Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2012, 11:30   #21
Alfons
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Hitler voerde helemaal geen grondwetswijziging door. Ermächtigungsgesetz betekent een volmachtwet, geen grondwetswijziging.
Ik heb het over de 'gleichschaltung' zie Ian Kershaw blz.398 en volgende- deel I, waarbij in feite de Duitse eenheidsstaat tot stand kwam. Alleen de SPD stemde toen tegen.
Alfons is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 12:13   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfons Bekijk bericht
Ik wil de SP helemaal niet vergelijken met NSDAP, dat zou nogal onrealistisch zijn en dom.
Wat ik wel doe is een poging wagen om aan te geven wat de gevaren kunnen zijn als men de Grondwet buiten spel zet.
Zotte vergelijkingen laat ik over aan de "beste" burgemeester van Vlaanderen, Daniël Termont ,wiens partij in deze regering zit
Volgens mij is die volgmachtswijziging nodig voor die 'pseudo splitsing' te doen ? Of niet ??,

ik anderzijds wil ik de PS wel vergelijken met de NSDAP: de pot verwijt de ketel. De sossen zijn de nieuwe antidemocraten... Zij hebben het spelleke in leven geroepen van het cordon sanitaire. Zij hebben het spelleke in leven geroepen van regeren met een vlaamse minderheid. Zij hebben het spelleke in leven geroepen van beslissen tegen de democratische teneur van een groep. Zij hebben het spelleke in leven geroepen van de grondwet te overrulen. Het racisme van de sossen is een fiskaal racisme . EEn racisme tegen iederene die is voor een nette begroting
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 13:56   #23
Alfons
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Volgens mij is die volgmachtswijziging nodig voor die 'pseudo splitsing' te doen ? Of niet ??,

ik anderzijds wil ik de PS wel vergelijken met de NSDAP: de pot verwijt de ketel. De sossen zijn de nieuwe antidemocraten... Zij hebben het spelleke in leven geroepen van het cordon sanitaire. Zij hebben het spelleke in leven geroepen van regeren met een vlaamse minderheid. Zij hebben het spelleke in leven geroepen van beslissen tegen de democratische teneur van een groep. Zij hebben het spelleke in leven geroepen van de grondwet te overrulen. Het racisme van de sossen is een fiskaal racisme . EEn racisme tegen iederene die is voor een nette begroting
De Grondwetswijziging was helemaal niet nodig om B-H-V te splitsen.
Het probleem B-H-V bestaat eigenlijk al sinds de grondwetswijziging van 1970, maar werd acuut op 1.1.1995 datum waarop de splitsing van de provincie Brabant inging. Het werd ongrondwettelijk door de kieswet van 13.12.2002 waarbij de provinciele kieskringen werden ingevoerd door paars-groen en zeker na de uitspraak van het Arbitragehof (arrest van26.2.2003).
Aangezien de kieswet een gewone wet is kon de splitsing van B-H-V ook bij gewone wet ingevoerd worden. Iets wat men trouwens heeft geprobeerd maar waartegen een belangenconflict werd ingediend en wat aanleiding heeft gegeven tot de lange periode van de regeringsvorming in 2010-2011.

Laatst gewijzigd door Alfons : 17 oktober 2012 om 13:58.
Alfons is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 21:42   #24
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de 'gleichschaltung' zie Ian Kershaw blz.398 en volgende- deel I, waarbij in feite de Duitse eenheidsstaat tot stand kwam. Alleen de SPD stemde toen tegen.
Je hebt het over het Ermächtigungsgesetz. En ja, de SPD stemde als enige tegen. En neen, dat was geen Grondwetswijziging, maar een volmachtenwet.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 09:31   #25
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
Daar heb je gelijk in Boduo, maar is het een gevecht waard om een regio te behouden die vooral bevolkt wordt door al dan niet legale inwijkelingen die niks bijdragen aan onze maatschappij. Ik vind het niet echt een gevecht en uiteraard de nodige financiële compensaties waard.
Onzin. Vanaf het moment dat Brussel zelfstandig wordt, dan krijgen we ook fiscale autonomie. Momenteel produceert Brussel één derde van het Belgisch BBP, maar dit leidt vooral tot belastingsinkomsten in Vlaams- en Waals-Brabant. Bij het zelfstandig worden van Brussel verandert dit radicaal. Gedaan dus met het freeridergedrag van de kapitaalkrachtigen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 18 oktober 2012, 09:52   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Grondwetswijziging was helemaal niet nodig om B-H-V te splitsen.
Het probleem B-H-V bestaat eigenlijk al sinds de grondwetswijziging van 1970, maar werd acuut op 1.1.1995 datum waarop de splitsing van de provincie Brabant inging. Het werd ongrondwettelijk door de kieswet van 13.12.2002 waarbij de provinciele kieskringen werden ingevoerd door paars-groen en zeker na de uitspraak van het Arbitragehof (arrest van26.2.2003).
Aangezien de kieswet een gewone wet is kon de splitsing van B-H-V ook bij gewone wet ingevoerd worden. Iets wat men trouwens heeft geprobeerd maar waartegen een belangenconflict werd ingediend en wat aanleiding heeft gegeven tot de lange periode van de regeringsvorming in 2010-2011.
dus moet je nu de grondwet overrulen of niet ? alé wat is de conclusie
Oud 18 oktober 2012, 09:56   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin. Vanaf het moment dat Brussel zelfstandig wordt, dan krijgen we ook fiscale autonomie. Momenteel produceert Brussel één derde van het Belgisch BBP, maar dit leidt vooral tot belastingsinkomsten in Vlaams- en Waals-Brabant. Bij het zelfstandig worden van Brussel verandert dit radicaal. Gedaan dus met het freeridergedrag van de kapitaalkrachtigen.
De opcentiemen van gemeenten bedragen dikwijls 10%
Volgens mij kunnen gemeenten echt het verschil maken...

Voorbeeld:

stel u voor dat een gemeente de belasting op 0euro zet, en iedereen betaalt hier gemiddeld 2000euro belastingen op zijn inkomsten, maar in onze gemeente wordt dat 0 euro, maar je betaalt belasting op uw HUIS, of op het VERBRUIK van uw HUIS... Dus wat is het resultaat van zo'n redenering ? Iemand die wil ontsnappen aan belastingen verhuist naar die gemeente, en betaalt daar gewoon lasten op zijn huis...

voorbeeld 2: en daarom dat ik dit aanhaal..

Brussel belast de inkomsten, en de randgemeente waar je woont belast het huis;.. Je betaalt dubbel belastingen , of omgekeerd alle Euro-consultants beginnen belastingen te betalen die ze nu niet betalen..;
Oud 18 oktober 2012, 12:21   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel zelfstandig...
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 12:46   #29
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan u daar ook een bron van aandragen?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 13:10   #30
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Hot_rod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben het hier over het onafhankelijk worden van Brussel, weg van Vlaanderen dus. Je betaald belastingen waar je gedomicilieerd bent. Ga je mij nu komen verklaren dat iedereen die er werkt ook plots zal verhuizen naar ginder? Verder komt er nog bij dat Brussel dan lasten zal gaan leggen op de bedrijven om te overleven (aangezien het nu bijna geen inkomsten uit zijn zogezegde grote economie heeft, die dus grotendeels naar Vlaanderen en Wallonië gaan bij de freeriders), die bedrijven gaan dat niet pikken en dus wegtrekken. Punt blijft dus dat het zal afglijden in een armoedige stad.
Ik begrijp je standpunt als het zou bij confederaal België blijven, maar gegeven dat we naar onafhankelijkheid gaan in deze stelling hier vergeet je belangrijke internationale staatseconomische regels in acht te nemen. het BBP zal niet meer bestaan en verschuiven naar de deelgebieden en qua reële export stelt Brussel zelf weinig voor (tenzij de hoofdkantoren van de bedrijven, maar die hoeven daar niet persé te blijven zitten). Neem bv al Zaventem eens weg uit de vergelijking en je krijgt al een totaal ander beeld, want Brussels airport ligt tot nader order nog steeds op Vlaams grondgebied en niet in het hoofdstedelijk gewest Brussel.

Laatst gewijzigd door Hot_rod : 18 oktober 2012 om 13:36.
Hot_rod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 15:08   #31
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben het hier over het onafhankelijk worden van Brussel, weg van Vlaanderen dus. Je betaald belastingen waar je gedomicilieerd bent. Ga je mij nu komen verklaren dat iedereen die er werkt ook plots zal verhuizen naar ginder? Verder komt er nog bij dat Brussel dan lasten zal gaan leggen op de bedrijven om te overleven (aangezien het nu bijna geen inkomsten uit zijn zogezegde grote economie heeft, die dus grotendeels naar Vlaanderen en Wallonië gaan bij de freeriders), die bedrijven gaan dat niet pikken en dus wegtrekken. Punt blijft dus dat het zal afglijden in een armoedige stad.
Ik begrijp je standpunt als het zou bij confederaal België blijven, maar gegeven dat we naar onafhankelijkheid gaan in deze stelling hier vergeet je belangrijke internationale staatseconomische regels in acht te nemen. het BBP zal niet meer bestaan en verschuiven naar de deelgebieden en qua reële export stelt Brussel zelf weinig voor (tenzij de hoofdkantoren van de bedrijven, maar die hoeven daar niet persé te blijven zitten). Neem bv al Zaventem eens weg uit de vergelijking en je krijgt al een totaal ander beeld, want Brussels airport ligt tot nader order nog steeds op Vlaams grondgebied en niet in het hoofdstedelijk gewest Brussel.
Op het moment dat Brussel alleen gaat zullen ze wel even rondkomen, maar uiteindelijk zal de stad afglijden. Waarom? Omdat ze een laag of niet opgeleide beroepsbevolking hebben, waarvan er heel wat werkloos zijn. De bedrijven die daar zitten gaan nog moeilijk volk kunnen recruteren en zullen wegtrekken. Niet ver hoor, gewoon naar de rand. Het feit dat Brussel een mooi stuk van het BBP voor zijn rekening neemt heeft het niet aan zichzelf en aan zijn actieve beroepsbevolking te danken, maar hebben ze te danken aan hulp van buitenaf. Als je niet op eigen benen kan staan, dan is dat op den duur nefast. Dat zijn feiten die kalikles en co maar blijven negeren.

Verder is het zo dat ik nog steeds wacht op een bron waarbij Brussel voor 30% van het BBP in staat. Dat zou willen zeggen dat Wallonie 10% voor zijn rekening neemt en dan is het nog erger gesteld met Wallonie dan ik dacht.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 16:16   #32
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben het hier over het onafhankelijk worden van Brussel, weg van Vlaanderen dus. Je betaald belastingen waar je gedomicilieerd bent.
Dat geldt zo binnen België, maar dat geldt niet noodzakelijk tussen staten. Als Brussel onafhankelijk wordt, dan zal Brussel natuurlijk belastingen heffen op de werkplaats en niet op de woonplaats.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 18 oktober 2012, 16:18   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat geldt zo binnen België, maar dat geldt niet noodzakelijk tussen staten. Als Brussel onafhankelijk wordt, dan zal Brussel natuurlijk belastingen heffen op de werkplaats en niet op de woonplaats.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 16:20   #34
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Op het moment dat Brussel alleen gaat zullen ze wel even rondkomen, maar uiteindelijk zal de stad afglijden. Waarom? Omdat ze een laag of niet opgeleide beroepsbevolking hebben, waarvan er heel wat werkloos zijn. De bedrijven die daar zitten gaan nog moeilijk volk kunnen recruteren en zullen wegtrekken. Niet ver hoor, gewoon naar de rand.
Dat is onzin. De stad, de gebouwen en de hele infrastructuur zit nu eenmaal binnen de grenzen van het Gewest. Je kan een stad die gedurende eeuwen is gegroeid niet zomaar verplaatsen, hoor. Je kan een beetje uitbreiden ja, b.v. rond Diegem, maar ook het omgekeerde kan gebeuren: inbreiding. Er is namelijk nog veel plaats in Brussel voor inbreidingsprojecten. Alles hangt af van hoe de fiscale concurrentie tussen Brussel en Vlaanderen uitdraait. Stadstaten hebben daarbij een voordeel. Dat bewijzen Singapore, Hamburg, Hong Kong, ...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 18 oktober 2012, 16:29   #35
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel ligt wel IN Vlaanderen hé !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 16:32   #36
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Brussel is onafhankelijk.
Het is de rest dat er onder ligt.
Heb ik je avond verpest? ...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 oktober 2012 om 16:33.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 16:34   #37
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Brussel is onafhankelijk.
Het is de rest dat er onder ligt.
Heb ik je avond verpest? ...
Sedert wanneer is Broekzele onafhankelijk ???

Oud 18 oktober 2012, 16:35   #38
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sedert wanneer is Broekzele onafhankelijk ???

Ze doen toch wat ze willen? En iedereen volgt ...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 16:49   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ze doen toch wat ze willen? En iedereen volgt ...
Zolang ze €'s krijgen van Vlaanderen...
Iedereen volgt NIET !!!
Oud 18 oktober 2012, 16:58   #40
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als Brussel onafhankelijk wordt, dan vertrekken de federale administraties, die zich bemoeien met Vlaanderen en Wallonië. Na een regeling i.v.m. de andere federale eigendommen, die verdeeld worden, vertrekken ook de hieraan verbonden administraties naar de gewesten. De Vlaamse overheid en haar administratie vertrekt uit Brussel, haar huidige overheidsgebouw wordt een ambassade. De NAVO kan onmogelijk in een stadstaat gehuisvest blijven en vertrekt bijvoorbeeld naar Bonn met haar vele beschikbare gebouwen. De EU heeft gelijkaardige problemen, kan uit internationale overwegingen de zieltogende stad niet adopteren als Europees district en vertrekt naar Luxemburg en Straatsburg. En de nog overblijvende bedrijven volgen de markt. Een prachtig vooruitzicht.

Laatst gewijzigd door fcal : 18 oktober 2012 om 16:58.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be