![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik spreek in Brussel NOOIT Frans. ik laat zelfs een garçon van het naburige terrasje opdraven omdat ik 43 euro's niet in het frans versta en mijn leesbril niet bijheb om de rekening te lezen. Ik sta op als ik "mag ik de rekening aub" vraag en de kelner antwoordt "je ne comprends pas", want dat begrijp ik als "graag gedaan mevrouw, vandaag is het gratis". als iemand die na één week verlof in Spanje al netjes "la quenta por favor" kan vragen, verwacht ik minstens van een KELNER in een Brussels restaurant dat ze de mantra "mag ik de rekening aub" vanbuiten leren voordat ze worden aangeworven.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 2 juni 2012 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze kunnen beide engels leren. Dan verstaan ze elkaar misschien terug. Engels is nu trouwens toch al de tweede taal in wallonie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik dus denk dat de politieke gevolgen zijn:
de jonge, actueel en komende beloftevolle politiekers die zouden afkomstig zijn uit andere streken dan Brussel of dicht bij de taalgrens, hebben onvoldoende Frans geleerd op school; gebruiken ook amper het Frans, want al hun vergaderingen, voorbereidingen intern de partijen gebeuren in de eigen taal; alle geschreven documenten in het parlement worden tweetalig ter beschikking gesteld; enkel de tussenkomsten van de Franstalige parlementairen horen ze in het Frans ... ... gaan binnenkort amper nog regeringsonderhandelingen kunnen voeren. Amper nog overleg plegen binnen de federale regering, of tussen de deelstaatregeringen; Amper nog overleg kunnen plegen met ambtenaren die eentalig Franstalig zouden zijn .... Dat 'euh-fenomeen' zal een uitdroging van politiek b. teweeg brengen. Op langere termijn weliswaar. Sluipend, maar zeker en gestaag !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Instapniveau Frans op een dieptepunt'
Krant van vandaag 19 september: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120919_115 Wij herhalen: er zijn geen b. meer straks, want de tweetaligheid Nederlands-Frans zal nog amper bestaan. Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk niet dat dat veel politieke gevolgen gaat hebben, aangezien de gemiddelde Vlaming nu al niet de minste voeling heeft met het Franstalige landsgedeelte. En het is ook helemaal niet gezegd dat een gebrek aan contact met 'de landgenoten' automatisch leidt tot een meer negatieve visie op België, vaak is net het omgekeerde het geval - zeker in en rond Brussel.
Dat lijkt mij ook. Als je de commentaren op de site van de Standaard vergelijkt met die op de site van Le Soir (toch een vergelijkbaar doelpubliek), vind ik dat Vlamingen nog beter Nederlands schrijven dan Franstaligen Frans. Ze maken vooral fouten tegen de werkwoordsvervoegingen en de overeenkomst tussen adjectief en zelfstandig naamwoord. Dat komt ervan als je taal zo niet-fonetisch is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Volledig mee eens,soms vraagt men me van iets in het frans te vertalen naar nederlands.Omgekeerd ook al gezien,om bv op vakantie te gaan naar Frankrijk. Stuurde mail op en krijg niets terug is het antwoord,natuurlijk niet,je moet het soms echt ontcijferen. Grappig is wel van Turtelboom frans te horen praten,waar die dat leerde is een raadsel. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Zolang de Vlaamse politiekers in het Frans onderhandelen met de franstaligen zullen wij verneukt worden.
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Besluit: ze is potdomme de halfzus van Di Rupo. Wellicht of mogelijk verstaat ze zeer goed Frans, maar ik zie ze niet in het Frans onderhandelen. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De absolute verplichting om een taal als tweede taal aan te leren die je in het dagelijkse leven zelden of nooit gebruikt zorgt ervoor dat je die voldoende kent om er een basisgesprek mee te voeren, maar ze onvoldoende beheerst om er met een moedertaalspreker een volwaardige discussie mee te voeren. Waardoor de Vlaming in een conversatie met Franstaligen doorgaans het gesprek zal ondergaan (inderdaad, met de nadruk op het eerste deel van het woord).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() u leest wel vaker zinnen van Franstalige jongeren ?
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Simpel te verklaren. Wellicht zijn de vlaamsnationamistische politiekers van slechte wil en weigeren ze gewoon Frans te leren/spreken ? Misschien zijn de vlaamsnationalistische politiekers dommer geworden en kunnen ze het gewoon niet ? Meer moet u daar niet achter zoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Begin maar met het Weverke. Trouwens, hoe zit het met jezelf? Vlot met de subjonctif in de spreektaal, met de passé simple, met tout in al zijn gedaantes ... ? Ik vermoed: geen kwart zin zonder te blokkeren. Zelfs niet in de domeinen waar je professioneel werkzaam in bent. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke referentie neemt daar dan bij? De generatie onder de Vlamingen die nog in het Frans heeft gestudeerd? Of de generatie die nog Frans hoorde te kennen om sociaal-economisch aan de bak te komen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() De referentie die men op verschillende manieren toepast binnen bedrijven waar men al veel langer gemerkt heeft dat de kennis van het Frans bij Vlaamse jongeren zeer snel, heel slecht is achteruit gegaan. Het is vandaag de dag steeds meer een reden om die jongeren niet meer aan te nemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |