![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
'Je jezelf een fiere vlaming beschouwt'!!!!! Ik HAAT het als ik zo'n fouten maak! Mental note to self: get with the effing spelling program! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spanje is er niet in geslaagd van haar Baskische onderdanen Spanjaarden te maken, ondanks alle mogelijke mogelijke middelen die de staat in de loop der jaren heeft ingezet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien daarom dat de Britten nú een referendum willen, hopend dat het de laatste keer zal zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toevoegseltje: pushen de britten voor een nu onmiddellijk direct vandaag een referendum? Wist ik niet. Laatst gewijzigd door Maori : 17 oktober 2012 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Nu' zoals in '2014' bedoelde ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Maar gezien de burgers en de pers toch slapen in dit land terwijl de Grondwet voortdurend verkracht wordt, kunnen wij een stoot uithalen in de voetsporen van Gaston Eyskens: hij hield een volksraadpleging in verband met de terugkeer van Leopold III en dit tegen de Grondwet in. Gevolg: een oproer van het bij uitstek democratische franse taalgedeelte in dit land dat zich niet kon neerleggen bij de nationale meerderheid. Op het randje werd een burgeroorlog vermeden. Met die techniek volstaat het om bij dat referendum alleen in Vlaanderen een meerderheid te halen want de walen wilden zich niet neerleggen bij de nationale meerderheid omdat er in Wallonië inderdaad geen meerderheid was. Wij hebben dus een precedent al betwijfel ik of er nu in Vlaanderen een meerderheid zou zijn. Gewoon de situatie nog wat verder laten rotten en eerst de verkiezingen van 2014 afwachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien dat ooit wel het geval zou zijn betekent dat echter nog niet per se een ontkrachting van mijn stelling. Want dat duidt er dat op dat de krachten die een Vlaamsnationalisme maken sterker zijn dan de Belgicistische krachten.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2012 om 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik staaf bovendien mijn these door te wijzen op: - De refleks van Ossies en Wessies hetgeen nog altijd voortleeft. - Noord-Zuid Korea - Noord-en Zuid Nederland.(Hoe sterk zijn die onderlinge identitaire krachten; men moet niet verder kijken dan dit forum.) -De Elzassers, Bretoenen, Frans-Vlamingen zijn op de eerste plaats Fransen geworden, naar ik vrees. Bovendien is hun oorspronkelijk taal haast verdwenen, weeral door de van hogeraf bepaalde taalpolitiek. enz. enz.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2012 om 22:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zou België uit elkaar vallen krijgt men eveneens met dezelfde zaken te maken als Schotland.
Gaat Schotland verder als zelfstandig land is men tevens in één klap o.a. de landbouw subsidies kwijt. Vooral eer Schotland lid kan worden van de EU zal er w.s. nog een aantal jaren over heen gaan. Wordt er binnen een korte termijn een rem op de uitbreiding naar meer EU landen gezet, zoals Nederland voorstander van is, zou het nog wel eens lang kunnen duren voordat Schotland deel zou kunnen nemen aan de EU. EU in uncharted legal waters on Scottish independence Quote: "Scotland would be a new state and as a new state would have to apply for EU membership." It would need the approval of all 27 member states to come on board, with countries such as Spain, home to independence-minded Catalonia, likely to be wary of the move, however. Quote: Instead as a new member state, Scotland would be obliged to join the single currency, although it would retain the right to decide when. A paper published last year by the House of Commons library suggested that an independent Scotland would have to pay almost €10 billion into the eurozone's permanent bailout fund (ESM). http://euobserver.com/political/114896 Scotland demands clarification on EU membership status The Scottish Nationalist government has asked the European Commission for clarification on whether an independent Scotland would be forced to re-apply to join the EU if a referendum expected in 2013 is successful. On Wednesday Commission President Barroso indicated that secessionist countries would not automatically keep their EU status http://euobserver.com/tickers/117542 |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dus wat die krachten ook proberen te beïnvloeden/organiseren, dit volkje is op met een ietwat anarchistisch gen geboren. Ik leef in hoop. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Plan N.
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Alle reanimatiepogingen ten spijt heeft nog slechts 1% van de Schotten hun taal als moedertaal.
Citaat:
![]() Mijn punt nu hierbij en bij mijn vorige postjes op deze bladzijde: Dat ik de Vox Populi maar heel laag op heb! Belangrijke kultuurhistorische zaken zoals een staatsinrichting en het overleven van een taal én dus het volk, worden best genomen door een kultureel bewuste elite. En dat ter bescherming van het volk tegen zichzelf!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 oktober 2012 om 11:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Neem aan dat je hiermee bedoelt aansluiting bij Nederland? Hiermee heb je hetzelfde probleem. In dat geval moet zo'n unie, nieuwe situatie, ook het lidmaatschap van de EU aanvragen. Gaan ze samen, liggen ze er allebei uit. Gedurende de tijd dat men er uitligt is men daarmee tevens al de opgebouwde posities en invloed op -/in de EU kwijtgeraakt. Hoewel in het artikel werd aangehaald dat men ervan uitgaat dat de UK, zonder Schotland, verder kan gaan in de EU, is dit allerminst zeker volgens juristen. De mogelijkheid bestaat dat de UK opnieuw het lidmaatschap aan moet vragen. Binnen de EU zou de UK 7 zetels verliezen aan het zelfstandige Schotland. Hiermee boet de UK flink in. Wat misschien Frankrijk en Duitsland niet erg vinden? Omgekeerd, een flink aantal zetels omhoog, ingeval Nederland en Vlaanderen, jou plan N, zal deze landen niet aanstaan. Nederland kan nogal dwars zijn, met zetels er bij ..... ![]() Vlamingen? We lijken, wat koppigheid betreft, nogal op elkaar ... je hoeft alleen maar op deze website af te gaan ![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 18 oktober 2012 om 17:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() 1%? Zo weinig nog ..had ik niet verwacht. Dan heeft het Fries zch daarmee vergeleken goed staande weten te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
dank u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Eerder gegeven:
Scotland demands clarification on EU membership status The Scottish Nationalist government has asked the European Commission for clarification on whether an independent Scotland would be forced to re-apply to join the EU if a referendum expected in 2013 is successful. On Wednesday Commission President Barroso indicated that secessionist countries would not automatically keep their EU status http://euobserver.com/tickers/117542[/quote] Schotland bezorgt EU-juristen hoofdbrekens Quote: Volgens de juristen van de Europese Unie moet Groot-Brittannië opnieuw onderhandelen over lidmaatschap met de Europese Unie als Schotland onafhankelijk wordt. http://www.telegraaf.nl/buitenland/1...brekens__.html Op de EU website is er wat over te lezen, zal het opzoeken. Lijkt me vrij logisch dat dit dus eveneens voor bijvoorbeeld een unie van Nederland en Vlaanderen zou gelden, aangezien er een totaal andere en nieuwe situatie ontstaat. Laatst gewijzigd door Adrian M : 18 oktober 2012 om 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Om precies te zijn 1,2%, maar de belangstelling voor de taal is nu groeiende. Men kan zien dat in sommige delen van Schotland de taal nog springlevend is.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 oktober 2012 om 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Bron artikel: Schotland bezorgt EU-juristen hoofdbrekens
http://www.europa-nu.nl/id/viw5fxo4v...x=vg9hk8zrn2qz Schotland bezorgt EU-juristen hoofdbrekens - Hoofdinhoud zondag 15 januari 2012, 11:09 BRUSSEL (ANP i/AFP i) - Schotland i bezorgt de juristen van de EU i heel wat hoofdbrekens door het streven naar onafhankelijkheid. De vraag is onder meer hoeveel Groot-Brittannië en Schotland afzonderlijk moeten betalen aan de EU. Onzeker is ook of Schotland verplicht is de euro in te voeren. Die plicht geldt nu voor alle EU-landen i, behalve Groot-Brittannië en Denemarken die een uitzondering hebben bedongen. Volgens de juristen van de Europese Unie moet Groot-Brittannië opnieuw onderhandelen over lidmaatschap met de Europese Unie als Schotland onafhankelijk wordt. De Schotse regering wil in 2014 een referendum houden over onafhankelijkheid. De Britse premier David Cameron i stelde vorige week dat Schotland dat moet vervroegen. Overzicht artikels Europa NU: http://www.europa-nu.nl/id/vgdei7c2v...land&x=62&y=11 An independent Scotland would have 7 votes in the EU Council 29.12.11 By EUOBSERVER An independent Scotland would be awarded seven votes within the Council of Ministers, the EU institution representing member states, according to information from the EU Commission, the UK Press Association reports. The UK itself would see its voting share reduced from 29 to 27 in the event of Scottish secession. http://euobserver.com/tickers/114735 Interessant artikel over de problemen: Het Schotse moeras Staatsfinanciën Het overgrote deel van de belastinginkomsten van Schotland vloeit rechtstreeks in de Britse staatskas en Londen bepaalt ook hoeveel geld Schotland krijgt. Dat laatste is overigens gunstig voor de Schotten. De uitgaven aan Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden bepaald via de zogeheten Barnett Formule. Tien procent van de uitgaven gaat richting Schotland, terwijl de Schotten maar goed zijn voor 8,3 procent van de totale bevolking. Zo krijgt Engeland 7.121 pond per hoofd van de bevolking en Schotland 8.623 pond per hoofd van de bevolking. Tegenstanders van onafhankelijkheid stellen dan ook dat Schotten erop achteruit gaan als ze zich afscheiden van het Verenigd Koninkrijk. En wat te doen met het bankwezen? De Schotse banken RBS en HBOS zijn met tientallen miljarden aan staatssteun overeind gehouden na de crash van 2008. Had een zelfstandig Schotland dat geld kunnen ophoesten toen beide banken kopje onder dreigden te gaan? Zal de Britse regering dat geld terug kunnen eisen als Schotland onafhankelijk wordt? Zie verder artikel: http://weblogs.nos.nl/londen/2012/10...chotse-moeras/ Laatst gewijzigd door Adrian M : 18 oktober 2012 om 18:49. |
![]() |
![]() |