![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alles wat er moet in zitten wordt inderdaad gesorteerd. Van pet-flessen maken ze bijvoorbeeld fleece-stof, tetra wordt terug tetra, metaal gaat naar Umicore etc. . Het afval dat er niet mocht in zitten gaat inderdaad bij de rest, en de gemeentes betalen hiervoor 'boetes' aan de verwerkers. Het lijkt me dus niet meer dan normaal dat de ophalers gevraagd worden zakken met foute inhoud te laten staan? Sommige verwerkers gebruiken ook al stoom om bijvoorbeeld luiers en vleesverpakkingen te kunnen verwerken. Maar als we naar een nog meer geautomatiseerd systeem zouden overgaan, bent u dan ook bereid om hiervoor meer belastingen te betalen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uitspoelen , platmeppen en ene keer per maand of zo meepakken naar 't oud ijzer, als je dat samen met een paar buren doet brengt het nog op ook... Waarom geld meegeven aan de vuilkar? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hoe ga je dan je winst verdelen? mijn buur heeft hopen blikjes. ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Algemeen kunnen vrijwel alle "enkelvoudig samengestelde" verpakkingen tegenwoordig een volgend leven tegemoet zien,desnoods in de fleece van een kledingstuk of in een tuinpaal...enfin... Door de scheiding van bepaalde soorten plastics van de algemene afvalstroom heeft men in ieder geval de KANS gegeven te beslissen wat ermee gedaan kan worden.Nog niet zo lang geleden ging ALLES de oven in,en,o ramp,op het stort. Ook de gracht wordt weer steeds populairder als stockageplaats van plastic ![]() Natuurlijk,er zou ook kunnen gestreefd worden naar het gebruik van MINDER wegwerppottekes en flessen....maar dat is precies vloeken in de kerk ![]() De technische evoluties bij het afvalbeheer zullen er,vermoed ik ook,op een dag toe leiden dat de gescheiden ophaling opnieuw overbodig wordt....laat ons afwachten nietwaar ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2012 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga nu niet beweren dat ik een heilige ben op vlak van sorteren van afval en dies meer.
Maar ik tracht daar toch constructief aan mee te werken. Het is dus nog niet zo slecht dat de mensen af en toe gecontroleerd worden of ze de regeltjes, die uiteindelijk ecologisch nuttig zijn èn legaal gestemd in uw gemeenteraad, nageleefd worden. Met de technologische vooruitgang zal het wel gemakkelijker worden. Tot voor een paar jaar moesten we (nou ja, moeten ...) glas apart sorteren naargelang het wit, groen of bruin was (of vergis ik me even van een kleurtje?). Eén gekleurde glasfles in de container van wit glas, en de recyclage-mogelijkheden daalden spectaculair. Nu schijnt dat feilloos door een combinatie van scanning. Allez dus, wees allemaal niet zo pisnijdig en doe simpelweg een klein beetje je best. En als ze er al eens mee rammelen, dan rammel je even terug, maar niet teveel en niet te lang. We zijn toch propere Vlamingen niet ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ergste vind ik nog altijd dat je de roze vuilniszakken in het containerpark moet kopen en je de volle roze vuiniszak nadien naar het containerpark moet brengen. Ze worden niet opgehaald. Een klucht is dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verpakkingen die niet kunnen worden gerecycleerd zouden moeten worden verboden. Maar het is erger dan dat. Of het nu gaat om blauwe of roze vuilniszakken, er zijn actoren die dubbel winst maken: jij betaalt de vuiniszak, en de ophaler wordt nog eens betaald om het te willen ophalen. En het afgewerkt produkt van gerecycleerd afval is ook niet gratis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een ROZE vuilniszak? waar dient d�*t voor?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben dan ook al langer een voorstander om verpakkingsmateriaal te standariseren. Het is uiteindelijk toch afval. Zelfs glas.
Om sortering te vergemakkelijken 1) beperkt aantal materialen. Glas, staal , HDPE en aluminium. Al de rest is alleen maar moeilijk doen om moeilijk te doen. Er is letterlijk geen voeding wat niet veilig verpakt kan worden in de voorgenoemde materialen. 2) Vormen. Kubus is het meest efficient in transport, maar bol of cylindervorm geeft betere druk-bestendigheid voor een gegeven hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Dus alles wat stevigheid vereist in cylinders, al de rest in kubus of balkvorm. Opdruk en versiering. Alleen gerecycleerd papier gekleurd met milieuvriendelijke inkten opgekleefd met lijm die gemakkelijk en milieuvriendelijk verwijderd kan worden. Producenten die per se iets anders willen gebruiken omdat ze willen opvallen, die mogen dat. Een detectiemethode die sortering en verwijdering uit de afvalstroom vergemakkelijkt verplichten alswel een stevige taks erbij. Iets is waard wat de gek ervoor geeft. Als dikkenek Y een frisdrank uit een "speciale" fles wil, dat ie er dan voor betaald. Het HDPE kan gerust bij het staal en aluminium blik, de sorteermachines om die 3 te scheiden bestaan al zeer lang. Glas, zeker als we kiezen voor alleen groen of bruin glas, is zoals al jaren appart in te zamelen. Zelfs al laat men de deksels en stoppen erop zitten, na het malen is het redelijk gemakkelijk te scheiden, en de laatste beetjes zijn er wel uit te bakken na een tijdje in de smeltoven. En al de rest? Dat kan prima in een peperdure restafvalzak. Die piepschuimen doos van die nieuwe 65" flatscreen, die kan op zolder, die kan terug naar de leverancier, of naar het containerpark. Om maar 1 voorbeeld te geven.
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
staat er daar op de containers iets als : "container voor folie en plastiek film, enkel in roze zakskes "? ge meent dat toch nie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil hier even toch wel duidelijk maken dat - gezien mijn Agalev verleden - ik werkelijk een overtuigd recycleringspersoon ben hoor. ik heb daar niks op tegen.
maar als ikdus omwille van één potteke om te beginnen al TWEE zakken moet verspillen en dan nog zien dat de afval verbrand wordt en niet gerecycleerd, dan lijkt het me dat het doel voorbij wordt geschoten; ik ga zeker geen tetrabriks tussen mijn papier frommelen: ik ga ze écht gewoon samenpersen: goed voor één jaar in één blauwe zak! die dure grijze zak moet eruitkomen hoor.
![]() |
![]() |