![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Wanneer gaan de Franstaligen beginnen inzien dat ze ook voor eigen deur de stoep moeten vegen ?
In het zuiden van 't land worden diverse regels heel andere toegepast (of genegeerd) in vergelijking met het noorden. Wie in Vlaanderen daar niet mee akkoord gaat weet op wie te stemmen. Er zijn al dan niet "transfers" maar niemand mag precies weten voor hoeveel en waar ze naartoe gaan. Wie in Vlaanderen daar niet mee akkoord gaat weet op wie te stemmen. Het is het systeem van 2 maten en gewichten, zelfs tot in de rechtspraak. VB, AEL, FDF, FN zijn alle "racistisch te noemen". Alleen het VB wordt aangepakt. Er is ook de bemoeizucht van 't zuiden inzake Vlaanderen terwijl die andersom niet getolereerd wordt. Bekijk gewoon het aanslepend probleem B-H-V. Iedere dag die voorbijgaat zonder dat dat probleem aangepakt wordt gaan er stemmen naar die éne partij. enz. enz. Deze uitslag van het VB was voorspeld. De redenen van de groei van het VB zijn gekend. Doe daar dan iets aan in plaats van op de mensen te schieten die alleen in dat stemhokje het recht krijgen om hun ongenoegen te uiten.
![]() |
#22 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Foundation, context?
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zou kunnen in 5 minuten geregeld zijn als Franstaligen inzien dat langer uitstel alleen voordeel oplevert voor het VB. Aan de opening van de draad is te zien hoe wereldvreemd ze nog zijn.
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() Wat is er zo wereldvreemd aan die nuchtere analyse die stelt dat het extreme nationalisme van het VB de politieke agenda in Vlaanderen dikteert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als het VB dan al de agenda dicteert, dan is dat omdat het VB groot geworden is. Tè groot. Dat is de vaststelling een symptoom, geen analyse. Een analyse zou naar de de oorzaken zoeken van het groot worden van het VB. Als je een lijstje maakt van alles wat hier op dit forum al vermeld stond als mogelijke oorzaaken van dat groter worden, dan heb je ongeveer zo een analyse.
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Ik weet dat ik aan het zagen ben, maar Foundation slaagt er niet in die context te schetsen...
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() Wat kunnen mij die Waalse opniniemakers schelen.
Ik heb geen lessen in democratie te krijgen van mensen die al tientallen jaren neo-communistische bewindsmakers een hand boven het hoofd houden. Ik heb geen lessen in democratie te krijgen van mensen die na 50 jaar nog steeds hun socio-economische situatie niet recht kunnen/durven trekken, en de verantwoordelijkheid wegschuiven naar de Vlamingen. Ik heb geen lessen in democratie te krijgen van mensen die met heel veel moeite het nederlands als volwaardige taal in België hebben aanvaard maar intussen wel profiteerden van de Vlaamse werkkracht, en daarnavan de Vlaamse welvaart. Ik heb geen lessen in democratie te krijgen van mensen die ik betaal om een mooi leventje te leiden, en mij zelfs niet eens de territoriale beginselen van vlaanderen respecteren. Ik heb geen lessen in democratie te krijgen van mensen die supporteren voor een koningshuis. Ik heb geen lessen in democratie te krijgen van mensen die nog niet eens de taal van de meerderheid spreken en tweetaligheid in Brussel eigelijk maar een onnozeliteit vinden, maar intussen mij wel als onverdraagzaam bestempelen. Basta! Ik verdedig mij niet meer. Het is aan de Walen en Franstaligen om eens aan te tonen waarom wij nog met hen zouden moeten rekening houden.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Halloooo! Aarde aan Foundation, aarde aan Foundation.
![]() |
#30 |
Minister
|
![]() Opdringerigheid is zeer onbeleefd, Tantist. Ik weet niet wat u met uw vakantie aanvangt, maar ik heb het in ieder geval momenteel te druk om hier elk uur van de dag alles te volgen. Reeds enkele jaren is mijn academiejaar een welgekomen pauzemoment tussen mijn overvolle vakanties, en dat is er niet op gebeterd.
Ik heb overigens even moeten wachten tot de Knack waarover het handelde terug binnen een straal van 1000 km om mijn slaapkamer was, het boekje ging namelijk met familie mee naar het buitenland. Over de context. Ik citeer Knack: "We peilden tijdens een rondetafelgesprek bij Jean-François Dumon, adjunct-hoofdredacteur van ons zusterblad Le Vif/L'Express, politiek redacteur Francis Van de Woestyne van La Libre Belgique en reportagemaker Jean-Claude Defossé van de RTBF naar het waarom van de Waalse woede. Defossé was als eerste op de afspraak, vorige donderdag tegen tienen. Hij is het brein achter een reportage die haarfijn blootlegde hoe het Voorpost-verleden en de laakbare ideologie moeiteloos de communicatietraining en de maatpakken van het Vlaams Blok hebben overleefd. De reportagemaker is wat teleurgesteld, want de VRT heeft zijn ontluisterende documentaire zopas voor de tweede keer afgewezen." Het is duidelijk dat Defossé, die in Knack ook steeds, voor zijn replieken, de duidende woordjes (Geërgerd) (Fel) (Schudt heftig het hoofd) (Diepe zucht) (Sarcastisch) (Geïrriteerd) meekrijgt, door het maken van zulke reportage bevooroordeeld is en een verdraaid beeld heeft van de echte situatie. Hij legt veel meer de nadruk op dat nazistische verleden van het Blok, terwijl dat eigenlijk vandaag de dag niet meer leeft (salonfähigkeit). De man heeft lang gegrasduind in video's van Bormsherdenkingen, nazinostalgie,... De reactie van de duidelijk heet staande man is buiten proporties en dat wordt in het interview duidelijk. Verder is er niets dat zegt dat deze mensen pleiten voor de splitsing van België, of dat ze er stilaan graten in zouden zien. Ze bespreken de rol van de media en hebben er hun mening over, maar dat zijn voornamelijk persoonlijke visies over de Vlaamse uitslag. Nog een uittrekseltje: VDWoestyne: Een ding is zeker: de Walen willen niet splitsen. Trouwens, de meerderheid van de Vlamingen wil dat evenmin. De aanstokers van de gedachte zijn een paar Vlaamse commentaarschrijvers en hooguit een handvol politici - die van het Blok in de eerste plaats. Een deel van hun kiezers heeft het gevoel dat de Belgische solidariteit hen duur te staan komt. Journalist: Hebben ze ongelijk? De miljardenstromen naar Wallonië zijn toch geen fictie? VDWoestyne: Ze worden sterk overdreven: Wallonië neemt hooguit een paar procenten méér uit de sociale zekerheid dan het volgens een strikt mathematische verdeelsleutel zou mogen. Het verschil is trouwens historisch perfect verklaarbaar: de steenkoolmijnen en de staalnijverheid hebben in Wallonië dure zieken achtergelaten. bovendien is het ooit wel anders geweest. Mijn eigen vader is destijds naar Wallonië getrokken omdat daar werk was en in Vlaanderen niet. Anderhalve eeuw lang was dat zo. Wie beweert dat Wallonië enkel om financiële redenen België wil samenhouden, kijkt dus echt wel niet verder dan zijn neus lang is. Defossé: (Geïrriteerd) Dat we elke keer die rekening willen maken, is ronduit pervers. We moeten de solidariteit aanmoedigen en niet voortdurend met alle middelen willen aantonen dat ze minder duur is dan de Blokkers beweren. Want dan kiezen we impliciet de kant van het Blok, dat elke vorm van solidariteit wil afschaffen. Dan moeten we Sint-Joost-Ten-Node uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten, omdat die gemeente te duur is voor de rest van het Gewest. Dat kan natuurlijk niet. De sociale democratie is nu eenmaal een systeem van communicerende vaten waarin het geld via financiële transfers naar de regio met de minste voorspoed vloeit. Dat samenlevingsmodel moeten we blijven verdedigen op regionale, nationale, Europese en zelfs wereldwijde schaal. Journalist: Als u het zo uitlegt, lijkt het wel een meningsverschil tussen links en rechts in plaats van een Vlaams Waalse tegenstelling Dumon: Ik denk niet dat de tegenstellingen tussen het linksere Wallonië en het rechtser georiënteerde Vlaanderen de federale staat aan het wankelen brengt. Het voortdurende gehamer van de Vlamingen op meer onafhankelijkheid zal dat op termijn onvermijdelijk wel doen VDWoestyne: Daarom wil Di Rupo absoluut dat zijn partij overal aan de macht is en het politieke landschap domineert. Zijn redenering was: we gaan alle Franstalige partijen mee in het bad trekken, de MR op het federale niveau, Ecolo in Brussel en de CDH in Wallonië en Brussel. Op die manier zal er een Franstalig front zijn om deel te nemen aan het forum in de herfst. En daar zullen alle Franstalige partijen op alle Vlaamse eisen kordaat nee zeggen. Dumon: Behalve als ze er zelf beter van worden: een verdere uitbreiding van het Brussels Gewest zou een nieuwe ronde in de staatshervorming misschien bespreekbaar maken. Of een betere financiering van de Waalse instellingen. Het is niet voor niets dat Yves Leterme nu al proefballonetjes heeft opgelaten. Want ik vrees dat de situatie op termijn onhoudbaar wordt als de splitsing alseen zwaard van Damocles boven alle federale en gemeenschapsregeringen blijft hangen. Defossé: Ik zal me nog aan een voorspellinkje wagen. Onder druk van het Blok zullen de Vlaamse partijen binnen afzienbare tijd exorbitante communautaire eisen stellen. En de Franstaligen zullen die systematisch van tafel vegen. Het zal duren tot de Vlamingen op een dag de tweederde meerderheid niet meer respecteren die de Grondwet voorschrijft. Die dag zullen ze unilateraal de Big Bang afkondigen. En die dag houdt België op te bestaan Einde artikel. Wie kan hen zulke doemscenario- ideeën, zulke houdingen, verwijten als ze maandenlang zijn uitgescholden, gekleineerd, en alle zonden van Vlaanderen op zich afgewenteld kregen voor de verkiezingen?
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze wensen op elitair autoritaire wijze de particratische geplogenheden te respecteren. (Tegen directe democratie-zie congresteksten N-VA en standpuntenmatrix) Zeker nu ze een schijnoverwinning boekten de laatste verkiezing, zullen ze de macht van hun partij niet terug aan de bevolking geven via BROV/recall of correctief referendum.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
België zal sneller verleden tijd zijn dan een Europa met een Vlaamse of Nederlandstalige regio. Smileys zijn er nog steeds. ![]()
![]() |