Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Files lossen zich vanzelf op ...
Ja dat klopt, want ... 5 45,45%
Nee, dat klopt niet want ... 6 54,55%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2012, 04:41   #21
Lunokhod
Partijlid

Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
In de hele wereld trekken mensen naar de stad waar ze werken, alleen in België is dat blijkbaar ondenkbaar en waanzinnig...
Dit gaat om meer dan woon-werk verkeer.
Lunokhod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 04:53   #22
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Maar woon-werkverkeer maakt wel het leeuwendeel uit van onze verplaatsingen. Als we daar al pakweg 5% vanaf zouden kunnen pitsen, het verkeer zou een stuk vlotter gaan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 05:10   #23
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verhuizen is echt geen drama, hoor.
Alleen al aan notariële kosten ben je een half jaarloon kwijt...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 05:26   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Alleen al aan notariële kosten ben je een half jaarloon kwijt...
Tenzij je een huurder bent met een zeer soepel contract. Anders heb je nog steeds 6 maand huur aan je broek.
Oud 27 juli 2012, 05:48   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Inderdaad, volledig correct. Ik werk in een industriegebied op 50km van mijn woonst en ga elke dag met de wagen. Omdat dit zo duur is ben ik al meer dan een jaar op zoek naar een alternatief, ik heb echter nog geen resultaat ...
Ik werk op 10 km van huis. Ik zou de fiets kunnen pakken en elke dag 1.5u fietsen. 't Is nog gezond ook. Zegt men.

Als ik het openbaar vervoer zou nemen, zit ik met 2 keer overstappen, en zeer uurgebonden. Ideaal voor ploegenarbeid, nietwaar.Voor 6u zijn de bussen redelijk zeldzaam. En na 22u30 is het ook huilen met de pet op.

3u+ reizen. Nog steeds 3 km wandelen en een abonnement van €232 op jaarbasis.

Momenteel neem ik nu de 125cc scooter. Ook geen last van files, en doe die 10 km op 12 minuten. Ergo, met omkleden en al erbij , spendeer ik nu 1uur per dag aan werkverkeer. Verbruik. Op weekbasis 3.5 liter benzine.

Als men een uur ziet als €45. Dan weet ik het wel.
Oud 27 juli 2012, 05:50   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Waarom rijdt iedereen op hetzelfde moment naar Brussel?
Omdat de meeste mensen nu eenmaal graag overdag werken. En de meeste werkgevers de werkdagindeling daarop hebben ingesteld.

Maar als U dat vraagt, dat kan een paar dingen betekenen. Maar geen enkele spreekt in uw voordeel.
Oud 27 juli 2012, 05:59   #27
Lunokhod
Partijlid

Standaard

Citaat:
Maar woon-werkverkeer maakt wel het leeuwendeel uit van onze verplaatsingen. Als we daar al pakweg 5% vanaf zouden kunnen pitsen, het verkeer zou een stuk vlotter gaan.
Ten koste waarvan?
Oud 27 juli 2012, 07:19   #28
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@sepper: blijkbaar heb je nog niet gedacht aan de meest voordehandliggende oplossing: verhuizen. Er zijn ongetwijfeld ook huizen te vinden in de buurt van het bedrijventerrein waar je werkt. En dan moet je je geen zorgen meer maken over in de file staan, je kan desnoods zelfs te voet gaan werken.
zijn werk of het werk van zijn vrouw/partner?
Oud 27 juli 2012, 07:32   #29
groentje
Minister-President

Standaard

Ik heb niet gezegd dat het altijd en overal een oplossing zou kunnen zijn. Maar wel voor een deel van de mensen. Zeker als ze nu beiden in dezelfde stad werken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 27 juli 2012, 07:33   #30
Lunokhod
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat het altijd en overal een oplossing zou kunnen zijn. Maar wel voor een deel van de mensen. Zeker als ze nu beiden in dezelfde stad werken.
Het is geen structurele oplossing. Niets mee aan te vangen dus.
Oud 27 juli 2012, 07:38   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet dat dus dat de file van Aalst tot Brussel zou oplossen door 5% minder trafiek. Je mag er de helft afpitsen.
Je ziet het toch in antwerpen als je een filestrook bijmaakt verhoog je de capaciteit met 25% en is er MINDER file, men moet dus dar een vak bijleggen
Als het vak er ligt, maak je een nieuwe filestrook. Die file zal daar staan tot er een bottleneck ergens elders opduikt.

Dan moet je de volgende bottleneck aanpakken.

Bottlenecken ontstaan simpelweg waar verkeer van 2 autostrades samen moeten... En waar er bvb 3 vakken van 2 autostrade moet samenvloeien naar 3 vakken.... Dat kan dus gewoonweg niet;.. Het minste dat je moet doen is die autostrades doen verderlopen op de ring tot aan een volgende autostrade...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 07:43   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als je elke dag ergens in de file staat, bijvoorbeeld in de buurt van Ternat, dan is de verleiding groot om het als logisch te zien dat daar, op die plek, een rijstrook moet bijkomen. Want via die rijstrook zou je je voorganger voorbij kunnen steken.

Mis natuurlijk.
Je komt een kilomter verder, op de nieuwe rijstrook, ook in de nieuwe file terecht.

Je moet de knelpunten verderop aanpakken.

Het ultieme knelpunt ligt in het binnenrijden van de stad van bestemming en het vinden van een parkeerplaats.
De tunnel onder Koekelberg van vier rijstrokken naar zestien rijstroken; de Wetstraat, Belliard, de lanen van de kleine ring rond de vijfhoek: minstens 20 rijstroken bij de huidige zes ...
Vervolgens de tussenliggende knelpunten: de brug van Vilvoorde: verdriedubbelen ...

Verder, in het licht van de eerste post:
files lossen zichzelf op; maar het openbaar vervoer vernietigt zichzelf ; of omgekeerd.

Als je wegens één van de vele mogelijkheden van nmbs-vertraging, je je vlucht in Zaventem gemist hebt, of je eurostar naar Londen, dan is er de volgende keer een plaatsje vrij op de trein.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 27 juli 2012 om 07:44.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 08:14   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
zijn werk of het werk van zijn vrouw/partner?
Dat is een keiharde vraag.
Wij hebben het geluk beiden een job te hebben die niet ver van ons huidig stulpje zit. Ik op 10 km, mijn vrouwtje 14 km de andere kant op.

Maar een decennia geleden werkte ik in Kontich(althans, daar was de werkplaats van de firma, als technieker op de baan, da's een ander verhaal), en mijn vrouwtje aan de Heizel. Hadden we toen moeten verhuizen naar Hombeek?

Ik wil ze ook niet de kost geven, vrouwlief als kleuterjuf in een school in West Vlaanderen, en manlief als ambtenaar in Brussel...
Oud 28 juli 2012, 08:21   #34
groentje
Minister-President

Standaard

Ik geef toe, mensen zijn soms bang om een stap te zetten. Maar er zijn 2 mogelijke stappen: ontslag nemen en dichterbij iets zoeken (en er al dan niet een lager loon voor aanvaarden), of verhuizen. In Brussel zoeken we ook kleuterleid(st)ers...
Je kan ook gewoon aanvaarden dat je elke dag in de file gaat staan, of op een overvolle trein. Maar dat is dan jouw keuze. Door te verhuizen heb ik mijn levensstijl uiteindelijk minder moeten aanpassen dan wanneer ik gebleven was.
Jeroen Boone
Oud 28 juli 2012, 08:31   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef toe, mensen zijn soms bang om een stap te zetten. Maar er zijn 2 mogelijke stappen: ontslag nemen en dichterbij iets zoeken (en er al dan niet een lager loon voor aanvaarden), of verhuizen. In Brussel zoeken we ook kleuterleid(st)ers...
Je kan ook gewoon aanvaarden dat je elke dag in de file gaat staan, of op een overvolle trein. Maar dat is dan jouw keuze. Door te verhuizen heb ik mijn levensstijl uiteindelijk minder moeten aanpassen dan wanneer ik gebleven was.
U bent duidelijk geen woningeigenaar. Als huurder is het "simpeler" om te verhuizen.

Probeer maar eens te verhuizen als hypotheek-afbetaler.
Oud 28 juli 2012, 09:42   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je elke dag ergens in de file staat, bijvoorbeeld in de buurt van Ternat, dan is de verleiding groot om het als logisch te zien dat daar, op die plek, een rijstrook moet bijkomen. Want via die rijstrook zou je je voorganger voorbij kunnen steken.

Mis natuurlijk.
Je komt een kilomter verder, op de nieuwe rijstrook, ook in de nieuwe file terecht.

Je moet de knelpunten verderop aanpakken.

Het ultieme knelpunt ligt in het binnenrijden van de stad van bestemming en het vinden van een parkeerplaats.
De tunnel onder Koekelberg van vier rijstrokken naar zestien rijstroken; de Wetstraat, Belliard, de lanen van de kleine ring rond de vijfhoek: minstens 20 rijstroken bij de huidige zes ...
Vervolgens de tussenliggende knelpunten: de brug van Vilvoorde: verdriedubbelen ...

Verder, in het licht van de eerste post:
files lossen zichzelf op; maar het openbaar vervoer vernietigt zichzelf ; of omgekeerd.

Als je wegens één van de vele mogelijkheden van nmbs-vertraging, je je vlucht in Zaventem gemist hebt, of je eurostar naar Londen, dan is er de volgende keer een plaatsje vrij op de trein.

.
Dat is niet juist. Het knelpunt ligt op de ring, er gaan twee vakken van de autostrade op de ring, en er komen twee vakken toe, op het verkeersplein moet dit verkeer zich mengen, en dan versmallen in een bergop. Het is weldegelijk in het stukje na ternat tot aan de heizel dat zich de bottleneck bevindt, je zie took het verkeer weer vlotten over de berg. Het is dus weldegelijk die bergop die er teveel aan is.

De koekelbergtunnel veroorzaakt geen file. Wat je wel zult hebben is inderdaad dat die piek van instroom van verkeer zich dan opnieuw zal manifesteren. Inderdaad ergens blijft het loodgieterswerk. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen.

Nogmaals als er al 40jaar een file staat, moet je niet meer zeveren over al die theorien van wat meer de trein nemen hier en daar, in tijden van crisis mogen de knelpunten eens aangepakt worden.

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 juli 2012 om 09:43.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 12:16   #37
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U bent duidelijk geen woningeigenaar. Als huurder is het "simpeler" om te verhuizen.

Probeer maar eens te verhuizen als hypotheek-afbetaler.
Toch wel, maar ik moet toegeven, op het ogenblik van mijn verhuis nog niet. Maar ik heb wel zeer bewust de keuze gemaakt te kopen in de buurt van mijn werk, dat lijkt me nog altijd de evidentie zelve.
De kosten om een huis te (ver)kopen zijn inderdaad enigszins afradend. Ik hoop dat die op termijn zullen zakken, het zal ook de mobiliteit van de mensen ten goede komen.
Jeroen Boone
Oud 28 juli 2012, 13:53   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel, maar ik moet toegeven, op het ogenblik van mijn verhuis nog niet. Maar ik heb wel zeer bewust de keuze gemaakt te kopen in de buurt van mijn werk, dat lijkt me nog altijd de evidentie zelve.
De kosten om een huis te (ver)kopen zijn inderdaad enigszins afradend. Ik hoop dat die op termijn zullen zakken, het zal ook de mobiliteit van de mensen ten goede komen.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat daar de kat gebonden zit. Wel bij een zekere mentaliteit die zo eigen is aan de Vlaming, nl. "mijn huis, mijn kasteel". In Nederland is dat veel minder het geval, waardoor er flink wat meer verhuisd wordt. Bij ons streekt de gemiddelde burger ergens neer, wroet en bouwt aan een huis en beschouwt het als een soort kunstwerk dat hij niet meer loslaat. Desnoods gaat hij iedere dag in de file zitten, maar loslaten wil hij dat huis niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2012, 07:46   #39
groentje
Minister-President

Standaard

Maar die mentaliteit wordt wel nog versterkt door bepaald overheidsingrijpen, zoals fiscaal aantrekkelijke km-vergoedingen in haast elke cao, en dito bedrijfswagens en abonnementen, die mensen ahw subsidiëren om zo ver mogelijk van hun werk te gaan wonen, terwijl terzelfdertijd mensen door hoge registratierechten ontmoedigd worden om te verhuizen, en zodoende al dan niet je woonplaats aan je werkplaats aan te passen.
Nederlanders zijn inderdaad onthechter wat het hun woning betreft, maar ik vraag me af wat er eerst was.
Jeroen Boone
Oud 29 juli 2012, 08:13   #40
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerlijk gezegd denk ik niet dat daar de kat gebonden zit. Wel bij een zekere mentaliteit die zo eigen is aan de Vlaming, nl. "mijn huis, mijn kasteel". In Nederland is dat veel minder het geval, waardoor er flink wat meer verhuisd wordt. Bij ons streekt de gemiddelde burger ergens neer, wroet en bouwt aan een huis en beschouwt het als een soort kunstwerk dat hij niet meer loslaat. Desnoods gaat hij iedere dag in de file zitten, maar loslaten wil hij dat huis niet.
Dat lijkt mij niet meer dan normaal. Als alles goed zit, is een huis niet alleen een huis maar ook een thuis. Een emotionele investering die je niet zomaar laat vallen. Bovendien kost verhuizen vaak verschrikkelijk veel geld, en in heel wat sectoren van de arbeidsmarkt is de tijd dat je heel je leven bij 1 werkgever blijft intussen ruimschoots voorbij.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be