Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2012, 10:01   #21
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Omdat er dan meer jongeren *stiekem* gaan drinken, en meer in gaan drinken voordat ze uitgaan.

Dat indrinken betekent dus, dronken worden voordat je de discotheek binnen bent gestapt.

Doordat de leeftijd naar 18 gaat, krijgen jongeren tussen de 12 en 17 jaar veel meer de neiging, om flink in te gaan drinken. En het stiekem te gaan doen.
Dat is een mogelijkheid ja. Maar dan ga je er van uit dat ze aan alcohol gaan raken (wat waarschijnlijk is, aangezien de inspanningen om de wet te doen naleven quasi nihil zullen zijn).

Wat vind je eigenlijk van comazuipen als trend? Ongewenst of niet?

En als je geen voorstander bent van een verbod, wat zou je dan voorstellen?
Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 10:06   #22
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raes Bekijk bericht
Dat is een mogelijkheid ja. Maar dan ga je er van uit dat ze aan alcohol gaan raken (wat waarschijnlijk is, aangezien de inspanningen om de wet te doen naleven quasi nihil zullen zijn).

Wat vind je eigenlijk van comazuipen als trend? Ongewenst of niet?

En als je geen voorstander bent van een verbod, wat zou je dan voorstellen?
1: Ook al wordt het verbod wel goed nageleefd, je laat gewoon een 18 jarige drank halen?

2: Hier overdrijf je wat, comazuipen is geen trend. Meer iets dat automatisch zo gaat, je neemt bier, en nog een, en nog een, en dat gaat dan al snel over naar sterke drank. En dan heb je mensen die als ze dronken zijn geen zin meer hebben in drank omdat ze nauwelijks meer recht op kunnen staat, laat staan drank halen. Maar je hebt ook mensen, die door blijven zuipen alsof ze het gehad hebben met het leven. En dan krijg je al snel comazuipen.

Het is dus irrelevant, of ik het goed vind ja of nee. Het gebeurd gewoon.

3: Ik stel helemaal niets voor, het is goed zoals het is/was.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 10:26   #23
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1: Ook al wordt het verbod wel goed nageleefd, je laat gewoon een 18 jarige drank halen?

2: Hier overdrijf je wat, comazuipen is geen trend. Meer iets dat automatisch zo gaat, je neemt bier, en nog een, en nog een, en dat gaat dan al snel over naar sterke drank. En dan heb je mensen die als ze dronken zijn geen zin meer hebben in drank omdat ze nauwelijks meer recht op kunnen staat, laat staan drank halen. Maar je hebt ook mensen, die door blijven zuipen alsof ze het gehad hebben met het leven. En dan krijg je al snel comazuipen.

Het is dus irrelevant, of ik het goed vind ja of nee. Het gebeurd gewoon.

3: Ik stel helemaal niets voor, het is goed zoals het is/was.
Voor de duidelijkheid, ik ben niet onmiddelijk voorstander van zo'n wet, maar;

1) ik zie niet in waarom een 18 plusser die minderjarigen van drank voorzien niet extreem zwaar bestraft zou kunnen worden. Nu ja, daar staat tegenover dat er mankracht moet ingezet worden, en er moet politieke wil voor bestaan. Aangezien een politicus zijn bolletje gekleurd wilt krijgen, moet hij iedereen te vriend houden, nietwaar?

2. Eerlijk gezegd, ik denk niet dat de gemiddelde 18-jarige twintig, dertig jaar geleden evenveel zoop als nu het geval is. Ik heb daar uiteraard geen statistieken van, maar reken wel op oudere medeforummers om hier hun licht over te laten schijnen.

3. Nog steeds niet voor niets 'Nietzsche' merk ik
Oud 10 juli 2012, 10:31   #24
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

1) ik zie niet in waarom een 18 plusser die minderjarigen van drank voorzien niet extreem zwaar bestraft zou kunnen worden. Nu ja, daar staat tegenover dat er mankracht moet ingezet worden, en er moet politieke wil voor bestaan. Aangezien een politicus zijn bolletje gekleurd wilt krijgen, moet hij iedereen te vriend houden, nietwaar?

2. Eerlijk gezegd, ik denk niet dat de gemiddelde 18-jarige twintig, dertig jaar geleden evenveel zoop als nu het geval is. Ik heb daar uiteraard geen statistieken van, maar reken wel op oudere medeforummers om hier hun licht over te laten schijnen.

1: Jongeren tussen de 14 en 16 spreken met elkaar af, en ze vragen er een 18 jarige bij. De jongere tussen de 14 en 16 gaan ergens anders staan, waar mensen van de supermarkt hun niet kan zien. De 18 jarige gaat de supermarkt binnen of een drankwinkel (voor sterke drank), en haalt drank. En brengt het naar de jongeren tussen de 14 en 16 jaar, politie kan dat onmogelijk achterhalen.

2: Jongeren drinken inderdaad meer dan vroeger, alleen daarom is comazuipen nog geen trend. Jongeren zeggen tegen elkaar, kom we gaan lekker zuipen. Niet kom, we gaan onszelf in coma zuipen.

3: Mijn nickname is Nietzsche, maar eigenlijk ben ik op veel gebieden een nihilist. Als ik nihilistisch moet zijn, om de waarheid te zeggen. Dan maar eh.
Oud 10 juli 2012, 10:33   #25
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

2. Laatst een kleine geschiedenis gezien van café's in Leuven, blijkbaar waren er vroeger veel meer. Die zijn langzaamaan allemaal gestopt of failliet gegaan dus als dat enige aanwijzing is drinken we nu minder.
Oud 10 juli 2012, 10:43   #26
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1: Jongeren tussen de 14 en 16 spreken met elkaar af, en ze vragen er een 18 jarige bij. De jongere tussen de 14 en 16 gaan ergens anders staan, waar mensen van de supermarkt hun niet kan zien. De 18 jarige gaat de supermarkt binnen of een drankwinkel (voor sterke drank), en haalt drank. En brengt het naar de jongeren tussen de 14 en 16 jaar, politie kan dat onmogelijk achterhalen.

2: Jongeren drinken inderdaad meer dan vroeger, alleen daarom is comazuipen nog geen trend. Jongeren zeggen tegen elkaar, kom we gaan lekker zuipen. Niet kom, we gaan onszelf in coma zuipen.

3: Mijn nickname is Nietzsche, maar eigenlijk ben ik op veel gebieden een nihilist. Als ik nihilistisch moet zijn, om de waarheid te zeggen. Dan maar eh.
De politie zal nooit iedereen kunnen pakken nee. Maar mits goede wil, en daadkracht zouden ze er enkele moeten kunnen pakken, die dan met veel tralala effectieve straffen krijgen. En daarmee bedoel ik 'zitten', en niet peuken van straat verwijderen.

En eigenlijk is dat hetgene waarmee ik een probleem heb: er wordt amper opgetreden tegen inbreuken, en als het wel gebeurt wordt er amper bestraft.

En ik zie eigenlijk helemaal niet in waarom jonge mensen het nodig vinden zich te bezatten (het gezellige sociale drinken, met eventuele overmoed laat ik hier buiten beschouwing).
Oud 10 juli 2012, 10:47   #27
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De politie zal nooit iedereen kunnen pakken nee. Maar mits goede wil, en daadkracht zouden ze er enkele moeten kunnen pakken, die dan met veel tralala effectieve straffen krijgen. En daarmee bedoel ik 'zitten', en niet peuken van straat verwijderen.

En eigenlijk is dat hetgene waarmee ik een probleem heb: er wordt amper opgetreden tegen inbreuken, en als het wel gebeurt wordt er amper bestraft.

En ik zie eigenlijk helemaal niet in waarom jonge mensen het nodig vinden zich te bezatten (het gezellige sociale drinken, met eventuele overmoed laat ik hier buiten beschouwing).
De politie kan simpelweg niets beginnen tegen jongeren die ergens thuis afspreken, en dan een 18 jarige drank laten halen.

En dat jij niet inziet waarom jongeren zich bezatten, is irrelevant. Jongeren doet het nu eenmaal. Je kan dan heel gefrustreerd met je voeten stampen, en zeggen: Waarom doen die domme gasten dat toch !!! . Of je kan accepteren dat het nu eenmaal gebeurd, en zoeken naar realistische oplossingen/conclusies. Ik kies voor het tweede.
Oud 10 juli 2012, 11:03   #28
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De politie kan simpelweg niets beginnen tegen jongeren die ergens thuis afspreken, en dan een 18 jarige drank laten halen.

En dat jij niet inziet waarom jongeren zich bezatten, is irrelevant. Jongeren doet het nu eenmaal. Je kan dan heel gefrustreerd met je voeten stampen, en zeggen: Waarom doen die domme gasten dat toch !!! . Of je kan accepteren dat het nu eenmaal gebeurd, en zoeken naar realistische oplossingen/conclusies. Ik kies voor het tweede.
ik heb lang genoeg in een café gewerkt om te weten hoe mensen zich bezatten

Er zijn grosso modo twee manieren: 1) men gaat uit met vrienden om een gezellige avond te hebben en drinkt alcohol, waardoor het al eens gezelliger wordt. 2) men gaat uit om zich te bezatten. Het - niet zo subtiele - verschil met de voorgaande mogelijkheid is dat alcohol hier niet op de tweede plaats komt.

Ik ken in mijn directe werkomgeving mensen uit die tot de laatste categorie behoren. Dan gaat het over alcohol én wiet.

Voor hen zijn die producten geen smeermiddelen tot aangenaam sociaal gedrag, maar een doel op zich.

Ik heb de indruk dat het niet zozeer gaat om een lichamelijke verslaving (hoewel dat waarschijnlijk meespeelt), maar dat zeer echt nood aan hebben om hun verstand uit te schakelen.

Los van het feit dat ik dat triestig vind, snap ik het écht niet.
Oud 10 juli 2012, 11:06   #29
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb lang genoeg in een café gewerkt om te weten hoe mensen zich bezatten

Er zijn grosso modo twee manieren: 1) men gaat uit met vrienden om een gezellige avond te hebben en drinkt alcohol, waardoor het al eens gezelliger wordt. 2) men gaat uit om zich te bezatten. Het - niet zo subtiele - verschil met de voorgaande mogelijkheid is dat alcohol hier niet op de tweede plaats komt.

Ik ken in mijn directe werkomgeving mensen uit die tot de laatste categorie behoren. Dan gaat het over alcohol én wiet.

Voor hen zijn die producten geen smeermiddelen tot aangenaam sociaal gedrag, maar een doel op zich.

Ik heb de indruk dat het niet zozeer gaat om een lichamelijke verslaving (hoewel dat waarschijnlijk meespeelt), maar dat zeer echt nood aan hebben om hun verstand uit te schakelen.

Los van het feit dat ik dat triestig vind, snap ik het écht niet.
Er is een groot verschil tussen jongeren die naar clubs/discotheken gaan, en volwassenen die naar de café gaan.

En nogmaals, het is irrelevant of jij het snapt ja of nee.
Oud 10 juli 2012, 11:10   #30
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
2. Laatst een kleine geschiedenis gezien van café's in Leuven, blijkbaar waren er vroeger veel meer. Die zijn langzaamaan allemaal gestopt of failliet gegaan dus als dat enige aanwijzing is drinken we nu minder.
Dat klopt wel, maar daartegenover staan de facbars (die ik niet echt als cafés meereken), de nachtwinkels (zich al op kot bezatten), en het feit dat er binnen de ring misschien gewoon een teveel aan cafés was/is.
Oud 10 juli 2012, 11:21   #31
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een groot verschil tussen jongeren die naar clubs/discotheken gaan, en volwassenen die naar de café gaan.

En nogmaals, het is irrelevant of jij het snapt ja of nee.
Wat zijn trouwens je realistische oplossingen/conclusies?
Oud 10 juli 2012, 11:24   #32
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zijn trouwens je realistische oplossingen/conclusies?
Die heb ik niet, omdat die er niet zijn in mijn ogen.

Het was goed zoals het was, alleen de politiek moest perse de leeftijd naar 18 jaar brengen.

De politiek redeneert nu op de volgende manier: Wij hebben er iets aan gedaan, dus het is opgelost. Maar het tegendeel is waar.
Oud 10 juli 2012, 11:29   #33
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die heb ik niet, omdat die er niet zijn in mijn ogen.

Het was goed zoals het was, alleen de politiek moest perse de leeftijd naar 18 jaar brengen.

De politiek redeneert nu op de volgende manier: Wij hebben er iets aan gedaan, dus het is opgelost. Maar het tegendeel is waar.
Grotendeels mee akkoord, maar ik vind het nog steeds geen positieve evolutie. Dat mensen blijkbaar meer en meer een roes gaan opzoeken bedoel ik.
Oud 10 juli 2012, 11:32   #34
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Grotendeels mee akkoord, maar ik vind het nog steeds geen positieve evolutie. Dat mensen blijkbaar meer en meer een roes gaan opzoeken bedoel ik.
Hetgeen de politici, omwille van hun relatief (voor hun positie) lage IQ en slechte kennis van zaken, doen is het bestrijden van symptomen.
Dat meer mensen een roes opzoeken duidt op fundamentelere problemen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 11:40   #35
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Hetgeen de politici, omwille van hun relatief (voor hun positie) lage IQ en slechte kennis van zaken, doen is het bestrijden van symptomen.
Dat meer mensen een roes opzoeken duidt op fundamentelere problemen.
Welke problemen denk je? Ik denk niet dat het noodzakelijk een kwestie van armoede en weinig vooruitzichten is, ook een teveel aan geld en weinig om handen speelt hier een rol denk ik.

Maar misschien heb ik daar uit mijn studententijd een vertekend beeld van overgehouden.
Oud 10 juli 2012, 11:45   #36
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie ook niet zo goed, wat de problemen zijn?

Wat zijn precies de problemen?
Oud 10 juli 2012, 11:45   #37
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke problemen denk je? Ik denk niet dat het noodzakelijk een kwestie van armoede en weinig vooruitzichten is, ook een teveel aan geld en weinig om handen speelt hier een rol denk ik.

Maar misschien heb ik daar uit mijn studententijd een vertekend beeld van overgehouden.
Je doet het klinken dat die rotverwende jeugd van tegenwoordig...
Oud 10 juli 2012, 11:47   #38
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je doet het klinken dat die rotverwende jeugd van tegenwoordig...
Over wat voor problemen hebben we het?
Oud 10 juli 2012, 11:47   #39
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie ook niet zo goed, wat de problemen zijn?

Wat zijn precies de problemen?
Ik bedoel: als de jeugd meer aan drank en drugs gaat doen, is dat niet zomaar maar met achterliggende oorzaken. De vraag is, welke?
Oud 10 juli 2012, 11:49   #40
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel: als de jeugd meer aan drank en drugs gaat doen, is dat niet zomaar maar met achterliggende oorzaken. De vraag is, welke?
Soms kan het achterliggende oorzaken hebben, maar vaak ook helemaal niet.

Jongeren hebben gewoon zin om te experimenteren, en vinden het gewoonweg leuk om met een groep vrienden te drinken of een jonko te roken.

En bij sommige groepen jongeren, wordt een jonko al snel de wat hardere drugs. En bier wordt als snel whiskey.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be