Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2012, 13:28   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Graag. Geef eens een bron, als je kunt.
'k Ben ook heel benieuwd!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 00:16   #22
DEM2
Vreemdeling

DEM2's schermafbeelding

Standaard

huwelijk light moet dringend uitgevonden worden
DEM2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 00:19   #23
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Er is toch een probleem, vind ik. Nu ik me bezighoud met een ouderlingenvereniging moet ik regelmatig mensen gaan feliciteren voor hun gouden of diamanten bruiloft. Ik vind dat eigenlijk niet serieus, ik ben dit jaar 28 jaar gescheiden. Niemand heeft mij gefeliciteerd voor mijn 25ste scheidingsjaar en zal dat doen ter gelegenheid van mijn gouden scheiding. Ik voel me erg verwaarloosd
Waar zou men je voor moeten feliciteren dan ?
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 00:24   #24
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanwaar haalt Effect die jaren '40 als startdatum toch?
Je weet toch ook dat voor de jaren 1940 niemand huwde.
Het was toen de complete anarchie, de mensen neukten er maar op los, er waren waarden noch normen.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 00:25   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Wel Effect?

Citaat:
Vanwaar haalt Effect die jaren '40 als startdatum toch?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 03:23   #26
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DEM2 Bekijk bericht
huwelijk light moet dringend uitgevonden worden
Wettelijke samenwoonst komt aardig in de buurt van "huwelijk light".
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 06:00   #27
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben eigenlijk wel voorstander van het huwelijk.

Het bestaat al zo lang de mens bestaat denk ik. Het komt voor in alle culturen en overal ter wereld, door de ganse geschiedenis heen.

Het huwelijk zoals wij die hier kennen, heeft iets moois vind ik. Man en vrouw verklaren openlijk hun liefde aan elkaar in het bijzijn van getuigen en eventueel, meestal zelfs, in het bijzijn van famillie en vrienden. Daarna kan men ook elkaar trouw beloven voor de kerkelijke gemeenschap indien men dit wenst.

Het heeft wel iets vind ik. Man en vrouw verlaten het gezin waar ze zijn opgegroeid, om zelf een gezin te stichten.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 08:34   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Raar genoeg bestaan niet-huwelijken tegenwoordig ook

Me dunkt krijgt men geen weduwenpensioen als men samenwoont of een LAT relatie heeft.

Bij mijn weten zegt de wet nog altijd dat er een burgerlijk huwelijk moet plaatsvinden alvorens dat huwelijk religieus wordt ingezegend. Daarom moeten pastoors altijd eerst al bewijs het trouwboekje vragen.
Er staan straffen op pastoors die een huwelijk inzegenen voordat het burgerlijk huwelijk heeft plaatsgehad. Althans dat staat zo in diezelfde wet.

Maar blijkbaar geldt die wet niet voor alle belgen, want imams zegenen huwelijken in �* volonté. Eén huwelijk, twee, drie tot vier per man mag de imam blijkbaar straffeloos inzegenen.

Nu zou ik denken: dat zijn nep-huwelijken die als "samenlevingsvorm" worden beschouwd. De vrouw(en) heeft me dunkt geen recht op weduwenpensioen en betaalt uiteraard successierechten van "een vreemde" in geval van overlijden.

Maar wat lees ik dan in HLN:

Citaat:
Hoewel Brahim de laatste jaren amper een woord repte over zijn liefdesleven, is zijn grote geheim nu toch uitgekomen: de zanger is al drie en een half jaar getrouwd met een 24-jarige traditionele moslima, zo schrijft 'Dag Allemaal'. Het getrouwd stel zou al meer dan twee jaar samenwonen in Brahims huis in de Vlaams-Brabantse gemeente Bekkevoort.

"Zo'n drie jaar geleden zijn Brahim en Merva in alle stilte en in intieme kring getrouwd. Alleen de imam en de getuigen waren erbij", zo vertelt iemand uit de nabije kring van de MNM-presentator in het weekblad. "Merva is een traditionele moslima. Ze vertoont zich zelden op straat en vergezelt Brahim nooit naar optredens. Op die manier kon Brahim zijn 'geheim' al die tijd bewaren."
http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebri...getrouwd.dhtml
Ze wonen dus gewoon samen, tenzij ook andere belgen "gehuwd" zijn als ze in "intieme kring" een of andere kwiet uitnodigen om het huwelijk in te zegenen met zelfs de nodige regendansjes erbij.

Moet de wet dan niet gevolgd worden?
Het is niet de eerste keer dat verwezen wordt naar "huwelijk" als een imam het regendansje heeft uitgevoerd. Ik mag toch aannemen dat dit juridisch totaal niet strookt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 5 september 2012 om 08:36.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 08:52   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Nauwelijk 20 jaar had het "traditionele" huwelijk tussen een liefhebbende man en vrouw met 2 kinderen het monopolie. Ingevoerd in de late jaren '40 als propaganda tegen de "godeloze" soviets vertoonde dit systeem in de jaren '60 reeds serieuze barsten. Emancipatie van vrouwen, seksuele revolutie en de acceptatie holebi's heeft dit onhoudbare systeem de doodsteek gegeven.

We schrijven juli 2012 en het wettelijk samenwonen heeft een marktaandeel dat groter is dan het huwelijk. Het einde van een tijdperk waarin de getrouwde man en vrouw de norm bepaalden wordt eindelijk omgezet naar een systeem waar individuen onderling kunnen bepalen wat belangrijk is in een relatie, zonder rekening te houden met het afkeurend oog van de paus of andere religieuze fanatiekelingen.
Reeds sedert decennia heeft het huwelijk nog heel weinig te maken met religie. Het overgrote deel van de in een kerk afgesloten huwelijken gebeurt niet omwille van religieuze overtuiging. Wel uit traditie. En in veel gevallen ook omwille van de show. Maar het huwelijk neemt niet in belang af omdat er minder in de kerk, synagoge enz. wordt getrouwd. Want wie volstrekt atheistisch is zal in veel gevallen toch huwen, maar dan beperkt tot de burgerlijke plechtigheid.

Ik denk dat er minder voor het huwelijk wordt gekozen omdat nogal wat jonge mensen er allemaal niet meer zo zeker van zijn. De vloedgolf van echtscheidingen heeft een vertrouwenscrisis veroorzaakt. Dit heeft aanleiding gegeven tot een zeker cynisme. En bij sommigen gaat het zelfs zeer ver. Waarbij ze, zonder de minste gêne verklaren dat ze met een partner X gaan samenleven tot er zich een interessantere gelegenheid voordoet. Dat getuigt wél van een flinke dosis egoïsme. Het geluk van de kinderen wordt in dergelijke visie duidelijk volledig ondergeschikt aan hun eigen emoties.

Laatst gewijzigd door quercus : 5 september 2012 om 08:53.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 09:23   #30
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Er is toch een probleem, vind ik. Nu ik me bezighoud met een ouderlingenvereniging moet ik regelmatig mensen gaan feliciteren voor hun gouden of diamanten bruiloft. Ik vind dat eigenlijk niet serieus, ik ben dit jaar 28 jaar gescheiden. Niemand heeft mij gefeliciteerd voor mijn 25ste scheidingsjaar en zal dat doen ter gelegenheid van mijn gouden scheiding. Ik voel me erg verwaarloosd
Bij getrouwd zijn noemen we dat goud en diamant, met 25 jaar gescheiden zijn, is dat dan behangpapier of Mexicaans?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 09:33   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht

Het bestaat al zo lang de mens bestaat denk ik.
Levenslessen met Paulus.
Oud 5 september 2012, 09:34   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ken uw geschiedenis. Huwelijk was tevoren in eerste instantie een zakencontract tussen families.
Klinkklare nonsens.

Nonsens, zeg ik u.

Ga eens een cursus geschiedenis van de familie, sociale geschiedenis of gendergeschiedenis volgen. Of koop gewoon het handboek.
Oud 5 september 2012, 10:12   #33
jump in the box
Banneling

Standaard

En is de 'gemeenschap' met de achteruitgang van het 'traditionele' huwelijk er op vooruitgegaan?
(het egoïsme, het 'ik' vermoedelijk wel en met rasse schreden).
jump in the box is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 10:45   #34
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Levenslessen met Paulus.
Dank voor uw waardering.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 10:50   #35
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht

Het bestaat al zo lang de mens bestaat denk ik. Het komt voor in alle culturen en overal ter wereld, door de ganse geschiedenis heen.

Het huwelijk zoals wij die hier kennen, heeft iets moois vind ik. Man en vrouw verklaren openlijk hun liefde aan elkaar in het bijzijn van getuigen en eventueel, meestal zelfs, in het bijzijn van famillie en vrienden. Daarna kan men ook elkaar trouw beloven voor de kerkelijke gemeenschap indien men dit wenst.

Het heeft wel iets vind ik. Man en vrouw verlaten het gezin waar ze zijn opgegroeid, om zelf een gezin te stichten.

Paulus.
Het huwelijk zoals wij die hier kennen heeft inderdaad iets moois, het is namelijk opengesteld voor alle liefhebbende koppels (niet enkel man & vrouw, maar ook man & man of vrouw & vrouw)
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 11:06   #36
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik nader ook de mijlpaal van 25 jaar echtscheiding .
De reden waarom je niet wordt gefeliciteerd met dit heugelijke feit is dat men ondertussen weet dat het single leven een pak minder arbeidsintensief is dan een huwelijk waarbij het constant laveren is tussen de valkuilen.
25 jaar verzuring... Dat moet gevierd worden!

Gelukkig kun je je frustraties kwijt in I&I.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 11:08   #37
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
25 jaar verzuring... Dat moet gevierd worden!

Gelukkig kun je je frustraties kwijt in I&I.
kan je ook nog niet ad nominem reageren of droom je 's nachts van me?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 5 september 2012, 11:34   #38
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Me dunkt krijgt men geen weduwenpensioen als men samenwoont of een LAT relatie heeft.

Bij mijn weten zegt de wet nog altijd dat er een burgerlijk huwelijk moet plaatsvinden alvorens dat huwelijk religieus wordt ingezegend. Daarom moeten pastoors altijd eerst al bewijs het trouwboekje vragen.
Er staan straffen op pastoors die een huwelijk inzegenen voordat het burgerlijk huwelijk heeft plaatsgehad. Althans dat staat zo in diezelfde wet.

Maar blijkbaar geldt die wet niet voor alle belgen, want imams zegenen huwelijken in �* volonté. Eén huwelijk, twee, drie tot vier per man mag de imam blijkbaar straffeloos inzegenen.

Nu zou ik denken: dat zijn nep-huwelijken die als "samenlevingsvorm" worden beschouwd. De vrouw(en) heeft me dunkt geen recht op weduwenpensioen en betaalt uiteraard successierechten van "een vreemde" in geval van overlijden.

Citaat:
Hoewel Brahim de laatste jaren amper een woord repte over zijn liefdesleven, is zijn grote geheim nu toch uitgekomen: de zanger is al drie en een half jaar getrouwd met een 24-jarige traditionele moslima, zo schrijft 'Dag Allemaal'. Het getrouwd stel zou al meer dan twee jaar samenwonen in Brahims huis in de Vlaams-Brabantse gemeente Bekkevoort.

"Zo'n drie jaar geleden zijn Brahim en Merva in alle stilte en in intieme kring getrouwd. Alleen de imam en de getuigen waren erbij", zo vertelt iemand uit de nabije kring van de MNM-presentator in het weekblad. "Merva is een traditionele moslima. Ze vertoont zich zelden op straat en vergezelt Brahim nooit naar optredens. Op die manier kon Brahim zijn 'geheim' al die tijd bewaren."

Ze wonen dus gewoon samen, tenzij ook andere belgen "gehuwd" zijn als ze in "intieme kring" een of andere kwiet uitnodigen om het huwelijk in te zegenen met zelfs de nodige regendansjes erbij.

Het is niet de eerste keer dat verwezen wordt naar "huwelijk" als een imam het regendansje heeft uitgevoerd. Ik mag toch aannemen dat dit juridisch totaal niet strookt?

niemand enige opmerking hierover?

Oud 5 september 2012, 11:54   #39
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

niemand enige opmerking hierover?
Citaat:
Met Merva, die net als Brahim praktiserend moslim is, heeft hij dan toch voor een vaste relatie gekozen. Al zou hij volgens de ingewijden zijn keuze deels gebaseerd hebben op het oordeel van zijn vader: "Wij zijn ervan overtuigd dat zijn vader een grote rol heeft gespeeld in het huwelijk van Brahim en Merva. De wil van Brahims vader is nu eenmaal wet."
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2012, 12:10   #40
Twigmuntus
Burgemeester

Twigmuntus's schermafbeelding

Standaard

Dit boek had me nu echt wel van pas gekomen:

Jammer genoeg al twee jaar op de boekenplank

Ben ook wel benieuwd naar Effects bron.
Twigmuntus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be