Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2012, 22:08   #21
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Het is een walgelijke verkrachting van de Grondwet vanwege de regering en de groenen. Hoe men het ook draait of keert.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2012, 22:13   #22
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het is een walgelijke verkrachting van de Grondwet vanwege de regering en de groenen. Hoe men het ook draait of keert.
Jij als belgicist in hart en nieren zal daar wel niet te zwaar aan tillen vermoed ik...
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2012, 22:21   #23
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Jij als belgicist in hart en nieren zal daar wel niet te zwaar aan tillen vermoed ik...
De B.U.B. was de eerste partij die deze grondwetsschending gispte en de parallel met Hongarije trok.
Oud 15 juni 2012, 22:48   #24
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De B.U.B. was de eerste partij die deze grondwetsschending gispte en de parallel met Hongarije trok.
Ere wie ere toekomt

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2012, 22:53   #25
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik ben het met u eens en oneens.

Het is waar dat een grondwetsartikel niet ongrondwettelijk kan zijn. Dat is ook de redenering die de PS en haar satellietpartijen nu volgen om een resem discriminerende maatregelen rechtstreeks in de grondwet in te schrijven, waar die eigenlijk helemaal niet thuishoren.

Een grondwetsherziening echter kan dat wel zijn. Men is daar nog steeds gebonden aan alle van kracht zijnde artikels.

In die context stelt u verder dat volgens u de overgangsbepaling niet de letter van art 187 schendt, en dat derhalve ook "Dit artikel is voor deze legislatuur niet van toepassing" geen schorsing van dat artikel inhoudt. Daar moet ik het nadrukkelijk oneens blijven. Ik kan me niet voorstellen welke andere vorm een schorsing van een artikel zou aannemen.
Ik ben het met u eens dat een grondwetsherziening gebonden is aan alle op het ogenblik van de herziening van kracht zijnde regels, en derhalve, zo de herziening in strijd is met bedoelde regels, dat deze op zich wel degelijk ongrondwettelijk kan zijn. Evenwel, van zodra een herzien grondwetsartikel door de volksvertegenwoordiging (meer precies, door de federale wetgevende macht) bij de daartoe voorziene meerderheid wordt aangenomen, is dat artikel uiteraard grondwettelijk.

Ik kan u niet volgen waar u het hebt over “Dit artikel is voor deze legislatuur niet van toepassing”. Waar vindt u deze tekst in de aan Art. 195GW toegevoegde overgangsbepaling ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2012, 23:02   #26
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik ben het met u eens dat een grondwetsherziening gebonden is aan alle op het ogenblik van de herziening van kracht zijnde regels, en derhalve, zo de herziening in strijd is met bedoelde regels, dat deze op zich wel degelijk ongrondwettelijk kan zijn. Evenwel, van zodra een herzien grondwetsartikel door de volksvertegenwoordiging (meer precies, door de federale wetgevende macht) bij de daartoe voorziene meerderheid wordt aangenomen, is dat artikel uiteraard grondwettelijk.

Ik kan u niet volgen waar u het hebt over “Dit artikel is voor deze legislatuur niet van toepassing”. Waar vindt u deze tekst in de aan Art. 195GW toegevoegde overgangsbepaling ?
In normale landen is dat wel zo, maar hier is een land waar een meerderheid geen hervormingen mag stemmen als die meerderheid Vlaams is (dankzij grondwetgrendels), maar waar een regering met een Vlaamse minderheid wel de grondwet kan veranderen. Na de grondwetswijziging zijn er nog altijd grove verschillen tussen rechten van Franstaligen en Nederlandstaligen in de verschillende regio's. Da's toch allemaal niet normaal.
Oud 15 juni 2012, 23:05   #27
BWarrior

Standaard

Artikel 195, 2de lid wordt opgeschort. Dat is in strijd met artikel 187. Vandaar dat het een grondwetsfraude is.
Oud 15 juni 2012, 23:12   #28
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Artikel 195, 2de lid wordt opgeschort. Dat is in strijd met artikel 187. Vandaar dat het een grondwetsfraude is.
U hebt het wellicht over de bepaling "Deze overgangsbepaling is geen verklaring in de zin van artikel 195, tweede lid." Dat is uiteraard geen opschorting van Art. 195 2e lid.

Indien u het evenwel over een andere bepaling hebt, wil svp precies aangeven welke dit is en waar u deze in de Belgische grondwet vindt. Dank bij voorbaat.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 15 juni 2012 om 23:17.
Oud 15 juni 2012, 23:16   #29
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In normale landen is dat wel zo, maar hier is een land waar een meerderheid geen hervormingen mag stemmen als die meerderheid Vlaams is (dankzij grondwetgrendels), maar waar een regering met een Vlaamse minderheid wel de grondwet kan veranderen. Na de grondwetswijziging zijn er nog altijd grove verschillen tussen rechten van Franstaligen en Nederlandstaligen in de verschillende regio's. Da's toch allemaal niet normaal.
Ik kan uw stelling zeer goed volgen, doch dat doet niets af aan het besproken principe. Ik heb evenwel zelf op dit forum reeds meermaals aangevoerd dat uw Belgische grondwet aspecten inhoudt die totaal niet beantwoorden aan de universele regels der democratie.
Oud 16 juni 2012, 06:28   #30
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Heeft iemand daar al iets over gevonden op andere web-stekken dan die van De Standaard, waar Meneer Verheirstraeten even mag glunderen met zijn 'recht op schending'?

Ik heb zopas de web-stek van De Morgen en De Redactie (VRT) bekeken, en daar vond ik alvast niks terug. Vreemd? Of niet?

Edit: op de web-stek van Le Soir vond ik evenmin iets terug. Het artikel op de web-stek van La Libre Belgique lijkt een vertaling van het artikel op de web-stek van De Standaard. Of zou het andersom zijn geweest?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 16 juni 2012 om 06:39.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2012, 10:23   #31
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

Neutr-On had ook een klacht neergelegd bij de Venetië-commissie wegens gesjoemel bij de vakbonden en om die verkiezingen te controleren en te laten verlopen onder toezicht.

Maar Neutr-On kreeg geen antwoord, ze zijn niet geïnteresseerd.

Omdat de traditionele vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben kan er bij de Belgische Justitie, zogezegd, geen klacht neergelegd worden.
D.w.z., de klacht wordt geseponeerd, ongegrond of onontvankelijk verklaard.

Anders gezegd,
de (traditionele) vakbonden mogen zoveel sjoemelen als ze willen, d'r is niks tegen te doen.

Laatst gewijzigd door neutron : 18 juni 2012 om 10:25.
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2012, 11:02   #32
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat we er het al lang over eens waren dat de grondwet een vodje papier is.

Maar dat is niet relevant, het gaat in de politiek om het resultaat. 99 % van de bevolking trekt er zich niks van aan, bijgevolg is deze daad van de regering volstrekt legitiem.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be