Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2012, 18:35   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouters Bekijk bericht
wat zegt u eigenlijk fundamenteel?
Dat die transfers ooit andersom waren en dat de bruine of zwarte rakkertjes het bij het verkeerde eind hebben.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 19:01   #22
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat die transfers ooit andersom waren en dat de bruine of zwarte rakkertjes het bij het verkeerde eind hebben.
Blijkbaar heb jij nooit leren lezen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 19:16   #23
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouters Bekijk bericht
wat zegt u eigenlijk fundamenteel?
Niets!
Buiten wat onzinnig en onsamenhangend gebrabbel met één rode lijn: BDW is k*k (zijn geliefkoosd onderwerp).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 19:17   #24
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
De bewijzen stromen binnen?

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 22 juni 2012, 19:17   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
De bewijzen stromen binnen?
U hebt uw handen al meer dan vol met die N-VA pedofielen nu.
Oud 22 juni 2012, 19:19   #26
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
U hebt uw handen al meer dan vol met die N-VA pedofielen nu.
Sterke argumentatie! Zoals gewoonlijk!

Citaat:
Oud 22 juni 2012, 19:20   #27
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Sterke argumentatie! Zoals gewoonlijk!
Multitasken is niks voor jou.
Oud 22 juni 2012, 19:36   #28
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Oke, ik wil u hartelijk bedanken voor uw inspanningen. Het werd tijd, maar het word dan ook heus gewaardeerd door mij. Ik heb de bronnen bekeken, maar ben daarin wel een beetje teleurgesteld. Om ze even samen te vatten:

Bronnen die over transfers van Vlaanderen naar Wallonië gaan.
Bron 2, 3, 7 zijn het zelfde en zeggen dat de transfers overschat worden. Ze zouden 5-7 miljard zijn en niet 10,5 miljard.

Bron 4 spreekt u tegen:
Citaat:
M.a.w. financiële transfers van Wallonië naar Vlaanderen zoals die nu bestaan van Vlaanderen naar Wallonië hebben nooit bestaan omdat de sociale zekerheid nog niet bestond in de periode dat Wallonië economisch sterker stond dan Vlaanderen.
Bron 5: transfers zijn normaal!

Bron 6) er zijn geen transfers!

Bronnen die over transfers van Wallonië naar Vlaanderen gaan.

Bron 8) die zou u eigenlijk zelf ook moeten lezen.

Bron 1) Is wel een interessante.. Maar dat is eigenlijk de enige interessante visie. Overigens wordt daar geen transfers van Wallonië naar Vlaanderen aangetoond. Uitsluitend dat er in Vlaanderen investeringen zijn gedaan. Dat zou door België zijn gedaan, en dus mede door Wallonië gefinancierd. Dit is wel een heéél dunnige hypothese, die bovendien niet cijfermatig wordt onderbouwd. Toch niet in deze tekst.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 20:26   #29
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier wat leesvoer voor het weekend.

Trouwens, u gaat me niet vertellen dat er binnen Nederland ook geen rijkere en armere regio's zijn. Dat iedere regio met andere woorden zichzelf gaat bedruipen.
Er is niets verkeerd om een regio in nood te helpen met specifieke fondsen beheerd door de nationale regering, er gaan altijd verschillen zijn en daar is niets verkeerd mee. Dat is inderdaad solidariteit.
Wallonië daarentegen is een bodemloos gat waar de Vlamingen geld in moeten pompen maar de Walen beslissen wel unitair waarvoor het gebruikt wordt, de geldschietende Vlamingen mogen dus 0,0 beslissingen nemen om de economie in dat deel van het land in orde te brengen, ze mogen enkel betalen. De vergelijking gaat dus niet op, dit is gewoon diefstal.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 20:46   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nope, er zijn nooit transfers geweest van het zuiden naar het noorden.
Oud 22 juni 2012, 20:50   #31
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u dat vlaamsnationalistisch gekak voor de waarheid wil nemen ga ik u niet tegenhouden.
Dank je.

Ondermeer daarom zijn wij op weg naar de absolute meerderheid in Vlaanderen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 20:52   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat die transfers ooit andersom waren
Leugenaar.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 22 juni 2012, 20:53   #33
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Vlaanderen en Wallonië zijn politieke ficties, uitgevonden door nationalistische politici die een "verdeel-en-heers-politiek voeren.
En volledig terecht.
Oud 22 juni 2012, 21:33   #34
BonBon
Banneling

Standaard

Ik kom tot dezelfde vaststelling als Hollander vrees ik.

Bron 1 is inderdaad het interessantst, die beweert dat vlamingen en walen in die periode evenveel persoon-belasting betaalden. Geen transfers van de ene of de andere kant, dus ook niet van walonie naar vlaanderen.

De algemeen hogere inkomsten in vlaanderen zouden toen gekomen zijn door de havens die extra taxen zouden innen door in- en uitvoer van het waalse staal, het waalse staal uitvoeren zorgde dus voor extra vlaamse inkomsten. Dat het waalse staal dan niet zelf voor meer belastinginkomsten zorgde in walonie verklaart hij niet, die draaiden blijkbaar op verlies. Er zouden ook investeringen gedaan zijn in vlaanderen maar dat was 1:1 gelijk met walonie al hadden ze minder inwoners, dus nog een transfer van vlaanderen naar walonie.

Bron 2, 3, 7 is inderdaad gewoon een bewering dat de transfer geen 10 maar 5 tot 7 miljard euro per jaar is, iets wat al langer beweerd wordt door een deel van de transfers niet te willen erkennen.

Bron 4 beweert dat we in de 19e eeuw de vlamingen achterlijker waren dan de walen, veel armoe en achtergestelde gebieden. Er was echter nog geen sociale ondersteuning, die is maar gekomen in de jaren '30 en '50 beweert hij, geen transfers dus behalve misschien wat water en brood. En dan nog zien we in een andere studie dat vlaanderen ook toen gemiddeld evenveel belasting betaalde als walonie, zo achterlijk waren we dus ook niet.

Bron 5 beweert dat in 1930 er 3,15 procent meer kindergeld naar vlaanderen ging omdat er toen meer kinderen waren, dat de vlaamse boeren toen niet konden genieten van sociale maatregelen zoals die voor arbeiders vergeet hij te vermelden natuurlijk, de kinderbijslag was enkel voor werknemers, niet voor zelfstandige boeren.

Bron 6 "Stop met zagen", meer argumenten heeft hij niet

Bron 8 moet je inderdaad zelf eens lezen, hij citeert een bewering dat vlaanderen de laatste 15 jaar meer europese steun gekregen heeft als we Henegouwen niet meerekenen, tja. "Alleen naar Henegouwen gaat dus meer dan naar Vlaanderen, en in het totaal meer dan het dubbele naar de Franstalige Gemeenschap"
Nog een transfer erbij, dank u.

Laatst gewijzigd door BonBon : 22 juni 2012 om 21:44.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 22:50   #35
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Als ik me goed herinner waren ondanks de armoede in VL de belastingen daar hoger dan in WL (in de 19de eeyw) omdat belastingen werden berekend volgens hectare land, de arme (Vlaamse) boer had veel land en dus veel belastingen, de rijke Waalse industrieel had geen land (of minder met zijn fabriek op) en betaalde dus ondanks zijn rijkdom minder belastingen.

Ik heb dit ergens gelezen, weet niet meer waar heb bijgevolg dus geen bron, kan iemand dit aub bevestigen al dan niet ontkrachten.
Oud 22 juni 2012, 23:22   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ik dat al cinquante mille fois gedaan heb.
Zonder resultaat.... er zijn grenzen aan mijn geduld nietwaar.
Als u dat vlaamsnationalistisch gekak voor de waarheid wil nemen ga ik u niet tegenhouden.
50.000 keer, in minder dan 25.000 bijdragen, waarvan verreweg de meeste, net als kak, wegwerp-producten zijn waarvan de inhoud beperkt is tot 'ik haat ollanders en daar ben ik fier op' en/of 'vloms=nazi'?

Doe ons een lol: oefen nog wat geduld, en plaats een paar links naar die informatieve bijdragen van u. Zo héél véél moeite zult u zich toch niet moeten getroosten

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 22 juni 2012 om 23:22.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 23:23   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Als ik me goed herinner waren ondanks de armoede in VL de belastingen daar hoger dan in WL (in de 19de eeyw) omdat belastingen werden berekend volgens hectare land, de arme (Vlaamse) boer had veel land en dus veel belastingen, de rijke Waalse industrieel had geen land (of minder met zijn fabriek op) en betaalde dus ondanks zijn rijkdom minder belastingen.

Ik heb dit ergens gelezen, weet niet meer waar heb bijgevolg dus geen bron, kan iemand dit aub bevestigen al dan niet ontkrachten.
Ja, dat klopt. Het staat uitgebreid met veel cijfermateriaal aangegeven in het boek van Juul Hannes.

http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 07:56   #38
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht

In die tijd waren veel Vlaamse boeren pachters en dus geen eigenaars van hun grond. De grooteigenaars die hen hun grond verpachtten waren meestal franstaligen. En zij betaalden de belastingen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 08:00   #39
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
In die tijd waren veel Vlaamse boeren pachters en dus geen eigenaars van hun grond. De grooteigenaars die hen hun grond verpachtten waren meestal franstaligen. En zij betaalden de belastingen.
Er was echter NIEMAND die die grooteigenaars ertoe verplichtte die grond in eigen bezit te houden, en er was NIEMAND die die grondeigenaars verbood hun grond te verkopen.

Of wel soms?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 08:02   #40
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Er was echter NIEMAND die die grooteigenaars ertoe verplichtte die grond in eigen bezit te houden, en er was NIEMAND die die grondeigenaars verbood hun grond te verkopen.

Of wel soms?
Het gaat erover wie die grondbelasting betaalde, en dat waren vaak franstaligen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be