![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op die manier is bijvoorbeeld fraudebestrijding een daadwerkelijke belastingsverhoging. Moreel gezien is het natuurlijk "eerlijker" dat de wettelijke tarieven de echte zijn, maar economisch gezien is het "efficienter innen van belasting" een daadwerkelijke belastingsverhoging met al zijn economische effecten. Wat jij zegt is niks anders dan de Laffercurve, he. Daarvan zijn we gevaarlijk dicht de rechterkant aan 't exploreren. Edit: oops, is al gezegd in deze draad Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2012 om 05:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Om over subsidies nog niet te spreken. Ford Genk krijgt 25 miljoen steun en toch zijn er geruchten dat er sluitingen zullen zijn in Europa, waaronder ze ook Ford Genk vernoemen. Iedereen weet ook dat Duitsland alles zal doen, om bij hen sluitingen te voorkomen, dus een volgend Opel scenario is zeker niet ondenkbaar, ook al ontkent men het in alle toonaarden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Dat is geen winst, dat is inflatie.
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zijn de allerbraafste mensen !! Zij zijn bereid om in volle openheid naar de fiscus toe te zeggen: "dit is mijn kapitaal, ik steek het hier, voor iedereen zichtbaar, en ik ga er deze namiddag of deze nacht niet mee naar het buitenland lopen om één centiem belastingen te kunnen ontduiken". Bezit van tweede of derde huis trekt de markt van de huurhuizen open. Huiseigenaren verdienen een medaille !! (ik spreek niet voor mijn eigen winkel; ik bezit enkel het huisje waar ik in woon ...) .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een ietwat geforceerd voorbeeldje: ik betaal mijn wegenbelasting via mijn nummerplaat. Als mijn buur rondrijdt met een namaaknummerplaat, en door betere fraudebestrijding gepakt wordt, dan heeft de staat eindelijk meer inkomsten, waardoor - mits één voorwaarde - de brave mensen uiteindelijk minder gaan moeten betalen het jaar daarna. Jij durft veronderstellen dat die buur met de ontdoken belastingscenten de economie beter doet gaan draaien, hetgeen ook voor de brave mensen globaal een goede zaak is. Wel, ik verkies om maar met één maffia te doen te hebben; en niet met twee. Eén maffia, de staat; twee maffia's, de staat en de private maffia. Want op de langere duur ... .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan moeten ze beginnen met alle subsidiesystemen af te schaffen: remember de stevaert gratis story, waar je door bvb de tv-taks af te schaffen een nuloperatie hebt omdat de dienst evenveel kost als de subsidie Ze moeten in feite als overheid beginnen met alle subsidies waar de instellingen meer kosten dan de subsidie die ze toekennen afschaffen. Een subsidie moet bvb een multiplicator 10 hebben, er moet 10 keer meer betaald worden dan de dienst kost. En omgekeerd een belasting moet 10keer meer opbrengen dan de dienst kost. Alle andere systemen zijn lul... gewoon tewerkstelling. Als Sabam bvb 1miljard opbrengt maar 0.3 miljard kost, kun je dat beter afschaffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het punt is dat uw frauderende buurman met zijn valse nummerplaat nu geld heeft dat hij NIET als belasting zal afgeven, en dat dus oftewel zal gebruiken om te consumeren, oftewel om te sparen (te investeren). Dat zal een zeker economisch effect hebben, dat er niet zal zijn als die buur dat afgenomen wordt. Ik doe hier zelfs geen uitspraak over of dat "goed" of "slecht" is voor de economie, want alles hangt af hoe de staat dat geld gebruikt. Als de staat daarmee bijvoorbeeld exact zou doen wat die buur zou doen, dan is het effect nihil, maar dan is het effect van belastingen ook nihil (en de noodzaak tot belastingen ook !). Ik wil gewoon maar zeggen dat het economische effect van belastingen is dat privepersonen dat geld niet meer kunnen aanwenden voor consumptie of voor investering, maar dat de staat dat nu op zijn "staats" zal aanwenden. Of die overdracht van prive naar staat er nu komt door een officiele verhoging van tarieven, of er komt doordat fraudeurs aangepakt worden en nu meer moeten afgeven dan voordien, is kifkif qua economisch effect. Moreel, da's een ander verhaal. Citaat:
![]() Maar besef goed dat als het als "economisch nefast" gezien wordt om de belastingen te verhogen, het dan EVEN nefast is om fraudebestrijding aan te vangen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Een vlaktaks is ongewenst, het werkt dualisering in de hand en is in het andeel van de sociaal-economisch zwaksten. Is ondertussen met voldoende studies aangetoond. Een progressief belastingssysteem is het beste van allemaal. Wie veel verdient mag ook veel houden, maar draagt toch terzelfdertijd iets meer bij dan de zwaksten. Sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Waarmee ik niet zeg dat ons huidig progressief belastingssysteem een goed systeem zou zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Maar een aandelenuitgifte is ook een lening die ze vragen aan de aandeelhouders of nieuwe aandeelhouders. Ze hebben net als de staat kortlopende en langlopende leningen. Daarom vind ik dat er pas dividend mag uitgekeerd worden van het ogenblik dat ze werkelijk winst maken en die winst voor het grootste deel, ook gebruiken om uit te breiden en leningen versneld af te betalen. Kijk ELIA en EANDIS, 20% is voor voorziene onkosten en 80% is uitgekeerd aan de aandeelhouders. Maar ze hebben intussen ook nog kort en langlopende leningen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien "alles" bij de staat moet gekocht worden met belastingen (ttz, indien ongeveer alles "gratis" wordt uitgedeeld op kosten van de belastingbetaler), en er is een progressief belastingssysteem, dan komt dat neer op zeggen dat de prijzen van "alles" meer dan proportioneel zijn met uw inkomen. Verdient ge 1000 Euro, dan kost een brood 1 Euro "belastingen" en kunt ge U dus 1000 broden permitteren. Verdient ge 2000 Euro, dan kost een brood U 4 Euro, en kunt ge U maar 500 broden permitteren. Hoe meer ge verdient, hoe armer ge dus zijt. Dat is het idee achter progressieve belasting: zij die het meeste verdienen (en dus produceren), worden het armste. Logischerwijze ga je dan vanzelf naar een lage-productie-modus om meer te krijgen dan te produceren, he. Dat is trouwens exact wat we nu hebben, en we noemen dat "crisis". Om die op te lossen gaan we nog meer de weinig-producerenden laten profiteren van de producerenden. Succes gegarandeerd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een echte vlaktaks is inderdaad ook niet goed maar met voldoende vrijgesteld bedrag en een maximum aan de bovenkant is volgens mij het best, dat hebben studies ook aangetoond. 75% in Frankrijk en 10% in de VS voor super rijken, beide uitersten zijn belachelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan denk je wellicht aan ons landje? Laat me niet lachen. Daar is nauwelijks iets progressiefs aan. Eigenlijk is het de ingewikkeldste vlaktaks ter wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit is helemaal niet dualiserend. Met een voldoende grote belastingsvrije schijf is progresiviteit behouden (lees aub eerst goed voor u commentaar geeft). En met een vlaktaks op alle inkomens, worden vermogens inkomens meer belast en inkomsten uit arbeid minder. DIt kom toch ten goede aan de 'gewone man'. Of niet soms?
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT) ![]() Laatst gewijzigd door Perzik : 10 september 2012 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |