Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Ben je arm (geweest)
ik was en ben arm 2 18,18%
ik ben lang arm geweest 2 18,18%
ik ben niet zo lang arm geweest 1 9,09%
ik ben wisselend arm/niet arm geweest 1 9,09%
ik ben arm aan het worden 5 45,45%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2012, 19:12   #21
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Al wie hier durft posten dat hij arm is, liegt dat hij zwart ziet.
Allee, we zullen allemaal posten dat we rijk zijn.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 19:40   #22
Stingray
Banneling

Standaard

Mijn vader verongelukte toen ik 9 was. Mijn moeder bleef achter met 2 kinderen en een armzalig weduwepensioen.

Desondanks heeft ze in de mate van het mogelijke alles voor ons gedaan en ons zelfs laten studeren.

Petje af.

Ze heeft ons geleerd wat hard werken en opkomen voor jezelf is. En dan heb ik het nog niet gehad over familiewaarden.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 20:03   #23
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Als student jarenlang elke toen nog belgische frank moeten omdraaien.

Alhoewel ... op een of andere manier had ik toch op een bepaald moment tweeduizend frank bij elkaar om het verzameld werk van Friedrich Nietzsche te kopen, wat mij gisteren nog een paar uur leesplezier heeft bezorgd, men leest niet elke dag hoe gymnasten met Passion pistolen op pentagrammen schieten

En er zijn zeker jaren geweest waarin ik 'in zaken' eerder geld verloor dan geld verdiende.

Dank zij vennootschapsstructuren met beperkte aansprakelijkheid, kredietkaarten, hulp van vrienden en familie en het letterlijk opeten van kleine spaarreserves uit voorgaande jaren, heeft dat nooit tot echte armoede geleid, als je die jaren kadert in langere periodes.

Door die ervaringen kan ik me dus wel goed verplaatsen in de problematiek van arme mensen, weet echt wel wat 'tight budget' is, en wat bestaansonzekerheid is.

Laatst gewijzigd door Knipp : 10 september 2012 om 20:04.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 20:05   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Allee, we zullen allemaal posten dat we rijk zijn.

Dat zou niet eens erg gelogen zijn.
Eten, drinken, kleren, onderdak, en al de rest is overbodig.
Oud 10 september 2012, 20:53   #25
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Ik zou als arm beschouwen mensen die kleding van spullenhulp dragen, in een absoluut krot met kapotte ramen wonen en geen geld hebben om naar de dokter te gaan met die chronische longinfectie.

Maar die zijn waarschijnlijk eerder dun gezaaid. De levensstandaard hier is zo hoog dat de straatslapers diegene zijn die zich met man en macht verzetten tegen sociale hulp.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 21:11   #26
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ik zou als arm beschouwen mensen die kleding van spullenhulp dragen, in een absoluut krot met kapotte ramen wonen en geen geld hebben om naar de dokter te gaan met die chronische longinfectie.
Zo'n extreme definitie vind ik nogal flauw.

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.

Ik zou het eerder definiëren in termen van schaamte.
Aan familiefeesten verzaken omdat je geen geld hebt voor de kapper of omdat je op schoenen loopt met gaten in de zolen.
( misschien zal niemand het zien, maar jij weet het )

Een juistere vraag zou dus zijn : heb je je ooit al geschaamd omdat je in verhouding tot je directe omgeving arm bent ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 10 september 2012 om 21:12.
Oud 10 september 2012, 21:12   #27
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar die zijn waarschijnlijk eerder dun gezaaid. De levensstandaard hier is zo hoog dat de straatslapers diegene zijn die zich met man en macht verzetten tegen sociale hulp.
Nogal romantisch. Armoede is dat allesbehalve
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 21:19   #28
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Of men kan het attribuut 'arm' aan een andere entiteit toekennen.

Bevoorbeeld :

Een land waarvan een paar honderdduizend inwoners zich schamen over hun leefomstandigen is een ARM LAND.

Laatst gewijzigd door Knipp : 10 september 2012 om 21:20.
Oud 10 september 2012, 21:21   #29
Klarekijk
Banneling

Standaard

Ook al heb ik echt aan de grond gezeten , ik heb mijzelf nooit als arm aanschouwt .

ik heb in mijn leven nooit de zekerheid van een inkomen gekend en vaak maanden moeten doorspartelen met 100 € en minder .
Maar door trouw te blijven aan jezelf en te blijven proberen en hard werken kan je uit een heel diep dal klauteren en ook dat kan snel gaan .

MAAR ik blijf zeer realistisch ook al heb je wat vermogen of een huis , je kan het ook heel snel weer verliezen en terug op af zitten .

Vlak na de aankoop van mijn huis , ging het opnieuw mis en heb ik een winter in de kelder in één kamertje geleeft en geslapen om rond te komen. maar mijn huis opnieuw opgeven , ik ging nog liever dood .

Ook mijn verblijf in het buitenland koppel ik nu nog altijd aan een "terug naar de realiteit doop" op een eiland zonder stroom , zonder communicatie tussen de outochtone bevolking en leven met even weinig als zij , en hard werken samen met hen , dat is mijn ultime vakantie . Ok ik heb natuurlijk de middelen om er heen te gaan en na een maandje terug een propere broek aan te trekken .

Maar toch geniet ik er van en denk er heel sterk over na om op een gegeven moment , als ik water , een bed en een douche en een toilet heb , om me daar te laten uitdoven in de natuur .

Ze mogen hun oud mannekes huis van het OCMW hebben , want die zijn er toch enkel op uit om je te houden in ruil voor het opsoeperen van je nalatenschap .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 21:33   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Armoede stinkt
Oud 10 september 2012, 21:51   #31
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Armoede stinkt
HO ,

Woon jij niet aan de zee ? ga iedere dag ne keer gaan zwemmen hé
Oud 10 september 2012, 21:52   #32
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Armoede stinkt
In Azië ken ik heel veel armen , maar ze zijn kraak proper .

waarom stinkt armoede ?
Oud 10 september 2012, 22:00   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
In Azië ken ik heel veel armen , maar ze zijn kraak proper .

waarom stinkt armoede ?
Ik heb het al uitgelegd. Zopas in de draad : echt arm zijn is...Hygiëne kost duur

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 september 2012 om 22:01.
Oud 10 september 2012, 22:02   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
HO ,

Woon jij niet aan de zee ? ga iedere dag ne keer gaan zwemmen hé
Doe ik

Toen woonde ik 52 km van zee.

Ik heb nu een douche met warm water en een Engels toilet.
Oud 10 september 2012, 22:06   #35
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het al uitgelegd. Hygiëne kost duur
Laat het ons zo zeggen , Hygiëne kost duur als we het willen doen volgens de mode , de moderne productjes en de opgedwongen regeltjes .

Enige tijd geleden hebben we hier maanden een discutie gevoerd ( zonder enig wederzijds begrip en resultaat ) waar ik me profileerde als een fervent tegen stander van de liberalisering van bedrijven die basisbehoeften aanbieden zoals water distributie , elektriciteit / gas / telecomunicatie .

Ik vind dat dat producten zijn die door de een moderne welvaart staat , onder een verdomde plicht vallen om ze zonder winst aan te beieden aan de bevolking tegen kostprijs .

dan was Uw water alvast goedkoper .
Oud 10 september 2012, 22:17   #36
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Ik kwalificeerde lange tijd op die criteria
Oud 10 september 2012, 22:41   #37
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.

Aan familiefeesten verzaken omdat je geen geld hebt voor de kapper of omdat je op schoenen loopt met gaten in de zolen.

Een juistere vraag zou dus zijn : heb je je ooit al geschaamd omdat je in verhouding tot je directe omgeving arm bent ?
Je vindt het een extreme definitie? Niet rondkomen om eten te kopen, da's arm. Je zorgen maken om een gat in je schoenen is dat niet. Je hébt schoenen godbetert. Ik heb in Zuid Afrika gewoond als kind, en daar was wel armoede vanuit mijn westers perspectief: townships, schooiers, lompendragers. Maar die zouden zich inderdaad dan weer rijk wanen ten aanzien van derde wereld vuilnisbeltproletariaat. Die op hun beurt zich beter af zullen voelen dan somaliërs met opgezwollen buiken. Als ze die ooit te zien krijgen, wat niet het geval is.

Ik vind 'arm' geen relatief begrip in België. Armoe in België is je geen luxe kunnen permitteren, enkel het nodige. Schaamte erover is een gans ander debat.
Oud 10 september 2012, 22:45   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht

Knappe benadering.
Geschaamd? Niet echt.
Het is wel ongemakkelijk.
Oud 10 september 2012, 22:46   #39
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik bedoel niet de Stijn Streuvels of Cyriel Buysse stijl hongersnood en fabrieksproletariaat armoe. Die is hier gewoon niet meer. De omstandigheden waarin jij verkeerde zouden 'arme' mensen van 100 jaar terug, of vandaag in een hol in Zuid Amerika doen dansen van vreugde.

Maar je ziet om je heen dat iedereen het beter heeft. En in die zin is Knipps betoog over relatief arm zijn wel op zijn plaats.
Oud 10 september 2012, 22:48   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je vindt het een extreme definitie? Niet rondkomen om eten te kopen, da's arm. Je zorgen maken om een gat in je schoenen is dat niet. Je hébt schoenen godbetert. Ik heb in Zuid Afrika gewoond als kind, en daar was wel armoede vanuit mijn westers perspectief: townships, schooiers, lompendragers. Maar die zouden zich inderdaad dan weer rijk wanen ten aanzien van derde wereld vuilnisbeltproletariaat. Die op hun beurt zich beter af zullen voelen dan somaliërs met opgezwollen buiken. Als ze die ooit te zien krijgen, wat niet het geval is.

Ik vind 'arm' geen relatief begrip in België. Armoe in België is je geen luxe kunnen permitteren, enkel het nodige. Schaamte erover is een gans ander debat.
Het klopt, natuurlijk, dat armen zich geen luxe kunnen permitteren. Maar dat is geen definitie van armoede. Ook niet in België.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be