![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Een oplossing voor de vergrijzing moet veeleer gezocht worden in een herschikking van de belastingen die de sociale zekerheid moeten financieren. Maar wanneer we alles in de juiste verhouding plaatsen en op lange termijn kijken, dan blijkt dat we met een teveel aan aardbewoners zitten. Het staat zo goed als vast dat de globale demografische druk de allergrootste uitdaging van de komende eeuw(en) zal zijn. Ofwel wachten we fatalistisch de catastrofes af, ofwel zetten we een actieve ontradingspolitiek op poten (iets zoals de chinese 1-kindpolitiek maar dan op wereldschaal?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U weet dat er eind jaren '60 pogingen zijn gedaan bv. bij enkele multinationals. Bij mijn weten zijn alle experimenten op niets uit gelopen. Een mogelijkheid om die nodige flexibiliteit wél te realiseren is een nieuw elan en impuls te geven aan de zelfstandige arbeid en de kleine, liefst familiale onderneming. Binnen dat kader is veel meer mogelijk. Maar daarvoor is een omdenken nodig en zolang links het in dit land voor het zeggen heeft, behoort dat niet tot het bereikbare. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @Dorus
Ik heb het over een nog veel fundamenteler ingreep op de arbeidsmarkt waarbij "arbeid" niet louter meer op basis van "gespendeerde tijd" wordt berekend, maar een hele waaier van meetmethoden kan worden gehanteerd. D�*t is overigens de voorwaarde om bvb. het telewerken effectief mogelijk te maken. Maar ook binnen het bestaande systeem kan de overheid veel doen: * mogelijkheid om deeltijdse arbeid ook voor de werkgever aantrekkelijk te maken (een parttime is verhoudigsgewijs veel te duur vandaag). * compensatie via lastenverlaging voor de hogere lonen van oudere werknemers, zodat die voor de werkgever even aantrekkelijk bijven over hun ganse loopbaan. (uiteraard gekoppeld aan het uitfaseren van het systeem van brugpensioenen) * idee van een soort "sociaal krediet" dat iedere werknemer geleidelijk over z'n ganse loopbaan opbouwt en dat hij kan aanspreken wanneer hij dat nodig heeft : bvb. om een periode van tijdelijke werkloosheid op te vangen (hogere uitkering), gedurende een tijd minder uren te presteren om zo job & gezin makkelijker te combineren, ..., en uiteindelijk als aanvullend pensioen. (evt. om een vervroegde uitstap of uitfasering mogelijk te maken) En uiteraard heb je gelijk dat het ondernemerschap fundamenteel moet gestimuleerd worden. We kennen de remedies terzake: veel minder administratieve lasten, een vriendelijk klimaat met begeleiding, stimulering door middel van een ondernemingsvriendelijk klimaat, ..... In de niet al te verre toekomst zal blijken dat de KMO onze beste garantie is voor economische welvaart.
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() @ de Vexille,
Met uw besluit ben ik het 100% eens. De diverse systemen echter, die uitgevonden worden om arbeid te 'herverdelen' zijn al vroeger uitgebreid getest. Herinner u de, nochtans bekwame, minister Ghlin. Hij ging ervan uit dat 1 voltijdse kon vervangen worden door 2 1/2 tijdsen. Theoretisch klopt dat, maar in de praktijk volstaan 2 'halven' niet om een 'hele' te vervangen. De reden is simpel: wie van 8 tot 16 werkt is niet van 8 tot 16 actief. Maar van bv. 8.20 tot 15.40u. Daarom schrikt mij dat nieuwe modewoord: fte(full time equivalent) af. Het wordt een soort éénheidmaat waarmee men gaat rekenen. Er zijn zoöok bezwaren te formuleren tegen een aantal andere formules. Miet smet heeft er destijds een veelvoud gelanceerd. Persoonlijk geloof ik, afgezien natuurlijk van de stimuli voor de zelfstandige arbeid, in een 'herorienteerbare' loopbaan. Is het niet gek dat een jonge 'master' voor een klas 15 - 16 jarigen staat, zonder enige ervaring, zelfs geen levenservaring, terwijl een door de wol gewassen senior aan de kant wordt geschoven. Het is maar één voorbeeld. Daarom vind ik dat iemand gedurende zijn/haar loopbaan diverse malen de kans moet krijgen zich te herorienteren, zonder gevaar voor jobverlies en met voorzienbare en controleerbare financiële consequenties. zomaar een ideetje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() ![]() ![]()
![]() |
#26 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat: