Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2012, 19:32   #21
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Misschien was een heel hand gewoon overweldigend te veel, en moeten onze politici zich voortaan beperken tot het geven van een vinger?
Yeps, volgende officieel bezoek vraagt onze minister : "Pull my finger".
Noteer: zou niet onbeleefder zijn dan wat die religieuzen doen, maar wel grappiger.
Oud 28 mei 2012, 23:09   #22
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Welke ellende wordt veroorzaakt doordat een man en een vrouw die niet met elkaar getrouwd zijn geen handen mogen schudden?
Dat is een zichtbare uiting van de discriminatie tegenover vrouwen bij joden, als het enkel dit zou zijn dan heb je misschien gelijk maar het is natuurlijk veel meer. Israel probeert wel alles om zich modern te tonen door bv de nadruk te leggen op hun levendige home-scéne maar dan heb je ook deze heerschappen die even erg zijn als moslim extremisten en ook in de regering zitten.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 00:17   #23
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb propere handen! Voor de tweede keer in mijn leven heeft een minister geweigerd om mijn hand te schudden omdat ik een vrouw ben. De eerst keer gebeurde dat bij een Iraanse minister en gisteren was dat het geval in Genève bij de Israëlische minister van Volksgezondheid. Deze fundamentalistische houding, gekoppeld aan een bepaalde opvatting over religie en vrouwen stoort mij hard'
Consequente houding van de minister. Er dienen geen uitzonderingen gemaakt voor bepaalde volkeren of religies. Het feit gebeurde trouwens in Genève, waar handschudden van vrouwen wel gebruikelijk is, en een vorm van elementaire beleefdheid is. De bezoeker dient zicht aan te passen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 02:12   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Allez, waar blijven nu al onze 'verdedigers van de vrouwenrechten'?
Op zoek naar een moslim vrees ik.
Oud 29 mei 2012, 06:34   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

In het soort landen waar ze moeilijk doen over vrouwen (niet alleen hun hand, tenzij om het af te hakken) doen ze heel wat minder moeilijk als het er om gaat handjes gevuld met geld aan te nemen.
Oud 29 mei 2012, 06:37   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is heel dit 'incident' bedoeld om het evenwicht te herstellen met het voorafgaande geval 'Turtelboom in Marrocco': "Zie je wel dat niet alleen de moslims vrouwonvriendelijk zijn, ook in Israël geven ze geen pootje."
Oud 29 mei 2012, 12:23   #27
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Volgens mij is heel dit 'incident' bedoeld om het evenwicht te herstellen met het voorafgaande geval 'Turtelboom in Marrocco': "Zie je wel dat niet alleen de moslims vrouwonvriendelijk zijn, ook in Israël geven ze geen pootje."
Dus de minister heeft dit incident uitgelokt? Train jij struisvogels misschien?
Oud 29 mei 2012, 12:49   #28
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Consequente houding van de minister. Er dienen geen uitzonderingen gemaakt voor bepaalde volkeren of religies. Het feit gebeurde trouwens in Genève, waar handschudden van vrouwen wel gebruikelijk is, en een vorm van elementaire beleefdheid is. De bezoeker dient zicht aan te passen.
Dat deze ontmoeting in Genève plaatsvond heeft geen enkel belang. Het gaat hier slechts om normen, niet om wetten, en aangezien het hier om een diplomatiek forum gaat, moet Zwitserland zich op het vlak van de omgangsnormen als een neutrale, accommoderende maagd opstellen.

In zo'n diplomatieke context geldt de formele gelijkwaardigheid van de partijen, die inhoudt dat met de gevoeligheden van de ander wordt rekening gehouden, en dat in restrictieve zin: de mogelijkheden zijn beperkt door de verboden aan beide kanten. Concreet: het is Onkelinx door haar cultuur of religie niet verboden géén hand te geven. Bijgevolg dwingt de Israëlische minister haar niet een eigen verbod te doorbreken.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 12:53   #29
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Dat is een zichtbare uiting van de discriminatie tegenover vrouwen bij joden, als het enkel dit zou zijn dan heb je misschien gelijk maar het is natuurlijk veel meer. Israel probeert wel alles om zich modern te tonen door bv de nadruk te leggen op hun levendige home-scéne maar dan heb je ook deze heerschappen die even erg zijn als moslim extremisten en ook in de regering zitten.
Of er veel meer is, is met betrekking tot die handdruk irrelevant. Ofwel is men daar om met elkaar te spreken, ofwel erkent men elkaar niet en dan hoeft men ook geen betrekkingen met elkaar aan te knopen.
Oud 29 mei 2012, 12:57   #30
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Concreet: het is Onkelinx door haar cultuur of religie niet verboden géén hand te geven. Bijgevolg dwingt de Israëlische minister haar niet een eigen verbod te doorbreken.
klopt volkomen.
Iemand een hand weigeren is in onze cultuur alleen maar een teken van misprijzen en wantrouwen, meer niet.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 15:40   #31
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat als iets gelijkaardigs met een moslim zou gebeurd zijn:

Citaat:
Turtelboom heeft inderdaad getoond dat ze het niet nodig acht dat men respectvol met haar omgaat.
Citaat:
Beschamend. Zowel het gedrag van die onbeschofte Marrokkaanse boer, als de reactie van die twee Belgische politici. Turtelboom had een schandaal moeten maken voor al de verzamelde journalisten. Haar verontwaardiging uitschreeuwen, die vent op zijn plaats zetten .
Citaat:
Al vind ik wel dat de Belgische staat (al was het maar via de media) protest moet aantekenen.
Citaat:
Geenstijl: Marokkaanse premier pist op Belgische vrouwen
Citaat:
En dan wil ze bij de gemeenteraadsverkiezingen opkomen in een stad die vergeven is van dat soort verrijkende koeltoer.
Citaat:
Annemie en Didier gaan dit nog lang op hun brood krijgen.
Hopelijk herdenkt de kiezer hen bij de volgende kiesronde.
Citaat:
Als hij maar de aandacht van de essentie van de zaak, de achterlijkheid van het op religieuze grond gestoelde gedachtegoed, kan afleiden.
Citaat:
Turtelboom (we zullen haar gewoon maar rechtstreeks met de achternaam benoemen) had in principe gewoon rustig moeten opstaan, gezegd hebben dat er op deze manier niet kan onderhandeld worden en de kamer gewoon orderlijk hebben verlaten.
en ook

Citaat:
De Marokkaanse premier had gelijk haar zo te behandelen.
Die was van Jo.

Maar in dit geval klinkt het:

Citaat:
het is Onkelinx door haar cultuur of religie niet verboden géén hand te geven. Bijgevolg dwingt de Israëlische minister haar niet een eigen verbod te doorbreken.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 mei 2012 om 15:43.
Oud 29 mei 2012, 16:20   #32
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Of er veel meer is, is met betrekking tot die handdruk irrelevant. Ofwel is men daar om met elkaar te spreken, ofwel erkent men elkaar niet en dan hoeft men ook geen betrekkingen met elkaar aan te knopen.
Als ik het goed heb begrepen, drukt deze man wel de hand van mannen maar niet van vrouwen.

Waarom drukt hij de hand dan niet van een vrouw? Hij dient een dilplomatische ontmoeting te zien als een diplomatische ontmoeting en het is helemaal uit den boze dat hij een onderscheid gaat maken op grond van geslacht. Een diplomatieke ontmoeting is een diplomatieke ontmoeting. Meer niet.

Een diplomatieke ontmoeting waar er onderscheid wordt gemaakt op grond van geslacht? Voor welke heilige? Waarom?

Ik dacht dat het op dat niveau volwassener en intelligenter aan toe ging. Echt waar.

De mensheid is een hopeloze zaak.

Een onderscheid maken op grond van geslacht in een diplomatieke ontmoeting staat gelijk met de fik steken in de rechten van de mens.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 17:01   #33
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Gewoon eens goed in zijn gezicht uitlachen, zorgen dat het op video staat, en rechtsomkeert maken.

Dat is de enige manier om de israeli's duidelijk te maken dat ze zich belachelijk maken als ze een superseksist uitkiezen om diplomaatje te gaan spelen.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 18:29   #34
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maar in dit geval klinkt het:
Het is je misschien niet opgevallen, maar geen van de citaten die je m.b.t. het geval-Turtelboom aanhaalt is van mijn hand. Ik begrijp derhalve niet wiens inconsequentie je probeert aan te tonen...
Oud 29 mei 2012, 18:39   #35
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Een onderscheid maken op grond van geslacht in een diplomatieke ontmoeting staat gelijk met de fik steken in de rechten van de mens.
U staat er kennelijk niet bij stil dat het ook in Vlaanderen de gewoonste zaak van de wereld is dat mannen elkaar de hand schudden terwijl vrouwen worden gekust. U mag mij altijd komen vertellen welke mensenrechten daarmee geschonden zijn.
Oud 29 mei 2012, 18:48   #36
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
klopt volkomen.
Iemand een hand weigeren is in onze cultuur alleen maar een teken van misprijzen en wantrouwen, meer niet.
Als iemand mij geen hand geeft, maar mij op een andere wijze begroet, beschouw ik dat niet als een teken van misprijzen. Soms word ik gekust, soms steekt iemand een hand op of knikt me zuinig toe: er wordt in elk geval gegroet en dat volstaat voor mij. Ik ben nog nooit op het idee gekomen van iemand te eisen dat hij/zij mij de hand drukt.

De Israëlische minister heeft ook helemaal niet geweigerd om Onkelinx te groeten. Integendeel, vanuit zijn optiek heeft hij Onkelinx juist met respect willen behandelen. In interculturele ontmoetingen kun je maar vreedzaam met elkaar omgaan als je niet alleen weet wat iets betekent binnen je eigen cultuur, maar ook begrijpt wat datzelfde betekent in een andere cultuur. Dat vergt natuurlijk een zekere kennis en empathie, een wikken en wegen, wat balanceren op een slappe koord, kortom... diplomatie.

Je moet je eigen onkunde op dat vlak niet tot norm verheffen, Circe.
Oud 29 mei 2012, 18:50   #37
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als iemand mij geen hand geeft, maar mij op een andere wijze begroet, beschouw ik dat niet als een teken van misprijzen. Soms word ik gekust, soms steekt iemand een hand op of knikt me zuinig toe: er wordt in elk geval gegroet en dat volstaat voor mij. Ik ben nog nooit op het idee gekomen van iemand te eisen dat hij/zij mij de hand drukt.

De Israëlische minister heeft ook helemaal niet geweigerd om Onkelinx te groeten. Integendeel, vanuit zijn optiek heeft hij Onkelinx juist met respect willen behandelen. In interculturele ontmoetingen kun je maar vreedzaam met elkaar omgaan als je niet alleen weet wat iets betekent binnen je eigen cultuur, maar ook begrijpt wat datzelfde betekent in een andere cultuur. Dat vergt natuurlijk een zekere kennis en empathie, een wikken en wegen, wat balanceren op een slappe koord, kortom... diplomatie.

Je moet je eigen onkunde op dat vlak niet tot norm verheffen, Circe.
Maar onze cultuur is toch superieur.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 19:20   #38
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

De logica van de islamofoben volgend zou dit moeten betekenen dat het jodendom een religie van onderdrukking, repressie en achterlijkheid is...
Gelukkig weten de meeste mensen wel beter.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 15:10   #39
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
U staat er kennelijk niet bij stil dat het ook in Vlaanderen de gewoonste zaak van de wereld is dat mannen elkaar de hand schudden terwijl vrouwen worden gekust. U mag mij altijd komen vertellen welke mensenrechten daarmee geschonden zijn.
Dat is een heel correcte observatie die u maakt. Ik vraag me ook af waarom dat kussen erbij moet. Een diplomatisch toegevinkje naar vrouwen toe omdat ze zich op glad ijs begeven? Ik denk dat vrouwen met voldoende intellectuele bagage etcetera daar echt niet op zitten te wachten. Stel dat een politica geen hand zou geven aan een mannelijke politicus? Dan zijn de poppen wel aan het dansen, vermoed ik. Dan wordt dat meteen een politiek statement.
Er zal nooit heisa komen als een vrouw niet wordt gekust. Maar weigeren om een vrouw de hand te schudden kan geïnterpreteerd worden als het afwijzen van de functie en het mandaat. En dan gaat het veel verder.

In diplomatie en in de politiek in het algemeen gaat het er niet om welk geslacht iemand heeft, maar wel om de functie die iemand bekleedt, of het mandaat dat iemand heeft. Zo zou het moeten zijn. In de praktijk echter...
Als iemand dus een hand weigert te geven aan een vrouw met een belangrijke functie in een ontmoeting, dan weet je dus welk vlees je in je kuip hebt en op welke schaal (van 1 tot 10) van intellectuele rijpheid je zo iemand kan plaatsen. Die krijgt van mij 3 op 10.

Stel dat een man een man weigert de hand te drukken. Dan is alles zo klaar als een klontje. Als een vrouw een man weigert de hand te drukken, dan is er een politieke rel op politiek vlak dan en dan heeft ze in feite het diplomatieke overboord gegooid.
Als een man een vrouw weigert de hand te drukken dan is het heel verwarrend. De meningen zijn dan meteen verdeeld. Dat is er teveel aan.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 15:46   #40
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
De logica van de islamofoben volgend zou dit moeten betekenen dat het jodendom een religie van onderdrukking, repressie en achterlijkheid is...
Gelukkig weten de meeste mensen wel beter.
Als ik zie wat ze in het middenoosten uitspoken vind ik ze nu niet echt beter dan de islamisten of de VS, eigenlijk ook een bende achterlijke extremisten die denken dat ze recht hebben op alles.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be