![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Da's mijn logica...
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is geen verschil met de mijne...... mijn moleculen worden later ook voeding opdat anderen zouden groeien. Het was mijn leven die zorgt voor nieuw leven en daarmee zal ik een schakel zijn tussen verleden en toekomst.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 7 mei 2007 om 14:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Vreemdeling
|
![]() Geloven is iets voor waar aannemen en het dus wel weten. een goed geloof is een vaste zekerheid. (ik bedoel niet goed-gelovigheid, maar een goed geloof, op de goede manier)
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Als u gelooft dat Jezus de broden heeft vermenigvuldigd dan neemt u dat aan voor waar. Maar of het historisch echt gebeurd is, is weer een andere kwestie.
Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Precies dat onderscheidt geloof van zekerheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een echte gelovige twijfelt niet. Want zijn geloof is rotsvast. Als een rots in de branding. Twijfel komt bij hem nooit om het hoekje kijken. Nooit. Iemand die werkelijk gelooft is niet voor 80% zeker, maar voor 100% en als het kon voor 101%. Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een échte gelovige aanvaardt zijn twijfels als een uitdaging ze te overstijgen. Hij doet daarmee niet meer dan het voorbeeld volgen van niemand minder dan de Heer Zélf, Die ook getwijfeld heeft tijdens Zijn vertoeven in de Hof van Olijven, vlak voor Zijn gevangenneming: "Vader, neem alstublieft deze beker van Mij weg; maar toch, laat niet Mijn wil gebeuren, maar die van U." (Lc 22, 42) Maar als jij de houding van Jezus Zélf - voorbeeld voor ieder oprecht christen - par force als een cliché wil afdoen... laat vooral niets je afremmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 20:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vader, waarom hebt u mij verlaten ?
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Twijfel heeft hier niets te zoeken. U moogt fantaseren, maar niet hier. Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 17:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Twijfel is iets onzeker achten. Jezus is niet onzeker. Hij is bang (natuurlijk) maar hij zegt: ik doe het omdat het uw wil is.
Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Beiden kunnen ook overstegen worden. Of ga je beweren dat je angst wel kan overstijgen, en twijfel niet? Zo ja, dan is het verschil tussen beide uiteraard duidelijk, maar maneuvreer je je in een onmogelijke situatie die ik graag verder met je uitklaar. Zo neen, dan luidt opnieuw mijn vraag: hoe definieer jij "angst", hoe "twijfel" en wat is precies het verschil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 17:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
D-e-f-i-n-i-t-i-e Voorbeelden kan ik zelf wel bedenken. En wel meer dan jou misschien lief is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Minister
|
![]() Okee, hier jouw definities:
Citaat:
Citaat:
Waarom je echter géén verband legt tussen angst en onzekerheid blijft me een raadsel. Je stelt immers dat angst voortvloeit uit de zekerheid dat een injectiespuit pijn doet. Maar anderzijds definieer je het als een "vrees t.g.v. een dreigend onheil", of anders gezegd: een onheil waarvan je nog niet weet of het zich wel degelijk gaat voltrekken of niet; een onheil waarover je nog steeds in onzekerheid verkeerd. Passen we dit toe op Jezus: Hij heeft inderdaad zekerheid aangaande de pijn die gepaard gaat met het gekruisigd worden. Tegelijkertijd echter leeft Hij in de onzekerheid of Hij in staat zal zijn dit lijden te doorstaan op de manier waarop de Vader dit van Hem verlangt: zonder morren, zonder opstandigheid, zonder haatgevoelens jegens Zijn beulen, met het behoud van Zijn waardigheid. Conform jouw definitie dat twijfel hand in hand gaat met onzekerheid (en hiermee ben ik het eens), en angst met zekerheid (en hierover stel ik me vragen, maar goed) kunnen we niet anders dan besluiten dat Christus niet alleen Zijn angst overstegen heeft, doch ook Zijn twijfel. Want spijts de pijn waarover Hij zekerheid had, ondernam Hij geen poging om te vluchten. Ondanks de onzekerheid (=twijfel) over Zijn eigen moed, slaagde Hij er toch in om Judas Iskarioth, de verrader, recht in de ogen te kijken en hem met zijn verraad te confronteren. Komen we terug tot jouw stelling waarom het een cliché zou zijn dat twijfel (=onzekerheid) inherent is aan geloof, precies omdat het de uitdaging inhoudt overstegen te worden, net zoals angst (=zekerheid, althans volgens jou) zulk een uitdaging kan inhouden. Ik weet nu wat jij onder angst verstaat, en onder twijfel. Maar ik vraag me nog steeds af waarom je er niet in slaagt het circulaire oorzaak-gevolgverband tussen beide te zien: nl. dat angst vaak twijfel veroorzaakt, en twijfel angst versterkt. Of hoe m.a.w. twijfel en angst zodanig met mekaar verstrengeld zijn dat ze... één worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 20:36. |
|
![]() |
![]() |