Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2012, 14:42   #21
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Concurrentie is goed, vooral tussen staten
Concurrentie heeft voordelen en nadelen. Dat is een eerlijker uitspraak.
Aparte analyse van verschillende soorten concurrentie leidt tot verschillende uitspraken over hoe we met de verschillende soorten concurrentie het best om kunnen gaan.
Die 'vooral tussen staten' is iets wat ik heel sterk in vraag stel. Concurrentie tussen staten is net de concurrentie die desastreuze gevolgen heeft.

Citaat:
Hoe kunt ge daar nu tegen zijn vraag ik me af...
Omdat het er ons toe dwingt sociale politiek steeds verder af te bouwen, doordat we steeds concurrentieel moeten zijn, en doordat voor anderen hetzelfde geldt. Elke afbouw -elke slag in de concurrentiestrijd- heeft derhalve slechts een tijdelijk voordeel en een langdurig nadeel.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 19 mei 2012 om 14:43.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 15:27   #22
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld/...e-banken.dhtml

Voor al onze kwatongen die beweren dat de "rijken" bij ons worden weggepest: wat hiervan te denken...

Volgens mij is het hoog tijd voor een homogene Europese fiscaliteit, mekaar beconcurreren (al is het deze keer in ons voordeel...) is geen goed signaal.
Hollande is een middel aan het bedenken om ook Fransen die in het buitenland verblijven te kunnen belasten indien zij grote fortuinen bezitten/verdienen. Ik zou de verhuizende belastingsfraudeurs een forfaitaire som aanrekenen, berekend op hun vermoedelijke inkomsten. Het staat hen vrij die wel of niet te betalen, maar zo zij het niet doen worden zij opgepakt voor belastingsfraude zo gauw ze het Franse grondgebied betreden. Eventueel kan een opsporingsbevel ingediend worden bij Interpol.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 15:29   #23
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor al onze kwatongen die beweren dat de "rijken" bij ons worden weggepest: wat hiervan te denken...
Een onverwachte uitspraak van een VLD'er. Je bent toch wel een heel merkwaardige liberaal, hoor.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 15:32   #24
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
En mogen we ook weten waarom, mijnheer de topeconoom?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Een onverwachte uitspraak van een VLD'er. Je bent toch wel een heel merkwaardige liberaal, hoor.
Met zo'n vrienden heeft de 0vld geen vijanden nodig
Ze vernietigen zichzelf
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 15:33   #25
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld/...e-banken.dhtml

Volgens mij is het hoog tijd voor een homogene Europese fiscaliteit, mekaar beconcurreren (al is het deze keer in ons voordeel...) is geen goed signaal.
Ik dacht dat ondertussen toch al genoegzaam bekend was dat de écht rijken het in Belgique zo slecht niet hebben.

Het is al wat eronder zit die zich blauw betaalt. Laten we zeggen: iedereen die zijn inkomen grotendeels uit (legale) arbeid moet halen is in Belgique de pineut. Of die persoon nu daarbij netto nog 1000 of 5000 eur in de maand overhoud is van relatief weinig belang. Allebei worden ze compleet kaalgeplukt.

Dat gezegd zijnde pleit ik niet voor hogere (nominale) belastingen op de écht rijken. Ik pleit wel voor een serieuze vereenvoudiging van het belastingssysteem (schaf voor mijn part alle subsidies én aftrekposten af) en een serieuze daling van de nominale aanslagvoeten in de eerste plaats op belasting op inkomen maar wat mij betreft mag zeker ook de vennootschapsbelasting een stuk naar beneden.

Er kan genoeg gesaneerd worden aan de overheid.

Fundamenteel zou ik de oveheid heel erg ingekrompen willen zien. er zijn tal van dingen die mijns insziens simpelweg afgeschaft kunnen worden.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 19 mei 2012 om 15:34.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 15:40   #26
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Hollande is een middel aan het bedenken om ook Fransen die in het buitenland verblijven te kunnen belasten indien zij grote fortuinen bezitten/verdienen. Ik zou de verhuizende belastingsfraudeurs een forfaitaire som aanrekenen, berekend op hun vermoedelijke inkomsten. Het staat hen vrij die wel of niet te betalen, maar zo zij het niet doen worden zij opgepakt voor belastingsfraude zo gauw ze het Franse grondgebied betreden. Eventueel kan een opsporingsbevel ingediend worden bij Interpol.
Wel ja, stel dan ineens ook voor om mensen straffen te geven op vermoedelijke daden als je dan toch ineens bezig bent ..
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 15:41   #27
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik dacht dat ondertussen toch al genoegzaam bekend was dat de écht rijken het in Belgique zo slecht niet hebben.

Het is al wat eronder zit die zich blauw betaalt. Laten we zeggen: iedereen die zijn inkomen grotendeels uit (legale) arbeid moet halen is in Belgique de pineut. Of die persoon nu daarbij netto nog 1000 of 5000 eur in de maand overhoud is van relatief weinig belang. ...

Woord.

Er valt in Belgie dan ook nog veel te doen op het gebied van belastingen op kapitaal.

In elk geval een mooie reserve voor als de staatsschuld echt te ver oploopt.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 15:59   #28
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

De staat moet gewoon de moed hebben om zowel arbeid als kapitaal aan te pakken zonder al te veel gezever. Vakbonden kwaad dat de pensioenleeftijd omhooggaat? Niet wenen, het huidige systeem is gewoonweg niet in stand te houden. De babyboomers hadden maar meer kinderen moeten krijgen, nu moeten ze niet afkomen. Rijke eikels (reikels?) kwaad dat ze comparatief hoge belastingen moeten betalen? Niet wenen, alsof hun welvaart niet grotendeels te danken is aan de instituties, wetgeving, omkadering en mentaliteit van de samenleving waarin ze zich bevinden en/of zijn uit voortgesproten.

Nu is het natuurlijk zo dat de rijken het belangrijke voordeel hebben dat kapitaal heel mobiel is geworden in de huidige geglobaliseerde wereld, zoals dit artikel duidelijk aantoont. Maar in principe vind ik niet dat we zomaar moeten toegeven aan dergelijke chantage.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 19 mei 2012 om 16:00.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 18:03   #29
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wat ik vooral denk is dat we een VERLATINGSBELASTING moeten heffen, al wie belgie wil verlaten mag 35.000euro betalen voor zijn deel van de staatsschuld af te lossen.

Want kijk stel u voor: morgen verlaten er 9miljoen belgen, belgie, er blijven 1miljoen gepensioeneerde over, en 1miljoen allochtonen met 360miljard schulden... Hoe gaan die dat betalen??
Ik vermoed dat de gepensioneerden eerder weg zijn dan de rest.
De bruggepensioneerden moeten wel blijven en de allochtonen, gaan gewoon terug naar huis.
Wie blijft er dan over?
Brother Paul en brave Vlamingen en Walen die zich blijven kapot werken voor hun bazen en hun respectievelijke zakkenvullende, graaiende politici.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 18:30   #30
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Als het erop aankomt is de fantasie om nieuwe belastingen te bedenken bij sommige mensen onuitputtelijk, zeker als ze er zelf niet het slachtoffer van zijn en meestal er zelfs van profiteren.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 19:00   #31
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wat is er niet liberaal aan het harmoniseren van fiscaliteit op Europees niveau?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 19:04   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En onze topsporters verhuizen naar Monaco ...
misschie zijn de appartementjes allemaal verkocht ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 19:44   #33
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is er niet liberaal aan het harmoniseren van fiscaliteit op Europees niveau?
Laat daar uw hersentjes maar eens op werken jacky
Oud 19 mei 2012, 19:46   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat daar uw hersentjes maar eens op werken jacky
je zou geen concurrentie tussen staten meer hebbn
Oud 19 mei 2012, 19:49   #35
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je zou geen concurrentie tussen staten meer hebbn
In een unie is dat belachelijk.
Je krijgt dat de Amerikanen en de Chinezen niet uitgelegd.
Oud 19 mei 2012, 20:15   #36
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Njammie, fiscaliteit, daar wil ik wel mee over debatteren

Mijn ideale fiscale systeem komt eigenlijk de facto neer op een vlaktaks, maar dan wel eentje die rekening houdt met alle inkomsten (en daar knelt volgens mij het schoentje in het huidige systeem). Stel je een systeem voor waar inkomsten uit arbeid, dividenten, bonussen (of boni), intrest uit kapitaal, huren, ... samengeteld worden en de aanslagvoet voor de belastingplichtige wordt. Op dat totale bedrag wordt dan een bepaald vast percentage gehoffen en eventueel kan de staat beslissen om bepaalde vrijstellingen op die aanslagvoet toe te passen (bvb. energiebesparende maatregels).

Dit maakt dat de administratieve afhandeling van een dossier veel eenvoudiger verloopt, immers er zijn maar een beperkt aantal uitzonderingen op de regel (de vrijstellingen). De administratie kan zich dus voornamelijk bezig houden met het verifieren dat alle inkomsten ook aangegeven zijn of dus het opsporen van fiscale fraude.

Een dergelijk taxatie systeem laat toe om alle inkomsten te belasten en maakt dus ook een aantal omslachtige aanslagen zoals roerende en onroerende voorheffingen overbodig.

Iemand een andere mening of bemerkingen op het bovenstaande?
Oud 19 mei 2012, 20:24   #37
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Njammie, fiscaliteit, daar wil ik wel mee over debatteren

Mijn ideale fiscale systeem komt eigenlijk de facto neer op een vlaktaks, maar dan wel eentje die rekening houdt met alle inkomsten (en daar knelt volgens mij het schoentje in het huidige systeem). Stel je een systeem voor waar inkomsten uit arbeid, dividenten, bonussen (of boni), intrest uit kapitaal, huren, ... samengeteld worden en de aanslagvoet voor de belastingplichtige wordt. Op dat totale bedrag wordt dan een bepaald vast percentage gehoffen en eventueel kan de staat beslissen om bepaalde vrijstellingen op die aanslagvoet toe te passen (bvb. energiebesparende maatregels).

Dit maakt dat de administratieve afhandeling van een dossier veel eenvoudiger verloopt, immers er zijn maar een beperkt aantal uitzonderingen op de regel (de vrijstellingen). De administratie kan zich dus voornamelijk bezig houden met het verifieren dat alle inkomsten ook aangegeven zijn of dus het opsporen van fiscale fraude.

Een dergelijk taxatie systeem laat toe om alle inkomsten te belasten en maakt dus ook een aantal omslachtige aanslagen zoals roerende en onroerende voorheffingen overbodig.

Iemand een andere mening of bemerkingen op het bovenstaande?
Dit lijkt me een bijzonder efficiënt systeem.
Oud 19 mei 2012, 21:42   #38
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
denk jij nu echt dat californie en new york dezelfe belastingen ehbben ??
Oud 19 mei 2012, 22:12   #39
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Waalom niet sjakie? Plaat je geen engels? En wat hebben de chinezen hiel gvd mee te maken?
Veltelhet eens aan de glote mijnheel, zijn de taksen in alle staten gelijk?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 19 mei 2012 om 22:12.
Oud 19 mei 2012, 22:16   #40
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit lijkt me een bijzonder efficiënt systeem.
Nuja, de 0vld zit 13 jaar ononderbroken in de regering
Maar ge kunt moeilijk hervormen terwijl ge permanent voorovergebogen staat voor di rupette
Slecht voor de rug ook
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be