Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2012, 15:29   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Met gerecycleerde Tetrapak wordt wel een en ander gemaakt dacht ik.

Maar ze gaan dus van mij niet veel last meer hebben: ik pers al mijn tetrabrikken plat op mekaar, dat duurt een hele tijd. Weegt wel meer, maar ik spaar de zak tenminste uit.
Verder zal ik dan maar die plastieken groenten en fruitschaaltjes in elkaar stapelen en na een half jaar in de grijze zak proppen zeker?

Water drink ik niet meer uit plastieken flessen, maar via een Britta kan, en blik gebruik ik praktisch niet.

Spaart me alvast een paar blauwe zakken uit.
Steek die - uit het zicht, tussen het oud papier. Weer een blauwe zak gespaard.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 15:41   #22
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En wat doet men eigenlijk hiermee? Het metaal brengt geld op als schroot en is gemakkelijk te scheiden. Maar de rest? Soms hoor je wel iets van gemaakt met gerecycleerd kunststof. Dingen als tuinpaaltjes. Maar ik heb de indruk dat het meeste gewoon grijze stroom word.
Voor de geïnteresseerden: bij de meeste verwerkers kan je (al dan niet in groep) een rondleiding krijgen. Zelf ben ik zo al eens gaan kijken bij de PMD-verwerking bij Indaver.

Alles wat er moet in zitten wordt inderdaad gesorteerd. Van pet-flessen maken ze bijvoorbeeld fleece-stof, tetra wordt terug tetra, metaal gaat naar Umicore etc. . Het afval dat er niet mocht in zitten gaat inderdaad bij de rest, en de gemeentes betalen hiervoor 'boetes' aan de verwerkers. Het lijkt me dus niet meer dan normaal dat de ophalers gevraagd worden zakken met foute inhoud te laten staan?

Sommige verwerkers gebruiken ook al stoom om bijvoorbeeld luiers en vleesverpakkingen te kunnen verwerken. Maar als we naar een nog meer geautomatiseerd systeem zouden overgaan, bent u dan ook bereid om hiervoor meer belastingen te betalen?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 15:43   #23
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Steek die - uit het zicht, tussen het oud papier. Weer een blauwe zak gespaard.
Sluikstort-tips uit de Seefhoek?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 16:20   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Sluikstort-tips uit de Seefhoek?
Amai, dat is knap, hoe weet jij dat ik in de Seefhoek woon? Verander je beter je naam niet in "Groot licht?"

Jij komt zeker uit één van de betere buurten zoals Brasschaat?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 16:52   #25
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met gerecycleerde Tetrapak wordt wel een en ander gemaakt dacht ik.

Maar ze gaan dus van mij niet veel last meer hebben: ik pers al mijn tetrabrikken plat op mekaar, dat duurt een hele tijd. Weegt wel meer, maar ik spaar de zak tenminste uit.
Verder zal ik dan maar die plastieken groenten en fruitschaaltjes in elkaar stapelen en na een half jaar in de grijze zak proppen zeker?

Water drink ik niet meer uit plastieken flessen, maar via een Britta kan, en blik gebruik ik praktisch niet.

Spaart me alvast een paar blauwe zakken uit.
Zelfs al gebruikt ge elke dag tonnen blik , dan nog steekt je dat niet in de blauwe zak...
Uitspoelen , platmeppen en ene keer per maand of zo meepakken naar 't oud ijzer, als je dat samen met een paar buren doet brengt het nog op ook...
Waarom geld meegeven aan de vuilkar?
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 17:06   #26
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zelfs al gebruikt ge elke dag tonnen blik , dan nog steekt je dat niet in de blauwe zak...
Uitspoelen , platmeppen en ene keer per maand of zo meepakken naar 't oud ijzer, als je dat samen met een paar buren doet brengt het nog op ook...
Waarom geld meegeven aan de vuilkar?
interessant.
Maar hoe ga je dan je winst verdelen? mijn buur heeft hopen blikjes.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 17:16   #27
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Doordat die zak al gestickerd was gaan de vuilniskarmannen er van uit dat die zak niet goed gesorterd is. Zelfs al hebt u het wel goed gedaan. De bedoeling is dus u 2 of 3 keer een nieuwe zak te laten nemen. Niet dat het iets helpt hoor. De sorteerregels zijn zodanig dat men in theorie elke zak kan weigeren. Slecht gespoeld melkbrik. Niet volledig leeg maisblik. Pet fles met een restje bruiswater. Laat maar staan.
In uw geval. Een plastiek potje van een leverancier die geen recyclagepremie wenst te betalen. De milieuschande. Een Bophal net vermeden.

En wat doet men eigenlijk hiermee? Het metaal brengt geld op als schroot en is gemakkelijk te scheiden. Maar de rest? Soms hoor je wel iets van gemaakt met gerecycleerd kunststof. Dingen als tuinpaaltjes. Maar ik heb de indruk dat het meeste gewoon grijze stroom word.
Inderdaad zal een deel ervan wel weer verbrand worden.De verwerkers moeten,net als iedereen,het bord in de gaten houden en de financiele verliezen vermijden.
Algemeen kunnen vrijwel alle "enkelvoudig samengestelde" verpakkingen tegenwoordig een volgend leven tegemoet zien,desnoods in de fleece van een kledingstuk of in een tuinpaal...enfin...
Door de scheiding van bepaalde soorten plastics van de algemene afvalstroom heeft men in ieder geval de KANS gegeven te beslissen wat ermee gedaan kan worden.Nog niet zo lang geleden ging ALLES de oven in,en,o ramp,op het stort.
Ook de gracht wordt weer steeds populairder als stockageplaats van plastic

Natuurlijk,er zou ook kunnen gestreefd worden naar het gebruik van MINDER wegwerppottekes en flessen....maar dat is precies vloeken in de kerk

De technische evoluties bij het afvalbeheer zullen er,vermoed ik ook,op een dag toe leiden dat de gescheiden ophaling opnieuw overbodig wordt....laat ons afwachten nietwaar

Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2012 om 17:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 17:51   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar had ik een tijd geleden een verkeerd potje in mijn PMD zak geduwd, waardoor hij lekker aan de deur bleef staan met een rode sticker erop.

Gelukkig zat het foutieve plastiek bovenaan, dus haal ik het eruit en plaats de zak (na twee weken in de blakke zon) terug aan de deur bij de volgende ophaling.

Wat blijkt? ONDERAAN schijnt ook nog zo'n foutief potje te zitten (zo eentje van aardbeien), dus wéér een rode sticker.
Nu heb ik echt geen zin om heel die stinkende zak even leeg te kieperen, daar onderaan het foutieve potje uit te halen en heel de stinkende hoop terug in de zak te stoppen.

Ik heb dus netjes een grijze zak over de blauwe zak getrokken en laat nu heel de boel naar de verbrandingsoven brengen zonder ook maar iets te recycleren.

Is dat nu werkelijk de bedoeling?
Je wilt niet weten hoeveel van die potjes en ander afval tussen het papier belanden, gratis opgehaald, en de kartonnen doos is niet transparant.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 17:54   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ga nu niet beweren dat ik een heilige ben op vlak van sorteren van afval en dies meer.

Maar ik tracht daar toch constructief aan mee te werken.

Het is dus nog niet zo slecht dat de mensen af en toe gecontroleerd worden of ze de regeltjes, die uiteindelijk ecologisch nuttig zijn èn legaal gestemd in uw gemeenteraad, nageleefd worden.

Met de technologische vooruitgang zal het wel gemakkelijker worden. Tot voor een paar jaar moesten we (nou ja, moeten ...) glas apart sorteren naargelang het wit, groen of bruin was (of vergis ik me even van een kleurtje?).
Eén gekleurde glasfles in de container van wit glas, en de recyclage-mogelijkheden daalden spectaculair.
Nu schijnt dat feilloos door een combinatie van scanning.

Allez dus, wees allemaal niet zo pisnijdig en doe simpelweg een klein beetje je best. En als ze er al eens mee rammelen, dan rammel je even terug, maar niet teveel en niet te lang.

We zijn toch propere Vlamingen niet ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 18:00   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Een keer scheurde mijn PMD-zak. In plaats van de hele boel over te laden trok ik er gewoon een andere zak over.
De zak bleef staan met een rode sticker erop.
Ik had geen idee wat er fout was want er staat in de instructies alleen maar dat het PMD in de juiste zak moet aangeboden worden en een PMD-zak is wat mij betreft ook PMD. Op de sticker wordt niet gezegd wat de vergissing is, dus kon het net zo goed zijn dat er een verkeerd artikel in zat.
Ik heb me geamuseerd met naar de Technische Dienst te gaan (ik vermoedde wel wat de fout was maar ik was benieuwd naar de reacties). Ik werd naar 2 diensten gestuurd. Niemand had enig idee waarom mijn zak geweigerd werd. Ondertussen had een kennis hem al gewoon naar het containerpark gebracht waar hij tussen de andere PMD belandde zonder problemen.
Ik heb dan een e-mail aan de Afvalkrant gestuurd en een beleefd antwoord gekregen. De man zei dat het inderdaad niet toegelaten is 2 zakken over elkaar te doen maar dat ze het de moeite niet vonden om dat in de Afvalkrant of andere instructies te vermelden ...
Die blauwe PMD scheuren inderdaad gemakkelijk. Vooral die twee strikjes bovenaan zijn niet gemaakt om bruutweg een stevige knoop te leggen. Ooit eens de scheuren van zo'n pmd-zak met kleefband dichtgemaakt, met van die brede bruine kleefband. De zak bleef voor de deur staan.

Het ergste vind ik nog altijd dat je de roze vuilniszakken in het containerpark moet kopen en je de volle roze vuiniszak nadien naar het containerpark moet brengen. Ze worden niet opgehaald. Een klucht is dat.
Oud 22 augustus 2012, 18:07   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is dus nog niet zo slecht dat de mensen af en toe gecontroleerd worden of ze de regeltjes, die uiteindelijk ecologisch nuttig zijn èn legaal gestemd in uw gemeenteraad, nageleefd worden.
Controle kost ook geld.

Verpakkingen die niet kunnen worden gerecycleerd zouden moeten worden verboden.

Maar het is erger dan dat. Of het nu gaat om blauwe of roze vuilniszakken, er zijn actoren die dubbel winst maken: jij betaalt de vuiniszak, en de ophaler wordt nog eens betaald om het te willen ophalen. En het afgewerkt produkt van gerecycleerd afval is ook niet gratis.
Oud 22 augustus 2012, 18:35   #32
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die blauwe PMD scheuren inderdaad gemakkelijk. Vooral die twee strikjes bovenaan zijn niet gemaakt om bruutweg een stevige knoop te leggen. Ooit eens de scheuren van zo'n pmd-zak met kleefband dichtgemaakt, met van die brede bruine kleefband. De zak bleef voor de deur staan.

Het ergste vind ik nog altijd dat je de roze vuilniszakken in het containerpark moet kopen en je de volle roze vuiniszak nadien naar het containerpark moet brengen. Ze worden niet opgehaald. Een klucht is dat.
Op dat punt is het hier bij ons niet te moeilijk. Ik kan alle vuilzakken gewoon in de supermarkt kopen, ook PMD-zakken.
Oud 22 augustus 2012, 20:20   #33
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Een ROZE vuilniszak? waar dient d�*t voor?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 23 augustus 2012, 06:49   #34
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de homohaters in te recycleren
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 07:12   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ben dan ook al langer een voorstander om verpakkingsmateriaal te standariseren. Het is uiteindelijk toch afval. Zelfs glas.

Om sortering te vergemakkelijken

1) beperkt aantal materialen. Glas, staal , HDPE en aluminium. Al de rest is alleen maar moeilijk doen om moeilijk te doen. Er is letterlijk geen voeding wat niet veilig verpakt kan worden in de voorgenoemde materialen.
2) Vormen. Kubus is het meest efficient in transport, maar bol of cylindervorm geeft betere druk-bestendigheid voor een gegeven hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Dus alles wat stevigheid vereist in cylinders, al de rest in kubus of balkvorm.

Opdruk en versiering. Alleen gerecycleerd papier gekleurd met milieuvriendelijke inkten opgekleefd met lijm die gemakkelijk en milieuvriendelijk verwijderd kan worden.

Producenten die per se iets anders willen gebruiken omdat ze willen opvallen, die mogen dat. Een detectiemethode die sortering en verwijdering uit de afvalstroom vergemakkelijkt verplichten alswel een stevige taks erbij. Iets is waard wat de gek ervoor geeft. Als dikkenek Y een frisdrank uit een "speciale" fles wil, dat ie er dan voor betaald.

Het HDPE kan gerust bij het staal en aluminium blik, de sorteermachines om die 3 te scheiden bestaan al zeer lang.

Glas, zeker als we kiezen voor alleen groen of bruin glas, is zoals al jaren appart in te zamelen. Zelfs al laat men de deksels en stoppen erop zitten, na het malen is het redelijk gemakkelijk te scheiden, en de laatste beetjes zijn er wel uit te bakken na een tijdje in de smeltoven.

En al de rest? Dat kan prima in een peperdure restafvalzak. Die piepschuimen doos van die nieuwe 65" flatscreen, die kan op zolder, die kan terug naar de leverancier, of naar het containerpark. Om maar 1 voorbeeld te geven.
Oud 23 augustus 2012, 20:29   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor plastiek, folies ...
Kost evenveel als de blauwe pmd zak.
In Mechelen te koop in het containerpark. Nergens elders. De volle roze vuilniszakken worden niet opgehaald, te deponeren in hetzelfde containerpark.
Oud 23 augustus 2012, 20:30   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Op dat punt is het hier bij ons niet te moeilijk. Ik kan alle vuilzakken gewoon in de supermarkt kopen, ook PMD-zakken.
Weet ik ook wel.
Oud 23 augustus 2012, 20:31   #38
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Voor de homohaters in te recycleren
Ziekelijke opmerking.
Oud 23 augustus 2012, 21:26   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Voor plastiek, folies ...
Kost evenveel als de blauwe pmd zak.
In Mechelen te koop in het containerpark. Nergens elders. De volle roze vuilniszakken worden niet opgehaald, te deponeren in hetzelfde containerpark.
welke oen koopt dan eerst een roze zak en doet nadien zijn folie en toestanden zèlf naar het containerpark?
staat er daar op de containers iets als :

"container voor folie en plastiek film, enkel in roze zakskes "?

ge meent dat toch nie?

Oud 23 augustus 2012, 21:44   #40
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik wil hier even toch wel duidelijk maken dat - gezien mijn Agalev verleden - ik werkelijk een overtuigd recycleringspersoon ben hoor. ik heb daar niks op tegen.

maar als ikdus omwille van één potteke om te beginnen al TWEE zakken moet verspillen en dan nog zien dat de afval verbrand wordt en niet gerecycleerd, dan lijkt het me dat het doel voorbij wordt geschoten;

ik ga zeker geen tetrabriks tussen mijn papier frommelen: ik ga ze écht gewoon samenpersen: goed voor één jaar in één blauwe zak!

die dure grijze zak moet eruitkomen hoor.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be