACV, dat via Arco een gigantische hold-up op de belastingbetaler gepleegd heeft.
Blijft dus enkel nog ACLVB over of nog andere op sommige plaatsen, afhankelijk van de onderneming.

Maar wat gebeurt er als ik blanco stem of niet ga stemmen, en stel dat velen dat doen, zijn er dan minder afgevaardigden of zijn het er gewoon even veel en zijn het de mensen die wel stemmen die de verdeling daarvan bepalen ?
Ik wil wel afstraffen, maar als het is zoals bij parlementsverkiezingen dan voelen ze dat helemaal niet.
Oud 9 mei 2012, 22:08   #28
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Het aantal geldige stemmen staat los van het aantal afgevaardigden, dat laatste staat vast.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 10:23   #29
no body
Vreemdeling

Standaard

In de wet staat ook dat deelnemen aan de verkiezingen verplicht is (m.a.w. er is opkomstplicht voor
de werknemers). In praktijk zijn er echter geen sancties voor wie niet komt opdagen. De wet
formuleert de deelname als een verplichting om te verhinderen dat men een ‘overeenkomst’ zou
sluiten tussen werkgever en werknemers om in ruil voor bvb enkele verlofdagen geen sociale
verkiezingen te organiseren. Doordat de wet als een verplichting is geformuleerd kan men hier
contractueel niet van afwijken.

Mij zien ze daar zeker niet !!
no body is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 13:39   #30
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wel ja, dus niet voor de huichelaars van het ABVV, die zelf notionele interest gebruiken als het hun uitkomt, en ook niet voor ACV, dat via Arco een gigantische hold-up op de belastingbetaler gepleegd heeft.
Blijft dus enkel nog ACLVB over of nog andere op sommige plaatsen, afhankelijk van de onderneming.

Maar wat gebeurt er als ik blanco stem of niet ga stemmen, en stel dat velen dat doen, zijn er dan minder afgevaardigden of zijn het er gewoon even veel en zijn het de mensen die wel stemmen die de verdeling daarvan bepalen ?
Ik wil wel afstraffen, maar als het is zoals bij parlementsverkiezingen dan voelen ze dat helemaal niet.
In jouw situatie is het aangewezen om alle informatie te vragen bij de personeelsdienst van je bedrijf.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be