Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2012, 14:00   #21
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dit niet zo evident. Waarom zouden de Vlamingen dit moeten?
Is men aan de andere kant van de taalgrens niet met voldoende capaciteiten behept om meertalig te zijn misschien?

Ik spreek in Brussel NOOIT Frans. ik laat zelfs een garçon van het naburige terrasje opdraven omdat ik 43 euro's niet in het frans versta en mijn leesbril niet bijheb om de rekening te lezen.

Ik sta op als ik "mag ik de rekening aub" vraag en de kelner antwoordt "je ne comprends pas", want dat begrijp ik als "graag gedaan mevrouw, vandaag is het gratis". als iemand die na één week verlof in Spanje al netjes "la quenta por favor" kan vragen, verwacht ik minstens van een KELNER in een Brussels restaurant dat ze de mantra "mag ik de rekening aub" vanbuiten leren voordat ze worden aangeworven.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 2 juni 2012 om 14:02.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 14:59   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Indien de jongeren minder en minder Frans leren dan denk ik dat dit de kloof tussen Franstaligen en Nederlandstaligen alleen maar zal vergroten
Ze kunnen beide engels leren. Dan verstaan ze elkaar misschien terug. Engels is nu trouwens toch al de tweede taal in wallonie.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 15:07   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat ik dus denk dat de politieke gevolgen zijn:

de jonge, actueel en komende beloftevolle politiekers die zouden afkomstig zijn uit andere streken dan Brussel of dicht bij de taalgrens, hebben onvoldoende Frans geleerd op school;
gebruiken ook amper het Frans, want al hun vergaderingen, voorbereidingen intern de partijen gebeuren in de eigen taal;
alle geschreven documenten in het parlement worden tweetalig ter beschikking gesteld;
enkel de tussenkomsten van de Franstalige parlementairen horen ze in het Frans ...

... gaan binnenkort amper nog regeringsonderhandelingen kunnen voeren.
Amper nog overleg plegen binnen de federale regering, of tussen de deelstaatregeringen;
Amper nog overleg kunnen plegen met ambtenaren die eentalig Franstalig zouden zijn ....

Dat 'euh-fenomeen' zal een uitdroging van politiek b. teweeg brengen. Op langere termijn weliswaar. Sluipend, maar zeker en gestaag !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 15:17   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'Instapniveau Frans op een dieptepunt'

Krant van vandaag 19 september:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120919_115

Wij herhalen: er zijn geen b. meer straks, want de tweetaligheid Nederlands-Frans zal nog amper bestaan.

Citaat:
Het instapniveau Frans van nieuwe studenten aan de Universiteit Antwerpen (UA) bereikt een dieptepunt. De universiteit baseert zich op de scores van de afgelopen 27 jaar bij de onthaaltesten.

'Tijdens de propedeuse Frans (noem het een inloopcursus, red) proberen we enkele lacunes inzake Franse taalvaardigheid te verhelpen en de studenten inzicht te geven in het niveau van hun taalcompetentie Frans', zegt prof. dr. Alex Vanneste, gewoon hoogleraar Franse taalkunde en Franse taalvaardigheid.

'De deelnemers slagen er de laatste vijf jaar echter niet langer in om vooruitgang te boeken. Waar studenten in 1986, de eerste propedeuse, bij het begin van de week startten met een niveau van bijna 60 procent, is dit in 2012 nog maar 36,3 procent. Aan het einde van de jaren tachtig slaagden de studenten er bovendien nog in om tijdens de propedeuse een vooruitgang te boeken van nagenoeg 20 procent, terwijl die nu nog maar 16,2 procent bedraagt.'

Volgens Vanneste zorgt het alomtegenwoordige Engels ervoor dat de interesse voor andere talen zoals Frans en Duits sterk vermindert.

Ook de communicatievaardigheden van de studenten worden slechter, aldus de UA.

'De zogenaamde communicatieve aanpak heeft de voorbije decennia de indruk gewekt dat een vreemde taal leren gemakkelijk is', oordeelt Vanneste. 'Frans is echter een grammaticaal veeleisende taal, waarvan de pedagogie een gestructureerde en systematische aanpak vergt.'

'We moeten naar een doeltreffend geplande organisatie van het taalonderwijs gaan, die een combinatie inhoudt van een gestructureerde en van een communicatieve aanpak', besluit Vanneste.

Ook vorig jaar luidde de professor de alarmbel over de kennis van het Frans. 'Het eerste jaar van wat vroeger Romaanse heette, is een verloren jaar geworden. Ik moet stof geven die 25 jaar geleden gewoon gekend was na de humaniora,' luidde het toen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 19 september 2012, 15:43   #25
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
De kloof groeit niet door een mindere talenkennis, want het probleem in/met België is geen taalprobleem. Het is eigenlijk zelfs geen financieel probleem, het is een deficit aan democratie en daaruit volgend een gebrek aan politieke en financiële verantwoordelijkheid.

Les bons Belges (Franstalige politici/machtsbasis) willen niet dat de Vlamingen dominant zijn in dit land, terwijl ze zelf zo'n 100 jaar geleden niet alleen dominant waren maar zelfs de Vlamingen rechtuit domineerden.
Dit is waar BE verschilt van andere meertalige landen zoals Zwitserland, Luxemburg, Finland... daar worden, indien talen politiek iets uitmaken, wel minderheden beschermd tegen een totaal gedomineerd worden door de meerderheid, maar het laat nog steeds toe dat de meerderheid dominant kan zijn.

En vele naïeve brave Vlaamse Belgen zullen nog wel meemaken dat Franstalige politici geen problemen zullen hebben met domineren eenmaal ze weer kunnen.

Als de 'kloof' dus groter wordt dan is dat omdat er minder Vlamingen, minder 'slaafs' en braaf zijn. Omdat er een beetje meer Vlamingen een beetje meer de macht willen waar ze op basis van aantal en economie aanspraak mogen op maken.
Geen spelt tussen te krijgen.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 16:39   #26
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat dat veel politieke gevolgen gaat hebben, aangezien de gemiddelde Vlaming nu al niet de minste voeling heeft met het Franstalige landsgedeelte. En het is ook helemaal niet gezegd dat een gebrek aan contact met 'de landgenoten' automatisch leidt tot een meer negatieve visie op België, vaak is net het omgekeerde het geval - zeker in en rond Brussel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Het is tegenwoordig al een mirakel als Franstalige jongeren een zin kunnen schrijven in het Frans zonder gigantisch de mist in te gaan.
Dat lijkt mij ook. Als je de commentaren op de site van de Standaard vergelijkt met die op de site van Le Soir (toch een vergelijkbaar doelpubliek), vind ik dat Vlamingen nog beter Nederlands schrijven dan Franstaligen Frans. Ze maken vooral fouten tegen de werkwoordsvervoegingen en de overeenkomst tussen adjectief en zelfstandig naamwoord. Dat komt ervan als je taal zo niet-fonetisch is.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 17:34   #27
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Geen SPELT tussen te krijgen.
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 17:39   #28
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het is tegenwoordig al een mirakel als Franstalige jongeren een zin kunnen schrijven in het Frans zonder gigantisch de mist in te gaan.

Volledig mee eens,soms vraagt men me van iets in het frans te vertalen naar nederlands.Omgekeerd ook al gezien,om bv op vakantie te gaan naar Frankrijk.
Stuurde mail op en krijg niets terug is het antwoord,natuurlijk niet,je moet het soms echt ontcijferen.

Grappig is wel van Turtelboom frans te horen praten,waar die dat leerde is een raadsel.
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 18:25   #29
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Proficiat, u wint de prijs voor het meest debiele idee van de maand.

Als we iets niét moeten doen, is het nog meer Engels gebruiken dan nu reeds het geval is.
Zolang de Vlaamse politiekers in het Frans onderhandelen met de franstaligen zullen wij verneukt worden.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 19:27   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cairn Bekijk bericht
Volledig mee eens,soms vraagt men me van iets in het frans te vertalen naar nederlands.Omgekeerd ook al gezien,om bv op vakantie te gaan naar Frankrijk.
Stuurde mail op en krijg niets terug is het antwoord,natuurlijk niet,je moet het soms echt ontcijferen.

Grappig is wel van Turtelboom frans te horen praten,waar die dat leerde is een raadsel.
Dat intrigeerde me. Dus even gegoegeld en gevonden dat ze een antwoord las op vragen in de senaat.

Besluit: ze is potdomme de halfzus van Di Rupo.
Wellicht of mogelijk verstaat ze zeer goed Frans, maar ik zie ze niet in het Frans onderhandelen.

.

Oud 19 september 2012, 19:40   #31
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Zolang de Vlaamse politiekers in het Frans onderhandelen met de franstaligen zullen wij verneukt worden.
De absolute verplichting om een taal als tweede taal aan te leren die je in het dagelijkse leven zelden of nooit gebruikt zorgt ervoor dat je die voldoende kent om er een basisgesprek mee te voeren, maar ze onvoldoende beheerst om er met een moedertaalspreker een volwaardige discussie mee te voeren. Waardoor de Vlaming in een conversatie met Franstaligen doorgaans het gesprek zal ondergaan (inderdaad, met de nadruk op het eerste deel van het woord).
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 19:48   #32
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je spreekt misschien vele talen, maar je leest niet goed.

Het gaat om de realiteit dat jongere Vlamingen eer Engels gericht zijn, waar dit vroeger Frans gericht was; waardoor onder meer jonge politiekers - naar mijn bescheiden mening - amper nog contacten hebben met Franstalige politiekers.
Het gaat om de politieke gevolgen daarvan.

Wat zit gij nu te leuteren of dat een mooie taal is of niet ?
Waar in het verhaal hoort het thuis dat native speakers van kleine talen gemakkelijker meertalig worden ? Het is waar wat je zegt, maar het heeft nul komma nul uitstaans met de draad.

Wat heeft het er mee te maken dat drie vier Franstalige politiekers zich uit de slag kunnen trekken in het Vlaams ? Enne dat zij meer of minder respect zouden verdienen dan eenderwelke andere tweetalige ?
Of dat gij misprijzen hebt voor Franstaligen die wel belgicisten zijn, maar weigeren van moeite te doen om Vlaams te leren. Je hebt gelijk, daar niet van, maar wat brengt het bij aan het onderwerp van de draad ?

Allez, zoudt ge nu eens moeite willen doen om jouw gedacht te zeggen over de politieke gevolgen van jonge parlementairen die wel of geen contacten onderhouden of kunnen onderhouden met politiekers aan de overkant van de taalgrens ?
Gelukkig maar dat die franstaligen zoals Wathelet, Magnette en Deleuze géén "Vlaams" spreken. Veel vlamingen zouden moeite hebben om hen te begrijpen. Want wélk "Vlaams" zouden ze dan moeten spreken? Aantwaarps? West-Vlamsch? Uust-Vloms? Broabants? Lèièimbeueurgs?
Oud 19 september 2012, 19:50   #33
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gelukkig maar dat die franstaligen zoals Wathelet, Magnette en Deleuze géén "Vlaams" spreken. Veel vlamingen zouden moeite hebben om hen te begrijpen. Want wélk "Vlaams" zouden ze dan moeten spreken? Aantwaarps? West-Vlamsch? Uust-Vloms? Broabants? Lèièimbeueurgs?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 19:58   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De doorsnee Vlaming begrijpt wel degelijk algemeen Nederlands, ondanks wat de BUB-UNIE-... (vul in) wil laten verstaan.
Oud 19 september 2012, 20:34   #35
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u leest wel vaker zinnen van Franstalige jongeren ?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 20:37   #36
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de jeugd bedoel ik wel degelijk de 'politieke jongeren'.

De praktijk wijst uit dat de kennis van de Franse taal door jonge Vlamingen fameus achteruit gegaan is.
Hoe dit komt, is een andere discussie. (schoolse opleiding, gerichtheid op Anglosaksische cultuur ...).

Maar welke zijn de politieke gevolgen van die vaststelling?

Welke parlementair van minder dan 40 jaar onderhoudt contacten met een Franstalige parlementair ?
Spreken zij nog met mekaar ?

Zijn ze allemaal in staat om, zoals het Weverke en Bezientje, om op korte tijd het Frans onder de knie te krijgen ?
En zijn ze of blijven ze bereid te accepteren dat alle discussies op politiek vlak dan in de andere taal gebeuren ?

Gasten gelijk een Crombez hebben het Frans nog geleerd omdat ze op kabinetten wel moesten ...

Mijn stelling:
naast de verdamping van b. (dit is de geruisloze bevoegdheidsoverdracht - als een opdrogende waterplas, naar boven toe, naar de EU toe, voor flink wat zaken die inderdaad op dat niveau behandeld moeten worden),
is de gebrekkige talenkennis ook een element.

Het 'euh-'fenomeen.
("Je trouve que, ... euh ....)

Simpel te verklaren.
Wellicht zijn de vlaamsnationamistische politiekers van slechte wil en weigeren ze gewoon Frans te leren/spreken ?
Misschien zijn de vlaamsnationalistische politiekers dommer geworden en kunnen ze het gewoon niet ?

Meer moet u daar niet achter zoeken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 22:08   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Simpel te verklaren.
Wellicht zijn de vlaamsnationamistische politiekers van slechte wil en weigeren ze gewoon Frans te leren/spreken ?
Misschien zijn de vlaamsnationalistische politiekers dommer geworden en kunnen ze het gewoon niet ?

Meer moet u daar niet achter zoeken.
Moet jij eens een lijstje maken van actueel populaire stemmenkanonnen van politiekers en hun kennis van het Frans.
Begin maar met het Weverke.

Trouwens, hoe zit het met jezelf?
Vlot met de subjonctif in de spreektaal, met de passé simple, met tout in al zijn gedaantes ... ?
Ik vermoed: geen kwart zin zonder te blokkeren. Zelfs niet in de domeinen waar je professioneel werkzaam in bent.

.

Oud 19 september 2012, 22:09   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De praktijk wijst uit dat de kennis van de Franse taal door jonge Vlamingen fameus achteruit gegaan is.
Hoe dit komt, is een andere discussie. (schoolse opleiding, gerichtheid op Anglosaksische cultuur ...).
Welke referentie neemt daar dan bij? De generatie onder de Vlamingen die nog in het Frans heeft gestudeerd? Of de generatie die nog Frans hoorde te kennen om sociaal-economisch aan de bak te komen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 22:25   #39
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke referentie neemt daar dan bij? De generatie onder de Vlamingen die nog in het Frans heeft gestudeerd? Of de generatie die nog Frans hoorde te kennen om sociaal-economisch aan de bak te komen?
De referentie die men op verschillende manieren toepast binnen bedrijven waar men al veel langer gemerkt heeft dat de kennis van het Frans bij Vlaamse jongeren zeer snel, heel slecht is achteruit gegaan. Het is vandaag de dag steeds meer een reden om die jongeren niet meer aan te nemen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 22:38   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De referentie die men op verschillende manieren toepast binnen bedrijven waar men al veel langer gemerkt heeft dat de kennis van het Frans bij Vlaamse jongeren zeer snel, heel slecht is achteruit gegaan. Het is vandaag de dag steeds meer een reden om die jongeren niet meer aan te nemen.
"Die jongeren". Stelt u nu dat men geen jonge Vlamingen meer aanneemt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be