Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2012, 15:49   #21
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Kijk gerust eens naar de wereldbol en zie in hoeveel landen de taal van Molière nog noodzaak is...
De taal van Dutroux en Martin is helemaal niet relevant in de huidige wereld.
In de vijf grootste wereldeconomieën is het Frans nergens te bespeuren.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:55   #22
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Mijn vraag is dus of het wel zinvol is om vroeger te starten met lessen Frans. En, is het niet zinvoller om leerkrachten beter op te leiden.
HOE geeft men frans?
gedegen met een stevig fundament of gewoon gezellig wat brabbelen en liedjes zingen onder het mom van vaardigheden?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:59   #23
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
HOE geeft men frans?
gedegen met een stevig fundament of gewoon gezellig wat brabbelen en liedjes zingen onder het mom van vaardigheden?
Het is al erg genoeg dat die kinderen verplicht worden om Frans te leren, dus laat ons hopen het laatste.
Oud 20 september 2012, 16:01   #24
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat het vooral een attitude/achtergrondprobleem is.

Zelf kreeg ik Frans vanaf het vijfde primair, en ik liep in het zesde secundair buiten met enkel wat basiskennis en grammatica waar je uiteindelijk niet al te veel mee bent. Maar ik had wel Ionesco en Camus gelezen... (*kuch*)

Daarentegen werk ik nu het vierde jaar in een grotendeels Franstalige omgeving en verloopt het merendeel van mijn dagdagelijks contact vlot in het Frans.
Ik ben het volledig met u eens dat de kennis van een taal met sprongen vooruitgaat wanneer je bereid bent je te verdiepen in de literatuur uit dat taalgebied. Het is jammer dat in het hedendaags secundair onderwijs literatuur nagenoeg volledig verbannen werd. Ik heb (in de jaren vijftig van vorige eeuw) mijn secundair gedaan in de Economische afdeling van een college. Niettegenstaande dit beschouwd werd als de "minst sterke" afdeling kregen wij in de lessen Frans héél veel literatuur. Ik heb het geluk gehad daar enkele lesgevers gekend te hebben die zelf verslingerd waren op Franse literatuur. Wij lazen zowel toneelstukken (ondermeer Le Cid van Corneille, Andromaque van Racine), uit 19e eeuwse romans werd ons uitgebreid en met veel animo voorgelezen (zoals Madame Bovary van Flaubert) en wij maakten uitgebreid kennis met Franse poëzie uit de 19e eeuw (Lamartine, De Musset, Gerard de Nerval enz.). Wij kregen eigenlijk meer Franse literatuur dan de leerlingen uit de Latijnse klassen. Die stimulans heeft bij mij toch wel een effect gehad.

Toen ik naar de univ trok om economie te studeren hadden wij in de Kandidatuurjaren ook enkele uren Frans, Engels en Duits. Die cursussen heetten toen officieel: "Het lezen van economische documenten in lands-en vreemde talen" Onze prof Frans ergerde zich daaraan en vond dat we véél meer nut (en plezier) zouden beleefd hebben met Franse literatuur. Dat was nog de tijd toen een prof aan de univ een soort goddelijke status had en bijgevolg veel meer macht had om zijn cursussen een eigen invulling te geven. Ik ben die prof Frans nog steeds dankbaar.

Laatst gewijzigd door quercus : 20 september 2012 om 16:23.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 16:02   #25
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het is al erg genoeg dat die kinderen verplicht worden om Frans te leren, dus laat ons hopen het laatste.
schaf het dan gewoon af en ga voetballen ofzo
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 16:04   #26
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
schaf het dan gewoon af en ga voetballen ofzo
Wie graag Frans wil leren moet daartoe de mogelijkheid hebben.
Ik ben niet voor het afschaffen van het Frans, maar voor het afschaffen van het verplicht Frans. Frans zou dus een keuzevak moeten worden.
Maar dan zou de ware 'liefde' van de Vlaamse studenten voor het Frans wel eens pijnlijk duidelijk kunnen worden, niet?

Laatst gewijzigd door Mitgard : 20 september 2012 om 16:06.
Oud 20 september 2012, 16:10   #27
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben niet voor het afschaffen van het Frans, maar voor het afschaffen van het verplicht Frans. Frans zou dus een keuzevak moeten worden.
Maar dan zou de ware 'liefde' van de Vlaamse studenten voor het Frans wel eens pijnlijk duidelijk kunnen worden, niet?
sorry maar het sterke punt van een vlaming is net zijn talen en jij wil dat gaan afpakken?
een simpele arbeider zal dit misschien niet nodig hebben maar hoeveel jobs voor hoger geschoolden vragen geen goeie kennis nederlands, frans, engels en duits?
komt daar voor transportbedrijven vaak nog pools en italiaans bij
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 16:18   #28
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
sorry maar het sterke punt van een vlaming is net zijn talen en jij wil dat gaan afpakken?
U moet lezen wat ik schrijf.
Ik schrijf helemaal niet dat ik de Vlaming zijn talen wil afpakken, ik schrijf dat ik van het Frans een keuzevak wil maken. Dat betekent dus dat het aantal taal-uren blijven, maar dat de lln niet meer verplicht worden om Frans te leren.
Er zijn namelijk meer en belangrijkere talen dan enkel Frans.

Overigens is dat 'economie'-argument best wel overroepen.
De Scandinavische landen, Nederland en Duitsland zijn nu niet meteen economisch achtergestelde landen.
Nochtans is daar nergens het Frans een verplicht schoolvak.
Oud 20 september 2012, 16:30   #29
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
U moet lezen wat ik schrijf.
Ik schrijf helemaal niet dat ik de Vlaming zijn talen wil afpakken, ik schrijf dat ik van het Frans een keuzevak wil maken. Dat betekent dus dat het aantal taal-uren blijven, maar dat de lln niet meer verplicht worden om Frans te leren.
Er zijn namelijk meer en belangrijkere talen dan enkel Frans.

Overigens is dat 'economie'-argument best wel overroepen.
De Scandinavische landen, Nederland en Duitsland zijn nu niet meteen economisch achtergestelde landen.
Nochtans is daar nergens het Frans een verplicht schoolvak.
hoeveel 10jarigen gaan er uit vrije keuze een extra vak nemen om te leren?
verder is belgie nog altijd evenveel franstalig als het nederlandstalig is.
sorry maar geen frans kunnen in belgie betekend een zware handicap in je zoektocht naar een job
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 17:00   #30
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het aantal taaluren blijven volgens Mitgards voorstel, begrijp je dat?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 17:05   #31
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In de 'tweetalige stad' Brussel is het momenteel voldoende enkel om Frans te kennen en grijpt de verfransing wild om zich heen.
Een leuk gevolg van het verplichte Frans in het Vlaams onderwijs.
Waarom zou een Franstalige Nederlands willen kunnen als toch elke Vlaming verplicht is om Frans te leren?
Zeer nuttig instrument voor de verfransing dus, dat verplichte Frans op school.

Het aantal Vlamingen dat in het toerisme werkt, of in Brussel of in grensgemeenten is nog steeds een klein percentage.
In Vlaamse gemeenten hoort men bovendien Nederlands te spreken, ook als die aan de grens liggen.

Maar dan zou de ware 'liefde' van de Vlaamse studenten voor het Frans wel eens pijnlijk duidelijke kunnen worden, niet?
Veel mensen zijn er nog steeds heilig van overtuigd zijn dat alle Vlamingen verplicht Frans 'moéten' leren. Alsof dat in één of andere natuurwet gegoten is. Maar als je even doorvraagt komt uiteindelijk toch altijd weer de aap uit de mouw en is de ware reden doorgaans 'we leven nu eenmaal in België, nietwaar?'
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 17:13   #32
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Als je ziet hoeveel nadeel veel Walen hebben op de arbeidsmarkt omdat ze geen nederlands kunnen... moet je al een serieuze Vlamingenhater zijn om te pogen hen dat gigantisch voordeel af te pakken.

Meer en sneller frans op school, ik ben pro.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 17:21   #33
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Als je ziet hoeveel nadeel veel Walen hebben op de arbeidsmarkt omdat ze geen nederlands kunnen... moet je al een serieuze Vlamingenhater zijn om te pogen hen dat gigantisch voordeel af te pakken.

Meer en sneller frans op school, ik ben pro.
Dat is niet louter omdat ze geen Nederlands kunnen, maar omdat hun taalonderwijs in zijn gehéél ontoereikend is. Het aantal ééntaligen in Franstalig België is namelijk nog altijd enorm.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 17:28   #34
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Dat is wel degelijk louter omdat ze geen nederlands kunnen.

Er zijn bijzonder veel arbeidsplaatsen in België waarvoor men nederlands en frans dient te kennen. Engels, duits, spaans, swahili doet er niet toe.

Ook een belangrijke reden dat veel jobs in het Ardense toerisme worden uitgevoerd door Vlamingen en, hou u vast, Hollanders die beter frans kunnen dan de lokale bevolking nederlands. In Maastricht staan er oostkantonners achter de toog die duits, frans en nederlands spreken. De gemiddelde waal moet daar niet afkomen he.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 18:22   #35
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Ik vind derde leerjaar te laat om te starten met een "andere " taal.
Immers: hoe jonger het kind, hoe vlotter het een andere taal aanleert.
Zelf heb ik 4 jaar Franstalig onderwijs gevolgd, -1ste,2de,3de en 4de leerjaar. Ik sprak toen nagenoeg perfect Frans.
Voor mijn part mogen ze in de laatste kleuterklas beginnen met Franse les. Natuurlijk op een speelse manier.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 18:37   #36
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De kennis Frans van de hogeschoolstudenten is tegenwoordig benedenmaats. Zo lees ik het vandaag in de krant De Standaard.

De minister van onderwijs opteert voor lessen Frans vanaf het derde leerjaar. Momenteel is dit het vijfde leerjaar.

Ik heb daar mijn bedenkingen bij. De leerkrachten werden nooit opgeleid om een goede kennis van het Frans te hebben.

Toen mijn kinderen in het vijfde leerjaar zaten corrigeerde ik de fouten van de verbeteringen van de taken Frans.

Mijn vraag is dus of het wel zinvol is om vroeger te starten met lessen Frans. En, is het niet zinvoller om leerkrachten beter op te leiden.
Ik vind het zeker zinvol om vroeger te beginnen met het aanleren van een vreemde taal.
In mijn generatie was het normaal dat de lessen Frans begonnen in het derde leerjaar. Onze uitspraak moet verschrikkelijk geweest zijn, want de nonnetjes waren zelf niet gewend om Frans te spreken. Maar er werd een heel degelijke basis gelegd qua spelling, woordenschat en later grammatica. Zodanig dat ik later ondervond op het werk dat de jongere generatie (waarbij enkelen zelfs vertaler/tolk gestudeerd hadden!) minder goed Frans schreven dan ik. En die Franse uitspraak is later vanzelf in orde gekomen, vooral toen Adamo furore maakte .
Ik vind het dus absoluut geen probleem dat er vroeg begonnen wordt met het aanleren van een vreemde taal.
Wel meen ik dat het verkeerd is om één bepaalde taal op te dringen. Men zou de kinderen (of op die leeftijd nog hun ouders) moeten laten kiezen tussen één van de landstalen - dus ook Duits - of Engels omdat dit nu eenmaal de belangrijkste wereldtaal is. En het moet gewoon deel uitmaken van het lessenpakket, een extra taal hoeft geen supplement te zijn.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 20 september 2012 om 18:53.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 18:50   #37
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben het volledig met u eens dat de kennis van een taal met sprongen vooruitgaat wanneer je bereid bent je te verdiepen in de literatuur uit dat taalgebied. Het is jammer dat in het hedendaags secundair onderwijs literatuur nagenoeg volledig verbannen werd. Ik heb (in de jaren vijftig van vorige eeuw) mijn secundair gedaan in de Economische afdeling van een college. Niettegenstaande dit beschouwd werd als de "minst sterke" afdeling kregen wij in de lessen Frans héél veel literatuur. Ik heb het geluk gehad daar enkele lesgevers gekend te hebben die zelf verslingerd waren op Franse literatuur. Wij lazen zowel toneelstukken (ondermeer Le Cid van Corneille, Andromaque van Racine), uit 19e eeuwse romans werd ons uitgebreid en met veel animo voorgelezen (zoals Madame Bovary van Flaubert) en wij maakten uitgebreid kennis met Franse poëzie uit de 19e eeuw (Lamartine, De Musset, Gerard de Nerval enz.). Wij kregen eigenlijk meer Franse literatuur dan de leerlingen uit de Latijnse klassen. Die stimulans heeft bij mij toch wel een effect gehad.

Toen ik naar de univ trok om economie te studeren hadden wij in de Kandidatuurjaren ook enkele uren Frans, Engels en Duits. Die cursussen heetten toen officieel: "Het lezen van economische documenten in lands-en vreemde talen" Onze prof Frans ergerde zich daaraan en vond dat we véél meer nut (en plezier) zouden beleefd hebben met Franse literatuur. Dat was nog de tijd toen een prof aan de univ een soort goddelijke status had en bijgevolg veel meer macht had om zijn cursussen een eigen invulling te geven. Ik ben die prof Frans nog steeds dankbaar.
Oh, Le Cid! Wij zijn toen nog eens met een paar klassen naar dat toneelstuk gaan kijken.
De franse poëzie, vooral Verlaine natuurlijk, bekoorde me erg. Maar ook Rimbaud werd vermeld en daar was iets raadselachtigs mee dat wij als jonge meisjes zeker niet mochten weten wat het zoeken naar die man zijn levensverhaal erg boeiend maakte! Maar er waren nog zoveel andere boeiende Franse dichters. Leren de kinderen dat nog? Zo nee, doodjammer!
Oud 20 september 2012, 18:53   #38
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
hoeveel 10jarigen gaan er uit vrije keuze een extra vak nemen om te leren?
10-jarigen horen helemaal geen Frans te leren.
Wat is dat voor waanzin.
Oud 20 september 2012, 18:55   #39
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Veel mensen zijn er nog steeds heilig van overtuigd zijn dat alle Vlamingen verplicht Frans 'moéten' leren. Alsof dat in één of andere natuurwet gegoten is. Maar als je even doorvraagt komt uiteindelijk toch altijd weer de aap uit de mouw en is de ware reden doorgaans 'we leven nu eenmaal in België, nietwaar?'
Een ander spijtig gegeven dat weer uit deze draad blijkt: Een groot deel van de Vlamingen houdt eigenlijk gewoon niet van het Nederlands.
Oud 20 september 2012, 18:55   #40
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een ander spijtig gegeven dat weer uit deze draad blijkt: Een groot deel van de Vlamingen houdt eigenlijk gewoon niet van het Nederlands.
Ik wel, hoor!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be