![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#23 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je moet gewicht in de schaal werpen, niet ernaast als je met iets niet akkoord bent, want anders ga je inderdaad mee met de meerderheid. Puur vanuit oogpunt stemmen tellen, voorbeeld 1. Stel 101 stemmen in totaal. Resultaat 1: Partij A heeft 49 stemmen Partij B heeft 48 stemmen Aantal blanco/ongeldig/niet gestemd: 4 -> winnaar = Partij A. De 4 blanco/ongeldig/niet gestemd leiden ertoe dat partij A aan de macht komt, eender dat deze 4 al dan niet akkoord zijn met partij A. Resultaat 2: Als je je stem in de schaal werpt, in dit geval de 4 stemmen: Partij A heeft 49 stemmen Partij B heeft 52 stemmen Aantal blanco/ongeldig/niet gestemd: 0 -> winnaar = Partij B Nu kan je beginnen vitten over het feit dat deze 4 stemmen evengoed naar partij A zouden kunnen gaan, maar: - daarmee bewijs je alleen mijn punt, zijnde: in de schaal werpen (en niet ernaast); - het voorbeeld geldt als principe. En indien je nu zou beginnen over de zetelverdeling, een voorbeeld 2. Stel er zijn 101 zetels. Stel nu dat er slechts 101 mensen gaan stemmen van de volledige bevolking (minimum aantal kiezers nodig voor geldigheid niet van toepassing -> principe !!). De rest van de bevolking = blanco/ongeldig/niet gestemd. De zetelverdeling moet exact de verkiezingsuitslag zijn !! En dus dergelijke reactie uwentwege is ook niet correct.
- Stop de renovatieplicht ![]() - slava Ukraini - Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig? - rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog? Laatst gewijzigd door fbpolitics : 2 oktober 2012 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
#24 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat er een verschil is tussen wel stemmen en blanco of ongeldig stemmen zal iedereen zijn kleine teen wel snappen. |
|
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn visie: het eerste deel van zijn woorden, is "tussen de lijnen" correct. Maar het tweede deel is manifest onjuist. En misleidend. Blanco, ongeldige en niet-stemmers worden bij geen enkele partij bijgeteld. Statistisch komt er dat op neer dat de invloed van jouw ene stemmetje in theorie verdeeld wordt over alle deelnemende partijen, en wel evenredig naargelang de globale uitslag. Dus meest van al, maar niet uitsluitend naar de grootste partij. En mocht zijn uitleg niet misleidend zijn, ik zou er nog geen bal aandacht aan schenken aan zijn onwetendheid. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#27 |
Gouverneur
|
![]() En toch blijf ik niet akkoord.
Als je niet akkoord bent moet je tegenstemmen, en niet blanco/ongeldig/niet stemmen. Als je niet tegenstemt, ga je akkoord met wat anderen voor u als meerderheid hebben gekozen, en zo zullen de zetels ook worden verdeeld (-> ik heb nergens gezegd dat deze stemmen worden meegeteld, oh zo grote lichten �* la "hear hear" en "zijn onwetendheid").
- Stop de renovatieplicht ![]() - slava Ukraini - Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig? - rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog? |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Feit blijft dat een blanco stem noch naar de meerderheid gaat noch naar de grootste partij. U mag akkoordzijn of niet, maar zo is het. Klarekijk zei het anders... |
|
![]() |
![]() |
#29 |
Gouverneur
|
![]() Uit de hoogte doen is ook niet nodig.
Ik heb nergens in mijn betoog gezegd dat de blanco stem naar meerderheid of minderheid gaat. Enkel de gevolgen tussen (niet (geldig)) stemmen, en hoe dat zijn invloed kan hebben op de uitslag, en de uiteindelijke winnaar.
- Stop de renovatieplicht ![]() - slava Ukraini - Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig? - rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog? |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(er is natuurlijk maar één ding dat "moet", en dat is dat je Vlaams "moet" stemmen. Spijtig natuurlijk dat Verhofstadt je dan oorlogszuchtig gaat verklaren, maar dat moet je je niet aantrekken). Moeten !! Hoe is't mogelijk ? .
|
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als u dan vind dat ik uit de hoogte doe omdat ik even de feiten op een rijtje zet, dan is dat uw probleem, niet het mijne. |
|
![]() |
![]() |
#32 |
Burger
|
![]() Ik zit op volgende piste te denken: gemeenteraad met 10 stoelen, 90% geldige stemmen, 10% blanco/ongeldig. Men gaat die 10de stoel toch niet leeg laten vermoed ik? Bijgevolg zou de verkiezingsuitslag geëxtrapoleerd moeten worden naar 100%. Gezien grote partijen er op deze manier meer voordeel mee doen dan kleine zouden er op deze wijze toch één zetel kunnen verschuiven?
Los van het feit dat dit al heel uitzonderlijk zal zijn (denk ik) zou ik denken dat de winnende partij zich het meest voordeel zal doen met mijn blanco stem? Of is het één grote hoop zever ![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
in de uitslagen blijft uw stem dus als blanco staan . Maar in de zetelverdeling , zal de ongeldige of blanco stem mogen opgenomen worden door de grootste partij . Als het niet zo is dan ben ik zeer verwonderd . |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb er altijd verwonderd van gestaan dat sommige mensen moeite hebben met een eenvoudige regel van drie in de rekenkunde van het zesde studiejaar. Nu is de werkwijze en de rekenkunde bij de zetelverdeling wel niet zo simpel, maar als je even moeite doet ... .
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar enfin, hoe is dat nu toch mogelijk? Neen, ook bij de zetelverdeling spelen blanco en ongeldig geen rol. Men werkt met kiesdelers, voor de gemeenteraadsverkiezingen is dat 2, 3, 4, 5 enz enz, systeem Imperiali. Alle behaalde stemmen per partij, en dus GEEN, ik herhaal: GEEN blanco of ongeldig, worden gedeeld door deze delers, waarna de quotiënten worden geordend van groot naar klein, tot alle zetels op zijn. Vertel mij nu eens hoe die grootste partij die blanco stem usurpeert? Die doet gewoon niet mee. Punt. |
|
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() In de berekening voor het aantal zetels, heeft een blancostem en een stem op een niet verkozen lijst hetzelfde effect.
Volgens het imperiali systeem krijgt de grootste partij procentueel gezien meer zetels bij dan de andere partijen. Laatst gewijzigd door giserke : 3 oktober 2012 om 16:24. |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest moogt ge het eens opzoeken en mij bevestigen welke van de twee, of misschien nog een ander, het aantal te verdelen zitjes bepaalt: het totaal aantal kiesgerechtigden, of het totaal aantal inwoners. Antwoord liefst met link. Edit: neen, antwoord verplicht met link. .
|
![]() |