Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2012, 23:45   #21
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het is morsdood. Bij iedereen. Niemand, tenzij een marginale figuur als de waard van 't Blauwershof, wenst er zich mee te associëren.
Zelfs niet die Frans-Vlamingen die aan de Peene met een Leeuwevlag rondwandelen? .....Vreemd nietwaar.....!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 mei 2012 om 23:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 23:47   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zelfs niet die Frans-Vlamingen die aan de Peene met een Leeuwevlag rondwandelen? .....Vreemd nietwaar.....!
Neen. Scheiding herdenken, ok. Culturele banden aanhalen, ok. Taallessen met Belgische en Nederlandse leraren, ok.

Politieke samenwerking met de overkant, neen. Hereningsplannen koesteren, neen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 23:57   #23
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

En kijk waarop ik stoot als ik EUVO intik!

http://fvlinhetnederlands.actieforum...a-der-volkeren

De site van EUVO vind ik echter niet zo dadelijk....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 mei 2012 om 00:09.
Oud 6 mei 2012, 00:18   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En kijk waarop ik stoot als ik EUVO intik!

http://fvlinhetnederlands.actieforum...a-der-volkeren

De site van EUVO vind ik echter niet zo dadelijk....
EUVO heeft geen webstek. Zoeken zal dus niet veel opleveren...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 06:45   #25
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Een andere versie van de feiten, uit La Voix du Nord van 29/04/2012

La 36e marche flamande de la Peene perturbée hier par un énergumène

La 36e marche silencieuse commémorant la bataille de la Peene des 10 et 11 avril 1677, �* l'issue de laquelle une partie de la Flandre est devenue française, se déroulait hier après-midi entre Noordpeene et Zuytpeene, au pied de Cassel.

Ce rendez-vous annuel est organisé par le comité de la Peene, association locale qui s'attache aux traditions et au patrimoine. Mais les organisateurs doivent faire face �* la venue de participants pas vraiment désirés. Ils essayent de tirer prétexte de cette marche avec des drapeaux flamands pour tenter de faire passer leurs idées extrémistes.

Édouard Hugoo, secrétaire du comité, en est bien conscient, tout comme ses amis, mais « si on abandonne, ils vont prendre notre place. S'ils veulent un discours xénophobe et identitaire, qu'ils fassent leur marche ailleurs... »

Cris haineux

Il n'empêche que les bénévoles ne peuvent pas se débarrasser si facilement de marcheurs dont ils ne souhaitent pas la présence. C'était le cas hier, pour la troisième année consécutive, d'un citoyen belge flamand âgé de 75 ans, qui a perturbé par ses vociférations le discours final au pied du monument rappelant la bataille de la Peene. Il a dû être empoigné pour l'éloigner de la stèle et il a continué �* perturber la cérémonie par des cris.

Édouard Hugoo s'efforçait de rendre hommage �* Raf Seys, président d'honneur du comité, décédé le 25 février. C'est cet historien belge, amoureux de l'art et de la poésie, qui avait eu l'idée de cette marche avec quelques amis, après les fêtes du tricentenaire de la bataille. C'était d'autant plus déplaisant d'entendre les cris haineux d'un autre Belge tandis qu'un Français rendait hommage �* ce Belge remarquable sur le sol de France.

Des participants venus de Belgique flamande en étaient les premiers meurtris et présentaient ensuite spontanément leurs excuses aux organisateurs de la marche.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 07:52   #26
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Op zaterdag 28 april jl. werd tussen de Frans-Vlaamse dorpjes Noord- en Zuyd-Peene de jaarlijkse Mars aan de Peene gehouden ter herdenking van de Slag aan de Peene in 1677.

Toen de deelnemers bij de gedenknaald aankwamen, stond er een oudere man die met zijn Vlaamse vlag de menigte opwachtte. Hem werd door de voorzitter van het organiserende comité verzocht het monument te verlaten en zich te voegen bij de menigte op de dijk. De voorzitter was namelijk voornemens een in het Frans opgestelde verklaring voor te lezen. De Vlaming weigerde iedere medewerking, toonde zich onverzettelijk en vroeg op luide toon respect voor het Nederlands en dat het Nederlands zou gebruikt worden voor de toespraak. Het leidde tot ordinair duw- en trekwerk en meewarig gemompel vanuit de menigte op de dijk.

De voorzitter: "En neerlandais? Pas de possible, monsieur. Ici est la France!"
De Vlaming: "In het Nederlands, godverdomme! Gij hebt sinds 1946 de tijd gehad om Nederlands te leren en nog hebt gij het lef het Frans te gebruiken!"

Het kwam mij als aanwezige bij de Mars aan de Peene voor dat het incident voor de nodige tweespalt heeft geleid. Ik hoorde mensen om mij heen mompelen dat 'de man' een punt had, maar verder de ceremonie geweld aandeed. Wat is uw mening hierover?
Als ik het goed begrijp gaat het hier over en Vlaming die van zijn oren komt maken omdat die streek meer dan 300 jaar geleden van Vlaanderen werd losgerukt en dat de Vlaamse taal daar verdween?

Hoe zou u reageren indien in 'het mooiste dorp van Vlaanderen' tijdens een herdenking een Duitser met de Duitse vlag zou staan zwaaien en de herdenking ostentatief storen omdat de toespraak in het Nederlands zou gehouden worden? Die gemeente (vroeger graafschap) behoorde tot 1795 (dat is dus meer dan honderd jaar later dan slag van Peene) tot de Nederrijns-Westfaalse Kreits. Hetgeen nog zeer goed te horen is in de streektaal.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 08:51   #27
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Arrogant gedrag helpt niets vooruit in Frans-Vlaanderen. Laat dit een goede raad zijn van iemand die jarenlang met en in Frans-Vlaanderen werkzaam was.
Ik hield Everytime gewoon even een spiegel voor.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 11:40   #28
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
'Indien een zekere Frankrijk problemen heeft met het Nederlands, dan is dat het probleem van de Franstaligen, niet van de Nederlandstaligen. Het moet de Nederlandstaligen enkel maar aanzetten om meer naar Frans-Vlaanderen te trekken en daar Nederlands te spreken.'
Behalve dat Frankrijk een eentalig land is terwijl België een land met verschillende talen en culturen is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 13:42   #29
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Behalve dat Frankrijk een eentalig land is terwijl België een land met verschillende talen en culturen is.
Een zekere Frankrijk is een land met meerdere talen volgens mij. Baskisch, Bretons, Duits, Italiaans en...Nederlands. Het is niet mijn probleem dat een zekere Belgie die waarheid ontkent. Integendeel, ik denk dat het Nederlandstaligen enkel maar moet aanzetten om meer naar Frans-Vlaanderen te trekken en daar Nederlands te spreken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
... avec des drapeaux flamands pour tenter de faire passer leurs idées extrémistes.

... S'ils veulent un discours xénophobe et identitaire, ...

...les cris haineux d'un autre Belge .
De Vlaming als eeuwige 'racist' > FOUT

Citaat:
Des participants venus de Belgique flamande en étaient les premiers meurtris et présentaient ensuite spontanément leurs excuses aux organisateurs de la marche.

De Vlaming als eeuwige kruiper > GOED

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 mei 2012 om 13:46.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 14:41   #30
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Een zekere Frankrijk is een land met meerdere talen volgens mij. Baskisch, Bretons, Duits, Italiaans en...Nederlands. Het is niet mijn probleem dat een zekere Belgie die waarheid ontkent. Integendeel, ik denk dat het Nederlandstaligen enkel maar moet aanzetten om meer naar Frans-Vlaanderen te trekken en daar Nederlands te spreken.

De Vlaming als eeuwige 'racist' > FOUT

De Vlaming als eeuwige kruiper > GOED

In Frans-Vlaanderen spreekt er nog een heel kleine minderheid Frans-Vlaams, geen Algemeen Nederlands.
Oud 6 mei 2012, 15:28   #31
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Frans-Vlaanderen spreekt er nog een heel kleine minderheid Frans-Vlaams, geen Algemeen Nederlands.
Nederlands is een taal met veel registers.

Ik snap best dat een zekere Frankrijk en haar vrienden om politieke redenen het liever 'Vlaams' of zo noemen. Voor mij is het gewoon Nederlands.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 mei 2012 om 15:30.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 18:09   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Als forumtroll kan dat tellen!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Talen_in_Frankrijk

Frankrijk is een geheel van geannexeerde volkeren die allemaal het slachtoffer zijn geworden van een hard-core staatsnationalistisch kultuurimperialisme!

In het licht van bijvb. Défendre de cracher sur le sol et parler le bréton hetgeen vroeger in de Bretoense scholen hing is uw uitspraak toch wal sarkasme ten top.......

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 mei 2012 om 18:14.
Oud 6 mei 2012, 18:43   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

w

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 mei 2012 om 18:51.
Oud 6 mei 2012, 18:43   #34
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Voix du Nord Bekijk bericht
Mais les organisateurs doivent faire face �* la venue de participants pas vraiment désirés. Ils essayent de tirer prétexte de cette marche avec des drapeaux flamands pour tenter de faire passer leurs idées extrémistes.
1) Net alsof die organisatoren vies zijn aan Leeuwevlaggen....
2) Dus een Leeuwevlag - op Vlaamse bodem notabene - is een uiting van extremisme.....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Voix du Nord Bekijk bericht
Édouard Hugoo, secrétaire du comité, en est bien conscient, tout comme ses amis, mais « si on abandonne, ils vont prendre notre place. S'ils veulent un discours xénophobe et identitaire, qu'ils fassent leur marche ailleurs... »

"Identitaire", zei U ...?
http://www.alliance-regionale.org/40...ngementNom.htm

http://www.alliance-regionale.org/80.../Edito19_1.htm

Zierhier de tekst die, naar ik vermoed, elk jaar wordt voorgelezen aan het monument voor de gesneuvelden:
http://www.alliance-regionale.org/
Als discours identitaire kan dat nogal tellen, dacht ik zo......

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 mei 2012 om 18:52.
Oud 6 mei 2012, 18:56   #35
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Integendeel, ik denk dat het Nederlandstaligen enkel maar moet aanzetten om meer naar Frans-Vlaanderen te trekken en daar Nederlands te spreken.
Ge moogt graag meerijden volgend jaar om daar Nederlands te spreken.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 mei 2012 om 18:58.
Oud 6 mei 2012, 20:08   #36
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
EUVO heeft geen webstek. Zoeken zal dus niet veel opleveren...
Vreemd....

Kunt ge me het emailadres geven waar ik een proefnummer van hun tijdschrift kan aanvragen ?
Oud 6 mei 2012, 20:16   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is Vlaanderen een ééntalig gewest.
Oud 6 mei 2012, 21:08   #38
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
1) Net alsof die organisatoren vies zijn aan Leeuwevlaggen....
2) Dus een Leeuwevlag - op Vlaamse bodem notabene - is een uiting van extremisme.....

"Identitaire", zei U ...?
http://www.alliance-regionale.org/40...ngementNom.htm

http://www.alliance-regionale.org/80.../Edito19_1.htm

Zierhier de tekst die, naar ik vermoed, elk jaar wordt voorgelezen aan het monument voor de gesneuvelden:
http://www.alliance-regionale.org/
Als discours identitaire kan dat nogal tellen, dacht ik zo......
Notre Région, c’est la Flandre et non le « Nord Pas de Calais » des Jacobins, ni le « Chtiland » des incultes et des « déculturés ».

De haat tegenover de buren spuit ervan af. U mag er fier op zijn.
Oud 6 mei 2012, 21:19   #39
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp gaat het hier over en Vlaming die van zijn oren komt maken omdat die streek meer dan 300 jaar geleden van Vlaanderen werd losgerukt en dat de Vlaamse taal daar verdween?

Hoe zou u reageren indien in 'het mooiste dorp van Vlaanderen' tijdens een herdenking een Duitser met de Duitse vlag zou staan zwaaien en de herdenking ostentatief storen omdat de toespraak in het Nederlands zou gehouden worden? Die gemeente (vroeger graafschap) behoorde tot 1795 (dat is dus meer dan honderd jaar later dan slag van Peene) tot de Nederrijns-Westfaalse Kreits. Hetgeen nog zeer goed te horen is in de streektaal.
Allemaal veel Flamingantische commentaar. Gelul over Vlaamse rechten uit het verleden enz. Maar als je hen een spiegel voorhoudt wordt het plots muisstil aan de overkant.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 21:40   #40
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Notre Région, c’est la Flandre et non le « Nord Pas de Calais » des Jacobins, ni le « Chtiland » des incultes et des « déculturés ».

De haat tegenover de buren spuit ervan af. U mag er fier op zijn.

Nord Pas de Calais is toch een wangedrocht van een naam! Een naam die hun Zuid-Nederlandse roots miskent. Chti is een spotnaam gegeven door de Fransen aan voor hen 'kultuurlozen'. Wie haat wie kan men zich afvragen.

Wat ik zie is broederlijkheid met de buren. Toen we reeds in de auto zaten en wilden vertrekken tikte een Frans-Vlaminge, die mijn Belgische nummerplaat had opgemerkt, op mijn ruiten om me te bedanken dat we er waren. Zowaar een ontroerend moment....

Haat komt van het Franse staatsnationalisme, zie hierboven wat Jan beschreef. Hoe kunt ge nu begod de kaart trekken van een staatsnationalistisch en kultuurimperialistisch regime dat dat binnen zijn grenzen Kulturele Volkerenmoorden aanrichtte.
Frankrijk is immers een verzameling van geannexeerde volkeren die allemaal het slachtoffer werden van een centralistische staat. In geen enkel ander land werd zo een kulturele genocide gepleegd als in Frankrijk.
U mag fier zijn op La Grande Patrie! La douce France, wiens legers eeuwen en eeuwenlang de Vlamingen in die grensstreek hebben geterroriseerd.

Een beetje begrip voor de reaktie als die dan komt zou best op zijn plaats zijn.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 mei 2012 om 22:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be