![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de vijf grootste wereldeconomieën is het Frans nergens te bespeuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
gedegen met een stevig fundament of gewoon gezellig wat brabbelen en liedjes zingen onder het mom van vaardigheden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen ik naar de univ trok om economie te studeren hadden wij in de Kandidatuurjaren ook enkele uren Frans, Engels en Duits. Die cursussen heetten toen officieel: "Het lezen van economische documenten in lands-en vreemde talen" ![]()
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 20 september 2012 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Wie graag Frans wil leren moet daartoe de mogelijkheid hebben.
Ik ben niet voor het afschaffen van het Frans, maar voor het afschaffen van het verplicht Frans. Frans zou dus een keuzevak moeten worden. Maar dan zou de ware 'liefde' van de Vlaamse studenten voor het Frans wel eens pijnlijk duidelijk kunnen worden, niet? Laatst gewijzigd door Mitgard : 20 september 2012 om 16:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
een simpele arbeider zal dit misschien niet nodig hebben maar hoeveel jobs voor hoger geschoolden vragen geen goeie kennis nederlands, frans, engels en duits? komt daar voor transportbedrijven vaak nog pools en italiaans bij |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik schrijf helemaal niet dat ik de Vlaming zijn talen wil afpakken, ik schrijf dat ik van het Frans een keuzevak wil maken. Dat betekent dus dat het aantal taal-uren blijven, maar dat de lln niet meer verplicht worden om Frans te leren. Er zijn namelijk meer en belangrijkere talen dan enkel Frans. Overigens is dat 'economie'-argument best wel overroepen. De Scandinavische landen, Nederland en Duitsland zijn nu niet meteen economisch achtergestelde landen. Nochtans is daar nergens het Frans een verplicht schoolvak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
verder is belgie nog altijd evenveel franstalig als het nederlandstalig is. sorry maar geen frans kunnen in belgie betekend een zware handicap in je zoektocht naar een job |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het aantal taaluren blijven volgens Mitgards voorstel, begrijp je dat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Als je ziet hoeveel nadeel veel Walen hebben op de arbeidsmarkt omdat ze geen nederlands kunnen... moet je al een serieuze Vlamingenhater zijn om te pogen hen dat gigantisch voordeel af te pakken.
Meer en sneller frans op school, ik ben pro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is niet louter omdat ze geen Nederlands kunnen, maar omdat hun taalonderwijs in zijn gehéél ontoereikend is. Het aantal ééntaligen in Franstalig België is namelijk nog altijd enorm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Dat is wel degelijk louter omdat ze geen nederlands kunnen.
Er zijn bijzonder veel arbeidsplaatsen in België waarvoor men nederlands en frans dient te kennen. Engels, duits, spaans, swahili doet er niet toe. Ook een belangrijke reden dat veel jobs in het Ardense toerisme worden uitgevoerd door Vlamingen en, hou u vast, Hollanders die beter frans kunnen dan de lokale bevolking nederlands. In Maastricht staan er oostkantonners achter de toog die duits, frans en nederlands spreken. De gemiddelde waal moet daar niet afkomen he. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind derde leerjaar te laat om te starten met een "andere " taal.
Immers: hoe jonger het kind, hoe vlotter het een andere taal aanleert. Zelf heb ik 4 jaar Franstalig onderwijs gevolgd, -1ste,2de,3de en 4de leerjaar. Ik sprak toen nagenoeg perfect Frans. Voor mijn part mogen ze in de laatste kleuterklas beginnen met Franse les. Natuurlijk op een speelse manier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In mijn generatie was het normaal dat de lessen Frans begonnen in het derde leerjaar. Onze uitspraak moet verschrikkelijk geweest zijn, want de nonnetjes waren zelf niet gewend om Frans te spreken. Maar er werd een heel degelijke basis gelegd qua spelling, woordenschat en later grammatica. Zodanig dat ik later ondervond op het werk dat de jongere generatie (waarbij enkelen zelfs vertaler/tolk gestudeerd hadden!) minder goed Frans schreven dan ik. En die Franse uitspraak is later vanzelf in orde gekomen, vooral toen Adamo furore maakte ![]() Ik vind het dus absoluut geen probleem dat er vroeg begonnen wordt met het aanleren van een vreemde taal. Wel meen ik dat het verkeerd is om één bepaalde taal op te dringen. Men zou de kinderen (of op die leeftijd nog hun ouders) moeten laten kiezen tussen één van de landstalen - dus ook Duits - of Engels omdat dit nu eenmaal de belangrijkste wereldtaal is. En het moet gewoon deel uitmaken van het lessenpakket, een extra taal hoeft geen supplement te zijn.
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 20 september 2012 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De franse poëzie, vooral Verlaine natuurlijk, bekoorde me erg. Maar ook Rimbaud werd vermeld en daar was iets raadselachtigs mee dat wij als jonge meisjes zeker niet mochten weten wat het zoeken naar die man zijn levensverhaal erg boeiend maakte! Maar er waren nog zoveel andere boeiende Franse dichters. Leren de kinderen dat nog? Zo nee, doodjammer!
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|