Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2007, 13:56   #21
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
God is het universum, het universum is God.
Na dit leven blijven we in het universum maar onder een andere vorm.
Er is dus leven na de dood alleen zijn we er na ons leven hier op aarde niet meer van bewust.
Da logica is de mijne........
Mijn lichaam wordt als voedsel gebruikt planten en voor wormen, en die weer voor andere dieren. Er is leven na de dood, mijn moleculen gaan door, I'll be back.
Da's mijn logica...
Oud 7 mei 2007, 14:02   #22
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Mijn lichaam wordt als voedsel gebruikt planten en voor wormen, en die weer voor andere dieren. Er is leven na de dood, mijn moleculen gaan door, I'll be back.
Da's mijn logica...
Er is geen verschil met de mijne...... mijn moleculen worden later ook voeding opdat anderen zouden groeien. Het was mijn leven die zorgt voor nieuw leven en daarmee zal ik een schakel zijn tussen verleden en toekomst.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 7 mei 2007 om 14:28.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 16:35   #23
Henric (NL)
Vreemdeling

Henric (NL)'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Geloven is aannemen zonder echt te weten. Niemand weet het.
Geloven is iets voor waar aannemen en het dus wel weten. een goed geloof is een vaste zekerheid. (ik bedoel niet goed-gelovigheid, maar een goed geloof, op de goede manier)
Oud 7 mei 2007, 17:22   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henric (NL) Bekijk bericht
Geloven is iets voor waar aannemen en het dus wel weten. een goed geloof is een vaste zekerheid. (ik bedoel niet goed-gelovigheid, maar een goed geloof, op de goede manier)
Als u gelooft dat Jezus de broden heeft vermenigvuldigd dan neemt u dat aan voor waar. Maar of het historisch echt gebeurd is, is weer een andere kwestie.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 17:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 19:34   #25
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henric (NL) Bekijk bericht
Aan elk geloof is een vorm van twijfel inherent.

Precies dat onderscheidt geloof van zekerheid.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 20:03   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Aan elk geloof is een vorm van twijfel inherent.

Precies dat onderscheidt geloof van zekerheid.
Dat vind ik een onjuiste uitspraak. Alweer zo'n een cliché-gezegde.

Een echte gelovige twijfelt niet. Want zijn geloof is rotsvast. Als een rots in de branding. Twijfel komt bij hem nooit om het hoekje kijken. Nooit.
Iemand die werkelijk gelooft is niet voor 80% zeker, maar voor 100% en als het kon voor 101%.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 20:06.
Oud 7 mei 2007, 20:33   #27
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Dat vind ik een onjuiste uitspraak. Alweer zo'n een cliché-gezegde.

Een echte gelovige twijfelt niet. Want zijn geloof is rotsvast. Als een rots in de branding. Twijfel komt bij hem nooit om het hoekje kijken. Nooit.
Iemand die werkelijk gelooft is niet voor 80% zeker, maar voor 100% en als het kon voor 101%.
Géén cliché.

Een échte gelovige aanvaardt zijn twijfels als een uitdaging ze te overstijgen. Hij doet daarmee niet meer dan het voorbeeld volgen van niemand minder dan de Heer Zélf, Die ook getwijfeld heeft tijdens Zijn vertoeven in de Hof van Olijven, vlak voor Zijn gevangenneming: "Vader, neem alstublieft deze beker van Mij weg; maar toch, laat niet Mijn wil gebeuren, maar die van U." (Lc 22, 42)

Maar als jij de houding van Jezus Zélf - voorbeeld voor ieder oprecht christen - par force als een cliché wil afdoen... laat vooral niets je afremmen.
Oud 7 mei 2007, 20:41   #28
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Géén cliché.

Een échte gelovige aanvaardt zijn twijfels als een uitdaging ze te overstijgen. Hij doet daarmee niet meer dan het voorbeeld volgen van niemand minder dan de Heer Zélf, Die ook getwijfeld heeft tijdens Zijn vertoeven in de Hof van Olijven, vlak voor Zijn gevangenneming: "Vader, neem alstublieft deze beker van Mij weg; maar toch, laat niet Mijn wil gebeuren, maar die van U." (Lc 22, 42)

Maar als jij de houding van Jezus Zélf - voorbeeld voor ieder oprecht christen - par force als een cliché wil afdoen... laat vooral niets je afremmen.
Hier gaat het niet over een mogelijke twijfel. De mens Jezus zit met de daver op het lijf. De man is doodsbang. En achteraf bekeken terecht ook nog.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 20:43.
Oud 7 mei 2007, 21:48   #29
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier gaat het niet over een mogelijke twijfel. De mens Jezus zit met de daver op het lijf. De man is doodsbang. En achteraf bekeken terecht ook nog.
Want wat is er gebeurd ....... laat niet mijn Wil gebeuren maar die van u.
Vader, waarom hebt u mij verlaten ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 15:03   #30
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
En wat mag dan het verschil zijn tussen angst en twijfel? Komaan, leg eens uit!
Oud 8 mei 2007, 17:13   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat mag dan het verschil zijn tussen angst en twijfel? Komaan, leg eens uit!
Angst is een gevoel van beklemming en vrees veroorzaakt door een dreigend onheil of gevaar. In casu: de mens Jezus voelt dat zijn lijdensweg moet beginnen en hij zou er liefst vanaf zien, het allemaal laten schieten. Maar hij herpakt zich en zegt: niet mijn wil geschiedde maar uw wil. Hij twijfelt dus helemaal niet.

Twijfel heeft hier niets te zoeken. U moogt fantaseren, maar niet hier.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 17:24.
Oud 8 mei 2007, 17:42   #32
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Angst is een gevoel van beklemming en vrees veroorzaakt door een dreigend onheil of gevaar. In casu: de mens Jezus voelt dat zijn lijdensweg moet beginnen en hij zou er liefst vanaf zien, het allemaal laten schieten. Maar hij herpakt zich en zegt: niet mijn wil geschiedde maar uw wil. Hij twijfelt dus helemaal niet.

Twijfel heeft hier niets te zoeken. U moogt fantaseren, maar niet hier.
Wat is twijfel dan, volgens jou?
Oud 8 mei 2007, 17:45   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is twijfel dan, volgens jou?
Twijfel is iets onzeker achten. Jezus is niet onzeker. Hij is bang (natuurlijk) maar hij zegt: ik doe het omdat het uw wil is.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 17:47.
Oud 8 mei 2007, 17:50   #34
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Twijfel is iets onzeker achten. Jezus is niet onzeker. Hij is bang (natuurlijk) maar hij zegt: ik doe het omdat het uw wil is.
Twijfel en angst staan in een circulaire oorzaak-gevolgrelatie. Jezus twijfelt omdat Hij angstig is - en Hij is angstig omdat Hij twijfelt.

Beiden kunnen ook overstegen worden. Of ga je beweren dat je angst wel kan overstijgen, en twijfel niet? Zo ja, dan is het verschil tussen beide uiteraard duidelijk, maar maneuvreer je je in een onmogelijke situatie die ik graag verder met je uitklaar.

Zo neen, dan luidt opnieuw mijn vraag: hoe definieer jij "angst", hoe "twijfel" en wat is precies het verschil?
Oud 8 mei 2007, 17:52   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Twijfel en angst staan in een circulaire oorzaak-gevolgrelatie. Jezus twijfelt omdat Hij angstig is - en Hij is angstig omdat Hij twijfelt.

Beiden kunnen ook overstegen worden. Of ga je beweren dat je angst wel kan overstijgen, en twijfel niet? Zo ja, dan is het verschil tussen beide uiteraard duidelijk, maar maneuvreer je je in een onmogelijke situatie die ik graag verder met je uitklaar.

Zo neen, dan luidt opnieuw mijn vraag: hoe definieer jij "angst", hoe "twijfel" en wat is precies het verschil?
Maar als u angst hebt voor een griepspuit, dan heeft u toch geen twijfel. Integendeel ,dat bent u zeker dat deze spuit (volgens u) pijn gaat doen.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 17:52.
Oud 8 mei 2007, 18:57   #36
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Maar als u angst hebt voor een griepspuit, dan heeft u toch geen twijfel. Integendeel ,dat bent u zeker dat deze spuit (volgens u) pijn gaat doen.
Ik vroeg een definitie, mijn waarde.

D-e-f-i-n-i-t-i-e

Voorbeelden kan ik zelf wel bedenken. En wel meer dan jou misschien lief is.
Oud 8 mei 2007, 19:12   #37
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vroeg een definitie, mijn waarde.

D-e-f-i-n-i-t-i-e

Voorbeelden kan ik zelf wel bedenken. En wel meer dan jou misschien lief is.
Ik heb u een defintie gegeven van angst en van twijfel. U moet beter lezen. Begrijpend lezen.
Oud 8 mei 2007, 19:53   #38
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Okee, hier jouw definities:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Angst is een gevoel van beklemming en vrees veroorzaakt door een dreigend onheil of gevaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Twijfel is iets onzeker achten.
Je legt een - overigens terecht - verband tussen twijfel en onzekerheid.

Waarom je echter géén verband legt tussen angst en onzekerheid blijft me een raadsel. Je stelt immers dat angst voortvloeit uit de zekerheid dat een injectiespuit pijn doet. Maar anderzijds definieer je het als een "vrees t.g.v. een dreigend onheil", of anders gezegd: een onheil waarvan je nog niet weet of het zich wel degelijk gaat voltrekken of niet; een onheil waarover je nog steeds in onzekerheid verkeerd.

Passen we dit toe op Jezus: Hij heeft inderdaad zekerheid aangaande de pijn die gepaard gaat met het gekruisigd worden. Tegelijkertijd echter leeft Hij in de onzekerheid of Hij in staat zal zijn dit lijden te doorstaan op de manier waarop de Vader dit van Hem verlangt: zonder morren, zonder opstandigheid, zonder haatgevoelens jegens Zijn beulen, met het behoud van Zijn waardigheid.

Conform jouw definitie dat twijfel hand in hand gaat met onzekerheid (en hiermee ben ik het eens), en angst met zekerheid (en hierover stel ik me vragen, maar goed) kunnen we niet anders dan besluiten dat Christus niet alleen Zijn angst overstegen heeft, doch ook Zijn twijfel.

Want spijts de pijn waarover Hij zekerheid had, ondernam Hij geen poging om te vluchten. Ondanks de onzekerheid (=twijfel) over Zijn eigen moed, slaagde Hij er toch in om Judas Iskarioth, de verrader, recht in de ogen te kijken en hem met zijn verraad te confronteren.

Komen we terug tot jouw stelling waarom het een cliché zou zijn dat twijfel (=onzekerheid) inherent is aan geloof, precies omdat het de uitdaging inhoudt overstegen te worden, net zoals angst (=zekerheid, althans volgens jou) zulk een uitdaging kan inhouden.

Ik weet nu wat jij onder angst verstaat, en onder twijfel. Maar ik vraag me nog steeds af waarom je er niet in slaagt het circulaire oorzaak-gevolgverband tussen beide te zien: nl. dat angst vaak twijfel veroorzaakt, en twijfel angst versterkt. Of hoe m.a.w. twijfel en angst zodanig met mekaar verstrengeld zijn dat ze... één worden.
Oud 8 mei 2007, 20:14   #39
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Okee, hier jouw definities:Je legt een - overigens terecht - verband tussen twijfel en onzekerheid.

Waarom je echter géén verband legt tussen angst en onzekerheid blijft me een raadsel. Je stelt immers dat angst voortvloeit uit de zekerheid dat een injectiespuit pijn doet. Maar anderzijds definieer je het als een "vrees t.g.v. een dreigend onheil", of anders gezegd: een onheil waarvan je nog niet weet of het zich wel degelijk gaat voltrekken of niet; een onheil waarover je nog steeds in onzekerheid verkeerd.

Passen we dit toe op Jezus: Hij heeft inderdaad zekerheid aangaande de pijn die gepaard gaat met het gekruisigd worden. Tegelijkertijd echter leeft Hij in de onzekerheid of Hij in staat zal zijn dit lijden te doorstaan op de manier waarop de Vader dit van Hem verlangt: zonder morren, zonder opstandigheid, zonder haatgevoelens jegens Zijn beulen, met het behoud van Zijn waardigheid.

Conform jouw definitie dat twijfel hand in hand gaat met onzekerheid (en hiermee ben ik het eens), en angst met zekerheid (en hierover stel ik me vragen, maar goed) kunnen we niet anders dan besluiten dat Christus niet alleen Zijn angst overstegen heeft, doch ook Zijn twijfel.

Want spijts de pijn waarover Hij zekerheid had, ondernam Hij geen poging om te vluchten. Ondanks de onzekerheid (=twijfel) over Zijn eigen moed, slaagde Hij er toch in om Judas Iskarioth, de verrader, recht in de ogen te kijken en hem met zijn verraad te confronteren.

Komen we terug tot jouw stelling waarom het een cliché zou zijn dat twijfel (=onzekerheid) inherent is aan geloof, precies omdat het de uitdaging inhoudt overstegen te worden, net zoals angst (=zekerheid, althans volgens jou) zulk een uitdaging kan inhouden.

Ik weet nu wat jij onder angst verstaat, en onder twijfel. Maar ik vraag me nog steeds af waarom je er niet in slaagt het circulaire oorzaak-gevolgverband tussen beide te zien: nl. dat angst vaak twijfel veroorzaakt, en twijfel angst versterkt. Of hoe m.a.w. twijfel en angst zodanig met mekaar verstrengeld zijn dat ze... één worden.
Bij u gaat angst altijd gepaard met onzekerheid. Dat is allebehalve altijd zo en zeker niet in deze kwestie.Jezus is niet onzeker integendeel. Hij weet dat hij zal verraden worden en wie hem zal verraden, hij zegt zelfs tegen Petrus dat deze hem 3x zal verraden voor de haan zal gekraaid hebben. Jezus weet dus wat er gaat gebeuren. Hij weet dus wel degelijk wat gaat komen en zou het liever niet willen meemaken (dit is zeer duidelijk), hij is bang omdat hij een mens is. Het is omdat hij wéét (zeker is van wat er gaat gebeuren), dat hij zo'n schrik heeft. U interpreteert teveel.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 20:36.
Oud 8 mei 2007, 20:27   #40
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2007 om 20:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be